cpu fan kapot, erg hoge temps

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NightCruiser
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Al de hele nacht draait mn server met een kapotte cpu fan(dat wist ik niet, de cpu temp stond wel op 91, maar ik dacht dat dat niet klopte, wel irri de hele nacht die mbm sirene)

Vanmorgen toch maar eens kijken, zag ik dat de temp @ 111 graden stond 8)7
ff de kast open gedaan, blijft het nog echt waar te zijn ook, de cpu fan draait niet en het koelblok is loeiheet.

maare mijn vraag is nu, kan dit wel?(blijkbaar wel) Aangezien ik vaak heb gelezen dat de max temparatuur tot 90graden ofzo was

het is btw een amb 1133 op een asus a7m266 mobo

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/bobz/pics/wtf.jpg (zie in de tray de 111graden)

modbreakIk heb het plaatje resized en clickable gemaakt. Of je hier de volgende keer aub zelf op wil letten ;)
Zo werkt dat:
code:
1
[img=600,,1]http://blaat.com/plaat.jpg[/img]

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 14-07-2004 13:07 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

bij mijn weten zie je dan steekvlammen maar moederbord sensors staan nout niet bekend voor hun accuraatheid

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
In theorie zou de cpu 111 graden kunnen overleven maar het lijkt me dat het dan helemaal niet meer stabiel is. De tempsensors zijn meestal ook niet zo precies, zeker niet op die temperatuur dus je kunt er miss wel 20 graden vanaf trekken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Het kan dus blijkbaar, maar er is veel kans dat ie minder goed zal werken, en de levensduur verinderd zal zijn. Ook al zet je er een nieuwe fan op.
Ik hoop voor je proc dat ie ondertussen wel goed gekoeld word.

Trouwens, de temperatuursensoren zijn idd niet altijd even precies maar als mbm een alarm geeft is het toch dom om zo lang te wachten, je hebt veel geluk gehad dat ie et overleeft heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door naftebakje op 13-07-2004 15:44 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
als je het koelbloek 5 sec kan aanrake zonder je handen te verbranden, dan kan je ervanuitgaan dat het geen 100+ graden is ;)
(ik ga er vanuit dat je je hand wel wegtrekt als ut te heet wordt en niet denkt komop nog 2 seconden en dan heb ik gewonne :+ )

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gaat inderdaad tot de 90 graden max. voor de core. Houd er rekening mee dat de sensor niet op de die zit, maar op het moederbord. Als gevolg heeft dit dat de sensor de temperatuur niet de exacte temperatuur van de CPU opmeet. Sensoren kunnen ook nog iets afwijken.

De 90 graden max geldt voor de temperatuur voor de core van de CPU, en niet voor de onderkant. Nog knap overigens dat die PC nog draait, en niet gecrashed is.

Maar goed, snel vervangen die fan dus. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Laurent op 13-07-2004 15:48 ]

• NightCruiser
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Koelblok kon ik nog geen 2sec vasthouden(ben mischien wel een mietje :+)
Het probleem wat trouwens het stroom stekkertje, na die weer aangeduwt te hebben deed hij het weer :)

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

voel eens met je hand aan de koeler dan voel je wel of die 111 graden is of dat je sensor van je mobo brak is

Bedankt alvast

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb het ook al eens meegemaakt, bij een graad of 70 (coretemp) liep de pc muurvast. Ik verbaas me er een beetje over dat deze cpu nog steeds stabiel (lijkt) te zijn :?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een keer meegemaakt met een Intel PIII 500 die volgens de Asus M3W-E (Of zoiets(Intel 810 chipset met 6 pci sloten en zonder AGP slot) temp 100 graden werd. Ik had de processor slot1 tegen een condensator die volgens mij een beetje overhit hierop reageerde en deze temparatuur maar af gaf. Daarna maar weer mijn PIII 933 Slot1 erop en daarna deed dit bord het weer perfect.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Zolang ie nog draait valt het wel mee. Een CPU zal eerder gewoon crashen voordat ie dood gaat, en de bak laten hangen. Zonder HSF echter rook je je CPU op in een paar tellen.

Met zo'n AMD 1133 iig wel. Geen throttling.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Mijn asus bord heeft COP, CPU overheating protection [1], kweenie of dat van de 'laatste tijd' is, toch lijkt het me sowieso vreemd dat je PC aan bleef en er geen enkele beveiliging was/is.

[1] Die schakeld dus het systeem uit bij te hoge temps

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
SH4D3H schreef op 14 juli 2004 @ 00:41:
Mijn asus bord heeft COP, CPU overheating protection [1], kweenie of dat van de 'laatste tijd' is, toch lijkt het me sowieso vreemd dat je PC aan bleef en er geen enkele beveiliging was/is.

Niet elk Asus bord heeft dat... zeker de oudere niet ;)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

SH4D3H schreef op 14 juli 2004 @ 00:41:

Ik heb een p4p800 deluxe, daar kan je in de BIOS instellen bij welke temperatuur ie uit moet gaan. Ik zou de TS aanraden es te kijken of hij ook zo'n optie heeft :+ (bij power management dacht ik)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 14-07-2004 13:02 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als oud ASUS A7M266 gebruiker wil ik melden dat dit MB standaard de temperatuur zo'n 15-20 graden te hoog aangeeft.

