Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[TI83+] zelf gemaakte linkkabel problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een linkkabel gemaakt voor mijn TI83+ rekenmachine volgens het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.ti83.scholieren.be/images/kabelmaken/blueprint.gif

Als ik hem nou aansluit op mij pc gaat het ledje branden, als ik hem ook op mijn rekenmachine aansluit stopt het blokje met knipperen en reageert hij erg traag. Ook kan TI-Graphlink hem niet vinden, echter bij het zoeken gaat het ledje wel knipperen. Het soldeer werk heb ik 5x nagekeken en er zitten echt geen fouten in, ik heb ook 3 verschillende LEDs geprobeert, ook heb ik de kleurcodes v/d weerstanden nagekeken of ze wel klopte, en de diodes zitten goed gesoldeert. De search gaf mij geen werkende antwoorden. Wat kan ik doen!? :'(

• BradJohnson
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:02
Ik had een orginele kabel, en ook die was heel erg sloom. En tijdens het installeren heb ik ook de nodige problemen gehad.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat probleem had ik met de mijne ook (dat de calculator super traag werd als je hem aansloot), ik dacht dat je de transfer vanaf de PC moest starten en dan pas de calc aan moest sluiten. Dan mislukte de transfer uiteraard, maar daarna bleef je calc wel gewoon reageren en kon je wel een goeie transfer starten.

Ik gebruikte trouwens ook een ander programma dan Graphlink, weet alleen niet meer hoe het heette (lang geleden).

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij is hij niet alleen sloom, maar wordt ook niet gezien door welk programma dan ook... je bedoelt vast TiLP of CAL ofzo. Iemand nog oplossingen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 17:18 ]

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Weet dat het LEDje dat je gebruikt een ledje is die een 2V voltage drop moet hebben... anders werkt de kabel niet.

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik een gewoon rood LEDje, volgens deze site: http://users.pandora.be/yourico/led_info.htm zijn die 2V. Klopt dat?

Verwijderd

Ik weet niet hoe kritisch het is, maar ik heb rode ledjes zat gehad die 1,6V doen, je zou het ff na kunnen meten.

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 10:18

JTW

Ik weet waarschijnlijk wat het is, ik heb de kabel ook gebruikt en had dezelfde problemen.
Je moet je plugje naar de calc maar eens vergelijken met die van het calc>calc kabeltje. Je ziet dat de onderlinge stukjes plastic van grootte verschillen.

De oplossing is eenvoudig: knip je c>c kabel open in het midden, verbind je rs232 connector aan allebei de calc connectortjes:
code:
1
2
3
4
                      ------------------[weerstanden, diodes, shit] COM
        calc -----/    \------ calc

-------- = driepolige kabel

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders kan ik wel een pic maken van mijn kabeltje.

Het voordeel hiervan is dat je je c>c kabeltje behoudt, en je met je pc kan communiceren.

[ Voor 8% gewijzigd door JTW op 13-07-2004 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
JTW schreef op 13 juli 2004 @ 18:54:
Ik weet waarschijnlijk wat het is, ik heb de kabel ook gebruikt en had dezelfde problemen.
Je moet je plugje naar de calc maar eens vergelijken met die van het calc>calc kabeltje. Je ziet dat de onderlinge stukjes plastic van grootte verschillen.

De oplossing is eenvoudig: knip je c>c kabel open in het midden, verbind je rs232 connector aan allebei de calc connectortjes:
code:
1
2
3
4
                      ------------------[weerstanden, diodes, shit] COM
        calc -----/    \------ calc

-------- = driepolige kabel

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders kan ik wel een pic maken van mijn kabeltje.

Het voordeel hiervan is dat je je c>c kabeltje behoudt, en je met je pc kan communiceren.
ey,
Dat had ik ook al geprobeert maar werkte ook niet :r :(.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 19:19 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Of je haalt ff een 2,5mm insteekgat waar je het ene deel van je C>C kabeltje in propt?

