[DIY] Subwoofer op basis van Red alert Marquant 12"woofer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:48
OKe.

Misschien onduidelijk titel , maar wat ik er mee wil zeggen is ik heb hier een 12"subwoofer van marquant. Ding komt uit een red alert geloof ik . Alu spreekspoel en rubberenophanging. Het enigste wat ik weet is dat tie :

230 watt rms
440 watt peak
4 ohm
12"

Dat is alles wat ik weet. Nu wil ik er een kast omheen gaan bouwen. Gesloten om precies te zijn . Ik wil geen reflex omdat ik dat niet lekker vind klinken.

Dus gewoon een gesloten kist. Iemand enig idee wat de inhoud er van moet zijn ?

( als ik snel antwoord heb ga ik vanavond nog naar de bouwmarkt toe :) )

Verwijderd

Je kan niet zomaar een gesloten kast maken voor een woofer die er niet voor bedoeld is.

De kans is dan groot dat er totaal geen of heel lelijk geluid uitkomt.
Alles hangt af van de mechanische en elektrische eigenschappen van die woofer.

Je kan eerst met goedkoop hout verschillende volumes proberen als het niet anders kan, maar als je niks weet van dat ding is er maar 1 ding om zeker te zijn dat die woofer (redelijk) goed werkt:

De oude kast/inhoud, met BR-pijp namaken.

• Galaxis
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 19:31:
Je kan niet zomaar een gesloten kast maken voor een woofer die er niet voor bedoeld is.

De kans is dan groot dat er totaal geen of heel lelijk geluid uitkomt.
Alles hangt af van de mechanische en elektrische eigenschappen van die woofer.

Je kan eerst met goedkoop hout verschillende volumes proberen als het niet anders kan, maar als je niks weet van dat ding is er maar 1 ding om zeker te zijn dat die woofer (redelijk) goed werkt:

De oude kast/inhoud, met BR-pijp namaken.
hij zit nu in de originele kast. Cilinder vormig. 55 cm hoog , 34 is de straal . Zitten 2 reflex pijpen in , als ik die aflsuit gaat de woofer veel harder en dieper. ik vind dat mooier als dat de pijpen open zijn.

Verwijderd

Galaxis schreef op 13 juli 2004 @ 19:34:
[...]

hij zit nu in de originele kast. Cilinder vormig. 55 cm hoog , 34 is de straal . Zitten 2 reflex pijpen in , als ik die aflsuit gaat de woofer veel harder en dieper. ik vind dat mooier als dat de pijpen open zijn.
Als ie dat gewoon goed trekt zonder problemen dan zou je dat volume na kunnen bouwen.

En ik neem aan dat de diameter, niet de straal 34 cm. is? :)

Maar ik blijf erbij dat je beter kan berekenen. Het is jammer dat je niks weet van die woofer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 19:41 ]

• Galaxis
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 19:40:
[...]
Als ie dat gewoon goed trekt zonder problemen dan zou je dat volume na kunnen bouwen.

En ik neem aan dat de diameter, niet de straal 34 cm. is? :)

Maar ik blijf erbij dat je beter kan berekenen. Het is jammer dat je niks weet van die woofer.
ja , sorrie de diameter is 34 cm . Maar ik zou zelf ook willen dat ik kon simuleren met winsd , maar ik heb verder geen info en is ook niet te vinden. En volume nabouwen ? ik kom op 17.6 liter uit , vrtaag niet hoe maar mijn wiskunde is niet goed. iemand enig idee wat een redelijke kast zou zijn qua afmetingen en ook nog enigsinds klinkt ?

Verwijderd

Volgensmij is het 50 liter. :)

V=(pi*r^2)*h
V=3.14*17^2*55=49910

Delen door 1000 om liters te krijgen= 49,9 liter.

Tenminste, als mijn wiskunde goed is. :)

• subsonik
  • Laatst online: 22:28
Vermoedelijk zit er een redelijke budget woofer in dat spul. Budget woofer betekent hoge Qtc waarde, waardoor je een gesloten kast eigenlijk bijna zo groot kan maken als je maar wil.

Een liter of 50 voor een 12" is doorgaans toch wel het absolute minimum! 80 liter oid is more like it, zeker met een budget woofer.

Verwijderd

Je Wiskunde is in orde :) Ik denk hoe groter hoe beter? En 17 liter gaat dus echt niet lukken. Waarom timmer je niet gewoon die pijpen dicht dan ben je toch klaar?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 20:10 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik heb die woofer ook gehad! :D Doet het nog best aardig in vergelijking met mijn huidige JBL CS-12. Die Marquant gaat aardig diep en laag. Overgins is je keuze naar gesloten erg goed te noemen! Zonder T/S Parameters krijg je toch geen redelijke BR sub.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Galaxis
Barry|IA schreef op 13 juli 2004 @ 20:10:
Ik heb die woofer ook gehad! :D Doet het nog best aardig in vergelijking met mijn huidige JBL CS-12. Die Marquant gaat aardig diep en laag. Overgins is je keuze naar gesloten erg goed te noemen! Zonder T/S Parameters krijg je toch geen redelijke BR sub.
:) , enig idee hoe groot ik mijn kist moet maken ? ik heb nu 40x40x40 in gedachten.

