Beveiliging thuis netwerk zit in de weg

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Ook ik volg jullie onderander al een jaar of twee en ik ben er nog toe telkens uitgekomen met mijn problemen. Maar nu is het punt toch echt gekomen dat ik jullie aandacht nodig heb.

Ik heb thuis een netwerk met 2 computers. Achter de internet computer hangt er nog 1. Ik heb Casema met het Eurodocsis modem. Op de Computer die aan het internet hangt heb ik twee netwerk-kaarten.Computer 1 is een 3com onboard(LAN 2 : ASUS p4p800 voor de i-net deling) en de andere is een realteck(LAN 1 : rtl8139 voor casema i-net).Op computer 2 heb ik ook een onboard netwerk-kaart Marvel(ASUS p4p800 SE).

Situatie:

Computer 1(internet computer)

Lan 1 : IP staat op automatisch
Windows Firewall staat aan
Bestanden delen staat aan
Is up to (windows)date

Lan 2 : IP - 192.168.0.1
snm - 255.255.255.0
V-DNS-s - 195.96.96.97
A-DNS-s - 195.96.96.33

Computer 2(die dus achter de i-net verbinding hangt)

LAN : IP - 192.168.0.2
snm - 255.255.255.0
sg - 192.168.0.1
V-DNS-s - 195.96.96.97
A-DNS-s - 195.96.96.33

NU heb ik dus op beide computers i-net, maar vanaf de internet computer kan ik wel bestanden van computer 2 afhalen maar andersom weer niet. Heb op allebij compleet nieuwe instal gedaan. Beide hebben de nieuwste drivers bios update's enzovoort. Computer 2 ziet computer 1 wel in de netwerk groep thuis. Maar zodra ik dus toegang wil tot computer 1 zegt tie dat ik geen administrator rechten heb. Terwijl ik dus op beide admin ben. Op beide computers heb ik de hardeschijven gedeelt en ook aangevinkt bij het delen dat je ze kan weizigen vanaf de andere computer. Ik heb ook al in start->Configuratiescherm->Systeembeheer->Computerbeheer gekeken, maar het kan zijn dat ik ergens over heen heb gekeken. En kom dan niet aan dat ik de firewal uit moet zetten want dat is in feite alleen op de internet verbinding en niet op de LAN 2 verbinding.

Heel erg bedankt als dit is een keer tot een einde komt(al 2 weken 24/7 bezig)

Self reflection is the school of wisdom

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Nog even de spec's van de computers:

Computer 1
Cpu : Pentium 4, 2,4 GigHz, Northwood
Mobo : Asus P4P800(met nieuwste bios update)
Videokaart : Nvidia fx5200, 128mb(Asus, nieuwste drivers)
Soundkaart : Soundblaster Live! 5.1
Geheugen : Corsair 2x256 400mHz
Voeding : Aopen 350Watt

Computer 2
CPU : Pentium 4,2,8 gigHz, Prescott
Mobo : Asus P4P800 SE (ook met nieuwste bios en drivers)
Videokaart : ATI Radeon 9600SE(Asus,nieuwste drivers)
Soundkaart : Soundblaster Live! 5.1 Value
Geheugen : Corsair, 2x512, 400mhz(Value serie)
Voeding : Antec Treu Power 350Watt

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 13:52

Cansu

Cirus the Virus

Welk OS draai je? XP?
Heb je toevallig het guest account disabled op pc 1?

Viva la Netherlands!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Misschien dat ik vergeten ben om te zeggen, maar op beide computers draai ik Windows XP Pro met alle updates die je kan downloaden via de microsoft site.

En op beide computers zit het gast account er nog op(is volgens mij ook niet te verwijderen als er op beide computers maar naast het gast account maar 1 profiel is :? )

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:53
zijn de gast accounts ook enabled?

wat altijd moet kunnen is dat als je \\pc1 doet, moet hij gaan connecten en vragen om user/pass. dit kan dan gewoon de user en pass zijn die jij gebruikt om in te loggen op pc1, andersom geldt dit ook altijd.

misschien heb je de firewall aan? heb je XP SP 2? anders kan je ook controleren of je File and printer sharing op allebei de pc's aan hebt staan.

kan je elkaar wel pingen? zoja hoe staan je rechten? hebben er wel gebruikers toegang tot de share ?

[ Voor 11% gewijzigd door orange.x op 14-07-2004 11:59 ]

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
"zijn de gast accounts ook enabled? "

Volgens mij hoeft dit niet want ik heb ze op allebij uit staan en kom wel van de ene computer op de ander dus daar ligt het niet aan.

