Toon posts:

AMD Athlon 1,33 wordt herkend als 1GHz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc bestaat uit:
AMD Athlon 1,33 ghz
Asus A7A266
256 MB DDR-RAM geheugen
GeForce 4 440MX
Soundblaster 5.1
etc

Ik zit sinds vandaag echt met een bizar probleem. Ik heb de cpu koeler (een oude Coolermaster) vervangen door een Artic Copper Silent, wegens slechte koeling van de Coolermaster. Eerst heb ik de oude koeler eraf gehaald, de DIE schoongemaakt met een wattenstaafje, oude koelpasta daarmee verwijderd, nieuwe koelpasta erop gedaan en de Artic erop gezet. Vanaf toen kon ik niet meer doorstarten. De pc werd automatisch doorgestart naar het BIOS en als je dat afsloot startte hij niet meer door. Bij het opstarten werd mijn 1,33 ghz cpu nu gezien als een 1 ghz cpu! Hoe dat kan weet ik niet. Vervolgens heb ik in het BIOS de cpu op 1000 mhz gezet en start hij wel door. Ik heb het probleem geprobeerd op te lossen door hierna het moederbord te flashen met de laatste firmware. Helaas heeft dit niet geholpen. Ook heb ik de oude koeler erop gezet om te kijken of het daaraan lag. Maar dit bleek ook niet te helpen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn cpu weer als 1,33 ghz processor wordt herkend?

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
L1 bruggen en dergelijke van de cpu niet perongeluk doorverbonden met Artic Copper Silent?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Dus je krijg het niet meer voor elkaar om je FSB van 100 naar 133 MHz te krijgen zonder dat je pc crasht?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
L1 bruggen doorverbinden? Hoe zou ik dat gedaan kunnen hebben?

Als ik de kloksnelheid op 1333 mhz zet en dan restart dan blijft ie hangen en gaat de pc speaker piepen.

Het enigste wat ik nog zou kunnen proberen is het moederbord op jumperfree mode te zetten en de processor over te klokken naar de oude snelheid.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Hmm , temperaturen weet je zo zeker niet? Kijk eens goed hoe je je koeler hebt bevestigt , dat hij niet andersom staat.

Overclocken naar de oude snelheid bestaat trouwens niet ;) Want je heb hem nu onderclockt. Anyway , je moet de FSB weer op 133 Mhz zetten. Als hij dat niet aankan lijkt het me een temperatuur probleem (koeler verkeerd om erop o.i.d.) Dus even je koeling checken :)

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Koeler staat goed volgens mij. De oude heb ik er ook opnieuw opgezet om te kijken of het daaraan lag, maar ik had hetzelfde probleem. De temperatuur zit nu op 54 graden met de nieuwe koeler. Met de oude was het 70 tot 80 graden en toen werkte hij nog op 1,33 ghz voordat ik de koeler ging vervangen.

Ik zal dadelijk kijken of ik de FSB kan veranderen door het moederbord in jumperfree mode te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb dat ding op jumperfree mode gezet en het FSB op 133 mhz ingesteld. Bij het restarten daarna bleef hij weer hangen en begon de computerspeaker te piepen.

Daarna heb ik het moederbord weer ingesteld in jumpermode en de FSB via zogenaamde DSW switches op het moederbord op 133 mhz gezet. Bij het restarten bleef de pc weer hangen.

Ik ben radeloos, want ik krijg dit ding met geen mogelijkheid op een FSB van 133 mhz.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Haal de koeler er eens af en kijk of je core beschadigt is. Kijk ook of er misschien koelprut over de bruggen van je cpu zit en maak dat dan schoon met wat alcohol. Kijk ook of je niet per ongeluk je koeler verkeerd om op je cpu hebt gezet, dat vindt hij ook niet zo lief namelijk :)
Als je je koeler eraf hebt gehaald moet je er daarna wel opnieuw koelprut tussen doen echter niet meer dan de grootte van een rijstkorrel

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dat zo nog eens doen. Gisteren is dat eigenlijk ook al gebeurd, toen is de cpu schoongemaakt met een wattenstaafje met wat speciale contactspray. Daarna is er een klein beetje nieuwe koelpasta gebruikt en de koeler er weer opgezet. Maar ik zal zo nog eens kijken.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 07:23
misschien is die contactspray de boosdoener ? ... ff goed op laten drogen? hmm, meeste mensen halen koelprut er trouwens af met een alcohol goedje.. (spiritus of aceton kan ook) ... om de boel zo vetvrij mogelijk te krijgen ...

