Toon posts:

Nieuw Systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond dat het maar weer eens tijd wordt voor mij om een nieuwe computer aan te schaffen, maar zit met een probleem, ik wil dat de computer redeljik lang "houdbaar" is dus dat ik em wel een tijdje kan blijven houden, en dat het redelijk klokbaar is. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie hierover denken..

Wat ik ermee wil gaan doen: (afgezien van huis-tuin-en-keuken gebruik :+ )
-gamen (zware spellen enz.)
-videobewerking (dvd authoring en dergelijke)
-rendering(photoshop, 3ds max 6)
-eindelijk een keer de kans een systeem goed te klokken, waarbij de hardware de max toestaat
Daarnaast natuurlijk een beetje prestatie.. zoals sneller bestandenoverdracht..

Wat ik in gedachten had:
Moederbord:
MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geheugen:
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2)
Processor:
AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed)
HDD:
3x Hitachi Deskstar 7K250 120GB (7200rpm, SATA, 8MB)
Behuizing en voeding:
Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380 Watt)
Waterkoeling:
AseTek Waterchill

De rest van de onderdelen zijn nog voldoende voorhande naar mijn idee:
Videkaart:
Radeon 9700 @ pro speeds @ airkoeling
Opticals:
Liteon 16/48 dvd speler
NEC 2500A dvd brander

De hardeschijven dacht ik zo in te delen dat 2 in raid-0 komen, en 1 los daarvan waar windows op draait, ivm eventueel dataverlies.

Mijn budget is ongeveer 1800 €, meer wil ik ook weer niet uit gaan geven.. En aangezien ik met dit systeem aardig in de buurt van de 1700 € kom.. Mijn keus is op dit systeempje gevallen omdat ik een fanatieke AMD aanhanger ben en ik daar een dual channel moederbord bij wilde hebben. Het geheugen is uiteraard dus ook dual channel. Na goede ervaringen te hebben gehad met de deskstar IDE versie, ben ik van plan om ook met S-ata ook mijn keus hierop te laten vallen. De kast moet natuurlijk modbaar zijn en er ook al een beetje strak uitzien. Omdat de asetek als 1 van de betere uit de tests kwam, deze keus.

Graag hoor ik natuurlijk wat jullie mening ten opzichte van dit is, en of je nog zegt van dit of dat kun je beter anders aanpakken.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

sja: CSL FAQ

dit systeem zal best even meegaan, dit topic niet.

Beter kan je voor de helft van het geld je huidige systeem top-off-the-bill maken, en dan van de rest fijn op vakantie gaan...

ping 127.212.23.124

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zolang de topicstart goed in orde is (dus niet gewoon een boodschappenlijstje dumpen), hebben wij geen problemen met dit soort topics hoor. ;)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je zou ook willen overclocken, dan zou ik voor OCZ PC3500 EB geheugen gaan. Klokt heel goed over op een nforce3 plank met redelijke timings. (Veel beter dan die Corsair Ch-5 reepjes...)

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 19:10:
Moederbord:
MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Processor:
AMD Athlon 64 3500+ (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed)
Ik wil niet flauw doen, maar volgens mij past dat niet.

Dan moet het maar een 3400+ worden. Heb je gelijk weer wat geld voor andere dingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Seers op 13-07-2004 20:06 ]

• Laurent
  • Niet online
De K8N Neo2 Platinum is eeen Socket 939 bord, net als die Athlon 64 processor. Zie ik dan ook iets over het hoofd? :o

Een Athlon 64 3400+ is Socket 754, en heeft dus weer geen ondersteuning voor dual channel geheugen. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Laurent op 13-07-2004 20:08 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

Japie.G

Colour Classic

Seers schreef op 13 juli 2004 @ 20:03:
[...]

Ik wil niet flauw doen, maar volgens mij past dat niet.