• Barry|IA
Maak de kast in ieder geval niet vierkant, dan krijg je meestal rare resonanties bij een bepaalde toon. En verder geldt voor gesloten 'hoe groter; hoe beter'. Dus hoe groot wil jij hem maximaal hebben? :) Koop gewoon vandaag nog één grote plaat MDF van 22mm dik, want ook de dikte zorgt voor een strakkere basweergave.

Omdat ik de sub ook heb gehad weet ik dat de woofer een rendament heb van 89dB, de ophanging wil nog wel eens meetrillen, en de woofer kan ook bij lagere volumes al grote uitslagen maken. Kies dus voor een dubbele voorplaat, en eventueel wat bracing (= verstevigings balkjes) in de kast. Let op! gebruik niet de aansluitterminal die bij de Red Alert box zat! Deze resoneert echt vreselijk mee, koop een nieuwe die er stevig en degelijk uitziet (liefst verguld).

Verder geef ik je de tip de woofer actief te maken, zodat je huidige amp het wat makkelijker krijgt, en zodat je een nog diepere basweergave kan behalen.

Het klinkt raar, maar met deze driver kan je écht een flinke HT sub bouwen hoor, ik hoor bijna geen verschil met mijn JBL CS-12, die niet goedkoop was! :+

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

je hebt het antwoord op je vraag eigenlijk al gegeven (gesloten klinkt ie beter volgens jou en dat is het enige criterium dat telt).

zoals subsonik al aangaf kan je de kast zo groot maken als je wilt.
let er op, hoe groter de kast, hoe 'strakker de bas' dit houdt in een beter 'impulsgedrag' (klinkt minder wollig) en je bas loopt dieper (qua frequentie) door, zij het met weinig geluiddruk (spl).
Neem je een kleinere kast, dan wordt je laag harder (meer spl), maar loopt minder diep door en klinkt meer wollig.

zelf denk ik dat je met 40x40x40 (binnenmaten) in de goede richting komt.
Als je de ruimte er voor hebt kan je ook een grotere kast maken waarbij je met schotten (wel goed luchtdicht; het belangrijkste van een gesloten box) het volume kan verkleinen. Kan je nog wat experimenteren :)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Barry|IA schreef op 13 juli 2004 @ 20:36:
*knip*

Het klinkt raar, maar met deze driver kan je écht een flinke HT sub bouwen hoor, ik hoor bijna geen verschil met mijn JBL CS-12, die niet goedkoop was! :+
Aangezien dat ding bij de Kijkshop nu maar 44E kost heb je dus een redelijke driver voor een sub (uiteraard daarna in een degelijke behuizing bouwen = 100l oid)?

• Barry|IA
Jep! Maar leg er een beetje geld bovenop en je hebt al een Raveland AXX1212 met T/S Parameters. Dan weet je theoretisch tenminste ook of je een goede sub in huis hebt staan. :)

Verwijderd

Ik zal ff de naam op schrijven. Een sub staat nog niet op de kortetermijnsplanning. Eerst maar eens even kijken of ik met mijn Pioneer drivers (Pioneer TS-G1610) nog wat leuks kan doen.
Die zitten nu in een heel brakke behuizing van 20 jaar oud, als het niet meer is. Heb die pioneers er een jaar of 5 terug in gezet omdat beide woofers stuk waren. Nu zijn de tweetsers gesneuveld dus nu maar iets nieuws want dit klinkt nergens naar. Maar als ik daar niet uit kom open ik wel een nieuw topic, zit ik andermans topic ook niet te vervuilen.

Verwijderd

Ah, zo ziet ie er dus uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/zoom_images/KS87681b.gif
Ik heb ook nog ergens een Marquant 30cm woofer.
Zo een met zilvere cone, zware magneet en van die uit de kluite gewassen kabel klemmen.

Is misschien wel een vergelijkbaar ding, kan iig ook een ontzettende druk uit komen!

• Barry|IA
Die dingen hoeven ook niet persé slecht te zijn hoor, beuken doen ze ook bijna altijd wel. Meestal laat de basweergave alleen zijn wensen na. Dat is gelukkig nu niet het geval, dus is er een leuke subwoofer van te maken. ;)

Verwijderd

JA!!
Op deze manier doe je nog een ideen op zeg!
Ik was dat ding helemaal vergeten, misschien bouw ik die ook wel in een MDF kastje!
Het kost geen scheet, en het is altijd grappig om erbij te hebben!

• Galaxis
oke . De afmetingen van de kast maakt mij niet uit. hij kan zo groot worden als ik wil omdat ruimte geen probleem is. Ik wil hem passief houden en een gesloten systeem. De afmetingen worden denk ik 60x40x40 . Dit is nog niet helemaal zeker. Ik zal deze week nog mdf halen en houdt jullie op de hoogte inclsusief pics.

