Nadelen van async geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Gyrbo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-01-2022
Kan iemand mij uitleggen wat de nadelen van je RAM op een andere frequentie te laten draaien dan je FSB zijn?

Ik ben van plan om mijn PC te upgraden en wil graag wat te overclocken. Nu vroeg ik mij af of ik beter snel (DDR433/466/500) geugen kan kopen en dit synchroon te draaien of trager (DDR400) en dus goedkoper geugen te kopen met lagere timings, maar dit dan asynchroon te draaien. Mijn upgrade zou bestaan uit een Athlon 64 3000+.

Alvast bedankt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is nogal wiedes: wanneer het geheugen langzamer daait dan de CPU, dan genereert het minder geheugenbandbreedte. De CPU moet dus zogezegd wachten tot het geheugen al het data heeft verwerkt en dat kost tijd. Als een PC ergens een tekort aan heeft, dan is het wel tijd :+

Je kunt het ook globaal hieruit halen (uit de FAQ): PMG FAQ - nForce2 DC geheugen en synchroniteit

• Gyrbo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-01-2022
Bedankt voor die link, ik had hem zelf nerges zien staan.

Ik zal dus in dit geval sneller geheugen kopen zodat ik zeker ben van optimale prestaties.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gyrbo schreef op 14 juli 2004 @ 12:38:
Bedankt voor die link, ik had hem zelf nerges zien staan.

Ik zal dus in dit geval sneller geheugen kopen zodat ik zeker ben van optimale prestaties.
Let er trouwens wel op dat een Athlon64 anders met geheugen omgaat omdat het een integrated geheugencontroller heeft.

Een A64 heeft juist geen FSB ;)

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad, maar wel een geheugenbus. Met PC3200 benut je de geheugenbus van de A64 ten volle en met minder niet. De interne klok van de huidige A64 CPU's loopt op 200MHz.