[Gentoo] ASUS mobo + Ati videokaart laat OpenGL apps crashen

Pagina: 1
Acties:

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Alweer een topic over ATi onder Linux...
Maar in de search heb ik geen oplossingen kunnen vinden.

Ben al een paar dagen bezig om 3D accelleratie aan de gang te krijgen op m'n Gentoo installatie. Eerst de installatie handleiding van Gentoo gevolgd, daarbij kreeg ik mijn probleem al. Zelf een aantal dingen geprobeerd, niets hielp. Ik heb uiteindelijk deze FAQ gevolgd om mijn ATi drivers te installeren, die ik nu dan maar even aanhoud.

Het probleem is dus dat mijn PC compleet vastloopt als ik een GL applicatie wil draaien. Ik heb xscreensaver en glxgears geprobeerd, beiden geven hetzelfde resultaat: beeld bevroren, toetsenbord reageert niet en soms doet de muispijl het nog wel maar de laatste paar keer is ook die dood.

Mijn config:
Asus A7V8X met Athlon XP 2400+
Sapphire Radeon 9600 XT 256 MB
Gentoo Linux 2004.1
Linux 2.6.7-gentoo-r8
ATi drivers 3.9.0-r1
XFree86 4.3.0-r6

Wat heb ik geprobeerd:
- VIA AGP en AGPGART als modules, of in de kernel: geen verschil
- Pre-emptive uitgeschakeld: geen verschil
- Interne/externe AGPGART gekozen bij fglrxconfig: geen verschil

Wat output:
code:
1
2
3
4
5
rb338@werkbak rb338 $ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9600 XT Generic
OpenGL version string: 1.3 (X4.3.0-3.9.0)

code:
1
2
rb338@werkbak rb338 $ glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes

Stukje van m'n dmesg output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Fire GL built-in AGP-support
Based on agpgart interface v0.99 (c) Jeff Hartmann
agpgart: Maximum main memory to use for agp memory: 439M
agpgart: Detected a Via Apollo KT400 chipset in AGP v2 compat mode at 0000:00:00.0
agpgart: Detected Via Apollo KT400 chipset
agpgart: AGP aperture is 128M @ 0xf0000000
Power management callback for AGP chipset installed
[fglrx] AGP detected, AgpState   = 0x1f000a1b (hardware caps of chipset)
AGP: Found 2 AGPv3 devices
AGP: Doing enable for AGPv3
agpgart: Found an AGP 3.5 compliant device.
[fglrx] AGP enabled,  AgpCommand = 0x1f000312 (selected caps)
[fglrx] free  AGP = 121909248
[fglrx] max   AGP = 121909248
[fglrx] free  LFB = 117374976
[fglrx] max   LFB = 117374976
[fglrx] free  Inv = 134217728
[fglrx] max   Inv = 134217728
[fglrx] total Inv = 134217728
[fglrx] total TIM = 0
[fglrx] total FB  = 0
[fglrx] total AGP = 32768

Alles lijkt in orde maar toch wil 't niet werken...
Ben ten einde raad :(

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Zit de DRI support nog in je kernel gebakken? Bij moest die er namelijk uit...

• rb338
Nope, die zit er niet in.
Ik heb gewoon de FAQ gevolgd waar ik naar gelinkt heb, en die vermeldt ook dat die eruit moet.

edit: Ohja fijn, heb xscreensaver nu natuurlijk aan staan en had een GL screensaver ingesteld om te testen. Nu loopt m'n bak natuurlijk steeds vast als ik naar de config ga en ook als ik een paar minuten er niet ben, want dan begint de screensaver :(

Unmerge dan maar. Heb er nu toch niks aan :+

[ Voor 56% gewijzigd door rb338 op 13-07-2004 14:41 ]

• rb338
Update:

blijkbaar bevriest m'n scherm ook wel eens zonder dat ik een GL app start, net kreeg ik zelfs, toen ik 'killall gdm' deed, een hele berg rotzooi met o.a. call trace, stack pointer en verrotte processes en ten slotte:
code:
1
2
kernel panic: fatal exception in interrupt handler
In interrupt handler - not syncing

Ik heb inmiddels X.Org 6.7 emerged, maar ook die laat m'n pc op z'n bek gaan als ik glxgears draai.

