Wat zijn studenten?

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:11
Disclaimer:
Dit topic is niet primair geopend om een discussie aan te wakkeren, maar dient meer als voorbeeld hoe een lopende discussie in een topic overzichtelijk te houden door het openen van off-spin topics.

Naar aanleiding van de opmerkingen in Is het niveau op W&L te hoog? over het al dan niet WO-onderlegd moeten zijn voordat je je student mag noemen:

Van Dale:
stu·dent (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die studeert in het tertiair onderwijs => studerende
2 iem. die aanleg heeft voor studie of die veel van studeren houdt => studiehoofd

Dan gaat het er nog om wat er onder tertiar onderwijs verstaan wordt. Ik heb gezocht, maar geen definitie kunnen vinden.

Ik denk aan:
Primair = Basisonderwijs
Secundair = wat daar op volgt: Voortgezet onderwijs
Tertiar = wat daar weer op volgt: MBO, HBO en WO

[ Voor 4% gewijzigd door GeeBee op 13-07-2004 09:48 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 07:32
als je even googelt op tertiair onderwijs zal je zien dat er hoger onderwijs mee bedoelt wordt dus hbo/uni lijkt me dan

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
Heb je voor mij een website met die definitie dan? Ik kom wel een heleboel pagina's tegen over tertiair onderwijs/studenten en to/wo maar dat zegt nog niets over de definitie van to.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
nee geen letterlijke definitie maar op iedere pagina waar ze het over tertiair onderwijs hebben gaat het over hogeschool en universiteiten en nergens over mbo enz.

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-07 16:12
Definitie:
Ik vind een student een ietwat rommelige jonge volwassene, die net genoeg geld heeft om rond te komen, altijd 5 minuten te laat komt en die als hij/zij in een pak loopt dat dan het net-niet-op-maat-pak gekreukt is. En oh ja, studeren heeft absoluut NIET de hoogste prioriteit, dat is uiteraard het uitgaan en de andere sociale contacten.

edit: of was dit niet de bedoeling?

[ Voor 6% gewijzigd door Nevie op 13-07-2004 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
sjink schreef op 13 juli 2004 @ 10:19:
nee geen letterlijke definitie maar op iedere pagina waar ze het over tertiair onderwijs hebben gaat het over hogeschool en universiteiten en nergens over mbo enz.
Dat wat iedereen denk te vinden is nog niet per se hoe het in elkaar zit. Zo zijn er ook volksstammen die denken dat je als ingenieur van de uni af moet komen.
We zullen zien af dat verandert met de fusie KIVI/NIRIA, maar dat is weer een andere discussie :)
Nevie schreef op 13 juli 2004 @ 10:26:
Definitie:
Ik vind een student een ietwat rommelige jonge volwassene, die net genoeg geld heeft om rond te komen, altijd 5 minuten te laat komt en die als hij/zij in een pak loopt dat dan het net-niet-op-maat-pak gekreukt is. En oh ja, studeren heeft absoluut NIET de hoogste prioriteit, dat is uiteraard het uitgaan en de andere sociale contacten.

Ik vindt 'm meer dan bruikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybian
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

sybian

Dude!!!!

Nevie schreef op 13 juli 2004 @ 10:26:
Definitie:

wat jij bedoeld is een corps-bal, >:)
in mijn ogen is iedereen die een opleiding volgt hoger dan de middelbare school een student (loi en andere cursussen daar gelaten).

[ Voor 1% gewijzigd door sybian op 13-07-2004 11:38 . Reden: domme typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
http://www.minocw.nl/begroting/kerncijfers9802/76.html:
[...]
Het Nederlandse hbo en wo zijn samen ingedeeld in de klasse tertiair onderwijs.[...]
- lager secundair onderwijs: vmbo; 1e fase havo/vwo; mbo niveau 1; vso
- hoger secundair onderwijs: 2e fase havo/vwo; mbo niveau 2-4;
- tertiair onderwijs wo; 2-4 jarig hbo; onderwijs aan promovendi.
Dus hbo en universiteit, en een mbo'er is dus officieel geen student ;)

[ Voor 32% gewijzigd door sjink op 13-07-2004 10:38 ]

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ei'k is alles dat nog op school zit na z'n VMBO, HAVO of VWO een student. MBO, HBO en WO dus.
Na die schooltijd (Scholier) wordt je dus student.

PS, je bent pas ingenieur of drs als je klaar bent met je studie.... zo iemand kan dus per definitie geen student zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
Dat hoeft nog steeds niet. Er staat namelijk dat hbo en wo tot het tertiair onderwijs behoren, niet dat het tertiair onderwijs alleen bestaat uit het hbo en wo.

uit hetzelfde document:
Secundair onderwijs vmbo; havo; vwo; mbo;
Nu is het wel zeker: mbo hoort tot het secundair onderwijs.
Als vervolgens de definitie van Van Dale klopt, zijn MBO-ers dus geen studenten.

