Toon posts:

Mail alleen op server opslaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik val meteen met de deur in huis... ;)

1 emailadres: info@bedrijf.nl

1 server en meerdere workstations

De mailtjes worden nu allemaal in één pop3-box opgeslagen bij de hostingprovider.
Ieder workstation haalt de mail daar op. Outlook Express staat op de workstations zo ingesteld dat de mail na 14 dagen van de server (bij de provider) wordt verwijderd.
Op deze manier krijgt in de praktijk iedereen elk mailtje.
Het verzenden van mail gaat gewoon via de SMTP server van de adsl-provider.

De server is een simpele pc met Windows XP en wordt gebruikt om printers en gegevens te delen. Ook wordt er dagelijks een backup gemaakt van deze gegevens.

Er zijn nu dus geen bestanden opgeslagen op de workstations. Deze mogen dus rustig crashen want iedere kale pc met Windows en Office kan het werk overnemen.

Niet dus :'( want de mailtjes worden niet centraal opgeslagen op de server maar op ieder workstation zelf.

Mijn vraag is nu:
Bestaat er een programma voor op de server dat om de minuut de mail ophaalt uit de pop3-box en deelt met de workstations zonder dat ze daar lokaal worden opgeslagen? :?
Is dit programma simpel en gratis??? :P

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Iedere mailserver kan pop mail ophalen, en dat vervolgens in een Imap box zetten.

Gratis weet ik niet, bedrijven zijn immers gewoon bereid te betalen voor een goed pakket.

- Kerio Mailserver
- Mdaemon etc etc

Verwijderd

Topicstarter
Deze vind ik te ingewikkeld en vooral te duur.
We praten hier over een paar workstations en een 10-tal mailtjes per dag...

Het gaat me er vooral om dat de mailtjes alleen op server worden opgeslagen i.p.v. op ieder workstation. :)

Verwijderd

Als het geen geld mag kosten (aanschaf dan, onderhoud, install kost tijd dus geld), kan ik je mercury/32 aanraden. Kan alles aan wat je wilt (en nog meer).
- pop3 binnentrekken
- filteren
- verdelen over meerdere mailboxen
- clients kunnen met pop3 (binnenhalen v/d server af) of imap (laten staan op server) de mail benaderen.

is een beetje wazig om op te zetten, maar draait verder prima.
Kan je later verder mee gaan als een volwaardige mailserver want hij ondersteund ook gewoon smtp (zowel ontvangen als verzenden)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 21:07:
Als het geen geld mag kosten (aanschaf dan, onderhoud, install kost tijd dus geld), kan ik je mercury/32 aanraden. Kan alles aan wat je wilt (en nog meer).
...
Draait deze bij jou wel onder Windows XP want volgens de website kan dit niet. ;(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 21:21:
[...]

Draait deze bij jou wel onder Windows XP want volgens de website kan dit niet. ;(
iets verder lezen:
The Win32 version of Mercury (or Mercury/32 as it is known) runs on Windows 95, 98, NT4, 2000 or XP workstations.
XP is eigenlijk ook niet voor op een server bedoeld.

Verwijderd

Topicstarter
O, niet gezien :z

Even samenvatten:
- Ik installeer Mercury op de server.
- Mercury haalt iedere minuut de pop3-box bij de provider leeg en slaat dit lokaal op.
- Ieder workstation kan nu (via IMAP? :? ) zodra ze Outlook Express openen alle mailtjes lezen.
- Ieder workstation kan nog wel gewoon via de smtp-server van de provider de mail versturen (ga ik de server niet mee belasten).

Op dit moment heeft workstation 1 maar 50 mailtjes in de inbox-map van Outlook Express zitten en 10 in de map verwijderde items.
Workstation 2 bewaard alles jaaaaren en in de inbox, verzonden items en verwijderde items zitten enkele honderden mailtjes en er zijn ook allerlei zelfgemaakte mappen.

Is dit in de nieuwe situatie ook nog steeds mogelijk? :?

Owja, en kan Mercury bij het ophalen van de mail het ook nog een x aantal dagen op de pop3-server laten staan? Dit omdat er vanaf een andere lokatie ook nog wel eens op die pop3-box wordt gekeken... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 22:06 . Reden: Vraagje vergeten... ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Kortstondig antwoord, zodra jij de manual kan lezen komt het helemaal in orde...

Je kan zelfs de vele mailtjes van workstation 2 in de gesharde imap box zetten, zodat workstation 1 ook in 1x alles heeft.

Als je zorgt dat je 'server' een backuptape/brander/raid1 heeft dan heb je automatisch alle mailtjes gebackedupped :)

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 13 juli 2004 @ 22:11:
Kortstondig antwoord, zodra jij de manual kan lezen komt het helemaal in orde...

Je kan zelfs de vele mailtjes van workstation 2 in de gesharde imap box zetten, zodat workstation 1 ook in 1x alles heeft.
Vind ik ook handiger maar dat willen ze niet... "wat moet ik met die al die troep?"
Als je zorgt dat je 'server' een backuptape/brander/raid1 heeft dan heb je automatisch alle mailtjes gebackedupped :)
Ja, er is een tapestreamer... ;) Is ook een belangrijke reden van het centraal opslaan.
Pagina: 1