Sil 3112A / Maxtor HD's doen vreemd

Pagina: 1
Acties:

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
Hallo allemaal!

Om te beginnen, mijn systeem:
Mobo: ASUS A7N8X-Deluxe (de S-ATA controller hierop is een Sil 3112A)
CPU: AMD 2800+ Barton
Geheugen: No-name PC3200 (loopt op PC2700 Dual channel)
Video kaart: MSI GeForce 4 Ti4200
Voeding is een 350 Watt Q-tec
HD1: Maxtor 60 gig IDE

Dit systeem draaide naar alle tevredenheid, tot ik een gebrek aan opslagruimte kreeg, dus ik besloot een 160 gig S-ATA HD te kopen.
Zo gezegt zo gedaan, ik er 1 van Maxtor gekocht. Erin gezet, data erop enzovoorts.

Na een tijdje (2-3 weken) begon de HD vreemd te doen, ik hoorde een luide tik, dan 2 seconden nix, en mn windows freesde dan ook in die tijd, dan ongeveer een halve seconde geratel en dan ging ie weer verder. Dit deed hij niet zo heel erg vaak, dus ik besloot het nog maar even af te wachten.

Afijn, na een paar dagen was de kuur weg, in de tussentijd had ik de drivers van het mobo te update, dus ik dacht dat het daardoor opgelost was.

Ik had op de schijf trouwens eerst een partitie van 10 GB gemaakt voor het geval dat ik er een OS op wou zetten, en van de rest van de ruimte gewoon 1 partitie gemaakt voor data.
3 weken terug ongeveer besloot ik mijn systeem opnieuw te installeren, dit keer op de S-ATA schijf. Ik dus de cd erin, via F6 drivers van de controller laden, en windows er vrolijk op installeren. Toen windows was geinstalleerd, begon hij tijdens het booten weer die vreemde tikken te maken, en windows wou daardoor op een gegeven moment niet meer verder laden, zat helemaal vast.

Afijn, ik pissed windows maar weer geinstalleerd op de 60 GB IDE-schijf. Toen weer in windows de drivers geinstalleerd, en hij herkende de 160 GB weer. En weer begonnen de tikken.

Ik heb toen de disk gescant op fouten, maar niks gevonden, geen Bad Sectors en ook de de windows-scan bracht niks op. Ik heb het een tijdje aangekeken, maar na een paar dagen toch maar terug naar de winkel gegaan.

Ik heb toen dus een nieuwe 200 GB-schijf (Maxtor 6Y200M0) gekocht, en zo goed en kwaad als het ging heb ik de data van de 160 GB naar die van 200 gekopieerd, en de 160 GB terug gebracht en geld terug gekregen. Dit was vorige week donderdag.

Sindsdien geen problemen meer gehad, tot vanochtend. Ik was een beetje aan het internetten en naar muziek aan het luisteren, tot ineens mijn windows weer freesde voor 3 seconden. Ik muziek zachter gezet, en ja hoor, de schijf was weer aan het tikken.

Ik de pc uit gezet, kabels ed goed aangedrukt, gecontroleerd of er iets contact maakte (dit was niet het geval) en ging weer booten. Dit keer gaf hij ook al een tik terwijl hij aan het booten was, en windows kwam ik niet meer in, de pc bleef gewoon vastzitten.

Ik heb daarna de S-ATA kabel omgewisseld, voedingsspanningen gecontroleert (4.8 V op de 5V en 12,3 op de 12V, dus binnen de 5%)
Ik heb toen de HD maar losgekoppeld, en ben weer gaan werken op de computer, en maar eens gezocht naar gelijke problemen.
Ik heb gezocht met de search, op de site van ASUS, en op de site van Sillicon Image.
Op de site van Sillicon Image stond wel een artikel over problemen met een Marvell IDE naar S-ATA converter, maar voorzover ik weet gaat dat dus alleen over losse adapters http://12.24.47.40/displa...1.asp?tab=faq&r=0.6941274 , want ik heb niet gevonden of die Maxtor-drives een Marvell-bridgechip gebruiken.

Ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen, want ik weet nou niet of het gewoon aan de schijven ligt of aan het mobo, of aan allebei, of aan wat anders.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik heb dus zelfde mobo, en had bij de aankoop ervan een Maxtor S-ATA 80GB gekocht.

Die tikte ook zo soms, en windows freesde dan even, en ik kreeg bij het booten van Windows soms BSOD.

Bij mij gaf de scan van Maxtor wel een fout aan. En met die tikkende HD ben ik dan terug geweest, en een nieuwe 80GB HD gekregen, de eerste weken tikkte hij heel soms nog is, daarna half jaar lang niet meer gebeurt :?

Dus misschien combinatie schijf en drivers..... Hoewel ik nog steeds de drivers gebruik dat bij mobo zaten die ik dus al altijd gebruikt heb

• BlackIce
Hmzz er zijn er dus meer met dit probleem...
Misschien is het de combi van de hardware en Maxtor-HD ofsow. Het is nu iig geen driver-probleem meer, aangezien hij bij mij die tikken ook al geeft als ie nog niet eens windows boot

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-03 20:13

delorean7

Let's take the Aston toni

Tikkende schijven of schijven waar vreemde geluiden uitkomen duidt op niet veel goeds. Ik kan me slecht voorstellen dat een controller daar verantwoordelijk voor zou kunnen zijn - de commando's die daardoorheen vloeiend zijn immers gestoeld op hele uitgebreide standaarden die al jaren meegaan.