@sjink
tja als je je post gaat zitten editten terwijl ik een antwoord aan het schrijven ben, maak je mijn post behoorlijk -4 Overbodig ;)

[ Voor 16% gewijzigd door GeeBee op 13-07-2004 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een student is iemand die staat ingeschreven bij een universiteit.
Wat hij daar vervolgens al dan niet uitvoert dondert niet ;)

Verder is niemand student 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
GeeBee schreef op 13 juli 2004 @ 10:43:
Dat hoeft nog steeds niet. Er staat namelijk dat hbo en wo tot het tertiair onderwijs behoren, niet dat het tertiair onderwijs alleen bestaat uit het hbo en wo.

uit hetzelfde document:

[...]

Nu is het wel zeker: mbo hoort tot het secundair onderwijs.
Als vervolgens de definitie van Van Dale klopt, zijn MBO-ers dus geen studenten.

@sjink
tja als je je post gaat zitten editten terwijl ik een antwoord aan het schrijven ben, maak je mijn post behoorlijk -4 Overbodig ;)
mwah zat toch wel 5 minuten tussen jouw post en mijn edit dus jij bent gewoon een langzame typerr ;) *kuch* :+

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik zeg altijd maar, een scholier leert op (aan) een school. HBO is een Hogeschool en een HBO-er is dus een scholier. Studeren doe je aan de universiteit en je bent dan ook student. "Vroeger" ;) was dat allemaal duidelijk voor iedereen, maar het woord student is echter aan inflatie onderhevig en tegenwoordig studeer je al aan een MBO.

Ik snap niet waarom iedereen zo zich zo graag student wil noemen, voelen mensen zich minderwaardig ofzo als ze zichzelf scholier moeten noemen :? Als ik wel eens aan een auto sleutel, dan noem ik mijzelf toch ook niet meteen automonteur? Dat laat ik wel over aan de mensen die er daadwerkelijk voor geleerd hebben, want ik studeer dan misschien wel, maar van aan auto's sleutelen heb ik geen kaas gegeten.

Ik vind het prima hoor als mensen zeggen dat ze studeren, maar ik ga er dan eigenlijk altijd wel van uit dat je ook echt studeert (aan een uni dus). Het wekt alleen maar spraakverwarring als iedereen zich student noemt.

Er zijn hier trouwens al zat topics over geweest. "We" zullen er denk ik nooit uitkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 13-07-2004 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
Oscar Mopperkont schreef op 13 juli 2004 @ 10:50:
.... Studeren doe je aan de universiteit en je bent dan ook student...
stu·de·ren2 (ov.ww., ook abs.)
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling

gaat dus niet op wat jij zegt ;)
Er zijn hier trouwens al zat topics over geweest. "We" zullen er denk ik nooit uitkomen.
denk dat we er al uit zien wat de officiele definitie van een student is hoor :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door sjink op 13-07-2004 10:54 ]

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

sjink schreef op 13 juli 2004 @ 10:53:
[...]

stu·de·ren2 (ov.ww., ook abs.)
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling

gaat dus niet op wat jij zegt ;)
Dan mag ik nog wel mijn eigen mening erover hebben :) Ik vraag me af wat er in de eerste van Dale stond :)
denk dat we er al uit zien wat de officiele definitie van een student is hoor :Y)
Taal is een "organisch" iets, dus over 50 jaar kan de definitie weer veranderd zijn. Zoals ik al zei was het "vroeger" duidelijk als je zei dat je studeerde, dan deed je dat aan een uni :) Alleen doordat iedereen het woord nu te pas en te onpas gebruikt is de definitie veranderd. Ik ben bang dat er over 10 jaar in de van Dale staat:

stu·de·ren (ov.ww., ook abs.)
1 (een studie) volgen aan een universiteit, hbo- of mbo-instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

PowerFlower

être diable et jouer fleur

sybian schreef op 13 juli 2004 @ 10:33:
[...]
wat jij bedoeld is een koor-bal
Een koor-bal is een diner dansant van het urker mannenkoor. Wat jíj bedoelt is een corpsbal 8)

Overigens vrij zinloos om de discussie voor de zoveelste keer te beginnen. Wat de van Dale zegt is alleen maar de beschrijving van het courante taalgebruik (het is descriptief en niet prescriptief, en geeft geen enkele aanwijzing dat een woord zo gebruikt zou moeten worden, alleen dat het zo gebruikt wordt).

