Toon posts:

Toegang tot ftp site buiten LAN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met IIS (Internet Information Services) in Windows XP pro een ftp site opgezet op mijn laptop. Ik heb keurig alle instructies opgevolgd (nu is dit in IIS vrij snel gedaan). Ik heb de poorten 21 en 20 open gezet op mijn router en toen ik het gisteren op mijn laptop testte en bij de pc van mijn vriend ( we hebben een lan thuis) werkte het. Ik typte gewoon het adres van de ftp site in internet explorer en kreeg toegang. Het adres van de ftp site is dus het lokale ip adres van mijn laptop op het LAN.
Alleen kan ik van buiten het LAN niet in de ftp site (bijvoorbeeld vanuit de pc op mijn werk). Hoe zorg ik ervoor dat ik ook vanuit computers buiten het LAN de ftp site kan benaderen? IK krijg nu de volgende melding:

'Windows can not access this folder. Make sure you typed the filename correctly and that you have permission to access the folder
Details:
The operation timed out'

Ik op internet iets gelezen over dat je inderdaad het lokale ip adres moet gebruiken, maar dat gebruikers van buiten het LAN het externe ip adres moeten intypen?? Dan stuurt de router het door naar de juiste pc ofzo.

Hoe zit dit?? Als ik nu het externe ip adres intype in Internet explorer, lukt het ook niet, maar ik neem aan dat ik daarvoor iets moet instellen?

Of heeft dit misschien met user permissions te maken? Ik vond het wel erg onduidelijk of je anonymous logon nu WEL of NIET aan moest zetten. Het staat nu aan. Zodra je anonoymous logon aanvinkt, kun je een windows user account ingeven welke anonieme toegang mag hebben tot de ftp site. Daar heb ik de user account van mijn thuis pc ingevuld, maar op mijn werk log ik natuurlijk anders in, kan het daar aan liggen? Als ik anonymous logon uitvink en met een wachtwoord enzo werk, dan pakt de site het steeds niet bij het inloggen, vandaar dat ik het maar aan heb gezet.

Alvast bedankt.
Miriam

Verwijderd

Computers buiten je LAN moete DIT ipadres gebruiken :).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

stel je laptop in als DMZ host in de router en dan zal het waarschijnlijk wel werken met het externe IP adres.

Verwijderd

En wat ook handig is, is dat je op je router, ik ga er voor het gemak maar ff vanuit dat je "buiten je LAN" het internet bedoel, ook de poorten 20 en 21 zal moeten forwarden naar je interne ip-adres van je FTP-server!!
Anders weet je router niet waar hij die incomming FTP request moet.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 08:24:
En wat ook handig is, is dat je op je router, ik ga er voor het gemak maar ff vanuit dat je "buiten je LAN" het internet bedoel, ook de poorten 20 en 21 zal moeten forwarden naar je interne ip-adres van je FTP-server!!
dat hoeft niet als je datzelfde interne IP als DMZ host instelt, maar slecht is het zeker niet, dus dat kan je idd doen jah.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn laptop al ingesteld als DMZ host en de poorten geforward naar het interne ip adres van mijn ftp server. Tenminste bij mijn router (sitecom WL-025) heb ik de virtual servers ftp(data) en ftp(control) ge-enabled. Als dit port forwarding is tenminste. Ik kan ook nog special applications opgeven die toegang mogen hebben tot internet en poorten openzetten, misschien moet ik dat ook nog doen? alhoewel het me voldoende lijkt om die virtual servers in te stellen....

Verwijderd

dat hoeft niet als je datzelfde interne IP als DMZ host instelt[...]
Misschien mis ik iets, maar hij heeft een intern LAN (met meerdere PC's dus)
Ik ken geen providers die meerdere IP-adressen geven voor je home-aansluiting. Dus een heel subnet(je) zal ie zeker niet hebben gekregen.
Je router heeft dus dat ip-adres in gebruik!
Alles wat dus ACHTER de router zit zal je MOETEN forwarden!!!!
En of dat nu op z'n interne LAN zit of in de DMZ zit maakt geen flaus aus.

Verwijderd

Miriam,
Wat van belang is dat je de poorten 20 en 21 in je router ook heb verteld op wel ip-adres hij moet forwarden.
Helaas ken ik de Sitecom-router niet, maar alleen enabled zetten is niet voldoende.
Je zal moeten aangeven in de router wat het (interne-) ip-adres van de FTP-server is.

Verwijderd

Topicstarter
Oudakker, ik begrijp je reply niet helemaal...volgens mij heb ik alles al geforward wat nodig is. Mijn laptop is ingesteld als DMZ host dus dat zou afdoende moeten zijn lijkt me (dacht ik). Maar goed het werkt dus nog steeds niet...

'hij' is trouwens een 'zij' :-)

Miriam

Verwijderd

Topicstarter
Hee oudakker,

mijn reply was van toepassing op je andere reactie :-), zie nu dat je weer een nieuwe reply hebt gedaan.
Even voor de duidelijkheid. In de router kun je virtual servers instellen, die van ftp(control) en ftp(data) waren al voorgedefinieerd. Deze heb ik ge-enabled en daarna kan je kiezen voor een computer (ipadres) waar ze heen moeten (ik kan zelfs niet eens afsluiten zonder een pc te selecteren). Daar staan dus de twee pc's van het LAN in de lijst. Ik heb daar mijn laptop gekozen beide keren. Dus ik heb aangeven naar welk ip adres de hele handel moet....

Verwijderd

Het valt me op dat de bereidheid om te helpen volledig omgekeerd blijkt te zijn als het gaat om een noodkreet van het vrouwelijk geslacht :P

Dit terwijl in een paar honderd andere topics die vrijwel gelijk zijn aan deze een aantal RTFM's staan en verwezen wordt naar het grote poortmappingsverhaal

Maar goed, mijn toevoeging aan de hulp aan de andere sexe is dan ook de verwijzing naar de poortmap uitleg in de NT faq.

Succes met je ftp zaak en lees voor de zekerheid die faq even door.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 08:24:
Dat gaat alleen op als je connect naar de FTP met active ftp he, voor passive zal er een andere poort opengezet moeten worden imo.

om de laptop DMZ te geven lijkt me ook niet echt slim, omdat dan alle 'rommel' van buitenaf naar de laptop gestuurd wordt, een paar poorten doormappen lijkt me dan wat veiliger

[ Voor 3% gewijzigd door marko77 op 14-07-2004 10:51 ]

Mijn rig

• Hann1BaL

Hann1BaL

marko77 schreef op 14 juli 2004 @ 10:50:
[...]

Dat gaat alleen op als je connect naar de FTP met active ftp he, voor passive zal er een andere poort opengezet moeten worden imo.

om de laptop DMZ te geven lijkt me ook niet echt slim, omdat dan alle 'rommel' van buitenaf naar de laptop gestuurd wordt, een paar poorten doormappen lijkt me dan wat veiliger
is misschien niet slim, maar altijd handig om te proberen om het werkend te krijgen.
Pagina: 1