Vroeger toen ik die Ti83 veel gebruikte ook wel eens aan gedacht een dergelijk kabeltje te maken/bestellen. Echter nooit gedaan.
Maar uit wat ik hierboven lees zou ik even mn LEDje nakijken...

Verwijderd

Heb je nergens toevallig een kortsluiting?
Want ik heb eens mijn balpentop in de aansluiting van mn ti-83 gestopt en dan reageert ie ook heel traag (ja kortsluiting ;)).
Dus komen de verschillende contacten niet met elkaar in aanraking?

edit: 700ste post, en niet echt mijn meest interessante |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 19:24 ]

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 10:18

JTW

frickY schreef op 13 juli 2004 @ 19:18:
Of je haalt ff een 2,5mm insteekgat waar je het ene deel van je C>C kabeltje in propt?

Vroeger toen ik die Ti83 veel gebruikte ook wel eens aan gedacht een dergelijk kabeltje te maken/bestellen. Echter nooit gedaan.
Maar uit wat ik hierboven lees zou ik even mn LEDje nakijken...
Ook dat blijkt niet helemaal perfect te werken, heb ik ook geprobeerd...
@TS, ik zou het c>c kabeltje proberen, want ik had precies hetzelfde als jij en nu werkt het perfect.
De traagheid blijf je houden, dat komt gewoon door de verbinding, je hebt dat ook als je verbinding maakt tussen 2 calcs, hoewel in mindere mate.

[ Voor 14% gewijzigd door JTW op 13-07-2004 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 19:23:
Heb je nergens toevallig een kortsluiting?
Want ik heb eens mijn balpentop in de aansluiting van mn ti-83 gestopt en dan reageert ie ook heel traag (ja kortsluiting ;)).
Dus komen de verschillende contacten niet met elkaar in aanraking?

edit: 700ste post, en niet echt mijn meest interessante |:(
ok zal het nog 1x checken dan ;)

edit: heb het nogmaals gecheckt, en met een stendymes overal doorheengesneden waar het misschien kortsluiting zou kunnen maken, dus hij maakt ook geen kortsluiting...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
JTW schreef op 13 juli 2004 @ 19:23:
[...]

Ook dat blijkt niet helemaal perfect te werken, heb ik ook geprobeerd...
@TS, ik zou het c>c kabeltje proberen, want ik had precies hetzelfde als jij en nu werkt het perfect.
De traagheid blijf je houden, dat komt gewoon door de verbinding, je hebt dat ook als je verbinding maakt tussen 2 calcs, hoewel in mindere mate.
die heb ik dus al en werkt niet :'(
ga nu ff mijn multimeter zoeken en die led doormeten...

edit: LED is 2V, is dus ook niet het probleem...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 19:48 ]

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 22:53
Als je TI Graph Link gebruikt, moet je ff zorgen dat hij ingesteld is op ZWARTE kabel.

ga naar: Kopellen --> Kabel Type --> Alleen Windows (zwarte kabel)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
weetek, zo doe ik het ook en heb ook alle poorten geprobeert... dan blijft het zandlopertje staan en gebeurt er niks.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 20:12 ]

Verwijderd

Ik had die kabel ook gemaakt, en had ook die problemen... Nu was ik op www.ti.com aan het zoeken naar een oplossing, en die had ik gevonden. Het probleem was bij mij dat ik windows XP had, en die TI graph link werkt alleen op windows 98, of in ieder geval niet met XP. Nu heb ik op de site ook een programma gevonden voor XP, en nu werkt mijn kabeltje perfect!
Het progje voor XP heet TI Connect en is te downloaden op deze pagina: http://education.ti.com/uk/product/software/ticonnect.html
Je kunt je TI GRAPH LINK via TI connect openen, en hem alsnog gebruiken, maar je moet je programma's dan alsnog verzenden via TI connect.
O jah, als je bestandjes via TI connect wilt versturen, moet je wel zorgen dat het altijd groepsbestanden zijn, dus bestanden die eindigen op *.??g , en dan staan die vraagtekens voor het type rekenmachine, bij mijn dus 83, en bij jou ook volgens mij.
Ook als je dingen van je rekenmachine terug naar je computer zet, gebeurt dit in die groepsbestanden.
Kijk maar of je er nu uitkomt, en zo niet, dan hoor ik het wel :) SUCCES!

