De Eniac is idd van 1946, maar al voor de tweede wereldoorlog bouwde Konrad Zuse al een op de Von Neumann-architectuur gebaseerd apparaat, en de uitspraak " there is a world market for maybe five computers" van IBM's directeur Watson stamt al uit 1943 - het jaar waarin de Colossus werd gebouwd, een codekraker (
wikibron). Duzzz...
Weer ontopic: WOII is - in elk geval voor mij - geen academisch onderwerp. Dat het zestig jaar geleden is: je zal sinds WOII maar zonder (bijvoorbeeld Joodse) grootouders zitten. Daar zijn er nog genoeg van in Nederland, daar mogen wij als modcollectief best rekening mee houden; grappen & katten over geestelijk gehandicapten en buitenlanders (terwijl voor de eerste zoveel vaker aanleiding is) zien we ook niet anders dan voorzien van troll- of flamebait-tag, en totdat de PM van dienst is langsgeweest.
Wmb heb je maar over common sense te beschikken: niet alles wat je *mag* zeggen, *moet* je zeggen. Die paragraaf uit de faq over het moedwillig opzoeken van grenzen mag trouwens ook nog wel 'ns benadrukt worden. Er zijn echter ook objectiveerbare criteria te geven om WOII-parallellen grosso modo buiten de FP te houden.
Dé reden dat WOII vaker dan enige andere oorlog als vergelijkingsmateriaal wordt gebruikt is het slaafse "befehl ist befehl"-gedrag dat het dom uitvoeren van regels tot horror van de buitencategorie liet leiden. Toch kan de organisatiepolitieke vergelijking imo dan en slechts dan gemaakt worden als er met mensenlevens 'gespeeld' wordt. Elke andere vergelijking - zoals die met Brein - is niet alleen grof, maar ook domweg slecht gekozen.
Over de vergelijking met Napoleon (, Julius Caesar, Alexander de Grote, weet ik veel wie): Hitler staat niet bekend als een zwakke (Napoleon) en al helemaal niet als een sterke (Caesar, Alexander) strateeg, hij staat niet bekend om zijn vegetarisme of zijn niet-roken (ik zie de postbus 51-spotjes al: "Neemt een voorbeeld aan deeze man!"), hij is niet bekend geworden vanwege die fijne Autobahnen - hij staat bekend vanwege de Endlösung der Judenfrage en vanwege de diverse moordcommando's (Gestapo, SA, SS, SD) die blindelings medemensen voor hem afschoten - en erger. Over Hitler spreken impliceert, tenzij het tegendeel nadrukkelijk gemotiveerd wordt, een context van onmenselijkheid. Dat kan je van weinig andere mensen (Stalin, Pol Pot, Duvalier, Saddam Hussein, Idi Amin schieten me te binnen) zeggen - en dat moet je dus waar mogelijk vermijden.
Slechts bij hoge uitzondering - bij politieke nieuwsjes die bovendien aantoonbaar iets inhoudelijk gemeen hebben met WOII (ik denk aan een exorbitante staatsschuld tgv overheidsbemoeienis bij de aanleg van infrastructuur), kan je volgens mij een
referentie gebruiken, en dan nog moet je vreselijk oppassen met wat je zegt.
"Van zo'n schuld komen we, net als Hitler, alleen nog maar af door ook een oorlog te beginnen." vind ik dan eventueel wel kunnen. "Van zo'n schuld komen we alleen nog maar af door ook een oorlog te beginnen, net als Hitler" (spot the difference! Deze zin suggereert niet alleen rechtvaardiging voor een oorlog, maar ook een nazi-manier van oorlog bedrijven) vind ik al een ernstig twijfelgeval. "Nou, zullen we dan de SS maar bellen? Zijn we meteen van de [insert etnische groep] af!" roepen kan natuurlijk
apert niet, met of zonder smileys.
Jou onwelgevalige personen of groepen (zoals MS, Brein, Bill, Balkenende of voor mijn part [edit:zelfcensuur

]) vergelijken met iets of iemand die/dat als
belangrijkste kenmerk massamoord heeft - be they Khmer Rouge, SS, of de Republikeinse Garde van Hussein - is in ieder geval not done vanwege de inherente context. De suggestie dat zo'n vergelijking niet puur pejoratief wordt gemaakt is volgens mij in vrijwel alle gevallen, en
absoluut in alle gevallen waarin een zorgvuldige en ondubbelzinnige onderbouwing ontbreekt, nonsens. Als iemand zich daar niet aan wenst te storen, is er volgens mij van censuur geen sprake, veeleer van het bewaken van de vrijheid van meningsuiting.
De stelling dat inzake WOII gevoel en ratio niet te scheiden zijn, mag van mij dan ook bijgesteld naar de stelling dat de impliciete context van nazi-specifieke termen in elke beschaafde samenleving buiten de orde hoort te staan.
Maar weinigen lijken trouwens de hele wet van Godwin te kennen: naarmate een discussie op het internet langer duurt, nadert de kans dat een vergelijking met WOII wordt gehanteerd tot 1.
Degene die de vergelijking maakt wordt geacht de discussie zonder meer te hebben verloren.
En waarom wil iedereen regelneukers toch altijd met nazi's vergelijken? Heeft Kafka al die boeken dan voor niks geschreven?
* Rataplan schudt bedroefd het hoofd, mikt 2,20371 cent in de pot en gaat over tot de orde van de dag.
[
Voor 6% gewijzigd door
Rataplan op 15-07-2004 18:38
. Reden: spelfoutjes :) ]