Edit , hier alvast de pics van de woofer nu.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/Subkast/IMG_0209res.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/Subkast/IMG_0211res.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Galaxis op 14-07-2004 01:54 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Barry|IA schreef op 13 juli 2004 @ 20:36:
Maak de kast in ieder geval niet vierkant, dan krijg je meestal rare resonanties bij een bepaalde toon. En verder geldt voor gesloten 'hoe groter; hoe beter'. Dus hoe groot wil jij hem maximaal hebben? :) Koop gewoon vandaag nog één grote plaat MDF van 22mm dik, want ook de dikte zorgt voor een strakkere basweergave.
Dit gaat alleen voor fullrange kasten op, voor subs maakt het geen ene hol uit zogezegd :)
Omdat ik de sub ook heb gehad weet ik dat de woofer een rendament heb van 89dB, de ophanging wil nog wel eens meetrillen, en de woofer kan ook bij lagere volumes al grote uitslagen maken. Kies dus voor een dubbele voorplaat, en eventueel wat bracing (= verstevigings balkjes) in de kast. Let op! gebruik niet de aansluitterminal die bij de Red Alert box zat! Deze resoneert echt vreselijk mee, koop een nieuwe die er stevig en degelijk uitziet (liefst verguld).
Dat de driver bij lage volumes al een grote uitslag maakt betekent alleen maar dat de kast te hoog getuned was. Bij een gesloten kast geldt uitslag=SPL, 'kies voor een dubbele voorplaat' is een beetje een standaardadvies en niet iets wat je nu uit deze omstandigheid kunt afleiden. Vergulde aansluitingen hebben geen enkele meerwaarde behalve dan dat het wat minder snel oxideert.
Verder geef ik je de tip de woofer actief te maken, zodat je huidige amp het wat makkelijker krijgt, en zodat je een nog diepere basweergave kan behalen.
Van actief maken wordt je weergave NIET dieper!
Sorry hoor maar dan heb jij vast nog nooit een echte HT install gehoord, of je bent gewoon getild aan je JBL of hebt daar een brakke kast voor gemaakt.

PS het valt me de laatste tijd wel meer op dat je veel info geeft die incorrect dan wel incompleet is. Het is prima dat je mensen wilt helpen en ik wil je echt niet persoonlijk aanvallen maar zorg dat je zoveel mogelijk voor dat de dingen die je verteld ook ergens op slaan.

[ Voor 8% gewijzigd door MM op 14-07-2004 03:25 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Galaxis schreef op 14 juli 2004 @ 00:32:
oke . De afmetingen van de kast maakt mij niet uit. hij kan zo groot worden als ik wil omdat ruimte geen probleem is. Ik wil hem passief houden en een gesloten systeem. De afmetingen worden denk ik 60x40x40 . Dit is nog niet helemaal zeker. Ik zal deze week nog mdf halen en houdt jullie op de hoogte inclsusief pics.

Edit , hier alvast de pics van de woofer nu.

[afbeelding]
[afbeelding]
Ey, die woofer ziet er nog best wel degelijk uit,...
Bij dat ding zit er ook niet zo een afgrijselijk groot marquant logo op (de mijne wel :'( ).

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

m.m schreef op 14 juli 2004 @ 03:22:
[...]

Dat is niet helemaal waar.
Een 'passieve' subwoofer heeft een passief scheidingsfilter.
Dit komt iig neer op een (grote) seriegeschakelde spoel met een relatief grote weerstand.
Elke weerstand in serie geschakeld met een woofer resulteert in een minder lage weergave (bij hetzelfde kastvolume).

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Barry dat de kast vierkant is betekent idd dat je 1/2 lambda resonanties optreden. Alleen stel dat je een kast hebt met een lange kant van 100 cm lang dan heb je nog steeds geen problemen. De frequentie van de resonante grondtoon bereken je met de formule

c = voortplantingssnelheid van geluid in lucht
l = lengte van de grondtoon

f0 = c / 2l
f0 = 322 / 2 * 1
f0 = 166 hz

166 hz is nou niet echt een probleem zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 10:50 ]

• Barry|IA
m.m schreef op 14 juli 2004 @ 03:22:
[...]

Dit gaat alleen voor fullrange kasten op, voor subs maakt het geen ene hol uit zogezegd :)
Euhm..bij die woofer zit geen filter, dus van die nare resonanties heeft hij wel degelijk last.
Dat de driver bij lage volumes al een grote uitslag maakt betekent alleen maar dat de kast te hoog getuned was. Bij een gesloten kast geldt uitslag=SPL, 'kies voor een dubbele voorplaat' is een beetje een standaardadvies en niet iets wat je nu uit deze omstandigheid kunt afleiden. Vergulde aansluitingen hebben geen enkele meerwaarde behalve dan dat het wat minder snel oxideert.
De driver slaat ver uit, op lage en op hoge volumes, dit terwijl het rendament maar 89dB is. De woofer staat flink heen en weer te wapperen terwijl je er maar weinig van hoort. Ik denk ook dat er daarom gebruik wordt gemaakt van de resonantie frequentcy. Immers heeft ieder vrij opgehangen lichaam, in ons geval het systeem bestaande uit conus, spreekspoel, inclusief centreeringrichting en conusrand, heeft door zijn massa en vorm een voorkeurtrilling, waarop dit systeem bijna vanzelf in beweging komt. Bijna! Want er is ook nog een meganische demping die deze beweging tegenwerkt.