En dat je rekenmachine traag is na het inpluggen is niet raar, heb ik ook, en zorgt dus ook niet voor de problemen.

Verwijderd

ik gebruik fastlink d8 ik, dat progje werkt beter met deze linkkabel
http://www.ticalc.org/pub/win/link/, op die site staan ook nog meer link progjes
veel succes :), ik heb die kabel ook en die werkt superb

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee, ti connect en die laatste doen het ook niet, ik heb inmiddels met een nieuwe en betere soldeerbout alles opnieuw gedaan en NOG werkt ie niet :X, ik snap er écht geen reet meer van.

Verwijderd

Als dat met ti connect ook nog niet werkt, klopt je schakeling vast niet.
Bouw de schakeling van onderstaande site, download weer TI connect, en dan moet ie zeker te weten werken, want ik heb dit precies gedaan en het werkt!
http://home.hccnet.nl/roger.vroomen/html/kabelmaken1.html
succes!

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

test ook ff of ti naar ti ook werkt, want bij een klasgenoot van mij is het hele link gedeelte naar de klote gegaan, hij kan er dus geen programma's meer naar toe sturen.

test het ook es op een andere pc/met een andere kabel, zodat je zeker weet dat je rekenmachine het ondersteund, wat dat zou heel goed de reden kunnen zijn

edit:
Ik heb welles gezien dat er verschillende plussen zijn, een soort kan niet met pc, andere wel, maar dit weet ik niet zeker

[ Voor 19% gewijzigd door Biglines op 14-07-2004 16:38 ]

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 16:29:
Als dat met ti connect ook nog niet werkt, klopt je schakeling vast niet.
Bouw de schakeling van onderstaande site, download weer TI connect, en dan moet ie zeker te weten werken, want ik heb dit precies gedaan en het werkt!
http://home.hccnet.nl/roger.vroomen/html/kabelmaken1.html
succes!
maar al die tekeningen zijn hetzelfde, ik heb het ff nagekeken volgens die tekening en het klopt precies met mijn schakeling. ikbegin nu wel over 1 ding te twijfelen: ik splits het draadje 1 gaatje voor het weerstandje op naar een nieuw draadje, ik gebruik dus 2 gaatjes om de weestand en een draadje vast te maken, en soldeeer dan 1 gaatje onder en rechts van de weerstand het andere draadje. is dit erg ? of moet je meer ruimte nemen.

• hugomeeuwes
  • Laatst online: 19-11 08:26
Ik heb zelf ook ooit zo'n kabel gemaakt. Deze werkte echter niet met winxp. Je kunt dus kijken of hij het op een win98 of winme pc wel doet.
Het probleem kan inderdaad goed zijn dat het stekkertje niet goed in je calc kan, ik had daarom een female gebruikt waar ik het meegeleverde kabeltje in kon pluggen (meegeleverde kabeltje is niet cross ofzo, dus dat gaat erg makkelijk).

Ik heb toen ook een website gemaakt: http://www.methon.nl/hugo/ (offline) waar ik het schema staat dat ik gebruikt had. (De site is al jaren niet meer bijgewerkt dus wees blij met wat er wel werkt, voor de TI is dat in ieder geval genoeg).
Op de website kun je ook ti-graph link downloaden, wat goed werkt, maar niet onder winxp. Ook staan er een paar foto's op mn site.
Suc6!

[ Voor 43% gewijzigd door hugomeeuwes op 30-12-2008 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
hugomeeuwes schreef op 14 juli 2004 @ 16:43:
Ik heb zelf ook ooit zo'n kabel gemaakt. Deze werkte echter niet met winxp. Je kunt dus kijken of hij het op een win98 of winme pc wel doet.
Het probleem kan inderdaad goed zijn dat het stekkertje niet goed in je calc kan, ik had daarom een female gebruikt waar ik het meegeleverde kabeltje in kon pluggen (meegeleverde kabeltje is niet cross ofzo, dus dat gaat erg makkelijk).