Kortom ik zou het op hardware failure houden!

Misschien domme vraag: heb je de HD netjes ingebouwd of hangt ie op half zeven in je kast? De reden dat ik dat vraag is dat ik ooit in een brak servertje een hele lading gare schijven had zitten en dat een van die schijven dit beeld ook vertoonde. Beter inbouwen hielp.

Inmiddels is die schijf wel naar de eeuwige digitale jachtvelden vertrokken.

• koraks
  • Niet online
delorean7 schreef op 14 juli 2004 @ 11:36:
Ik kan me slecht voorstellen dat een controller daar verantwoordelijk voor zou kunnen zijn - de commando's die daardoorheen vloeiend zijn immers gestoeld op hele uitgebreide standaarden die al jaren meegaan.
Sommige S-ATA commando's zijn nog niet zo oud ;) Maar dit 'tikken' in de hdd wordt niet veroorzaakt door de controller, dat is in ieder geval waar. In mijn ervaring zijn er drie oorzaken voor dit tikken:
- Oververhitting. 7200rpm disks moeten voldoende geventileerd worden om oververhitting te voorkomen.
- Mechanische schokken tijdens het draaien. Beweeg de harde schijf nooit als ie aanstaat!
- Slechte verpakking/mechanische schokken tijdens het transport. Ik heb een tijdlang schijven ingekocht bij een leverancier die ze niet goed verpakte. Uitvalspercentages bij nieuwe schijven lagen toen rond de 20%. Tegenwoordig verpakt deze leverancier ze wel deugdelijk met als effect dat het uitvalspercentage bij nieuwe disks in de afgelopen drie jaar 0% is geweest.

Ohja, nog één toevoeging: ik heb een tijdje terug enorme problemen gehad met de Si3112 controller. Verschillende S-ATA disks vertoonden op deze controller na enkele dagen tot enkele weken datacorruptie. Dezelfde disks draaiden op een Intel S-ATA controller perfect. De schijven in kwestie hebben echter nooit 'getikt' (wat op een mechanisch defect duidt).

[ Voor 16% gewijzigd door koraks op 14-07-2004 11:47 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

dit al eens doorgenomen: OM FAQ / Beleid
en moet je dit tooltje eens gebruiken Powermax
en hier ook al tussen gekeken: Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden..

[ Voor 25% gewijzigd door Outerspace op 14-07-2004 11:51 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• BlackIce
Ik denk dat het probleem lag in de Marvell- bridgechips die Maxtor ook op zijn harde schijven gebuikt. Op de site van Sillicon Image stond dat als je een IDE - S-ATA converter had met een Marvell bridgechip dat je hem dan op UDMA 5 ipv 6 moest zetten.
Op die 200 gig Maxtor HD zat een Marvell-bridgechip, maar ik zag nergens jumpers of wat dan ook, dus ik vermoed dat het daar mee te maken heeft.

Ik heb de schijf bij een vriend van me aangesloten, die heeft een andere controller, en daar deed hij het wel gewoon goed.
Ik heb nu dus een WD 160GB gekocht (geen marvell-bridgechip), waar ik bij die vriend de data op ga zetten.

Het is mij nog steeds een raadsel waarom ze tekenen van mechanische defecten vertoonden, terwijl die 200GB op een andere controller prima draait.

@outerspace: ik kwam de POST niet eens door, dus ik kon Powermax niet proberen.

In ieder geval, het lijkt erop dat het probleem is opgelost, maar dat zal ik in de komende tijd wel zien.

Iedereen iig al erg bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door BlackIce op 14-07-2004 13:27 ]

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat het aan die bridgechip lag, op mijn mobo zit die controller ook, en ik heb er 2 Maxtor 120GB's aanhangen in RAID. Werkt allemaal prima :)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik heb hetzelfde probleem met een 160GB Maxtor. Bij veel data verschuivingen gaat deh alve schijf flippen en tikken en kraken. En ik heb geen Silicon Imaga controller, maar gewoon native SATA op mn SIS964 SB.

Het klinkt niet als veel goeds in ieder geval. Ik mag de HD omruilen, maar zal ik dan weer een Maxtor nemen.

• BlackIce
Ik heb er iig nu een WD 160 GB in hangen (jammer genoeg niet genoeg geld voor 200GB WD, vooral met Campzone in de aantocht) en die werkt tot nu toe toppie.

Ik weet dus verder ook niet wat er allemaal aan de hand was, maar er schijnen best wat mensen met problemen met de Sil3112 te zijn.

Mijn probleem is nu iig voorlopig de wereld uit, dus ik kan met een gerust hart naar Campzone!

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp en tips

Verwijderd

hmz ik heb ook net vandaag een maxtor 160 gig sata 8 mb gekocht.
En ik heb ook de sil3112A controller op mijn mobo. Hij maakt hier geen rare geluiden in idle stand maar wel een erg hard geluid als ie iets moet kopieren...
Voor de rest heb ik er ook niet veel problemen mee.... (nog niet iig) klopt af op hout..
Pagina: 1