Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ik kan geen beeld op mijn grafische lcd krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik kan met geen mogelijkheid ook maar iets op mijn 128x128 toshiba grafische lcd te zien krijgen ( http://www.globalsources....log_id/22000000003844?a=b & http://www.lcdchina.com/LCDMODULES/im/GDM128128A.pdf )

Wat heb ik al geprobeert?

Ik dacht eerst dat het een software probleem was maar ik heb nu 3 verschillende progs geprobeert (powerlcd 1.1, lcd smartie, lcd studio) DlportIO geinstalleerd, verschillende instellingen in bios voor de printerpoort geprobeert en de LCD op de pc van mijn ouders geprobeert maar het enige wat ik krijg is een scherm vol met pixels. Ik heb ook de stand van de potmeter verandert maar behalve dat de pixels dan baluw ipv wit worden is er geen verschil.

Dus een probleem met de software is het niet (?).

Is het scherm niet fout gesoldeerd? Kleine kans want ik heb het scherm van iemmand overgekocht die hem al voor zichzelf heeft gebruikt dus in principe zou het scherm gewoon moeten werken tenzij het tijdens het versturen stuk is gegaan maar die kans lijkt me klein want het beeld laat wel alle pixels zien. Die persoon is helaas op vakantie dus aan hem kan ik veder niks vragen.

Ik heb er ook nog naar gekeken met iemmand die aardig wat verstand ervan heeft en we kwamen tot de conculie dat alles het eigelijk zou moeten doen, maar het om een of andere reden toch niet doet ( dat is logisch 8)7 ).

Zoals jullie misschien begrijpen, weet ik het niet meer :'(

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Dat je je contrast kan regelen betekent dat je in ieder geval de voedingsspanning en contrastpotmeter goed hebt aangesloten.

Heb je de mogelijkheid om met een multimeter na te meten hoe hij is aangesloten? Misschien dat er toch een draadje loszit.

Verwijderd

Topicstarter
Op het scherm zelf zitten alle draadjes goed gesoldeerd. Het scherm is al door iemmand anders gebruikt dus alles zit wel goed.

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Heb je al geprobeerd binnen de LCD apps de pin layout te cross-checken met de fysieke pin layout en evt. te wijzigen? Er zijn meerdere pin layouts per controller chipset mogelijk.
En aangezien je je contrast kan regelen zit het wel goed met de negative drive die mensen wel eens over het hoofd zien.

Verwijderd

Topicstarter
Zou je dat misschien even in no0b taal kunnen uitleggen? electro is niet echt mijn ding :X Hoe kan je in bv powerlcd dat aanpassen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 15:41 ]

• coorz

coorz

Back to crop!

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 14:44:
Zou je dat misschien even in no0b taal kunnen uitleggen? electro is niet echt mijn ding :X Hoe kan je in bv powerlcd dat aanpassen?
PowerLCD ken ik niet (ken ik wel, mag ik niet gebruiken van een zekere iemand :X ). Je zou de datasheet van het display erbij moeten nemen en checken hoe hij bekabeld is naar de LPT poort. En dat weer checken in de LCD app die je gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Maar bij geen van die apps kan je zien hoe dat ingesteld staat volgens mij?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:39
coorz schreef op 13 juli 2004 @ 13:51:
Heb je al geprobeerd binnen de LCD apps de pin layout te cross-checken met de fysieke pin layout en evt. te wijzigen? Er zijn meerdere pin layouts per controller chipset mogelijk.
En aangezien je je contrast kan regelen zit het wel goed met de negative drive die mensen wel eens over het hoofd zien.
Hij bedoelt dus dat je de pinout die in de pdf van je lcd staat moet controleren op gelijkenis met je aansluitschema, want misschien zit bij jou lcd pin 1 van het schema wel op pin 8 van je lcd, en dan gaat het niet werken...

Verder zou ik eens alternatieve software proberen, de geschiedenis heeft uitgewezen dat Powerlcd een zeer relaxed prog is, maar niet altijd werkend (TiP: LCDStudio...)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het scherm van iemmand gehad die hem zelf al had gesoldeerd voor zichzelf dus daar is niks mis mee. LCDstudio heb ik ookal geprobeert maar dat werkt ook niet (net als alle andere progs die ik gebruikt heb).