Kies daarom zelf uit deze glijdende schaal wat de manier is waarop je zelf het woord wil gebruiken:
  1. Een student is iemand die aan een Universiteit onderwijs volgt. Zelfs de voormalige technische hogescholen zijn geen echte universiteiten en iemand die aan de TU Delft "studeert" is dus eigenlijk geen student. Laat staan dat Nijenrode een Universiteit is, of Webster University.
  2. Een student is iemand die aan een Universiteit onderwijs volgt. Het maakt niet uit welke universiteit. Hij heeft daarvoor het VWO moeten volgen: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.
  3. Een student is iemand die hoger onderwijs volgt. Zowel Universiteit als HBO zijn hogere opleidingen en kennen dus studenten. Een bachelors kun je inmiddels tenslotte ook aan beide soorten instituten halen.
  4. Een student is iemand die na zijn middelbare school doorleert. Maakt niet uit wat.
  5. Een student is iemand die onderwijs volgt. Jawel, er zijn zelfs scholieren die roepen dat ze 'studeren' en gezien het feit dat mensen die de bakkersschool volgen zich ook 'student' noemen, vind ik dat niet eens zo merkwaardig meer.
Wat mij betreft ben je volledig vrij in hoe je het woord gebruikt. Als ik flauw wil doen, vind ik alleen 1. "echte" studenten, maar voor mijn gevoel is het eigenlijk 2. waarbij ik toe moet geven dat inmiddels 3. wat realistischer is. En dat is absoluut geen waardeoordeel over het niveau van de opleiding, of dat iets meer- of minderwaardig is!

Overigens vind ik het net zo irritant als mensen over hun VMBO zeggen dat ze "studeren" als wanneer ik hier op de uni hoor praten over "naar school moeten" en voor een vak een "goede leraar hebben" :X

[ Voor 12% gewijzigd door PowerFlower op 13-07-2004 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:31

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

sybian schreef op 13 juli 2004 @ 10:33:
[...]
in mijn ogen is iedereen die een opleiding volgt hoger dan de middelbare school een student (loi en andere cursussen daar gelaten).
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind dat als je een volledige studie bij de LOI volgt je dan ook een student bent. (Ik volg daar een HBO opleiding, en ik beschouw me zeer zeker wel als student)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sybian
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

sybian

Dude!!!!

PowerFlower schreef op 13 juli 2004 @ 11:27:
[...]

Een koor-bal is een diner dansant van het urker mannenkoor. Wat jíj bedoelt is een corpsbal 8)
oops, het is verandert ;) en dat studeert dan......
PowerFlower schreef op 13 juli 2004 @ 11:27:
[...]

Wat mij betreft ben je volledig vrij in hoe je het woord gebruikt. Als ik flauw wil doen, vind ik alleen 1. "echte" studenten, maar voor mijn gevoel is het eigenlijk 2. En dat is absoluut geen waardeoordeel over het niveau van de opleiding, of dat iets meer- of minderwaardig is!
helemaal mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
ochja een wo'er zal zeggen dat alleen zij studenten zijn en een hbo'er zal zeggen dat wo en hbo 'echte' studenten, enz. een hoop geblaat voor een loos woord ;)

En het is nu eenmaal in de huidge situatie zo dat een student een wo'er of hbo'er is, kun je nog wel eindeloos je eigen meningen over blijven geven.

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Student zijn is meer dan studeren. Als het aan mij ligt ben je pas student als je:

-Uitgevlogen bent bij je ouders
-Onderwijs volgt aan een universiteit
-Je eigen potje kookt B)
-Een nuttige bijdrage hebt geleverd aan de studentenwereld (op wat voor wijze dan ook)
-Nadenkt over de zaken des levens (onder het genot van een biertje :9 )
-Probeert een mening te vormen over de zaken die je tegenkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stu·de·ren1 (onov.ww.)
1 zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om er in door te dringen

Dit zijn in mijn ogen de enige mensen die zich student mogen noemen. De rest is scholier. Snap niet waarom sommige mensen daar zo'n heisa over maken, m'n zusje flipt em ook altijd als ik 'r scholier noem aangezien ze op het HBO "les" krijgt met haar "klas". Tis gewoon een kwestie van definitie, betekent niet dat ik niet-studenten per definitie minder vind. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
en dan krijg je weer de discussie wat wetenschap en kunst is ;)

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we in godsnaam een beetje elitair blijven. Studenten zijn mensen die les krijgen van professoren aan een echte universiteit (dus niet de TU Delft), die hard werken voor hun studie zodat ze zich met goed fatsoen intellectueel kunnen (blijven) noemen en die in brieven aangeproken dienen te worden met "Weledelgeboren heer/dame".

Stop de verloedering van de status van de intellectuele elite!

