Nu de vakantie weer is begonnen en er wat meer tijd is om wat dingen - uit vrije wil
- bij te leren heb ik besloten om maar weer eens wat aan XHTML te gaan doen. Nu ik als voorbeeld de restyle van een website van de plaatselijke supermarkt - bij wijze van spreken - erbij wilde pakken kwam ik op een apart probleem terecht.
Het design ziet er grofweg zo uit:

Omdat ik echt alles in div'jes en spans wil gaan verstoppen had ik zoiets bedacht. De witte kleur is de body, die een width van 100%, een height van 100%, geen margin en padding heeft. De blauwe kleur is eigenlijk het omspannend geheel en zie je vanuit het gewone design niet. Heeft een breedte van 750px, en een hoogte van 100%. De top heeft een hoogte van 21px. Dat werkt allemaal prima. Echter, als ik nu de left- en rightmenus plus het oranjese content gedeelte wil gaan inpassen gaat het mis. De code hiervan ziet er zo uit:
Het resultaat in IE (ook in Firefox) hiervan ziet er zo uit:

Nou zet hij de rightmenu er wel goed neer en de content zou dus nog iets op moeten schuiven. Want waarschijnlijk zal het leftmenu gewoon daaronder hangen.
Ik heb al geprobeerd de position values 'om te draaien'. Want ik verwacht dat daar het probleem zit. Want als de positie absoluut is, is het toch zo dat de 'left' zich verhoudt tot de container waar hij in zit
.
Afijn, hier staat het zootje nog online. De vraag is dus, hij komt het er wel goed uit te zien
.
Het design ziet er grofweg zo uit:

Omdat ik echt alles in div'jes en spans wil gaan verstoppen had ik zoiets bedacht. De witte kleur is de body, die een width van 100%, een height van 100%, geen margin en padding heeft. De blauwe kleur is eigenlijk het omspannend geheel en zie je vanuit het gewone design niet. Heeft een breedte van 750px, en een hoogte van 100%. De top heeft een hoogte van 21px. Dat werkt allemaal prima. Echter, als ik nu de left- en rightmenus plus het oranjese content gedeelte wil gaan inpassen gaat het mis. De code hiervan ziet er zo uit:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html> <head> <title>Index</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> </head> <body style="width: 100%; height: 100%; margin: 0px; padding: 0px;"> <div style="width: 100%; height: 100%;" align="center"> <div style="width: 750px; height: 100%; background-color: white; border: 1px solid black; text-align: left;"> <div style="width: 100%; height: 21px; border-bottom: 1px solid black; background: url('gfx/top/bg.gif'); vertical-align: middle; color: white;">blabla</div> <div style="position: absolute; width: 100%; height: 100%;"> <div style="position: absolute; left: 0px; top: 0px; width: 160px; height: 100%; border-right: 1px solid black; background: url('gfx/main/menu_bg.gif');"></div> <div style="position: relative; width: 430px; height: 100%; background: url('gfx/main/content_bg.gif');"></div> <div style="position: absolute; left: 590px; top: 0px; width: 160px; height: 100%; border-left: 1px solid black; background: url('gfx/main/menu_bg.gif');"></div> </div> </div> </div> <br /> </body> </html> |
Het resultaat in IE (ook in Firefox) hiervan ziet er zo uit:

Nou zet hij de rightmenu er wel goed neer en de content zou dus nog iets op moeten schuiven. Want waarschijnlijk zal het leftmenu gewoon daaronder hangen.
Ik heb al geprobeerd de position values 'om te draaien'. Want ik verwacht dat daar het probleem zit. Want als de positie absoluut is, is het toch zo dat de 'left' zich verhoudt tot de container waar hij in zit
Afijn, hier staat het zootje nog online. De vraag is dus, hij komt het er wel goed uit te zien