Sorry voor de vroege schop trouwens maar uit ervaring blijkt dat NOS'ers nachtmensen zijn en ik wilde mijn update even kwijt :+

edit:

Schiet mij maar lek. Ik heb net, als laatste optie, de 3.9.0 drivers unmerged en 3.2.8 ervoor in de plaats gezet. glxgears doet het nu! Langzaam, maar hij doet 't. Nu nog zorgen dat ie wat sneller werkt :) Even tuxracer proberen...

edit2: tuxracer draait errrggg sloom... tips zijn welkom, maar ik zoek morgen zelf ook weer natuurlijk ;)

[ Voor 41% gewijzigd door rb338 op 14-07-2004 03:34 ]

Verwijderd

Ik heb een nvidia kaart en draai eveneens Gentoo.

- kernel 2.6.7/kernel-2.6.7-gentoo-r9
- xorg-x11
- gnome

Als ik de binairy drivers van nvidia heb draaien (maakt niet uit welke versie) heb ik identieke problemen zoals jij nu beschrijft. GL apps (ut2004, matlab,diabloII) laten mijn pc totaal bevriezen. Alleen muis doet het meestal nog wel, maar een harde reset is de enige oplossing.

Deze grappen had ik met eerdere versies van de kernel overigens een stuk minder. Aangezien het zowel bij Nvidia/Ati, Xfree/Xorg voorkomt denk ik dat het misschien met de kernel zelf te maken heeft. Ik ben over gestapt op de xorg native drivers (was het crashen beu..:().

• rb338
Hmm fijn om te horen dat ik niet de enige ben :)

Ik heb trouwens hierboven gepost dat het ineens werkte met 3.2.8-r1 driver, maar dat kwam simpelweg omdat de fglrx driver niet compilede. Gevolg was dat heel de hardware accelleratie niet werkte, waardoor glxgears (en Tuxracer) het wel deden. Ik kwam erachter toen ik in de Xorg.0.log keek...

Daarna heb ik dus 3.2.8-r2 emerged, die een patch bevat zodat fglrx wel compiled. In de Xorg log stond ook weer dat hardware accelleratie werkt, dus ik start glxgears: CRASH.

Ik snap nu echt niks meer van. Denk dat ik kernel 2.6.6 maar eens probeer ofzo.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Ik draai hier zelf ook 2.6.7 icm de nvidia drivers (laatste versie) en ik kan (voor de nvidia drivers) maar 1 ding bedenken (al zou dat met de laatste drivers opgelost moeten zijn) en dat is dat je 4kb kernel stacks hebt aanstaan ipv 8kb

Misschien dat dit ook problemen kan veroorzaken met ati's nieuwste drivers

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• rb338
Had ik ook gelezen idd. Uitgezet, maar geen resultaat.
Heb al diverse topics op de Gentoo forums helemaal doorgelezen, maar de oplossingen daar helpen ook niet, als ze al van toepassing zijn.

Probeerde net trouwens (na een opengl-update xorg-x11) glxgears te draaien en toen kreeg ik een zwart scherm, waarna m'n monitor op standby schoot. Niks werkte nog. Dat had ik nog nooit gehad, maar wel gelezen op de Gentoo forums.

Verwijderd

dat laatste waar je het over had, heb ik ook gehad. HEEL vervelend. Die 4k stacks heb ik niet geprobeerd, maar de readme bij de drivers van Nvidia zegt dat ze dat hebben gefixt. Dus dat zal het wel niet zijn. Overigens heb ik hetzelfde met oudere versies van Nvidia drivers waar dat nog niet gefixt is en die geven hetzelfde probleem.

Op het gentoo forum kwam ik ook niet verder en ik heb al heel wat opties gehad.

NvAGP opties
IgnoreDisplayopties

allemaal geen resultaat helaas. Ik wacht wel af tot een volgende release van kernel/drivers.

\edit

Maar het ging dus over ati drivers. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2004 15:46 ]

• rb338
Hmm ok :?
Het gaat hier om ATi drivers he :P

• rb338
Ben weer bezig geweest.
Had eerst een 2.4 kernel geprobeerd maar zoals verwacht ging daar zoveel moeite in zitten dat ik dat maar heb afgeblazen.

Kwam erachter dat ik 2.4.22 kernel headers gebruikte voor glibc, die eraf geknald en 2.6.6 headers erop gezet. glibc geupgrade. Kernel 2.6.6 als probeersel erop gezet, maar met hetzelfde resultaat als 2.6.7: scherm bevriest.

Op de gentoo forums werd aangeraden om een ChipID in te vullen bij xorg.conf omdat m'n kaart misschien niet goed herkend werd, maar ook dat hielp niet.

Het wordt steeds gekker :(

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem, alleen gebruik ik nvidia.

Bij mij bleek Acpi de dader. Heb je al in deze richting gezocht?

