[DIY] 5.1 speakerset

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:18
op dit moment heb ik de volgende setup:

Marantz SR7200
Marantz DV4200
NAD C520

Infinity Reference 81 MkII
Infinity Reference 31 MkII
Infinity Reference Center 100

Qua speakers wil ik wat anders. Ik heb namelijk het idee dat er met andere speakers meer uit het geheel te halen is. Vanwege de lol van het uitzoeken en bouwen, en ook budgetair gezien wil ik dus een complete set zelfbouwen.

Qua subwoofer weet ik het al. Dit wordt een Peerless XLS 10 + slave, in een kubus van ongeveer 38*38*38 cm, aangestuurd door een Marantz monoblok (modelletje tbusquet).

Qua speakers ben ik er nog niet uit. Dat komt ook omdat ik er weinig verstand van heb wat er allemaal te koop is.

De volgende punten heb ik op een rijtje gezet:
  • 5 identieke speakers, waarbij de center een liggende orientatie heeft.
  • Ivm met de ruimte komen de speakers redelijk dicht aan de muur. Ik wil de basreflexpoort daarom aan de voorkant hebben
  • ruimte van mijn dedicated HT ruimte: 4,5 m breed en 3,3 meter diep.
  • budget: € 750 euro voor 5 speakerset incl. filters, excl. hout
  • model boekenkastspeaker op statief, of slanke staande speaker.
  • ivm kosten denk ik dat een tweeweg speaker het meest geschikt is.
en nu maar brainstormen en discussieren!!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je er nog niet zo veel verstand van hebt, dan zou ik eens naar kant en klare DIY pakketten gaan luisteren (bij Speaker en co ofzo). Dan weet je van te voren wat je krijgt. Wil je het helemaal zelf gaan doen, dan moet je flink wat research doen! Je kunt niet zomaar twee speakers pakken en een standaard filter en daar een 2-weg systeem van maken....

Maar voor 150 euro/spreaker is er zeker wel iets leuks te vinden! Als je 35 euro voor het filter neemt, dan heb je nog ongeveer 40 tot 50 euro voor een mooie tweeter en 65 tot 75 euro voor een woofer (dan zou ik een 17 cm model nemen). Is best te doen denk ik.

Maar wat bevalt er niet aan je huidige set dan?

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 00:11 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

750 euro voor 5 speakers is wel een btje krap hoor.
Die infinitys die jij hebt heb ik ook gehad, en mn ouders hebben ze beneden nog staan. Voor 750 denk ik niet dat je veel betere speakers haalt dan die je nu hebt.

/Edit
Je wilt ze dus allemaal zelf bouwen? Dan zou t kunnen, maar daar heb ik geen verstand van :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 00:09 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

deepspace schreef op 14 juli 2004 @ 00:06:
Als je er nog niet zo veel verstand van hebt, dan zou ik eens naar kant en klare DIY pakketten gaan luisteren (bij Speaker en co ofzo). Dan weet je van te voren wat je krijgt. Wil je het helemaal zelf gaan doen, dan moet je flink wat research doen! Je kunt niet zomaar twee speakers pakken en een standaard filter en daar een 2-weg systeem van maken....

Maar voor 150 euro/spreaker is er zeker wel iets leuks te vinden! Als je 35 euro voor het filter neemt, dan heb je nog ongeveer 40 tot 50 euro voor een mooie tweeter en 65 tot 75 euro voor een woofer (dan zou ik een 17 cm model nemen). Is best te doen denk ik.

Ik zou de verhouding woofer/tweeter dan juist andersom doen, geef wat meer geld uit aan de tweeter, daarmee valt meer te vern**ken dan met een woofer. Vergeet in de berekening ook de afwerking niet, erg belangrijk!
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 00:08:
750 euro voor 5 speakers is wel een btje krap hoor.
Die infinitys die jij hebt heb ik ook gehad, en mn ouders hebben ze beneden nog staan. Voor 750 denk ik niet dat je veel betere speakers haalt dan die je nu hebt.

