[3DMax] Basic vraagjes...

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik moet voor mijn werk wat simpele modellen maken in 3DMax, maar ik ben een absolute novice.

Het gaat om een heel simpel object: een tweezijdig display. In feite dus een doos met aan de voorzijde en achterzijde een texture (ik heb een .bmptje). Nu loop ik tegen drie probleempjes aan:

1. Als ik met de Material Editor de texture erop doe, komt deze (natuurlijk) aan alle zijdes. Hoe zorg ik ervoor dat hij alleen aan de voor/achterzijde komt?
2. De texture komt er gespiegeld op! Vreemd...
3. Hoewel de .bmp in een naar mijn mening vrij hoge resolutie is (met PowerPoint getekend en nu een file van ongeveer 700x300 pixels), ziet het er extreem low-res uit als ik de texture erop heb gedaan.

Ik weet dat het basic is, maar de tutorial in 3DMax geeft me geen antwoorden en veel tutorials op internet zijn dode linkjes...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

SA -> WG dan maar :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19
Dr. Strangelove schreef op 13 juli 2004 @ 11:39:
Ik moet voor mijn werk wat simpele modellen maken in 3DMax, maar ik ben een absolute novice.

Het gaat om een heel simpel object: een tweezijdig display. In feite dus een doos met aan de voorzijde en achterzijde een texture (ik heb een .bmptje). Nu loop ik tegen drie probleempjes aan:

1. Als ik met de Material Editor de texture erop doe, komt deze (natuurlijk) aan alle zijdes. Hoe zorg ik ervoor dat hij alleen aan de voor/achterzijde komt?
2. De texture komt er gespiegeld op! Vreemd...
3. Hoewel de .bmp in een naar mijn mening vrij hoge resolutie is (met PowerPoint getekend en nu een file van ongeveer 700x300 pixels), ziet het er extreem low-res uit als ik de texture erop heb gedaan.

Ik weet dat het basic is, maar de tutorial in 3DMax geeft me geen antwoorden en veel tutorials op internet zijn dode linkjes...
hoe het bij maya zou werken(denk wel een beetje gelijk als max:)
1) in de mode gaan dat je faces ziet, en dan die face selecteren waar de texture moet komen...
2) iets met de mapping ofzo?
3) probeer eens te renderen, dat zal het zijn :)

verder zou ik het ook niet weten,

je kan ze ook gewoon stellen in [rml][ 3d] post je 3d stuff maar weer - part 21[/rml] hoor :P

Twitch: Phyloni1

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Inderdaad wel héél erg basic. Doe de huisje-tutorial-serie die je kunt vinden in mijn sig eens, dan weet je dit soort dingen zelf. Maar ik ook weer niet de flauwste en geef ook nog antwoord op je vragen. :)

1. Selecteer in edit mesh een polygoon en assign daarop de material via de material editor, dan geldt dat alleen voor die ene polygoon.

2. Je moet de UVW mapping wel goed instellen. Dat gaat met de UVW map-modifier en verder moet je maar kijken in deel 2 van mijn huisje-tutorial-serie hoe dat werkt.

3. In de viewports krijg je je texture op lage kwaliteit, in de render istie wel goed.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Dank voor de antwoorden. Probleem 1 en 2 heb ik kunnen oplossen (ff weten hoe het moet ;) ), maar drie ligt wat complexer.

Ik exporteer de .max files naar Vr4Max files, een virtual reality programma. En daardoor krijg in VR4Max dus ook alleen te zien wat ik in de viewport zie. Ik heb ze al een mailtje gestuurd hierover, want in de handleiding kan ik er in elk geval niks van vinden.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ah, maar gebruikt dat programma van je je videokaart? Videokaarten willen namelijk altijd machten van 2 als verhoudingen, dus bijvoorbeeld 256*1024 of 128*512 of 64*64 of zo. Als het dat niet is, gaan videokaarten schalen (omhoog of omlaag) en dat komt je beeldkwaliteit niet te goede. Dit geldt dus alleen als het hardware accelerated is, of als het programma het zelf eist.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19
Oogst schreef op 13 juli 2004 @ 18:50:
Inderdaad wel héél erg basic. Doe de huisje-tutorial-serie die je kunt vinden in mijn sig eens, dan weet je dit soort dingen zelf. Maar ik ook weer niet de flauwste en geef ook nog antwoord op je vragen. :)

1. Selecteer in edit mesh een polygoon en assign daarop de material via de material editor, dan geldt dat alleen voor die ene polygoon.

2. Je moet de UVW mapping wel goed instellen. Dat gaat met de UVW map-modifier en verder moet je maar kijken in deel 2 van mijn huisje-tutorial-serie hoe dat werkt.

3. In de viewports krijg je je texture op lage kwaliteit, in de render istie wel goed.
herhaal gewoon mijn post zou ik zeggen :+
komt heel erg overeen niet :)

najah, toch thnx dat jij het in max wou uitleggen :) haha...

Twitch: Phyloni1

Pagina: 1