Celeron700, VIA Apollo133A, Windows 98SE

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22
Hoi,

ik zit hier met een heel vreemd probleem. Voor te beginnen eerst de spec:

- Intel Celeron 700

- mobo: Gigabyte 6vx7B en MSI ms-6309(beide zelfde problemen)

- beide mobo's via apollo 133a chipset

- s3 trio pci grafische kaart en matrox agp(apart getest beide zelfde problemen)

- samsung SV2042H, 20GB, 5400 rpm 500kb cache
ibm 120GXP, 60GB, 7200rpm 2000kb cache
seagate (type ?) 5400 rpm 40 GB 1000kb cache
alle drie apart getest(zelfde problemen)

- 128mb pc133 geheugen(ook 3 verschillende getest, ook getest met 64mb en 312mb geheugen totaal)

Nu mijn probleem:
als ik WIndows 98SE opstart, en vervolgens Active CPU opstart om te kijken wat de cpu load is dan geeft ie netjes 0/1% aan.

Zodra ik eenmaal een programma heb opgestart en afgesloten, gaat de cpu load als de PC idle is na minimaal 40%. Op een gegeven moment word dit zelfs 80%, maar soms blijft hij hangen op 40%.

Ik heb verschillende via drivers geprobeerd, andere VGA kaart erin, Netwerkkaart eruitghaald, andere voeding geprobeerd. Andere cdrom eraan gehangen. Ik heb echt alle onderdelen vervangen om te testen of het eraan lag, behalve de CPU.

Nu vraag ik me af, kan bovenstaand probleem liggen aan een defecte CPU of is er toch iets software matigs fout; een proces dat ligt te kloten?

Is het mogelijk om te achterhalen in Windows 98SE welk proces zorg voor de hoge idle cpu load??

tot slot wil ik even vermelden dat als ik met een bench programma de harddisk ga testen in dos of in windows dat ie dan extreem langzaam leest. Hij komt vaak niet boven de 2500kb/s uit. Terwijl eenzelfde schijf in een andere computer met hetzelfde bench programma al gauw 26000kb/s en meer haalt. Ga ik op bad clusters zoeken of andere fouten, zelfs met test programma's van de fabrikanten van de hdds dan worden er geen fouten gevonden.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
En als je diezelfde schijven nu eens in dat andere bakje hangt?

Ik denk dat het een BIOS probleem is. Zet je BIOS op fail-safe en try again.
Heb je Windows btw al eens opnieuw geinstalleerd en gekeken of er Spyware op zit?

[ Voor 62% gewijzigd door LollieStick op 13-07-2004 19:16 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je wel eens gedacht aan de chipset? Ik heb hier een machine met Windows ME(echt meer ellende) met een Cellie 600 en een ACorp 6PLEF bord. Wat een ramp ding. Na een schone installatie al 20 crashes in 10 minuten. Wat een ramp bord. Geen performance helemaal niets. ik heb er 512 mb erin zitten. Nou wat een ramp en dan ook nog met Windows 98 helemaal niet vooruit te branden. Zelfs met Windows XP is het gewoon niets.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22
ik heb echt alles geprobeerd, bios defaults, ook optimized settings, installatie is helemaal nieuw, en schijven werken in een andere computer gewoon alle 3 perfect.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling om eenzelfde probleem in meerdere topics/fora/posts onder aandacht te brengen.. Hou het op één draad: probleem met harddisk; via apollo pro 133a

Mocht je niet eens te zijn met de locatie/verloop/etc van de draad, post dan een topicreport :)

Dit topic is gesloten.