En die vergulde connectoren zijn inderdaad niet direct van bellang, maar qua kosten scheelt het niks of weinig, en dan is het gewoon mooier om verguld te nemen. Evenals dat ik de TS aanraadt het logo van Marquant te verwijderen van zijn speaker ;)
Met de actieve versterker kan je de ''zwakke punten'' van de woofer een beetje versterken, verzwakken terwijl dit verder geen invloedt heeft op de andere speakers.
Sorry hoor maar dan heb jij vast nog nooit een echte HT install gehoord, of je bent gewoon getild aan je JBL of hebt daar een brakke kast voor gemaakt.
90 liter BR, -3dB ligt op 29.65Hz, nette group delay, en hij valt pas af op 35Hz. En zo raar is het toch niet dat die Marquant goed klinkt? Het is dan misschien wel budget, maar geen slechte budget.
PS het valt me de laatste tijd wel meer op dat je veel info geeft die incorrect dan wel incompleet is. Het is prima dat je mensen wilt helpen en ik wil je echt niet persoonlijk aanvallen maar zorg dat je zoveel mogelijk voor dat de dingen die je verteld ook ergens op slaan.
Zo beter?

[ Voor 6% gewijzigd door Barry|IA op 14-07-2004 12:08 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 14 juli 2004 @ 12:05:

Euhm..bij die woofer zit geen filter, dus van die nare resonanties heeft hij wel degelijk last.
Een sub zonder filter is als een auto zonder uitlaat :+ Een filter is gewoon een must voor een sub, anders klinkt het gewoon nergen naar. Liefst actief, als het niet anders gaat passief (dat laatste zal dan ook wel duur worden)
De driver slaat ver uit, op lage en op hoge volumes, dit terwijl het rendament maar 89dB is. De woofer staat flink heen en weer te wapperen terwijl je er maar weinig van hoort. Ik denk ook dat er daarom gebruik wordt gemaakt van de resonantie frequentcy. Immers heeft ieder vrij opgehangen lichaam, in ons geval het systeem bestaande uit conus, spreekspoel, inclusief centreeringrichting en conusrand, heeft door zijn massa en vorm een voorkeurtrilling, waarop dit systeem bijna vanzelf in beweging komt. Bijna! Want er is ook nog een meganische demping die deze beweging tegenwerkt.
Maar 89 dB... Ik vind niet eens slecht, maar dat terzeide. Dit verhaal klopt dus weer niet helemaal... Zeker heeft een woofer een fs, en op die fs heeft de amp minder moeite om de conus te bewergen, maar dat zegt nog niet dat ie meer uitslaat (kijk maar eens naar de excursie van een gesloten systeem). Immers: aangezien de impedantie op de fs hoger wordt, levert de amp ook minder vermogen op de fs, waardoor de excursie niet opeens veel meer wordt. Bij BR krijg je er nog een resonantie bij waardoor de woofer makkelijker kan bewegen op die fs, waardoor de excursie rond de fs van de BR wel groter is.
En die vergulde connectoren zijn inderdaad niet direct van bellang, maar qua kosten scheelt het niks of weinig, en dan is het gewoon mooier om verguld te nemen. Evenals dat ik de TS aanraadt het logo van Marquant te verwijderen van zijn speaker ;)
Helemaal mee eens :)
Met de actieve versterker kan je de ''zwakke punten'' van de woofer een beetje versterken, verzwakken terwijl dit verder geen invloedt heeft op de andere speakers.
Dan praat je wel over een actieve correctie, en die is niet per definitie aanwezig op een subamp. Het enigste voordeel van een "kale" subamp is dat de amp vaak een wat ruimere voeding heeft, waardoor hij flink wat RMS vermogen in een woofer kan pompen. Als je natuurlijk een dikke gewone amp hebt is dat allemaal geen probleem. Verder heeft een subamp natuurlijk een mooi actief filter :)
90 liter BR, -3dB ligt op 29.65Hz, nette group delay, en hij valt pas af op 35Hz. En zo raar is het toch niet dat die Marquant goed klinkt? Het is dan misschien wel budget, maar geen slechte budget.
Dat kan allemaal wel mooi zijn, maar zegt nog steeds niet alles over de klank. De woofer kan interferenties veroorzaken en serieurs vervormen. Al dat soort dingen tellen ook mee en kun je niet zien aan die getalletjes. Ik zal verder over de Marquant niet oordelen, want ik heb hem nog nooit gehoort :)
Zo beter?
Bijna...

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 12:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik ben van plan vanmiddag ook nog ff MDF te kopen, zet ik mijn Marquant ook in een kastje van 40x40x40cm.