CMOS reset al gedaan?

als je een crushed core hebt kan je meestal niet eens opstarten dus dat zal wel nog niet aan de orde zijn (nog niet :P who knows bij een volgende koeler re-fitting ;) )

dubbelcheck alles, en niet te snel radeloos worden. Op het gemakje alles controleren. Time is of the essence. Haastige spoed is zelden goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het schoonmaken met de contactspray werd pas gedaan als een van de laatste pogingen om dat ding aan de praat te krijgen.

Verder kan ik geen CMOS chip vinden op het moederbord. Is ie misschien softwarematig te wissen?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

btw aceton is niet zo goed voor bepaalde stoffen, dus ik zou daar niet te snel en niet te veel van gebruiken. Het gebruik van alcohol is veel veiliger.

Meestal zit er een jumper op je mobo om je CMOS te clearen. Pak de handleiding van je mobo en zoek dat even op.

Verwijderd

Topicstarter
In de handleiding wordt alleen gesproken over het moederbord in jumper / jumperfree mode te zetten en dat je het bios kan updaten met aflash van asus.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Probeer dan eens gewoon informatie over de CMOS te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om die CMOS batterij eruit te halen?

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:21
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 11:50:
Is het mogelijk om die CMOS batterij eruit te halen?
Je batterij kun je er altijd ff uithalen.
Kun je geen clear-cmos jumper vinden dan ?

Mocht je die nie kunnen vinden, dan idd ff de batterij eruit. Hoeft niet zo lang, maar 30 seconden, of nog minder.
Dan is je CMOS gereset zeg maar, en heb je weer de standaard instellingen.

Maar een Asus mobo zonder clear-cmos jumper of 2 contact puntjes lijkt me sterk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok batterij eruit gehaald, maar toen startte hij gelijk door naar het BIOS en gaf hij aan dat de cpu instellingen weer eens niet goed stonden. Geprobeerd te booten op 1333 mhz maar dan volgen er zoals gewoonlijk 1 lange biep met 2 korte biepjes en dan allemaal biepjes met lage tonen uit de computerspeaker.

Volgens [url]=http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/1.htm]comptechdoc[/url] betekent dat:
1 Long, 2 Short A video error has occurred and the Bios cannot initialise the video screen to display any additional information.

Any other beep(s) RAM Problem.

Dat klopt ook wel aangezien je geen beeld krijgt. Maar een geheugenprobleem, zou dat nog mogelijk zijn?

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:21
't kan zijn dat je geheugen die settings niet aankan, maar DDR zou dat op zich wel moeten kunnen :)

Weet je nu al welke bios versie je hebt van de A7a266 ?

Dat ie na een cmos-clear naar het BIOS gaat is normaal, daar je settings weer default staan en je dus weer je cpu enzo moet instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laaste BIOS versie, 1012 namelijk. Het geheugen zou die settings aan moeten kunnen aangezien het voorheen ook zo heeft gewerkt met dezelfde geheugenreep.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 12:09:
Ok batterij eruit gehaald, maar toen startte hij gelijk door naar het BIOS en gaf hij aan dat de cpu instellingen weer eens niet goed stonden. Geprobeerd te booten op 1333 mhz maar dan volgen er zoals gewoonlijk 1 lange biep met 2 korte biepjes en dan allemaal biepjes met lage tonen uit de computerspeaker.

Volgens [url]=http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/1.htm]comptechdoc[/url] betekent dat:
1 Long, 2 Short A video error has occurred and the Bios cannot initialise the video screen to display any additional information.

Any other beep(s) RAM Problem.