Dan moet het maar een 3400+ worden. Heb je gelijk weer wat geld voor andere dingen.
dat mobo heeft socket 754, daar gaat die proc indd niet op passen lijkt mij :)

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=572

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 13-07-2004 20:09 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Laurent
  • Niet online
De Neo1 is Socket 754, maar ook volgens de productinformatie en de pricewatch entry is de neo2 So939. Ik denk dat jullie deze twee een beetje door elkaar halen. :o

[ Voor 19% gewijzigd door Laurent op 13-07-2004 20:10 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

Japie.G

Colour Classic

sorry, naar specs van verkeerde bord gekeken

[ Voor 56% gewijzigd door Japie.G op 13-07-2004 20:11 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
ShereKahn schreef op 13 juli 2004 @ 20:07:
[...]

dat mobo heeft socket 754, daar gaat die proc indd niet op passen lijkt mij :)

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=572
Dus niet, die 2 staat er niet voor niets.
Seers dacht weer eens een intelligente opmerking te plaatsen daarnet 8)7
Deze is het dus

Edit: En dan nog eens te laat ook 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Seers op 13-07-2004 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had wel even gekeken wat voor een socket het was, alvorens te kiezen hoor ;) :P

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik ben zelf ook wel een liefhebber van AMD, maar aangezien je aan video- en fotobewerking wilt gaan doen, kun je dan niet beter een pentium4 nemen? Ik meen me te herinneren van diverse reviews dat de pentium in dat soort werk veel beter presteerd dan de AMD. Dat ging dan alleen wel over de Athlon XP, dus of het ook geldt voor de Athlon 64 weet ik niet.

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb verschillende revieuws gelezen, en daar staat toch dat (in de meeste gevallen) de AMD 64 de pentium wel iets de baas blijft, niet bij alles maar globaal is het toch wel ok. En als ik dan ook nog bedenk dat amd bij de meeste games hogere fps haalt, ga ik voor de AMD 64 :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Truus schreef op 14 juli 2004 @ 11:31:
Ik ben zelf ook wel een liefhebber van AMD, maar aangezien je aan video- en fotobewerking audiobewerking wilt gaan doen, kun je dan niet beter een pentium4 nemen? Ik meen me te herinneren van diverse reviews dat de pentium in dat soort werk veel beter presteerd dan de AMD. Dat ging dan alleen wel over de Athlon XP, dus of het ook geldt voor de Athlon 64 weet ik niet.
Bijv. [google=athlon 64 pentium 4 mpeg benchmark]
http://www.hardwareluxx.d...t_topic&f=3&t=000018&p=13 (TMPGEnc MPEG2)
http://www.sharkyextreme....ticle.php/3261_3295861__3 (TMPGEnc MPEG2)
http://www.sharkyextreme....ticle.php/3261_3295861__4 (TMPGEnc MPEG1)
http://www.digit-life.com...pmobo/athlon-64-3400.html (3dsMax/LAME/VirtualDubMod)

Jep, de P4 klopt bij videobenchmarks de A64 :)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 14-07-2004 11:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
maarjah wat weegt voor mij dan op, goede prestaties in games of goede prestaties in video-bewerking en audio-bewerking... En als ik dan een beetje de middenweg kies, kom ik toch weer bij AMD uit vrees ik... daarbijkomend dat ik altijd al fanatiek amd aanhanger ben geweest...

thnx voor snelle reply's :) _/-\o_ , hier ga ik nog ffies serieus over nadenken om daarna een goed systeempiej te kopen :) (8> :Y)

Verwijderd

Topicstarter
en BalusC, vind bepaalde vergelijkingen niet helemaal eerlijk, ik zeg niet dat de amd athlon dan zou winnen, maar het is in iedergeval bepalend...
het is geen socket 939 maar nog socket 754 en bij de 3400+ is het geen dual-channel geheugen, met een lage latency, wat volgens mij ook wel iets uitmaakt.. Maarjah, dan valt nog te wachten op deze goede reviews...

• CRAM
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik zou het zonde vinden dat je bij zo'n systeem geen nieuwe videokaart doet. Verkoop je 9700pro en kies voor een iets mindere processor en dan ligt de x800 binnen handbereik.
Dan weet je iig zeker dat je weer lang mee kunt. De bepalende faktor wat betreft houdbaarheid is niet meer de processor.

Verwijderd

CRAM schreef op 14 juli 2004 @ 13:44:
Ik zou het zonde vinden dat je bij zo'n systeem geen nieuwe videokaart doet. Verkoop je 9700pro en kies voor een iets mindere processor en dan ligt de x800 binnen handbereik.
Dan weet je iig zeker dat je weer lang mee kunt. De bepalende faktor wat betreft houdbaarheid is niet meer de processor.
Weet niet wat jij allemaal wil bereiken hoor...
maar met een 9700 heb je toch echt wel genoeg grafisch geweld voor aankomend jaar...

