Toon posts:

breedte footer? ik snap er niets meer van.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig met een site om een beetje te trainen met css en html. Soms ik loop nog wel eens tegen een probleem aan en meestal kan ik ze wel oplossen en snap ik het ook.
Nu heb ik echter iets wat ik niet snap. De breedte van mijn footer is namelijk een aantal pixels groter dan de breedte van mijn site en ik kan daar zo snel geen oplossing voor vinden.

begonnen met bodywidth op 100% te zetten.
code:
1
2
3
4
5
html, body {
    margin: 0;
    padding: 0;
    width:100%;
    }

vervolgens de breedte van de site op gegeven.
code:
1
2
3
4
#page {
    width: 80%; 
    margin:0% 10% 0% 10%;
    }

dit is de footer en hetgene wat ik niet snap.
code:
1
2
3
4
5
6
#footer {
    clear: both;
    width: 98%;
    margin: 0px 10px 20px 10px;
    padding: 3px;
        }

omdat de footer binnen #page valt zou ik verwachten dat ik de footer op 100% moet zetten, maar ipv daarvan moet hij lager ergens tussen 97 en 98% blijkt.
Ik snap niet hoe dit mogelijk is als de #page op 80% staat en de footer hierbinnen valt moet dat toch normaal gesproken 100% zijn of word ik nou 8)7

ow voor een visueel voorbeeld:
www.xs4all.nl/~patbrug

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk is dat hij het onder Firefox gewoon doet.

Ik moet ff zoeken, maar er is een leuke page die deze problemen op een rijtje heeft staan... momentje :)

Edit: Dit is em dus: http://www.quirksmode.org/
Hmmz, niet zozeer een oplossing voor jouw probleem zie ik, maar wel leerzaam :Y)

Overigens een compliment voor je strakke design! Helemaal mijn stijl! :9~

[ Voor 41% gewijzigd door Room42 op 14-07-2004 05:33 ]

Koop al mijn ads!

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 10:39

Schonhose

Retro Icoon

Tis niet alleen je footer maar ook je header in IE, die steekt ook een stuk over.

Je vraagt je af waarom de footer (en de header) oversteken. Ik zie dat je gebruik maakt van floats en IE heeft een lelijke render bug. Dit zorgt ervoor dat er wat bij de widths opgeteld wordt van je divs.

http://www.maxdesign.com.au/presentation/liquid/#fixing

[ Voor 15% gewijzigd door Schonhose op 14-07-2004 08:26 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Verwijderd

Topicstarter
Oke zoals ik die pagina begrijp zal dat met name slaan op de margin settings van de floatingbox. Nu heb ik alleen in de header aan top margin aangegeven en die is ook essentieel voor de layout in alle non-ie browsers. (heb zelf geen IE)
In mijn foorter heb ik wel een float maar die heeft alleen een float possition en een text position dus die pagina die jij opgeeft geeft ook geen oplossing.

Dan doe ik zo mijn best om valid code te schrijven krijg ik dit :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 11:38:
Dan doe ik zo mijn best om valid code te schrijven krijg ik dit :(
valide code en IE willen nogal vaak frontaal botsen ;) wat je kan proberen is via een aantal scriptjes die hier staan (onder de mooie naam IE 7), IE alsnog te dwingen om het voorbeeld van de andere browsers te volgen, zo blijft je code netjes en heeft alleen IE javascript nodig.

https://sourceforge.net/projects/ie7/

Verwijderd

Topicstarter
Oké ik heb al genoeg leesvoer via google over hoe ik het IE probleem moet oplossen, maar mijn oorsponkelijke vraag 100% != 100% blijf nog onbeantwoord en daar gaat het niet om IE maar om Mozilla/Firefox bijvoorbeeld.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

crisp

Devver

Pixelated

100% + padding > 100% ;)

Intentionally left blank

Verwijderd

zoek maar even op het css boxmodel (hier en op w3c), dan snap je hoe het zit, in essentie dus hoe crisp aangeeft:

width + padding + border + margin = totale breedte.

offtopic:
(crisp: zijn er plannen deze vragen een keer op te nemen in de forum faq? hoe zit het eigenlijk uberhaupt met de plannen van een uitgebreide forumfaq?)

Verwijderd

Zet in de volgende div de margin-left op 0px

#header
#leftcol
#footer

En haal de 'width:98%' uit #footer

In ie onstaat ook een horizontale scrollbalk
zet de width:100%; in de body op 'width:99%;'
en hij is weg.

Verwijderd

Topicstarter
thx allot :)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

en ik kan een beetje flauw doen en je wijzen op een ander probleem..

demaximaliseer je browser eens en maak de window een beetje kleiner.. op een bepaald moment flikkert je content helemaal naar beneden en is er niks meer over van de lay-out.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Mhh heb hier met firefox allerlei truuks uitgehaal met vergroten en verkleinen, maar in geen enkel stadium valt mijn content naar beneden. Graag zal ik dan weten in welke browser dit voorkomt (zal wel IE zijn :( )

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2004 15:23 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

je slaat de spijker op z'n kop ;).

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1