Dat klopt ook wel aangezien je geen beeld krijgt. Maar een geheugenprobleem, zou dat nog mogelijk zijn?
Ja :)

Probeer je AGP eens te vervangen door een oud PCI kaartje en kijk of je kunt booten. Pak ook eens een ander DIMM (DDR of SDR?) en probeer te booten. Anders kan het ook nog zijn dat je CPU Cache niet goed meer is (kan je uitschakelen in BIOS).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heel lang het probleem gehouden voor wat het was en de pc op 1 ghz laten draaien met 256 mb geheugen. Vandaag heb ik een nieuw reepje pc2100 256 mb ddr geheugen gekocht. Deze oude heb ik eventjes vervangen om te kijken of hij zou opstarten op 1 ghz. Dat lukte, maar zodra ik hem op 1,33 had ingesteld werd de computer automatisch opnieuw opgestart keer op keer (ook bij het kiezen van veilige modus). Ik kon dus niet in Windows komen. Daarna heb ik gepoogd om de pc opnieuw te installeren maar dat lukte niet op 1,33 ghz (installatiescherm van xp en ook 2k3 gaf aan dat er een hardwareprobleem was), wel op 1 ghz. De pc start ook met het nieuwe geheugen alleen op wanneer de pc staat ingesteld op 1ghz. Als ik het oude geheugen erbij doe, dan blijf ik hetzelfde probleem behouden. Zou er nog een oplossing voor zijn of moet ik de pc maar gewoon op 1ghz laten draaien?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Heb je de dividers wel goed staan :?
Niet dat het geheugen nu op 133MHz draait (met een 100MHz FSB) en 166MHz loopt met een 133MHz FSB.

Je hebt de koeler er ook goed opzitten en de 'die' van de CPU niet beschadigd :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik denk dat ik het weet. Je zet de FSB weer gewoon op 133mhz, maar ik denk dat het voltage dat hoort bij jou CPU ook naar beneden(standaart) gegaan is, dat voltage hoort bij een 1,0 ghz CPU. Zet hem eens op 1.75 of 1.85 volt! Misschien moet je het IO voltage ook van 3.3 op 3.5 ofzo zetten(bij mij moest hij op 3.6-3.8 als ik flink ging overclocken)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Thandor schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 19:51:
Heb je de dividers wel goed staan :?
Niet dat het geheugen nu op 133MHz draait (met een 100MHz FSB) en 166MHz loopt met een 133MHz FSB.

Je hebt de koeler er ook goed opzitten en de 'die' van de CPU niet beschadigd :?
Ik zat eerder aan de AGP divider te denken, die op 2/3 staat ipv 1/2

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon vanaf de setup defaults de pc gestart op 1,33 ghz. Daarbij staat cpu / memory frequency ratio gewoon 1:1, ik neem hierbij aan dat het geheugen dan ook op dezelfde bussnelheid hoort te draaien als de cpu. De DIE is volgens mij niet beschadigd. Ik kan hem nog wel een keer schoonmaken, maar ik heb nu geen koelpasta meer voor erna. Ik heb ook geprobeerd de voltages te veranderen, maar dit had ook geen effect. Wat zijn btw (agp) dividers?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
hoe hoog de AGP busrate(hoort 66mhz te zijn) en hoe hoog de PCI busrate is(33mhz) als je fsb 133mhz is, is voor je pci om 33mhz te krijgen een divider nodig van 1/4 je agp dan 1/2. Op 100mhz FSB moet dit dus respectievelijk 1/3 en 1/1.5 zijn.

Verwijderd

Check je cpu socket ff en zuig hem uit met stofzuiger.

Volgens mij moet dat mobo gewoon flinke cpu's kunnen draaien.
Ik heb zelf een A7M266 tot 1,2 GHz maar draaide vrolijk een 1,8 GHz geklokt to 1,9 GHz!

Verwijderd

Topicstarter
De dividers moeten in dat geval gewoon goed staan want op een cpu / pci ratio van 133/33 met een multiplier van 10 draait hij niet!
Ik probeer binnenkort nog ff een keer de cpu schoon te maken en cmos te clearen... anders geef ik het op.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik heb de zelfde processor gehad op een cheap-ass mobo... deze trok hem ook niet op 133.. 120 wel.. ik denk toch dat hij of te warm wordt (is echt een heethoofd) of te veel stroom trekt

probeer eens een andere voeding en/of zijpaneel eraf en dikke vette tafel-ventilator er in laten blazen

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Pagina: 1