Ook nog ff langs televersum (in de buurt)voor een kabel klemmetje e.d.
Ben benieuwd :)

• MM
  • Niet online

MM

Maar 89 dB... Ik vind niet eens slecht, maar dat terzeide. Dit verhaal klopt dus weer niet helemaal... Zeker heeft een woofer een fs, en op die fs heeft de amp minder moeite om de conus te bewergen, maar dat zegt nog niet dat ie meer uitslaat (kijk maar eens naar de excursie van een gesloten systeem). Immers: aangezien de impedantie op de fs hoger wordt, levert de amp ook minder vermogen op de fs, waardoor de excursie niet opeens veel meer wordt. Bij BR krijg je er nog een resonantie bij waardoor de woofer makkelijker kan bewegen op die fs, waardoor de excursie rond de fs van de BR wel groter is.
Inderdaad de FS is bij een gesloten kast een prima truuk om op versterkervermogen te besparen. Die dikke ravelands die Subsonik bij zich had maakt daar ook slim gebruik van, de Fsc ligt precies midden in het gebied waar de meeste hedendaagse bastonen zitten.

Helaas klopt je 2e stuk over BR niet helemaal. De grote grap van een BR is namelijk dat hij de excursie tot bijna 0 reduceert bij de fs van de poort, hier wordt vooral in de PA wereld gebruik van gemaakt om extreem veel vermogen in een driver met een relatief kleine x-max te pompen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op 14 juli 2004 @ 13:53:
[...]

Inderdaad de FS is bij een gesloten kast een prima truuk om op versterkervermogen te besparen. Die dikke ravelands die Subsonik bij zich had maakt daar ook slim gebruik van, de Fsc ligt precies midden in het gebied waar de meeste hedendaagse bastonen zitten.

Helaas klopt je 2e stuk over BR niet helemaal. De grote grap van een BR is namelijk dat hij de excursie tot bijna 0 reduceert bij de fs van de poort, hier wordt vooral in de PA wereld gebruik van gemaakt om extreem veel vermogen in een driver met een relatief kleine x-max te pompen.
Damn... verrek ja 8)7 . Ik heb weer verkeerd zitten denken. Idd, de excursie bij de BR fs gaat flink omlaag. Ben ff aan het bedenken hoe je dat kunt verklaren... Ik weet niet of ik het goed heb, maar dit is mijn idee: Op de fs komt het meeste geluid/wind uit de BR, waardoor de woofer minder hoeft te pompen om tot het zelfde volume te komen, vandaar dus de mindere excursie. Waar nu het versterkervermogen heen gaat weet ik eigenlijk niet...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MM
  • Niet online

MM

@barry
Theoretisch of gemeten in de praktijk? Zet voor de gein eens een toongenerator op die sub van je en kijk bij welke frequentie in het bereik 20-100hz de uitslag van je driver het kleinst is, dit is de tunefrequentie. Als dit toch redelijk af blijkt te wijken van je gesimuleerde waarde zou ik me toch maar eens achter mijn oren gaan krabben :) En verder geldt gewoon wat deepspace zegt de getallen zeggen niet zoveel over de uiteindelijke klank, je hebt bijvoorbeeld vast niet aan de time alignment gedacht bijvoorbeeld.
Ook als er helemaal geen mechanische demping was geweest was de driver nog niet uit zichzelf gaan bewegen hoor, wat deepspace al beschrijft is de electrische demping die rond de FS optreedt en prima corrigeert voor de toegenomen gevoeligheid. Als je een simulatie maakt van een driver zie je (normaalgesproken) toch ook nooit een gigantische bult in de response rond de resonantiefrequentie van de driver?

Overigens moet je het rendement los zien excursie en SPL, bij een gesloten kist verandert het rendement niets aan de SPL per excursie, alleen de hoeveelheid vermogen die daar voor nodig is.

edit: op verzoek van deepspace wat extra uitleg over de werking van een BR (als ik niet helemaal correct zit verbeter me aub ik doe dit ff uit mijn hoofd)

De excursie van de driver bij de FS van de BR pijp is zo klein omdat de BR pijp de driver tegenwerkt. Op het moment dat de driver 'de kast in wil' gaar er ook lucht van de BR pijp de kast in waardoor de druk in de kast tijdelijk heel groot is. Als de driver weer 'naar buiten' wil gebeurt het omgekeerde, de BR pijp zuigt de kast bij wijze van spreke vacuüm. De 'timing' tussen de driver en de BR hangt af van de diameter en lengte van de BR buis, maak je de buis langer dan wordt de tunefrequentie lager, gevoelsmatig klopt dat ook, langere buis duurt langer dus lagere frequentie. Als je een toon hebt die onder de tunefrequentie van de BR ligt dan klopt de 'timing' niet meer waardoor ze elkaar waardoor ze elkaar op luchtdruk-niveau mee gaan helpen en nu juist op SPL niveua tegen. Als je dit tot in het extreme (1hz ofzo) door trekt dan gaat de luchtdruk die de driver in de kast op wil bouwen direct er door de poort weer uit welke het 'luchttekort' voor de driver opvult waardoor je werkelijk geen enkele SPL meer overhoudt. Ik geloof dat iemand hier dit verschijnsel wel eens accoustische kortsluiting genoemd heeft.