"heb je XP SP 2?"

Zoals ik al zei ik heb alle updates er op staan op beide computers met de nieuwste drivers van alle apparaten en de nieuwste bios voor beide mobo's.

"misschien heb je de firewall aan?"

Zoals ik al zei ik heb ze gewoon uit staan en gebruik ze ook niet van noroton of zone alarm enzovoort. Ik heb de firewall alleen aan staan op de internetverbing(LAN 1). Dus dat is het ook niet als je goed gelezen had ;) B) .

"kan je elkaar wel pingen?"

Ja ik kan elkaar pingen kan tracen enzovoort(alle dingen in dos lukken).

"zoja hoe staan je rechten?"

Rechten??? Welke rechten want op beide computers ben ik admin en er is niks veranderd. Allebij al een keer clean instal gedaan van windows xp pro, dus ja :S. Als jullie toch denken dat het de rechten zijn welke moet ik dan hebben en waar staan die???

Ik heb zelf ook al het nodige geprobeerd maar zoals ik al zelf concludeer komen jullie er ook niet echt uit :S

Verwijderd

NightWalker2005 schreef op 14 juli 2004 @ 19:38:
"heb je XP SP 2?"

Zoals ik al zei ik heb alle updates er op staan op beide computers met de nieuwste drivers van alle apparaten en de nieuwste bios voor beide mobo's.
Mwah, dan heb je die dus waarschijnlijk niet, omdat SP2 nog is een beta test fase zit en wordt dus nog niet standaard aangeboden via de Windows Update.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Wat loopt tie dan te blaten over XP SP2 ???(ik zal het wel weer niet snappen :+ )

Maar nu weer naar het onderwerp waarvoor ik geen bestanden kan delen!

[ Voor 31% gewijzigd door Ventrigo op 14-07-2004 19:53 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
NightWalker2005 schreef op 14 juli 2004 @ 19:51:
Wat loopt tie dan te blaten over XP SP2 ???(ik zal het wel weer niet snappen :+ )

Maar nu weer naar het onderwerp waarvoor ik geen bestanden kan delen!
Lan 1 : IP staat op automatisch
Windows Firewall staat aan
Bestanden delen staat aan
Is up to (windows)date

Zet die eens uit en kijk wat er dan gebeurt.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Uhm volgens mij heb ik daar niks mee te maken als ik verbinding maak via LAN 2 dus AUB denk eerst even goed na voordat je in zo'n topic uit de hoogte komt blazen en het denkt te weten. En als je het wilt horen : Ja heb em al een keer uitgezet en het heeft al een keer gewerkt met firewall aan dus ja en nu???

• GeeMoney
  • Nu online
NightWalker2005 schreef op 14 juli 2004 @ 20:00:
Uhm volgens mij heb ik daar niks mee te maken als ik verbinding maak via LAN 2 dus AUB denk eerst even goed na voordat je in zo'n topic uit de hoogte komt blazen en het denkt te weten. En als je het wilt horen : Ja heb em al een keer uitgezet en het heeft al een keer gewerkt met firewall aan dus ja en nu???
Lekker arrogant blijven brengt je ook niet veel verder, ik geef je een optie die je kan uit proberen wat je 3 tellen kost, wat je ermee doet is jou probleem.
Niet bij mij klagen, bij mij werkt het knap dus...
Na een schone windows install moet het 100% werken dus doe je toch echt iets grondigs fout hoor.
(connect eens op IP en kijk 100% of Guest account aanstaat kost je ook maar 3 tellen niet gelijk blaten aub)

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 14-07-2004 20:08 ]

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ben niet echt arrogant. Zo wil ik ook niet over komen maar als je thuis zelf alles op papier zet en eerst goed nadenkt hoe de hele situatie in elkaar zit . En dan pas gaat nadenken.Want zeg nou is zelf (gaat ik ff voor jouw nadenken) als ik nou bestanden wil delen binnen een netwerk zoals bij mij de ene computer achter de ander.WAT heb ik dan met de Internet verbinding te maken???

Alvast bedankt : NIKS (Volgens mij hoor :+ ,kan het hier misschien alweer mis hebben.Maar in ieder geval bedankt voor de gedachte die je ervoor geleverd hebt ;) )

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:30
Zeg, blijf eens een beetje vriendelijk!
Als je niet arrogant over wil komen, doe dat dan ook niet! Je houding is op zijn zachtst gezegd storend te noemen.