Verwijderd

heb je ook de ati-drivers-extra emerged?
En wat geeft
code:
1
glxinfo | grep direct

Het is een beetje een bitch maar ik heb het aan de praat gekregen. Na een nieuwe kernel altijd ati-drivers en ati-drivers-extra opnieuw emergen. Zorgen dat je modules goed laden. En dan mag het geen probleem zijn.

Verwijderd

ik heb als kerneloptie bij het booten acpi uitgezet maar dat werkte ook niet helaas. Althans dacht ik dat ik hem ook uitgezet had.

Misschien als ik hem ook echt niet meebak in de kernel dat het probleem dan verholpen is.
Ik ga dat ook eens proberen als ik tijd heb...

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Flipperdolfijn, meestal doet het uitzetten in de BIOS weinig -- als het in de kernel zit heb je vaak al problemen.

Ik had hetzelfde met Firewire ethernet spul, en met IRQ problemen met EHCI (USB2). In beide gevallen moest ik het ook werkelijk in de kernel uitschakelen (en dus recompilen) voor het werkte.

In beide gevallen was het gewoon brakke hardware, voor de ongelovigen, onder windows deed hij het ook nooit, maar toen dacht ik dat het aan de drivers lag :)

• rb338
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 17:01:
Ik had hetzelfde probleem, alleen gebruik ik nvidia.

Bij mij bleek Acpi de dader. Heb je al in deze richting gezocht?
Ja, kernel 2.6.6 boot sowieso niet op een A7V8X met ACPI dus daar moest ik het wel voor disablen. In 2.6.7 staat ie wel aan, maar dat is dus het probleem niet.
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 20:27:
heb je ook de ati-drivers-extra emerged?
En wat geeft
code:
1
glxinfo | grep direct

Het is een beetje een bitch maar ik heb het aan de praat gekregen. Na een nieuwe kernel altijd ati-drivers en ati-drivers-extra opnieuw emergen. Zorgen dat je modules goed laden. En dan mag het geen probleem zijn.
Als je mijn begin post goed doorneemt zie je dat ik glxinfo heb gedraaid en ook fgrlxinfo. ati-drivers-extra heb ik ook geinstalleerd, maar die moet niet nodig zijn. fgrl_glxgears (of hoe heet ie precies) geeft overigens hetzelfde probleem.

En het maakt ook niet uit of ik opengl-update ati of opengl-update xorg-x11 heb gedaan...

• rb338
Schopje dan maar, hopend op nieuwe ideeen en misschien zelfs een oplossing :)

Krijg het nog altijd niet voor elkaar. Ondertussen is er een nieuwe opengl-update uitgekomen maar ook die verandert niets aan de situatie.

Toch ook maar kernel 2.6.7 zonder ACPI geprobeerd, zonder succes.

Ook heb ik nog wat andere ChipID's geprobeerd, maar óf hij liep weer keihard vast óf ik kreeg een error die normaal gesproken alleen bij een 9800XT voorkomt.

Heb trouwens ook gelezen dat er met kernel 2.4 nogal wat problemen waren met VIA KT400 chipsets en AGPGART, maarja ik heb 2.6 en daarmee zou het opgelost moeten zijn. Dus dat zal 't ook niet zijn.

Zucht :/

• rb338
Schop!

Er is een draadje op de Gentoo forums waar nu blijkt dat iedereen die een vergelijkbaar probleem heeft, een ASUS moederbord heeft icm een ATi kaart.

Zal even topic report doen om de topictitel aan te passen, dan kan er hier misschien gepraat worden over mogelijke oorzaken/oplossingen van de blijkbaar funeste combinatie ASUS/ATI.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Topictitel is op verzoek een beetje aangepast, andere mensen met dit probleem kunnen het zo misschien ook makkelijker vinden :)

Nu vraag ik me nog af of het Gentoo-specifiek is, of dat het ook bij andere distributies voorkomt?

• rb338
Ik kan me haast niet voorstellen dat het Gentoo specifiek is.
Precompiled pakketten van andere distro's zijn neem ik aan gebouwd vanuit dezelfde source als die Gentoo gebruikt. Originele XFree86/Xorg source, ATI drivers zijn sowieso binary, de kernel komt recht van kernel.org, etc.

Maar goed - het kan natuurlijk. Misschien de optimalisaties te strak ofzo, maar dat lijkt me ook niet want ik heb ze bij deze Gentoo install juist niet zo strak gezet om problemen te voorkomen.