"Waar het versterkervermogen heengaat" is natuurlijk kinderlijk simpel vraagstuk, de luidspreker natuurlijk. Dit klinkt natuurlijk wel heel erg 'duh!' maar het is wel zo. Bekijk de gemiddelde PA luidspreker maar, 500w belastbaarheid (waar dus 1000w vermogen op kan ivm de Crestfactor van muziek) voor een 15" driver met een x-max van een milimetertje of 5. Als je die in een gesloten kist zet zit je bij 50-100w al aan de X-max, in een BR opstelling kunnen ze vaak (met een subsonic voor tonen onder de tunefrequentie) hun RMS belasting wel gewoon hebben zonder binnen afzienbare tijd stuk te gaan. Max bang for your buck zogezegd :)

[ Voor 36% gewijzigd door MM op 14-07-2004 14:32 ]

• Barry|IA
Ik snap het verhaal wel, zo heb ik de JBL ook vaak in zo'n Red Alert kast gehangen. Want als ik hem meeneem naar feestjes of andere luidruchtige bedoelingen mag de box natuurlijk niet al te zwaar zijn. Maar voor een goede basweergave is veel luchtverplaatsing nodig, dat is een fysisch gegeven waar we niet omheen kunnen. Dat betekent dus: een groot conusoppervlak en een grote lineaire uitslag. Daarbij komt nog het feit dat een luidspreker beneden zijn kantelpunt grotere uitslagen gaat maken die weinig rendament opleveren.

Maar omdat ik mijn woofer in die niet berekende kast het gehangen kan ik op zo'n moment totaal niet beoordelen hoe de woofer klinkt. De kast veel te dun, wat een strakke basweergave al (bijna) niet mogelijk maakt. Als ik de BR open laat, merk ik dat de woofer bij hoge volumes een beetje gaat ''wapperen'', hierdoor gaat het volume vervormen. Echter als ik de BR dichtstop met een doek blijft de woofer netjes klinken!

• MM
  • Niet online

MM

Barry|IA schreef op 14 juli 2004 @ 14:31:
Ik snap het verhaal wel, zo heb ik de JBL ook vaak in zo'n Red Alert kast gehangen. Want als ik hem meeneem naar feestjes of andere luidruchtige bedoelingen mag de box natuurlijk niet al te zwaar zijn. Maar voor een goede basweergave is veel luchtverplaatsing nodig, dat is een fysisch gegeven waar we niet omheen kunnen. Dat betekent dus: een groot conusoppervlak en een grote lineaire uitslag. Daarbij komt nog het feit dat een luidspreker beneden zijn kantelpunt grotere uitslagen gaat maken die weinig rendament opleveren.

Maar omdat ik mijn woofer in die niet berekende kast het gehangen kan ik op zo'n moment totaal niet beoordelen hoe de woofer klinkt. De kast veel te dun, wat een strakke basweergave al (bijna) niet mogelijk maakt. Als ik de BR open laat, merk ik dat de woofer bij hoge volumes een beetje gaat ''wapperen'', hierdoor gaat het volume vervormen. Echter als ik de BR dichtstop met een doek blijft de woofer netjes klinken!
Lees mijn bovenstaande stuk eens over X (uitwijking) beperking dmv BR :)

[ Voor 3% gewijzigd door MM op 14-07-2004 14:34 ]

Verwijderd

Volgensmij maken jullie de Ts een beetje bang met al die verhalen. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 15:24:
Volgensmij maken jullie de Ts een beetje bang met al die verhalen. :P
Ja precies ;) .

Hey jongens, komen jullie ff back on topic? :X

• Barry|IA
Ben er weer! (met wat meer kennis van audio :) )

• Galaxis
oke . ik ben inmiddels druk bezig met ontwerp , hoe het gaat worden verklap ik nog niet. Niet al te spectaculair hoor , wordt m`n eerste DIY , buiten het feit dat ik al een paark eer woofers heb vervangen dan :P . maar goed. Iemand een idee om dat logo van de woofer af te krijgen ? zwarte stift inkleuren :P :+ :?

Verwijderd

Galaxis schreef op 16 juli 2004 @ 01:30:
oke . ik ben inmiddels druk bezig met ontwerp , hoe het gaat worden verklap ik nog niet. Niet al te spectaculair hoor , wordt m`n eerste DIY , buiten het feit dat ik al een paark eer woofers heb vervangen dan :P . maar goed. Iemand een idee om dat logo van de woofer af te krijgen ? zwarte stift inkleuren :P :+ :?
Tja, het is een papiersoort, dus met chemicalien/water gaat niet echt werken. :+
Een stift zou kunnen, maar ik ben bang dat je het blijft zien dan.

• Galaxis
Update.

oke , ik heb het hout , ga vanavond zagen en doen , dan post ik weer pics.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor 40x40 cm kist , waarom ? omdat t ie dan benenden mag staan bij mams op de 5.1 versterker :)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 11:39
subsonik schreef op 13 juli 2004 @ 19:56:
Vermoedelijk zit er een redelijke budget woofer in dat spul. Budget woofer betekent hoge Qtc waarde, waardoor je een gesloten kast eigenlijk bijna zo groot kan maken als je maar wil.