• coorz

coorz

Back to crop!

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 10:07:
Ik heb het scherm van iemmand gehad die hem zelf al had gesoldeerd voor zichzelf dus daar is niks mis mee.
Dat is geen excuus om de bekabeling nogmaals te controleren, liefst met multimeter.
Vraag de verkoper welk programma en welk schema hij heeft gebruikt om hem aan te sturen. Voor hetzelfde geld gebruikte hij het scherm in een totaal andere omgeving.
Heb je een pic van de achterkant, is alles geintegreerd op de PCB of zit er een los printje bij met elektronika?

Probeer ook LCDInfo, daar kan je de pin-layout zelf configureren/controleren voor je T6963C controller.

[ Voor 9% gewijzigd door coorz op 14-07-2004 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke met lcdinfo krijg ik nu beeld als ie op standaart wiring staat. Maar bij andere progs kan ik nogsteeds geen beeld krijgen ookal staan de settings net als bij lcdinfo.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-11 15:56
Probeer hem anders nog eens bij de verkoper aan zijn pc te hangen. dan weet je iig zeker dat de bekabeling goed is, en dan kan je uitvogelen wat het probleem is...

edit:

k deed wel heel erg lang over dit berichtje... :P

[ Voor 18% gewijzigd door L0we op 14-07-2004 12:12 ]

• coorz

coorz

Back to crop!

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 12:06:
Oke met lcdinfo krijg ik nu beeld als ie op standaart wiring staat. Maar bij andere progs kan ik nogsteeds geen beeld krijgen ookal staan de settings net als bij lcdinfo.
Wat bedoel je met 'beeld'. Krijg je leuke dingen te zien of alleen maar rommel?
LCDstudio en andere LCD apps vereisen een IO driver; DLPortIo, (port95nt.exe). Heb je die ook geinstalleerd?
LCDInfo heeft die driver niet nodig, dus wellicht dat je die portdriver niet hebt geinstalleerd om met de andere apps te kunnen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg beeld met allemaal info erop zoals het bedoelt is. DlportIO heb ik wel geinstalleerd. Behalve LCDInfo is Jalcd het enige prog wat beeld geeft alleen bij Jalcd zijn het allemaal vage tekentjes.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

vage tekentjes lijkt mij op een loszittende of slechtverbonden datalijntje

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Het lijkt erop dat de LCD niet helemaal standaard is aangesloten. Rommel en vage tekens wijzen namelijk vaak op verwisselde datalijnen

Verwijderd

Topicstarter
Hmm toch vreemd want bij lcd info als standaart wiring doet ie het gewoon goed maar ik zal het nog wel even aan die persoon vragen alleen is die nu 2 weken op vakantie en als hij terugkomt dan ben ik nog 2 weken weg dus dat moet nog even wachten. Bij de meeste progs krijg ik trouwens helemaal geen beeld.

• coorz

coorz

Back to crop!

Verwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 13:42:
Hmm toch vreemd want bij lcd info als standaart wiring doet ie het gewoon goed maar ik zal het nog wel even aan die persoon vragen alleen is die nu 2 weken op vakantie en als hij terugkomt dan ben ik nog 2 weken weg dus dat moet nog even wachten. Bij de meeste progs krijg ik trouwens helemaal geen beeld.
Da's mooi. Niks aan de hand dus. Wat voor LCDInfo standaard is, geldt niet voor andere LCD apps! Bekabeling is dus in orde, vraag is van welke schema gaan de andere LCD apps uit?
Het beste kan je de verkoper vragen welke schema hij heeft gebruikt. Of zelf, zoals eerder gezegd, de bekabeling nalopen en opschrijven welke pin > pin gaat.

Mwah, hint: in LCDInfo config zie je de pin layout grotendeels al }:O

[ Voor 6% gewijzigd door coorz op 14-07-2004 15:06 . Reden: duh ]

Pagina: 1