APC Back UPS, wat voor 1

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:10

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Hoi, allemaal.

Ik ben dus van plan om zo'n apparaat aan te schaffen, maar er zijn dus aardig wat modellen. Ik wil mijn PC en monitor hierop kwijt. Wat voor UPS moet ik dan hebben?
Het gaat om een KT7 met duron met 250 watt voeding en een iiyama A201HT, weet zo het aantal wattage niet. moet ik die 2 wattages bij elkaar op tellen of werkt dat anders?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Je hebt twee soorten UPS'en. Je hebt Normale en On-Line modellen. Een On-Line is het beste, maar kost ook het meeste. On-Line wil zeggen dat er nooit stroom rechtstreeks van het net word doorgegeven aan de pc. Een niet On-Line UPS schakelt pas over naar accu's als het net wegvalt. Een On-Line draait altijd van de Accu's. Zodra de stroom uitvalt koppelt hij zich alleen los van het net, zodra de stroom weer terug is gaat hij weer opladen. (Dit klopt niet helemaal, maar het gaat om het principe.)

Ik heb zelf een On-Line UPS van IMV Victron. De NetPro van 600VA. *D (Afgekeurd model, is ooit ontwikkeld, maar was net niet goed genoeg voor de professionele markt dus is nooit in productie gegaan.) ;) Ik kan mijn Dual Celeron 433 met 3HD's full load (RC5), met 14" bagger monitor 40 minuten op laten draaien. Dir om een indicatie te geven hoeveel VA je nodig hebt.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Ok, das goed dat ik dat weet, maar wat voor 1 moet ik nou hebben voor mijn situatie?

Verwijderd

zet er ff een smiley achter anders staat het zo bijdehand:)

• Dualdude
On-Line is voor de thuisgebruiker niet nodig, maar is leuk voor de heb. Het is ook maar net wat je er voor over hebt, en hoe lang je er op wilt kunnen draaien. Je kunt het uitrekenen hoeveel va je nodig hebt. Je moet weten hoeveel watt je monitor en peecee trekken. Van de monitor staat vast wel op de website van de fabrikant. Ik denk dat je met 600VA ruim uit de voeten kunt. Maar 600 is ook gelijk weer een stuk duurder. Minder dan 200 zou ik niet nemen.

Mischien heb je hier wat aan:

Watts or Volt-Amps
Watts can be shown in KW (1000 watts), VA (volt-amp), KVA (1000 volt-amps)
For purposes of this study, watts and volt-amps will be considered the same. They are calculated the same also. There is however minimal differences between the two.

P = I x E

Example: Calculate the watts of a circuit with 120 volts and 3 amps.

Solution: 3 amps x 120 volts = 360 watts.

VA = I x E

Example: Calculate the volt-amps of a circuit with 240 volts and 30 amps.

Solution: 30 amps x 240 volts = 7200 volt-amps

KVA = I x E / 1000

Example: Calculate the volt-amps of a circuit with 240 volts and 50 amps.

Solution: 50 amps x 240 volts = 12,000 volt-amps / 1000 = 12 KVA

W = E ² / R

Example: Calculate the watts of a circuit with 120 volts and 10 ohms of resistance.

Solution: 120 volts x 120 volts / 10 ohms = 1440 watts

W = I ² x R

Example: Calculate the watts of a circuit with 10 amps and 5 ohms of resistance.

Solution: 10 amps x 10 amps x 5 ohms = 500 watts

Volt-amps and watts are calculated the same way. When you see VA or volt-amp, think of it as watts and calculate the values as if they were watts.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Sorry als het bijdehand overkwam, dat was dus niet bedoeld.
Post daarna was duidelijk. Heb op iiyama gezocht en de monitor gebruik maximaal 165Watt. Dus 250 + 165 = 415 Watt. Dus als ik iets tegenkom waar 415VA staat kan ik er vanuit gaan dat het goed is?
iniedergeval bedankt alvast.

• Dualdude
Je moet natuurlijk wel wat marge overhouden. Dus altijd iets meer kopen dan nodig.

