Toon posts:

impedantie van speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn versterker geeft de mogelijkheid om 2 paar luidsprekers aan te sluiten.
Ik heb nu van een oude stereo mn boxen geprobeerd aan te sluiten maar hier komt geen geluid uit.
Heeft dit te maken met het feit dat de impedantie van deze boxen 6 ohm is? Mijn andere set heeft 8 ohm?

Bedankt!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je hebt ook boxen van 4 ohm en die horen het ook te doen op versterkers, dus 6 ohm moet *denk ik* geen probleem zijn.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Soms moet je ook nog een knopje indrukken voor speakers B. Of is je speaker kapot? Alles wel goed aangesloten?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Hij zou het gewoon moeten doen hoor.
Moet je niet op je versterker speakers selecteren? (A, B, A&B).
Of zijn je boxen gewoon kapot?

Edit: Er had al eerder iemand gereageerd zie ik...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 18:34 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

offtopic:
Weet iemand ergens een duidelijke beschrijving van wat impedantie in de praktijk nu precies inhoudt?

[ Voor 5% gewijzigd door dawuss op 13-07-2004 18:36 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

offtopic:
Ziehier: Uitleg impedantie

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

offtopic:
thanks, alleen heb ik niet genoeg natuurkunde gehad om hier meteen uit te kunnen afleiden wat het nu concreet inhoudt :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 18:29:
Mijn versterker geeft de mogelijkheid om 2 paar luidsprekers aan te sluiten.
Ik heb nu van een oude stereo mn boxen geprobeerd aan te sluiten maar hier komt geen geluid uit.
Heeft dit te maken met het feit dat de impedantie van deze boxen 6 ohm is? Mijn andere set heeft 8 ohm?

Bedankt!
Mwah, geen geluid is wel vreemd. Maar als je ze beide aansluit, dan krijg je wel een gemiddelde impedantie van 3,5 ohm en das wel laag. Gewoon je amp niet tever open draaien.
dawuss schreef op 13 juli 2004 @ 18:36:
offtopic:
Weet iemand ergens een duidelijke beschrijving van wat impedantie in de praktijk nu precies inhoudt?
offtopic:
FAQwerk: AV FAQ; Veelgestelde vragen

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Het probleem van impedanties bij speakers is dat het gewoon een getal wat ruim gezien uit de duim gezogen is. Het is een soort gemiddelde impedantie en heeft eigenlijk weinig waarde. Een speaker heeft bij iedere frequentie een andere impedantie. Wat veel belangrijker voor een versterker is, is de minimale impedantie van een speaker, die wordt echter meestal niet gegeven.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties.
Ik ga t straks nog eens proberen, speakers zijn zeker in orde en de schakelaar (a,b,a+b) stond ook zeker goed.
Misschien heeft het te maken dat ik het maar met 1 box heb geprobeerd?
Zo nog maar eens proberen.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

Daar zou het zeker mee te maken kunnen hebben. Ik ben er vrijwel zeker van dat het wel gaat werken als je beide speakers aansluit.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

dawuss schreef op 13 juli 2004 @ 18:42:
[...]

offtopic:
thanks, alleen heb ik niet genoeg natuurkunde gehad om hier meteen uit te kunnen afleiden wat het nu concreet inhoudt :P
Ik heb het zo uitgelegd gekregen, so "correct me if i'm wrong"

Impedantie is de weerstand die het signaal wat je versterker naar de speakers stuurt ondervind, uitgedrukt in Ohm.

In principe is het dus zo, dat hoe lager de impedantie is, hoe meer vermogen je versterker kan leveren naar je boxen. (in feite: hoe minder verlies er is op het moment dat het signaal bij de speakers aan komt): Hoe minder Ohm, hoe hoger het output wattage van je versterker.

Een (te) lage impedantie kan ertoe leiden dat je boxen "te veel" vragen van je versterker, en dat je versterker kapot gaat. (check altijd hoeveel Ohm je versterker kan hebben, de meeste "moderne" versterkers/recievers hebben geen probleem met 4-16 Ohm speakers).
Een (te) hoge impedantie kan bijna nooit kwaad.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 19:11 ]

Pagina: 1