• CRAM
  • Laatst online: 15-01-2025
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 13:48:
[...]

Weet niet wat jij allemaal wil bereiken hoor...
maar met een 9700 heb je toch echt wel genoeg grafisch geweld voor aankomend jaar...
Als TS zo'n systeem samenstelt dan kies je toch ook voor nieuwe videokaart. En als je dan de x800 kiest, weet je zeker dat ie lang mee kan.
Recente games draai je niet meer max met een 9700pro en dat is zonde want als je zoveel geld uitgeeft voor zo'n systeem doe het dan ook goed.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 13:34:
en BalusC, vind bepaalde vergelijkingen niet helemaal eerlijk, ik zeg niet dat de amd athlon dan zou winnen, maar het is in iedergeval bepalend...
het is geen socket 939 maar nog socket 754 en bij de 3400+ is het geen dual-channel geheugen, met een lage latency, wat volgens mij ook wel iets uitmaakt.. Maarjah, dan valt nog te wachten op deze goede reviews...
HardwareLuxx reviewt wel So939 A64's en daarnaast is de A64 FX (die zo'n beetje overal als referentie wordt meegenomen) gewoon So940 en heeft wel DC geheugen ondersteuning :)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 14-07-2004 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
CRAM schreef op 14 juli 2004 @ 13:53:
[...]

Als TS zo'n systeem samenstelt dan kies je toch ook voor nieuwe videokaart. En als je dan de x800 kiest, weet je zeker dat ie lang mee kan.
Recente games draai je niet meer max met een 9700pro en dat is zonde want als je zoveel geld uitgeeft voor zo'n systeem doe het dan ook goed.
Naja hij kan altijd nog overklokt worden hé ;), en zover ik het zie zit dit monstertje nog lang niet aan zijn max :)

En als reactie op BalusC, ok de ahtlon-fx wordt dan wel vergeleken met dual-channel, maar dat vind ik toch weer niet écht een vergelijking, ivm dat de ahtlon 64 de fx er toch nog soms uittrekt...

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Zoals jij die harde schijven wilt gaan indelen, zou ik persoonlijk 2 x 120GB S-ata in raid plaatsen. En dan ipv nog een keer die 120G, een Western Digital Raptor 36G los plaatsen. 36G is meer dan genoeg voor je OS en nog wat extra zooi, en is echt ongelooflijk snel. Hij zal ongeveer even duur zijn als de schijf die je nu in gedachten hebt.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

die videokaart heeft hij al toch? (of lees ik slecht :P ). Een nieuwe videokaart kan je later altijd nog kopen, zeker als deez nu nog gewoon goed meedraait. Ik weet wel dat de TS een system wilt aanschaffen dat lang meegaat, maar dingen die goed zijn, moet je natuurlijk niet wegdoen en een videokaartje bijprikken kan altijd nog wel.

Of de 9700 pro over een jaar nog voldoende snelheid heeft blijft altijd moeilijk te zeggen. Ook hangt dat van de gebruiker af. Als je perse op 1280x1024 met 4x AA etc wil draaien dan is de 9700 pro niet voldoende, zeker niet met aankomende games als Doom3 en half life 2.

Op een wat lagere instelling zal de kaart het wat langer volhouden.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, denk dat ik dan een Raptor erbij koopt, omdat vriend van mij ook zo een raptor heeft en dat écht übersnel is :), maar dan wordt het dus een andere opstelling.. En jah videokaart kan altijd nog wel, eerst deze maar eens tot het uiterste pushen })

Verwijderd

Misschien dat je de antec voeding nog kan ophogen naar een truepower 430.
Omdat je veel apparaten tegelijk hebt die nogal wat vermogen slurpen kan je denk ik meteen een voeding kopen met een groot vermogen. Ik heb me daarmee eens lelijk in de vingers gesneden :).

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Als je idd een andere voeding erbij aanschaft, kan je beter een kast nemen die standaard zonder voeding wordt geleverd.

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 23:54
Antec voedingen zijn van de beste voedingen in de wereld! ik denk dus niet dat hij meer nodig zal hebben dan die 380W voeding.
Als je ziet wat een "Shuttle 250W Silent X" kwaliteits PSU als allemaal kan trekken dan is die 380W truepower meer dan voldoende.
Pagina: 1