/Edit
Je wilt ze dus allemaal zelf bouwen? Dan zou t kunnen, maar daar heb ik geen verstand van :P
Het is wel een beetje krap? Naar jouw maatstaven mischien maar het budget is bekend en daar moeten we het mee doen. Ik zelf ga binnenkort mijn ht afmaken en ik ga echt niet meer dan 55 euro aan drivers uitgeven voor een speaker (7 in totaal) Als je er zegt geen verstand van te hebben waarom reageer je dan uberhaupt? :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:18
deepspace schreef op 14 juli 2004 @ 00:06:
ik ben wel technisch, dus het bouwen moet lukken. Ontwerpen ook. Het probleem ligt op het filtervlak (noob-niveau, maar ik kan wel solderen) en wat er allemaal te vinden is in de wereld van de ls-chassis.
  • ik mis diepte
  • af en toe hoor ik geluiden die er niet horen te zijn (kraakjes e.d.)
  • Indien een geluid van links naar rechts gaat, dan wordt het geluid via de center anders.
  • ik krijg niet het wow-effect. Met een SR7200 zou ik dat toch wel moeten kunnen bereiken
Vergeet in de berekening ook de afwerking niet, erg belangrijk!
ik heb vriendjes in de interieurbouw, dus afwerking is redelijk geregeld (voor weinig)

Verwijderd

ik zou dan eens kijken naar de 2 weg MS modellen van Seas.
kijk hier maar eens: http://www.speakerland.nl/seas-l.htm.
met name de MS-3 monitor is erg mooi.

ik neem aan dat je je sub gaat aansturen met het scheidingfilterprogramma uit de marantz?
want eigenlijk krijgt je sub dan een te groot frequentie bereik. (marantz filtert de kanalen bij 125Hz).
als je een systeem neemt als de MS serie van seas, denk ik dat je in een dergelijke kamer zoveel roomgain hebt, dat je eigenlijk helemaal geen sub nodig hebt.

met het geld dat je dan bespaart, kun je dan de 4/5x de BB1 kopen die op diezelfde pagina staat. en dan heb je werkelijk een super speaker en zeker geen sub nodig.

de peerless sub in een dergelijke kamer werkt zich eigenlijk alleen maar tegen, omdat je teveel laag in je kamer pompt.

daarom kan het ook zijn dat je infinity's qua laag zo slecht klinken in je kamer.

Verwijderd

Seas Excel is toch wat te duur, gezien het budget van de TS. Ik zou de Vifa ht set overwegen (5x Vifa Impuls). Deze speakers zijn erg fraai voor het geld. Ik denk dat 35 euro voor 1 filter wat krap is. Je wilt toch minimaal luchtspoelen en MKP condensatoren.

Verwijderd

Als je wat simpelere achter boxjes maakt, heb je weer wat extra voor je fronts! :*)
Je front boxen worden toch zwaarder belast, en ik denk dat het overkill is om met jou budget Seas excel units in de rears te bouwen. Kan wel, maar het is minder nodig als voorin...

Verwijderd

m.m schreef op 14 juli 2004 @ 03:29:
[...]

Het is wel een beetje krap? Naar jouw maatstaven mischien maar het budget is bekend en daar moeten we het mee doen. Ik zelf ga binnenkort mijn ht afmaken en ik ga echt niet meer dan 55 euro aan drivers uitgeven voor een speaker (7 in totaal) Als je er zegt geen verstand van te hebben waarom reageer je dan uberhaupt? :)
Toen ik mijn reactie plaatste dacht ik dat je gewone speakers wilde kopen, daar heb ik wel 'verstand' van. Als je met 750 euro 5 nieuwe speakers wil kopen die een stuk beter zijn dan die je nu hebt ga je dat niet redden denk ik.

Maar later zag ik dat je DIY speakers wilde maken. Dus geen kant en klare, en van DIY heb ik geen verstand :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, zoals al gezegt is kun je misschien beter wat meer geld voor een tweeter uitgeven dan aan de woofer (hoewel dat vaak juist niet zo is) (zoals ik hier ook ga doen ;) ). Zorg echter dat de verhouding niet te scheef wordt. Of je aan het filter wat meer wil uitgeven is een afweging (ligt er natuurlijk ook aan hoe ingewikkeld je filter is). Je houdt dan minder geld over voor je unit's, de vraag is waar je het meeste winste kan behalen...

Als vuistregel geld dat een goed gemaakte DIY speaker kwalitatief ongeveer net zo goed is als 3 tot 5 keer zo dure commerciele speaker :) Die jongens moeten nu eenmaal hun ontwikkelkosten terug verdienen, en ook nog eens winst maken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 11:58 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1