• smvs
  • Niet online
On-Line is voor de thuisgebruiker niet nodig
dat is niet altijd een waarheid. wij hebben een aantal klanten gehad waarbij de pc niet stabiel te krijgen was. bij ons op de zaak werkte die perfect maar op locatie niet helaas. dit bleek aan de stroomvoorziening ter plaatste te liggen, die nogal wat pieken en dalen vertoonde (onderzoek wees uit dat het o.a. te maken had met de warmtelampen voor de wiet van de buurman en met de zonnebank van de andere buurman)
na het plaatsen van aan apc online ups waren de problemen de wereld uit en draaide de pc perfect.

Verwijderd

Ik zou voor de bp280i gaan, maar je monitor erop aansluiten zou ik niet doen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ow ja, er draait een tbird op en een P-II; ik heb nog niet uitgeprobeerd hoe lang hij het volhoudt.
De hoofdmonitor heb ik aangesloten op de laserprinter-outlet (die is extra gefilterd en ik heb geen laserprinter, dus zonde om niet te gebruiken :)), die wordt niet gevoed door de accu, maar is ook niet nodig, aangezien mijn UPS de zaak zelf afsluit bij de t-bird en ik met mijn ogen dicht de P-II kan afsluiten in geval van nood.:P

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37
Ik had eerst de apc back-UPS 300. Die is voldoende voor één pc + monitor + printer.
Nu heb ik de apc smart-ups 1000 racketmount. Ik heb daar 2 pc's + 2 monitors + printer + boxjes + televisie + nog wat bureaulampjes aan hangen.

Je moet ongeveer uitgaan dat het aantal watt wat je eraan kunt hangen gelijk is aan 2/3 * aantal VA (door de inductieve werking is er in dit geval een vrij groot verschil tussen het aantal W en VA). Bij mijn ups (1000 VA) kan ik dus voor ongeveer 600/700 watt aan apparatuur aanhangen.

Als ik jou was zou ik voor de back-ups 500 gaan. Deze is ruim voldoende voor één pc + monitor, 2 pc's zou die ook wel (net) aan moeten kunnen.

[toevoeging]
Je pc zonder monitor gebruikt waarschijnlijk geen 250 watt, maar maximaal 100 ofzo. Mijn bigtower die redelijk goed gevuld is gebruikt ongeveer 65 watt. Dus ga maar uit van een totaal van zo'n 250 watt (max 300).
[/toevoeging]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Ik denk dat ik de Back UPS 650MI ga kopen. Deze moet wel ongeveer voldoen aan m'n eisen.
Allemaal bedankt voor de hulp.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57
Ik draai een APC Smart-UPS 420 die aan een Linux servertje hangt. Werkt perfect. De server draait zonder monitor, maar wel een kabelmodem, netwerk switch, extern analoog modem en de computer zelf is een pentium200 mmx, cd-rom, 1x isdn, 2x seagate HD, 2x netwerk.
Ik trek ongeveer 25% van de capaciteit van de UPC. De monitor staat alleen aan als mijn netwerk plat ligt en ik iets op de console moet doen.
Pas met een UPS wel op: Als de stroom eenmaal weg is en je monitor staat op dat moment uit, dan moet je niet wagen om de monitor aan te zetten. Het ding trekt op dat moment zo'n piekspanning dat je UPS het al gauw als een zware overload ziet en zichzelf uitschakelt (en dan staat je bak nog in 1x uit, lekker als er een mooie load op je linuxbak staat - is de kans groot dat je Ext2 filesystem naar de maan is :( )

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Kunnen jullie niet ff de prijzen erbij zetten?

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 14:09
Nog maar s een keertje een oude topic ophalen :D.
Kunnen ze in ieder geval niet roepen dat niemand de search gebruikt |:(.
Maar ja dan gaan ze weer klagen dat je oude }:O uit de sloot haalt :(.

Ok ff to the point: hoe herken ik een on-line model van een niet on-line model? Is de APC Smart-UPS 700 bijvoorbeeld een online modelletje? Het gaat mij namelijk om de spanningsfiltering!

Btw als iemand zin heeft kan die dan ook een helpende hand in dit topicje [topic=451941/1] bieden?

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

Pagina: 1