Je balanceert dus op het randje van een totale crash als je de correctie op de temperaturen niet al in MBM hebt doorgevoerd.

ARME AOW’er

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zeg euh...meet je mbm niet de snelheid van je fan? dan had je eerder in kunnen grijpen zodra deze dan op 0rpm kwam te staan.

• staaldui
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Lijkt mij dat je geluk hebt gehad dat ie 't nog doet... AMDs zijn niet zo goed beveiligd tegen oververhitting als Intels (no flame intended). Op mijn oude Asus A7V moederbordje sloeg de boel 's zomers regelmatig vast als de CPU-temperatuur van mijn AMD Thunderbird 800 (jaja) boven de 70 graden kwam.

'n Leuk voorbeeld blijf ik nog steeds de video van Tom's Hardware vinden, waarin ze tonen wat processors gaan doen als de koeling ermee stopt: http://www.tomshardware.c...g_video_1_cpu_cooling.zip
http://www.tomshardware.com/cpu/20010917/index.html

• SH4D3H
Leuk filmpiej, is weer eens wat anders dan een eitje bakken >:)

Verwijderd

het eerste wat ik dacht tijdens het bekijken van dat filmpje was zoiets als : '' noeh... dat hele koel gebeuren hoef je ook niet zo serieus te nemen'' < dit was tijdens de intell's binnen een aantal seconden gaat gewoon de performance omlaag, en ook weer omhoog zodra het koelblok weer geplaatst word (niej eens zo strak). maar toen'k die AMD's voorbij zag komen sloeg dit toch wel ff 370* om :9 ik heb zelf ook wel eens me PIII zonder koeling late lope EN aangeraakt op de core (jah, k'heb dat ding al 4 jaar, onverwoestbaar die stuff :?) k'heb der nog 3 streepjes van in me wijsvinger staan :P

Verwijderd

Ja het gebeurt ook zo vaak dat je complete heat sink van je CPU af valt :z
Wat 'normaler' is, is dat je fan stopt. Stekkertje los, vuil, gaar, dood. Zoiets.
Dan wordt je CPU heet, en dan hangt ie je bak. Maar hij wordt niet zo heet dat ie zelf dood gaat. Je fixt de fan, en je kunt weer verder.

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
staaldui schreef op 15 juli 2004 @ 21:40:
Lijkt mij dat je geluk hebt gehad dat ie 't nog doet... AMDs zijn niet zo goed beveiligd tegen oververhitting als Intels (no flame intended). Op mijn oude Asus A7V moederbordje sloeg de boel 's zomers regelmatig vast als de CPU-temperatuur van mijn AMD Thunderbird 800 (jaja) boven de 70 graden kwam.

'n Leuk voorbeeld blijf ik nog steeds de video van Tom's Hardware vinden, waarin ze tonen wat processors gaan doen als de koeling ermee stopt: http://www.tomshardware.c...g_video_1_cpu_cooling.zip
http://www.tomshardware.com/cpu/20010917/index.html
Mooi filmpje hoor, Intel had het zelf niet beter kunnen doen. :/
Trouwens, van een site als tomshardware had ik wel iets minder koelprut verwacht op de athlon 1400 :P

• Frigolamptje
  • Laatst online: 14-06 08:34
Amd xp 2600+ droei met boxed koeler, beetje overklocked (weet niet meer precies hoeveel), 75° stabiel. Met thermeltake volcano 12+, naar 2.4 Ghz overklocked haalde hij dit niet zonder crashes. Vond dit toch maar vaag.

btw: heb het gevoel dat men cpu ondertussen wel z'n beste tijden heeft gehad, overklocken zit er alvast niet meer in. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Frigolamptje op 16-07-2004 22:38 ]

Verwijderd

wat is droei??

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:51
ik denk een of ander krome verleden-tijds vorm van draaien ;)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• SH4D3H
ROFL! 8)7

• Frigolamptje
offtopic:
Dit is het 2e topic deze avond waar ik als west vlaming niet begrepen wordt! :9
Zag al veel andere waar dit ook het geval is.
Doe echt men best om het mooi AN te houden, maar het zit gewoon in je en sommige dingen zijn zo normaal geworden dat je het onderscheid niet meer maakt.

Rozndaal beschikt overigens over een goede taalkennis en slaat de nagel op de kop. ;)

Nou is het ook eens mijn beurt om iets niet te begrijpen....ROFL????

• SH4D3H
Ik zat net je eerste keer ook te bekijken :P

• Dr.SnakeS
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05-2025
http://www.cnet.com/Resources/Info/Glossary/Terms/rofl.html

verklaring van Rofl, altijd blij een mede-westvlaming te helpen :)

• Frigolamptje
Ze komen dan toch nog boven water :D

• Frigolamptje
offtopic:
voor alle verdere taalproblemen:
http://gathering.tweakers...message/21234869#21234869
;)

[ Voor 3% gewijzigd door Frigolamptje op 16-07-2004 23:29 ]

• SH4D3H
De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum.
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

:'(
Pagina: 1