Ik heb toen ook een website gemaakt: http://www.methon.nl/hugo/ waar ik het schema staat dat ik gebruikt had. (De site is al jaren niet meer bijgewerkt dus wees blij met wat er wel werkt, voor de TI is dat in ieder geval genoeg).
Op de website kun je ook ti-graph link downloaden, wat goed werkt, maar niet onder winxp. Ook staan er een paar foto's op mn site.
Suc6!
de kabel past perfect omdat ik de originele C>C kabel gebruik, en ik heb schema's zat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 16:39:
[...]

maar al die tekeningen zijn hetzelfde, ik heb het ff nagekeken volgens die tekening en het klopt precies met mijn schakeling. ikbegin nu wel over 1 ding te twijfelen: ik splits het draadje 1 gaatje voor het weerstandje op naar een nieuw draadje, ik gebruik dus 2 gaatjes om de weestand en een draadje vast te maken, en soldeeer dan 1 gaatje onder en rechts van de weerstand het andere draadje. is dit erg ? of moet je meer ruimte nemen.
Ik heb het tekeningetje ook ff nagekeken en ja het is hetzelfde...
Misschien kun je dan toch wat extra ruimte nemen, wie weet werkt het. En het zou handig zijn als je misschien een foto post van de onder- en bovenkant van het printplaatje, of gewoon van heel de schakeling, maar iig een closeup van het printje onder en boven.

Verwijderd

Topicstarter
ben er net mee bezig, is wel erg lastig om het er scherp op te krijgen |:(

Afbeeldingslocatie: http://img25.exs.cx/img25/5041/plaatje4.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 18:17 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 17:53:
ben er net mee bezig, is wel erg lastig om het er scherp op te krijgen |:(

[afbeelding]
Kan het echt niet scherper, want zo kan ik niet zien wat contact maakt en wat niet. En als ie scherp kan maak er ook 1 van de onderkant, de soldeerzijde dus.

Verwijderd

Topicstarter
het kabeltje is goed gesoldeert, met ti graph link voor de basic en mijn broers rekenmachine (geen plus) kan hij wel ontvangen... met mijn rekenmachine en de plusversie van ti graphlink niet :S:S, hoe kan dit??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 20:55:
het kabeltje is goed gesoldeert, met ti graph link voor de basic en mijn broers rekenmachine (geen plus) kan hij wel ontvangen... met mijn rekenmachine en de plusversie van ti graphlink niet :S:S, hoe kan dit??
Dan zal het type wel het probleem zijn, want wat ik wel weet is dat er speciaal spelletjes zijn voor de ti83 en voor de ti83+, en dus niet hetzelfde zijn.... het kabletje zal het dan waarschijnlijk niet doen met een 83+....

• Biglines
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

Biglines schreef op 14 juli 2004 @ 16:37:
test ook ff of ti naar ti ook werkt, want bij een klasgenoot van mij is het hele link gedeelte naar de klote gegaan, hij kan er dus geen programma's meer naar toe sturen.

test het ook es op een andere pc/met een andere kabel, zodat je zeker weet dat je rekenmachine het ondersteund, wat dat zou heel goed de reden kunnen zijn

edit:
Ik heb welles gezien dat er verschillende plussen zijn, een soort kan niet met pc, andere wel, maar dit weet ik niet zeker
wil niet lullig doen... maar heb je dat nu eigenlijk geprobeerd?

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 22:53
Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 20:55:
er zijn twee versies van Ti-GraphLink, de ene is voor de TI-83. de ander is voor de TI-83+ en silver edition.

hier kun je de Ti graphlink voor je TI-83+ downloaden:
http://members.home.nl/roelfavier/download.htm

wel dan eerst die oude tigraphlink verwijderen ;-)

//edit....laat maar niet goed gelezen! 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 ja had al de plus versie van ti graphlink

[ Voor 12% gewijzigd door roelieboelie op 23-07-2004 18:50 ]

Hoi

Pagina: 1