Toon posts:

[TFT] Dode pixels, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n half jaar geleden een Iiyama prolite E341S aangeschaft met pixel garantie. Er zaten gelukkig geen dode pixels op, dus ik helemaal tevreden :).
Nu zet ik vanmorgen mijn scherm aan, en wat zie ik tot mijn verbazing? een lijn van zo'n 4 pixels breed en zo'n halve cm hoog aan (dode?) grijze/blauwe pixels!
Hier baal ik dus zwaar van :( !
Nu zijn mijn vragen hoe kan ik dit goed testen (al verschillende achtergronden/programma's gedraaid overal die grijze pixels)? En wat zijn mijn mogelijkheden mbt garantie indien het echt een defect betekend (aangezien ik wel dode pixel garantie had, maar deze maar 2 weken na levering werkt en dus eigenlijk niet voor latere defecten geldt)

EDIT: nm dat testen. als ik de pc uitzet en de monitor aan, dan blijft die streep er ook zitten bij het "no signal" signaal. Lijkt mij daarmee wel vast te staan dat het een defect aan de monitor is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 13:02 ]

• _E-RaZoR_
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hiermee kun je in ieder geval zien welke subpixels kapot zijn of dat de hele pixel kapot is.

Niemand kan je hier natuurlijk vertellen hoe het zit met jouw garantie, daarvoor zul je toch echt contact op moeten nemen met de leverancier (winkel) of fabrikant van het scherm.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 15:12
Bel iiyama zelf even in nederland.

iiyama benelux b.v.
Breguetlaan 10 b
1438 BC Oude Meer

Customer Support: tel.: 043-3879300
support@iiyama.nl

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Van de site van iiyama:
Mogen er pixels stuk zijn op een LCD monitor?
Een LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels. Een pixeldefect treedt op, als een (sub)pixel (in de kleur rood, groen, blauw) continue blijft branden of niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Ondanks ons streven naar een perfecte productie van LCD monitoren kan geen enkele fabrikant garanderen dat al zijn LCD panelen vrij van pixel defecten zijn. iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer pixels stuk zijn dan aanvaardbaar. In de regel kunnen we stellen dat iiyama een LCD monitor zal vervangen bij meer dan 2 defecte sub-pixels bij LCD monitoren t/m 18". Bij een 19 inch LCD monitor is dit het geval bij meer dan 4 defecte sub-pixels. Deze omruil garantie wordt enkel gegeven binnen acht dagen na aankoop.
Na deze acht dagen garanderen wij dat onze LCD monitoren binnen de ISO-13406-2 klasse II normering vallen.
ISO-13406-2 klasse II
LCD monitoren worden geproduceerd binnen een bepaalde klasse. iiyama LCD monitoren behoren allemaal tot klasse II.
Hieronder een overzicht van het aantal toegestaande defecten in Klasse II.
Per miljoen pixels mogen er vijf sub-pixels defect zijn. Er zijn verschillende typen defecte pixels, die hieronder worden beschreven. Een combinatie tussen de verschillende typen is mogelijk.

PIXELFOUTENKLASSE Fout 1* Fout 2** Fout 3***
I 0 0 0
II 2 2 5
III 5 15 50
IV 50 150 500

* constant oplichtende pixel
** constant zwarte pixel
*** defecte subpixel: constant rood/groen/blauw oplichtend of zwart

Bovenstaande per 1 miljoen pixels. Dit betekent dat het per resolutie verschilt hoeveel defecte pixels er volgens de ISO normering toegestaan zijn.
Voor monitoren met resolutie 1024 x 768 = norm x 0,8. Ofwel: 5 sub-pixels x 0,8= maximaal vier defecte sub-pixels.
Voor 1280 x 1024 = norm x 1,3
Voor 1600 x 1200 = norm x 1,9
Voor 2048 x 1536 = norm x 3,1
Of dit nu zo moeilijk te vinden was? Nou nee.

[ Voor 35% gewijzigd door Guardian Angel op 13-07-2004 13:06 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
_E-RaZoR_ schreef op 13 juli 2004 @ 13:02:
Hiermee kun je in ieder geval zien welke subpixels kapot zijn of dat de hele pixel kapot is.

Niemand kan je hier natuurlijk vertellen hoe het zit met jouw garantie, daarvoor zul je toch echt contact op moeten nemen met de leverancier (winkel) of fabrikant van het scherm.
tnx voor dat proggie :) de streep blijft er staan in alle kleuren (onveranderd grijs, hoewel het tegen een witte achtergrond meer op blauw lijkt).

Ik zal zo eerst maar eens bellen met de winkel waar ik hem gekocht heb en daarna, als dat niet lukt even informeren my iiyama.
Ben er alleen wel beetje pissed over aangezien het zo'n duur scherm is :(

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 13:05:
Ik zal zo eerst maar eens bellen met de winkel waar ik hem gekocht heb en daarna, als dat niet lukt even informeren my iiyama.
Ben er alleen wel beetje pissed over aangezien het zo'n duur scherm is :(
Mja, alles kan kapot he, soms heb je gewoon bad luck. In ieder geval zal Iiyama dit scherm zondermeer omruilen aangezien het defect vér buiten de ISO normering valt.

Verwijderd

Topicstarter
idd. Net de winkel, daarna met IIyama gebeld, zeer goede service. Donderdagochtend krijg ik een nieuw scherm.
/me hoopt dat dit scherm dan geen kapotte pixels heeft _/-\o_

ergste wat er nu nog kan gebeuren is dat m'n vervangen scherm enkele dode pixels heeft waardoor hij wel onder de ISO nomering valt, maar ik er dus wel op achteruit ben gegaan :/

Ik laat het donderdag wel even weten of het goed afgelopen is :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 13:39 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Er zijn toch echt eerder __een paar__ understatement topics over dode pixels geweest. Lees die na ipv topic X erover te openen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.