Ik heb een X-chromosoom van mijn moeder gekregen en een Y-chromosoom van mijn vader. Nou lijkt het mij zo dat mijn Y-chromosoom exact hetzelfde is als het Y-chromosoom van mijn vader. Maar is het dan ook zo dat mijn X-chromosoom exact gelijk is aan een van de X-chromosomen van mijn moeder of is het een combinatie van de twee X-chromosomen die ze heeft? Als het exact hetzelfde is als een van haar chromosomen, dan is mijn X-chromosoom ook exact gelijk aan dat van of een van de twee van mijn oma of de ene X van mijn opa. Als dit ook voor andere chromosomen geldt dan betekent dat, dat mijn chromosomen exact gelijk zijn aan die van verschillende mensen generaties voor mij, op een enkele mutatie na.
Klopt mijn hypothese dat er alleen nieuwe combinaties komen van chromosomen van de ouders en niet compleet willekeurige nieuwe combinaties van de losse genen van de ouders?
Deze vraag kwam bij mij naar boven, omdat we aan de ene kant het idee verteld krijgen dat we een willekeurige combinatie van de genen van onze ouders zijn en aan de andere kant verteld worden dat de helft van de chromosomen van de ene ouder komt en de andere helft van de andere ouder.
Klopt mijn hypothese dat er alleen nieuwe combinaties komen van chromosomen van de ouders en niet compleet willekeurige nieuwe combinaties van de losse genen van de ouders?
Deze vraag kwam bij mij naar boven, omdat we aan de ene kant het idee verteld krijgen dat we een willekeurige combinatie van de genen van onze ouders zijn en aan de andere kant verteld worden dat de helft van de chromosomen van de ene ouder komt en de andere helft van de andere ouder.