Aangezien ik niet op de fora van andere distro's kijk weet ik verder niet hoe het met andere distro's zit. Ik hoop iig dat het niet Gentoo specifiek is want het is een heerlijke distro, alleen het kost veel tijd om een volledig systeem te installeren. Ben natuurlijk niet van plan om een andere distro erop te zetten...

Ach als er echt niks aan te doen is ga ik bij Mycom wel slijmen. Vorige keer hebben ze m'n USB WLAN adapter ook geruild voor 'n andere omdat ie niet werkte in Linux >:) Dan maar een NVidia kaartje met dezelfde capaciteit als m'n 9600XT.

Verwijderd

ik ben dus ook nog aan het zoeken voor de oplossing voor mijn, vrijwel identieke, probleem. Ik las op gentoo forum dat de make flag -march=pentium4 een boosdoener zou kunnen zijn. Misschien dat dat het is, maar ik heb niet zoveel zin om alles! opnieuw te gaan compilen met wat minder agressive make flags.. -o2 ipv -o3 geen geen march=p4.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Als het niet Ati/Gentoo specifiek is, hebben jullie misschien iets aan deze info:

H.W.:
Asus A7V333 v1.02 (Via KT333a chipset), AMD Athlon 1800+, Asus GF4 Ti 4600 (V8640)
O.S.:
Mdk10 (Kernel 2.6.3-7 zelf getuned). OpenGL draait als een zonnetje op de1.0-6106 NVidia-driver.

Kernel opties (NVidia dan):

Geen DRI (geldt alleen voor Ati' s en dergelijke dacht ik).

AGPGart (CONFIG_AGP=m) staat aan en verder ook de Via support (CONFIG_AGP_VIA=m)

Wat de NVidia niet graag heeft, maar hij draait toch als de fb-module niet gebruikt wordt is: (CONFIG_FB_RIVA=m, daar kwam ik te laat achter)
Deze kan dus gerust uitgezet worden als je de Vesa-fb (CONFIG_FB_VESA=y) gebruikt .

Dus als de NVidia mensen die wat problemen hebben met Gentoo deze opties eens nalopen, dan hoop ik dat er toch al een aantal mensen zijn die ermee geholpen worden.

• rb338
Kosh66:

Dat zijn voornamelijk behandelde opties of nvidia-specifieke problemen/oplossingen.
Daarnaast gaat het over de kernel configuratie (AGP en framebuffer) wat in de Gentoo Radeon FAQ allemaal wordt besproken en die ik - zoals ik heb gemeld - in verschillende combinaties heb ingesteld.

Overigens zou in de 2.6 kernel de DRI wel goed werken, volgens sommige mensen moet die dus niet per se uit staan. Ik heb beide geprobeerd. En als framebuffer heb ik vesafb, maar ook zonder framebuffer heb ik hetzelfde probleem.

Nee, ik geloof niet dat dit nog iets met kernel configuratie of wat voor configuratie dan ook te maken heeft. Bij iedereen werkt het, behalve bij mensen met een ASUS mobo.

FlipperDolfijn:

Als je hetzelfde probleem hebt zal het niet aan je flags liggen.
Dit zijn de mijne:
code:
1
CFLAGS="-O2 -march=athlon-xp -fomit-frame-pointer"
Niets bijzonders dus.

[ Voor 12% gewijzigd door rb338 op 22-07-2004 18:29 ]

• rb338
Schop!

ATi Linux drivers versie 3.11.1 zijn uitgekomen (heb al gesubmit bij de meuktrekker).

Even de ebuild van 3.9.0 gekopieerd naar m'n overlay, 2 patches gecomment (daar failde ie op) en gaan. X boot prima met direct rendering e.d.

En toen kwam mijn probleem weer gewoon terug:
Als ik opengl-update xorg-x11 doe bevriest m'n scherm.
Als ik opengl-update ati doe floept m'n scherm op standby.

Weer niks :(

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
ik draai hier zonder problemen suse met ati drivers

Mijn output van fglrxinfo
code:
1
2
3
4
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9200SE DDR Generic
OpenGL version string: 1.3 (X4.3.0-3.9.0)

ik heb een ASUS A7A266 mobo

okee het is een wat ouder mobo maar ik heb dus nergens last van heb de ati rpm (laatste versie) geinstalleerd
en om 3d accel aan de praat te krijgen heb ik wel even de module moeten compilen
maar dit was even make.sh in /lib/modules/fglrx/build_mod/ te draaien en
make_install.sh in /lib/modules/fglrx/ en toen werkte het als een zonnetje hier

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1