Maar goed, terug naar je probleem:

Hoe zit het met usernames (admin?) en passwords?
Dat lijkt mij de reden dat pc2 niet op pc1 kan komen.

Netjes mappen en bestanden gedeeld, neem ik aan?

Die firewall maakt waarschijnlijk niet zo veel uit, maar probeer het toch eens.

[ Voor 22% gewijzigd door dreamscape op 14-07-2004 20:14 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Nou moet ik het dan maar weer oplossen :) lol!!!!
Een firewall heeft verder niets met je netwerk te maken volgens mij...... weet ik bijna wel zeker.

Als er iemand toevallig wat aan de informatie wil toevoegen graag.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 20:23 ]

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Een firewall heeft verder niets met je netwerk te maken
|:(

Gooi je internet eens uit, je firewall uit, zet op beide PC's `bestanden delen` aan en kijk dan nog eens of je kan connecten?
\\PC1 <=- Doet dat het? Moet je daar inloggen toevallig?
\\PC2 <=- Doet dat het wel?

Kan je vanaf de PC's zelf er wel bij( \\mijneigennaam )

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Beschrijving van de computer : Computer 1 = Computer 1
Computer 2 = Computer 2

Volledige computernaam : Computer 1 = Algemeen
Computer 2 = Barry

Passwords: Computer 1 = (geen)Iedereen heeft vrij toegang tot elke computer.
Computer 2 = (geen) Idem als computer 1

Mappen en bestanden staan op de volgende manier gedeeld:
Start->deze computer->Rechter muisknop op hardeschijf->delen en beveiliging->Van deze map een gedeelde netwerkmap maken(staat aan)

Start->deze computer->Rechter muisknop op hardeschijf->delen en beveiliging->Netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen(staat aan)

Sorry btw dat ik zo reageer.Maar dit is gewoon irritatie. En zoals ik al zei ben ik al 2 weken 24/7 bezig om dit op te lossen. Dus neem me niet kwalijk dat ik zo reageer.Mij excuus daarvoor.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
@Cipri

Heb ook al geprobeerd om alleen bestanden te delen lukt ook niet, want wat heb ik eraan als ik internet uit zet (misschien is het logisch wat je zegt, maar wat is de gedachte erachter???)

\\pc1 doet het wel
\\pc2 doet het niet

En ja bij beide computers kan ik in netwerklocaties in me eigen mappen komen die ik geshared heb.

• dreamscape
NightWalker2005 schreef op 14 juli 2004 @ 20:33:
Passwords: Computer 1 = (geen)Iedereen heeft vrij toegang tot elke computer.
Computer 2 = (geen) Idem als computer 1
Ah. En je hoeft ook niet in te loggen, zeker?
Die machine logt zeker automatisch in als 'Administrator', dat is ooit bij de installatie zo gedaan, lijkt me.

Wellicht is tijdens een installatie ooit bij één van de twee machines een wachtwoord ingevoerd.

't Is maar een idee...

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Oke stel(read your screen : STEL)dat ik dit dus wel heb gedaan:S(kan ik me nouwelijks voorstellen)Waar zou ik dat wachtwoord moeten veranderen???

En ja idd standaard installatie van beide computers en logt automatisch in als Admin.Misschien 1 van de 2 ?Zou dan denk om computer 1 gaan, omdat ik dus daar niet op kan komen met computer 2.

Ik wacht met spanning af(net zoals met sinterklaas ( ff wat lol in het leven blazen ;) ))

Verwijderd

Waarom maak je niet even twee identieke accounts aan op beide computers met allebei hetzelfde wachtwoord etc. Dan moet het gewoon gaan lukken.

edit:
die xp firewall zal het probleem niet zijn lijkt me tenzij je natuurlijk iets als zone alarm draait, die wil wel eens wat teveel blokkeren

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 20:54 ]

Verwijderd

lama... je bent me te opgefokt. tabee... :w

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 21:06 . Reden: uitleg en tips weggehaald.... ]

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Dat wil ik dus niet ;( ;( ;( . Ik wil gewoon zonder dat bestanden kunnen delen en ik wil hier vanleren wat ik fout doe want op 1 of andere manier zou dit gewoon moeten lukken. Ik doe nu MBO ICT Niveau 4(en ja ik heb nog heel wat te leren) en wil het gewoon snappen.

Dus hoe krijg ik dit prutsel nu aan de gang zonder nieuw account en paswoorden enzovoort(kan er niet iemand bij geroepen worden op 1 of andere manier die gewoon het even kan uitleggen wat IK nou verkeerd heb gedaan ;( )

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Als je er wat van wil leren dan _zou_ je het gestructureerd aan kunnen proberen te pakken.