Een liter of 50 voor een 12" is doorgaans toch wel het absolute minimum! 80 liter oid is more like it, zeker met een budget woofer.
Is een stelling die eigenlijk ook niet klopt.

Ik heb een 15" in 76 liter basreflex gezet.
En een 8" in 7 liter gesloten ( kast paste er ook maar net omheen )

Beiden berekend.
De 15" levert een 103 db|1W en -3db ligt op dacht ik ergens bij 40 Hz ( grotere kast scheelde me 10 Hz lager maar dan kwam ik op 200 liter en er zat een dip op de 53 Hz dan ineens )

Die 8" zit op 86 db|1W en -3db punt ligt op net boven de 50Hz maar klinkt het volst en recht.
Nu zit ie in een 15 liter ( max grootte voor die speaker ) basreflex kast en gaat ie lager maar wel minder hard, 83 bd nog maar ( is genoeg want hoef niet doof te worden ;) )

• Galaxis
Oke , even de stand van zaken nu :P .

Al het hout is gereed . ( 12mm ) , dit word een TEST opstelling , gewoon om te kijken wat tie doet in een gesloten klist van 40x40 cm , daarna maak ik hem reflex , en daarna bouw ik pas de definitieve kist !!

mar hier effe een snap shot

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/Subkast/IMG_0243.JPG

• Vm1heA
12 mm plaat klinkt anders dan 18 of 22 mm.
Dus waarom niet gelijk dikker materiaal ?
Kast kleiner maken kan je altijd nog wel, dat doe je met droog zand onderin te leggen door zo de inhoud te verkleinen en daar dacron op voor het stuiven ( alleen testen dus )
Als je je inhoud echt weet dan zaag je er iets af van je kast of vult het met een schot aan de binnenkant.

[ Voor 8% gewijzigd door Vm1heA op 28-07-2004 15:59 ]

• Vm1heA
Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 09:23:
[...]
Tja, het is een papiersoort, dus met chemicalien/water gaat niet echt werken. :+
Een stift zou kunnen, maar ik ben bang dat je het blijft zien dan.
Spuiten met spuitlak en dan wel dun opbrengen met een malletje eromheen.

Er is voor speakers zelfs speciale lak om de conus harder te maken en zo interne resonanties kleiner te maken.

• Galaxis
oke

Even een update.

De kist is gemaakt.

gesloten kist , zit veel glaswol in , is lekker gedempt .

Met het afkitten kwam er ook kit op m`n woofer :( . maar goed :P .

Ik moet nog schuren , netjes afkitten :P , en dan een klerutje geven.

Mar dan nu , ik heb hem al even getest en het klink lekker , gaat flink laag , is niet overheersend met muziek , klinkt echt lekker in mijn oren voor deze prijs.

Deze kist laat ik zo , ik schuur hem nog , geef hem nog een kleurtje en kit hem nog een keer goed af.

Mijn volgende project voor eveneens een 12"woofer , alleen dit keer wil ik voor de raveland axxx12 gaan ofzoiets.

Ik hou jullie op de hoogte.

Hier effe een snapshot hoe tie er nu bij staat op mijn kamer.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/Subkast/IMG_0245.JPG

onderste is hem , bovenop staat nog een lege kist voor een 10"woofer :P .

• Galaxis
Oke , weer een update , heb hem nu ook aan de buitenkant dichtgekit , het ziet er niet uit , maar ik ga hem helemaal vlak schuren als de kit droog is , en dan een kleurtje geven :) .

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/Subkast/IMG_0248.JPG

Verwijderd

Galaxis schreef op 29 juli 2004 @ 18:14:
Oke , weer een update , heb hem nu ook aan de buitenkant dichtgekit , het ziet er niet uit , maar ik ga hem helemaal vlak schuren als de kit droog is , en dan een kleurtje geven :) .

[afbeelding]
Het weer zit iig wel mee! :)

Resoneerd dat kastje niet als een gek?
Zo dun hout en zonder bracing?

• Galaxis
Verwijderd schreef op 29 juli 2004 @ 18:40:
[...]

Het weer zit iig wel mee! :)

Resoneerd dat kastje niet als een gek?
Zo dun hout en zonder bracing?
Zit voldoende bracing in :) :) , verder helemaal opgevuld met wol , klink wel aardig nu voor een budget woofer.

/offtopic --> Jij had toch een 12"woofer , hoe is daarmee , en heb je ook al pics ?

[ Voor 13% gewijzigd door Galaxis op 29-07-2004 18:43 ]

Verwijderd

Galaxis schreef op 29 juli 2004 @ 18:43:
[...]

Zit voldoende bracing in :) :) , verder helemaal opgevuld met wol , klink wel aardig nu voor een budget woofer.

/offtopic --> Jij had toch een 12"woofer , hoe is daarmee , en heb je ook al pics ?
Nee, jammer genoeg nog geen pics.
Kijk nog wel ff of ik ze met mijn vaders cammetje kan maken.

