Toon posts:

[autoradio] geen stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 2.531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gek probleem. mijn nieuwe autoradio wil ik inbouwen maar hij gaat niet aan omdat de stroomtoevoer niet klopt.

De massa , 5 en 12 volt netjes aangesloten. boxen ook maar spelen ho maar.
de oude autoradio doet het wel maar heeft een (hele) oude aansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~userid/radio.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~userid/iso.gif

ik heb dus de 2 iso stekkertjes los aan de stroom en box draadjes verbonden met
kabelverbinders. die zitten weer vast aan de pioneer autoradio stekker die ik erbij kreeg.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~userid/converter.gif

Vraag is wat ik nou moet doen want ik heb in de winkel laten testen dat nieuwe
radio het wel doet. oude radio doet het dus ook. deze geeft echt geen kick. niet
als auto gestart is of op het contact.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:07
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 16:59:
Gek probleem. mijn nieuwe autoradio wil ik inbouwen maar hij gaat niet aan omdat de stroomtoevoer niet klopt.

De massa , 5 en 12 volt netjes aangesloten. boxen ook maar spelen ho maar.
de oude autoradio doet het wel maar heeft een (hele) oude aansluiting.

[afbeelding]

[afbeelding]

ik heb dus de 2 iso stekkertjes los aan de stroom en box draadjes verbonden met
kabelverbinders. die zitten weer vast aan de pioneer autoradio stekker die ik erbij kreeg.

[afbeelding]

Vraag is wat ik nou moet doen want ik heb in de winkel laten testen dat nieuwe
radio het wel doet. oude radio doet het dus ook. deze geeft echt geen kick. niet
als auto gestart is of op het contact.
Ik kijk zo even op het plaatje en zie alleen geel verbonden en niet rood, volgens mij moet rood en geel verbonden zijn, rood het liefst op een geschakelde voeding. Maar anders beiden verbinden met een constante 12v voeding.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 19:46

Harrie

NederVlaming

Archie_T schreef op 13 juli 2004 @ 17:01:
[...]

Ik kijk zo even op het plaatje en zie alleen geel verbonden en niet rood, volgens mij moet rood en geel verbonden zijn, rood het liefst op een geschakelde voeding. Maar anders beiden verbinden met een constante 12v voeding.
Idd, ik denk ook dat dat het probleem is. Doe eerst rood en geel eens beide aan de 12Volt, dan kan je ff snel proberen of die het doet. Anders moet je zo'n geschakelde 23V draad gaan zoeken enzo..

Verwijderd

geel is geloof ik voor je geheugen van je tuner ed en rood voor geschakeld stroom. Ze moeten dus beide aangesloten zijn op een 12 v bron zoals hierboven al 2x gezegd. Staat volgens mij ook wel letterlijk in je handleiding

Verwijderd

Topicstarter
ok. ik heb dus nu 1 voedingskabel die ergens uit de auto komt met een kabelverbinder aangesloten op de 12 en 5 volt die weer uit de radio komt en
nu werkt het wel. is dat alleen niet gevaarlijk? en waarom werkte de vorige radio wel op alleen de 12 volt?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 23:08

ThaHandy

Discovery Channel

op de ISO stekker (power) zit een kabeltje bij die waarbij de "contact" -draad wordt doorgelust (die nieuwe versies wel teninste. Ditzelfde ok bij mijn pa's radio gedaan)

code:
1
2
3
4
5
           ,-------,
+----------|       |
Contact----| Radio |
- ---------|       |
           `-------'

waneer de contact (voor contactslot) draad(rood) verbonden is met de + (plus, geel) zal de radio spanning blijven hebben
die gele en de rode dus. welke contack en + en kan ik o niet zien
Zwart = - (min/aarde)

edit danke makkie
ik neem aan dat DarkFiber ook een handleiding bij zijn nieuwe radio heeft? :)

[ Voor 100% gewijzigd door ThaHandy op 13-07-2004 18:04 ]

• makkie
  • Laatst online: 24-08 13:58
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 17:41:
ok. ik heb dus nu 1 voedingskabel die ergens uit de auto komt met een kabelverbinder aangesloten op de 12 en 5 volt die weer uit de radio komt en
nu werkt het wel. is dat alleen niet gevaarlijk? en waarom werkte de vorige radio wel op alleen de 12 volt?
5 volt?
welke kleur is die draad dan , die moet toch niet aan de 12 volt ?

Verwijderd

waar haal jij in hemelsnaam 5 volt vandaan
in de auto is alles 12 volt en zeker als het met je radio te maken heeft.
rood en geel bij elkaar binden en gaan met dat ding, de blauwe draad is voor de aansturing van een versterker.
en die oude radio's hadden meestal geen geheugen omdat er nog draai knopen opzaten

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12

BCC

Hehe.. de kleuren van draden in een auto hebben niets met de kleuren van draden in een PC te maken :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• makkie
  • Laatst online: 24-08 13:58
Ok , ik heb ff in mijn pioneer boekje gekeken ( radioa van 1 jaar oud dus zal ongeveer hetzelfde zijn denk ik).

Rood = 12 volt via contact
Geel = 12 volt constant voor je geheugen vast te houden.
zwart= massa
oranje=draad die aan je dashboardverlichting kan ( radioverlichting dimt dan met je andere verlichting mee)
blauw/wit= schakeldraad voor een elektrische antenne en versterker.
geel/zwart= telefoon mute voor als je een carkit hebt voor je telefoon.

Verwijderd

Topicstarter
1) handleiding zegt niets over aansluiten
2) pc kennis is inderdaad overbodig ... autoradio aansluiten is anders
3) de dealer en elektronicawinkels konden mij allemaal niet helpen.
4) wat uit mijn auto komt (wat ik allemaal heb doorgeknipt) is niet te begrijpen en
al helemaal niet op volgorde. komt neer op 2x 12volt en 1x massa. de rest van de autoradio features gebruik ik toch niet.

maar ik heb dus nu die 2x 12volt aangesloten op 1 stroomdraad (blauw?) uit mijn
auto. dat is het enige wat ik vreemd vind omdat het bij de vorige radio anders was.
moet wel iedereen bedanken want ik kan mijn 200€ radio nu WEL gebruiken voor de vakantierit.
Pagina: 1