Er worden een aantal dingen gesuggereerd, dus begin die stap voor stap te elimineren. Hou je OSI model in de gaten, en doe gewoon wat er voorgesteld wordt/gevraagd wordt. Die mensen proberen je te helpen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar je lokale policies, XP heeft die standaard wat strak staan voor toegang vanaf het netwerk. (anders iig dan 2000)

Verder bereik je met vriendelijkheid meer dan met schelden/uit de hoogte doen. Maar dat terzijde. })

Abort, Retry, Quake ???

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
@aZuL2001

Op welke policies zou ik dan moeten letten?

Het OSI model is erg leuk maar zover ben ik nog niet(heb er alleen maar een ezelsbruggetje voor moeten maken en heb net het eerste jaar afgerond)

Ik had al problemen met Casema om het te delen.Daar kwam ik uit door DHCP in te schakelen en dan je GOEIE DNS in te stellen enzovoor. Dat is opgelost.

Het heeft gewerkt.

Heb de computer een keer mee genomen naar een vriend en toen weer terug genomen heeft het toen een tijd gedaan. Maar een nieuwe install heb ik al gelijk tijdens de instal al dingen ingesteld. Maar verders niks bijzonders.

• GeeMoney
  • Nu online
NightWalker2005 schreef op 14 juli 2004 @ 21:15:
@aZuL2001

Op welke policies zou ik dan moeten letten?

Het OSI model is erg leuk maar zover ben ik nog niet(heb er alleen maar een ezelsbruggetje voor moeten maken en heb net het eerste jaar afgerond)

Ik had al problemen met Casema om het te delen.Daar kwam ik uit door DHCP in te schakelen en dan je GOEIE DNS in te stellen enzovoor. Dat is opgelost.

Het heeft gewerkt.

Heb de computer een keer mee genomen naar een vriend en toen weer terug genomen heeft het toen een tijd gedaan. Maar een nieuwe install heb ik al gelijk tijdens de instal al dingen ingesteld. Maar verders niks bijzonders.
Welke opleiding /school volg je als ik vragen mag?
Niveau 4 MBO ICT heeft het hier al gehad??
Je zou iemand kunnen vragen om extern bureaublad even aan te zetten zodat iemand het kan checken of alles goed staat, let wel dit is geheel op eigen risico.
(Ben ook eerstejaars niveau 4 ICT MBO geweest en kreeg na 3 maanden het OSI model voorgeschoteld, )

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 14-07-2004 22:30 ]

• dreamscape
NightWalker2005 schreef op 14 juli 2004 @ 20:50:
Oke stel(read your screen : STEL)dat ik dit dus wel heb gedaan:S(kan ik me nouwelijks voorstellen)Waar zou ik dat wachtwoord moeten veranderen???
Ik kan mijn scherm prima lezen. Ik vind je houding nog steeds bijzonder vervelend, en niet alleen ik heb daar een opmerking over gemaakt. Kom ik vervolgens twee uur later terug en zie ik nog steeds dit soort dingen.

Erg naar, er zijn mensen die je proberen te helpen, jij zegt zelf er iets van te willen leren, maar het lijkt echt helemaal nergens op.

Anyway, kijk in je configuratiescherm even bij 'gebruikers'. Waar precies weet ik niet (zit hier op mijn windows98 laptop te draaien en ga nu niet weer mijn andere machine aanslingeren), maar daar staat ergens een optie, dat je kunt kiezen voor automatisch inloggen of voor het inloggen waarbij je een username/password moet kiezen.

Kijk daar eens, of maak op beide computers een extra account aan met dezelfde naam/pw, dan kun je het in ieder geval een testen. Niet dat het zo moet blijven, maar dan weet je i.i.g. dat het daar aan ligt.

Verwijderd

Ik kan mijn scherm prima lezen. Ik vind je houding nog steeds bijzonder vervelend, en niet alleen ik heb daar een opmerking over gemaakt. Kom ik vervolgens twee uur later terug en zie ik nog steeds dit soort dingen.

Erg naar, er zijn mensen die je proberen te helpen, jij zegt zelf er iets van te willen leren, maar het lijkt echt helemaal nergens op.
En daar sluit ik mij volledig bij aan. Op zo'n arrogante manier een topic bedrijven vind ik _geen_ stijl.

Je vindt dat je zelf zo'n hoog niveau hebt omdat je MBO ICT doet: je mag het lekker zelf oplossen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.