Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Omdat gewicht een van de grootste problemen is als je een paar dagen/weken met de rugzak wil rondtrekken, is iedere vorm van gewichtsbesparing altijd welkom. De laatste jaren sleuren alsmaar meer electronische "rommel" mee. Denken we maar aan de GSM (om de mama en de vriendin af en toe eens een berichtje te kunnen sturen), de digicam, MP3 speler, scheerapparaat, vibrator, ... noem maar op.

Spijtig genoeg hebben al deze toestel een batterij en moeten ze dus regelmatig opgeladen worden. Maar de laders wegen vaak meer dan het toestel zelf... Het zou dus ongelooflijk handig kunnen zijn om alle laders te vervangen door één universele lader waarvan je dan aan de outputzijde de voltages, amperages en polariteit kan aanpassen ifv het toestel dat je wil opladen; en dat aan de imputzijde kan gebruikt worden op verschillende spanningsnetwerken: 220V, 240V, ...

Hier heb ik zo'n universele lader kunnen vinden: *klik*

Nu is mijn vraag of dit wel allemaal veilig is voor de toestellen en of de batterijen niet beschdigd kunnen worden door kleine voltage verschillen? Zo heeft mijn MP3 speler bijvoorbeeld 4,2 volt nodig, waar deze universele lader slechts op 4,5V kan ingesteld worden. Veder vraag ik me af hoe deze lader reking houdt met de verschillen in stroomsterkte die de verschillende toestellen vereisen. Vaak kost een oplader van een digicam of GSM meer dan deze universele lader, ik vermoed dat hier toch een rede moet voor zijn...

M.a.w. raden jullie het gebruik van zulke universele lader aan en is er een risico op beschadiging (op de batterijen) van de toestellen? (Degradatie van de batterijduur?)

Verwijderd

In de meeste gevallen zal dit geen probleem zijn. E.e.a. hangt ook samen met het type accu waarvoor deze lader ontwikkeld is, en het type accu waarmee je 'm wilt gebruiken.

De reden dat een oplader van een digicam of GSM meer kosten is zuiver geldwolverigheid van de fabrikanten. Accesoires is een geliefd iets om marge op te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Is er dan niemand die het grebruik van een universele acculader afraadt omwille van potebtiêle schade aan de toestellen? De mijnheer van de digicam shop raadde het me af, maar had geen degelijke argumentatie. Misschien is die er ook niet...
Ik wil wel het risico niet lopen een van de toestellen te beschadigen...

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 07:57

Zjemm

...

ik heb een canon ixus 400. daar zit een apparte lader bij waar een 220 stekker in moet. daarvoor gaat het dus al niet op.
fabrikanten gebruiken dus wel meer aansluitingen dan die je bij de door jou aangewezen lader krijgt. en zo zijn er natuurlijk nog veel meer soorten en maten

opensecure.nl

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:51

mr_petit

opperprutser

het linkje wat jij aandraagt is geen lader maar een universele netvoeding.
Deze geeft altijd spanning; er zit geen afslagautomaat ingebouwd. Als je een oplaadbare batterij aan dit ding laat zitten is de accu binnen een dag kapot.
Het stukje text onderaan de pagina waarover over een lader wordt gesproken is dus niet juist. Dit is een voeding.

De meeste apparaten die ik ken die een voedingsingang hebben laden òf de batterij niet op via deze ingang, òf hebben een laadautomaat in gebouwd. check dit als je op vakantie gaat. (anders worden je accu's nog steeds niet opgeladen)
Ook moet je letten opdat sommige apparaten een wisselspanningvoeding meegeleverd krijgen ipv gelijkspanning.
En natuurlijk moet de voeding de juiste spanning danwel genoeg stroom kunnen leveren.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een apparaat wat 4,2 volt benodigd heeft kapot gaat bij 4,5 volt.
Ik denk dat 10% afwijking minimaal moet kunnen. De meeste apparaten die een voeding benodigd hebben, hebben ook een interne spanningsregelaar. 1 a 2 volt moeten die wel kunnen corrigeren.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

mr_petit schreef op 14 juli 2004 @ 23:43:
het linkje wat jij aandraagt is geen lader maar een universele netvoeding.
Deze geeft altijd spanning; er zit geen afslagautomaat ingebouwd.
Ik zie toch dit staan:
Geringe rimpel en spanningsvariatie. Voorzien van kortsluit- en overlaadbeveiliging.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:51

mr_petit

opperprutser

ik denk dat die overlaadbeveiliging inhoud dat dat een stroombeveiliging is.

meestal wordt er -als het een lader is- wel bijvermeld wat voor laadprincipe er gebruikt wordt; of er worden laadtijden gegeven.

ook staat dat ding op de site onder de netvoedingen ingedeelt en niet onder de batterijenladers (aparte groep).

ik denk dus dat het een voeding is :) (maar iig een gsm en laptop hebben alleen een voeding nodig; de laser zit al in het apparaat ingebouwd)

"man is not truly one, but truly two,"

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:58
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 23:28:
Is er dan niemand die het grebruik van een universele acculader afraadt omwille van potebtiêle schade aan de toestellen?
Het zijn geen acculaders maar gewone voedingen ... Ik begrijp niet hoe je bij acculader komt.

Een acculader is om accu's te laden en de voeding is alleen om het apparaat te voeden. Het apparaat zal op zijn beurt de accu laden. Duidelijk ? :>

-

Pagina: 1