[XFCE] Ongewenst gedrag scrollwielen veranderen?

Pagina: 1
Acties:

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Ik zit hier met een raar probleem waar ik al enkele dagen mee bezig ben; ik krijg het echter niet opgelost. Het probleem is dat ik zowel een toetstenbord met een scroll-wheel; als twee muizen met scrollwheels heb. Deze werken volgens mij goed omdat xev alle buttons goed rapporteerd. Ook heb ik de benodigde regels in mijn xorg.conf staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
[...]

Section "InputDevice"
        Identifier      "Logitech Internet Navigator"
        Driver          "keyboard"
#       Option          "XkbModel"      "logiinkseusb"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Microsoft Intellimouse Explorer USB"
        Driver          "mouse"
        Option          "Protocol"      "ImPS/2"
        Option          "Device"        "/dev/usbmouse"
        Option          "Buttons"       "7"
        Option          "ZAxisMapping"  "6 7"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier      "Microsoft Trackball Optical USB"
        Driver          "mouse"
        Option          "Protocol"      "ImPS/2"
        Option          "Device"        "/dev/usbmouse"
        Option          "Buttons"       "7"
        Option          "ZAxisMapping"  "6 7"
EndSection

[...]

Ik heb echter last van de volgende verschijnselen onder XFCE:

In Firefox:
Tobo-scroll: scrollt door de pagina
Muis-scroll: scrollt door history

In aterm:
Tobo-scroll: scrollt history
Muis-scroll: doet niets.

Het lijkt erop dat mijn tobo-scroll de functies van mijn muis scroll override. Wat mijn tobo-scroll doet maakt me namelijk niets uit; maar ik wil wel mijn met muis door een webpagina kunnen scrollen. Dit heeft allemaal goed gewerkt totdat ik upgrade van XFree naar X.org.

Iemand enig idee?

edit:
Mijn topictitel zou overigens incorrect kunnen zijn; ik weet niet precies waar het probleem nu bij ligt

[ Voor 4% gewijzigd door Spider.007 op 14-07-2004 10:06 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Ik heb het probleem nu 'opgelost' door mijn xorg.conf aan te passen als volgt:

Option          "Buttons"       "5"
        Option          "ZAxisMapping"  "4 5"
:)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:27

BoAC

Memento mori

Die buttons mag je rustig op 7 laten staan volgens mij ;)
6 en 7 zijn de 2 knoppen onder je duim ;) Hoe je ze mapt wil ik nog een keer uitvogelen ;)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
BoAC schreef op 04 augustus 2004 @ 17:11:
Die buttons mag je rustig op 7 laten staan volgens mij ;)
6 en 7 zijn de 2 knoppen onder je duim ;) Hoe je ze mapt wil ik nog een keer uitvogelen ;)
Het lijkt inderdaad te kloppen dat de buttons niet het probleem veroorzaakten. Toch zie ik met xev maar vijf verschillende buttons; terwijl ik er onder de vorige XFree versie volgens mij wel netjes 7 voorbij zag komen? Volgens mij moet er eerst een juist Protocol zijn gedefinieerd waarna de buttons ook herkend zouden moeten worden door je systeem. Het gespeel met Protocolen levert bij mij echter slechts problemen op :)

---

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 19:58

Flydude

Mighty pirate

Op het gevaar af de, zeg maar, bleeding obvious voor te stellen: Hier al gekeken?

I am rubber, you are glue

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
code:
1
/usr/X11R6/bin/xmodmap -e "pointer = 1 2 3 6 7 4 5"

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Flydude, na die link gelezen te hebben herinner ik mij dat ik de regel die ook Kees heeft gepost. Ik had deze inderdaad ooit opgenomen; maar die was bij de upgrade van X dus verdwenen.

Het probleem zat hem er inderdaad in dat het scrollwheel dus niet aan de buttons 6&7; maar aan de buttons 4&5 hangt. Dit kun je dus oplosssen door met xmodmap de vier buttons om te draaien; of door je ZAxisMapping aan te passen naar de buttons 4&5

---

Pagina: 1