Maar hij zit idd wel al in elkaar :) !
Ik heb de kast van 18mm dik MDF gemaakt, en de buiten afm zijn 50x50x50cm.

Die marquant woofer die ik er eerst in had gezet klonk niet zo diep in deze kast, maar ik had ook nog een setje Gelhard (geef maar een gil als je dit merk kent) woofers liggen (zelfde maat :*) ).
Ik heb er toen maar eentje van deze in die kast geschroeft, en die gaat al een stuk lager!! :9~

Hij draait trouwens op een Samson Servo 550 studio amp.

Maaaar, ik ben nog op zoek naar een andere driver (waarvan ik de parameters weet), want ik heb het idee dat er nóg meer bass uit zo'n kast kan komen :9~ ...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2004 19:17 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ga eerst maar eens een échte kast maken van 18 of 22mm :)

Verwijderd

m.m schreef op 30 juli 2004 @ 00:19:
:'(

Kan die ook meteen een echte woofer kopen.

• Galaxis
m.m schreef op 30 juli 2004 @ 00:19:
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 09:18:
[...]
:'(

Kan die ook meteen een echte woofer kopen.
waarom zou ik ? Omdat jullie dat zo graag willen ? ik dacht het niet , als ik hier tevreden mee ben dan is het toch goed ? Hij hoeft alleen maar passief mee te doen om mijn front speakers aan te vullen , omdat dat maar 8"woofers zijn.

En nu klinkt mijn klankbeeld gewoon voller.Wat ik dus wilde.

• redpen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 23:10
hee daar heb ik ook een subwoofer van gemaakt :D

check
Afbeeldingslocatie: http://nomansland.jdijkstra.com/foto/kamer/sub.jpg

alleen deze zijn van necom en niet van marquent zat ook in dezelfde kist

beter 10 servers in de lucht dan 1 op de grond

• Vm1heA
Galaxis schreef op 30 juli 2004 @ 11:33:
[...]

[...]

waarom zou ik ? Omdat jullie dat zo graag willen ? ik dacht het niet , als ik hier tevreden mee ben dan is het toch goed ? Hij hoeft alleen maar passief mee te doen om mijn front speakers aan te vullen , omdat dat maar 8"woofers zijn.

Omdat het maar 8" woofers zijn.
Wat is de gedachte achter dat een 8" niet veel kan ?

Verwijderd

Galaxis schreef op 30 juli 2004 @ 11:33:

Was ook meer grappig bedoelt. :z

Ik zei dat omdat ik het onzin vond dat hij zei dat je met 18 of 22 mm. moest gaan bouwen. Daarop zei ik van, dan kan je net zo goed ook een andere woofer kopen.

Niet zo duidelijk overgekomen denk ik. ;)
Mijn huilende smilie was als reactie op M.M, dat hij niet als een Huillie moest gedragen.

Leuke sub, als jij het goed vind is het goed toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 14:47 ]

• Galaxis
Hmm.

Even een vraagje tussendoor. Ik was hem net aan het testen.

Ik draaide het volume echt ver open , woofer maakte flinkte uitslag , maar hij klonk nog goed , geen vervroming ofzow. Maar ik durfde niet verder te gaan omdat ik bang ben dat ik hem uit z`n ophanging blaas.

Kijk , niemand kan vertellen hoe ver je kan gaan , maar ik vraag het mij toch af.

Verwijderd

Als je écht te ver gaat, klapt de spreekspoel tegen de magneet als hij naar achteren beweegt. Dat geeft dus een harde tik. Dan kun je hem in ieder geval afschrijven. Zo lang het geluid nog zuiver is dan zit je in ieder geval niet over de xmax en ben je nog veilig bezig. Tenzij je natuurlijk achterlijke wattages door de driver jaagt. ;)

• subsonik
  • Laatst online: 22:28
Aangezien het een budgetwoofer is met toch een redelijk rendement, verwacht ik dat de woofer niet zo'n grote uitslagen kan maken zonder over z'n xmax te gaan. Als de woofer over z'n xmax gaat, dan hoor je dat wel, de boel gaat dan nogal erg vervormd klinken. Als je niet weet hoe het klinkt bestaat er wel een kans dat je het niet direct hoort, ook al omdat je gehoor bij hoge SPL's zelf gaat vervormen.

Je kan het altijd testen met een sinusgeneratortje op 20Hz, en dan het volume opdrijven tot de boel vervormt. Wel opletten met dit soort tests, door zo'n continue sinustoon warmt de spreekspoel geweldig op. Zeker niet langer dan een halve minuut op hoog vermogen testen, om veilig te zitten. Eventueel kan je de woofer ook uit de kast halen, en free-air testen. Op die manier kan je met veel minder vermogen de woofer tot op z'n grens pushen.

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 09:07
zal eens gaan experimenteren met dichte basspoorten dan. (heb de zelfde rode buis)

Moet namelijk mijn carstereo gaan upgraden omdat mijn zusje over een maand een fiat punto SOUND krijgt, met ingebouwd 8.1 ofzoiets dus. Met een veel strakkere bass al ik heb met mijn red alertje. Maargoed, even experimenteren dus ....
Pagina: 1