/me schreeuwt een latijnse spreuk die niemand begrijpt, maar die wel intellectueel klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Gevoelsmatig zeg ik HBO en WO studenten, en als ik dit draadje zo leest klopt dat aardig met de officiele definitie.

Irons> Mijns inziens is studeren iets anders als student zijn. :)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjink schreef op 13 juli 2004 @ 12:00:
en dan krijg je weer de discussie wat wetenschap en kunst is ;)
Niet het trucjes leren op hbo en mbo instellingen in ieder geval. Wetenschap zoals bedreven op universiteiten, of kunst zoals op het conservatorium zouden daar onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grijze Vos schreef op 13 juli 2004 @ 12:07:
Gevoelsmatig zeg ik HBO en WO studenten, en als ik dit draadje zo leest klopt dat aardig met de officiele definitie.

Irons> Mijns inziens is studeren iets anders als student zijn. :)
Studenten studeren, scholieren gaan naar school. Waar denk je anders dat de term student vandaan komt? Van het feit dat ze lesjes volgen met hun klas gegeven door de leraar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een student is iemand met recht op studiefinanciering en dus een studenten-OV
denk ik dan maar.

krijg je wel kromme situaties: op het hbo/wo kun je onder voorwaarden voor je 18e stufi/ov krijgen, op het mbo altijd pas op je 18e.

whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 22:10
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 12:11:
[...]

Studenten studeren, scholieren gaan naar school. Waar denk je anders dat de term student vandaan komt? Van het feit dat ze lesjes volgen met hun klas gegeven door de leraar?
Eensch.

Al die mensen die op de KMA, of Nijenrode ofzo zitten... Sorry, jullie zijn geen student.

Dat betekent niet dat je dom bent als je niet studeert en een andere opleiding volgt, maar dat betekent wel dat je geen student bent.

Er is namelijk nog steeds een zeer groot verschil tussen universitaire studies en HBO studies. Dat is dat de universiteit veel vrijblijvender is, waardoor je zelf veel meer verantwoordelijkheid hebt voor je slagen. Het is bijna onmogelijk om 6-7 jaar over het HBO te doen, al je opdrachten en klasjes zijn aan strikte tijdslimieten gebonden en je hebt aanwezigheidsplicht. Op de universiteit moet je het allemaal zelf zien uit te zoeken. Dat kan tot enorme studievertraging en dropouts leiden, maar ook tot hele goede scripties.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjink
de vlaamse uitdrukking "dikke nek" schiet me te binnen als ik hier sommige mensen hoor praten :p

*blup*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

PowerFlower

être diable et jouer fleur

sjink schreef op 13 juli 2004 @ 12:52:
de vlaamse uitdrukking "dikke nek" schiet me te binnen als ik hier sommige mensen hoor praten :p
Bij Spheroid kun je anders beter denken aan Neanderthalers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zijn mensen die een opleiding volgens aan de TU Delft geen student. Geldt dit dan ook voor de TU Eindhoven en Twente? Wat is de reden van het niet student zijn. Aan het niveau kan het niet liggen, want mijn studie Technische Natuurkunde aan de TU Eindhoven heeft toch best een hoog niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 13:49:
Waarom zijn mensen die een opleiding volgens aan de TU Delft geen student. Geldt dit dan ook voor de TU Eindhoven en Twente? Wat is de reden van het niet student zijn. Aan het niveau kan het niet liggen, want mijn studie Technische Natuurkunde aan de TU Eindhoven heeft toch best een hoog niveau.
omdat de TU's eigenlijk gewoon hogescholen waren. op een gegeven moment deden ze erg veel onderzoek, en kregen ze een iets minder schools lesprogramma. dus toen hebben ze het universiteit genoemd.

tegenwoordig zit er idd nauwelijks meer verschil tussen een TU en de B-faculteit van een willekeurige univ in nederland, maar vanuit vroeger is er zeker een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
PowerFlower schreef op 13 juli 2004 @ 13:37:
[...]

Bij Spheroid kun je anders beter denken aan Neanderthalers ;)
Maar die is dan ook geen student :P .

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spheroid schreef op 13 juli 2004 @ 13:58:
[...]

Maar die is dan ook geen student :P .
maar ongetwijfeld wel geweest:
Beroep Prehistoricus
Opleiding Archeologie
toch jammer dat stufi ook geldt voor mensen die onze economie niet nodig heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 13:59:
maar ongetwijfeld wel geweest:

[...]
Klopt, alhoewel er nu in A'dam schijnbaar ook een HBO opleiding archeologie is.
toch jammer dat stufi ook geldt voor mensen die onze economie niet nodig heeft :)
Je verwart wetenschap met economie. Stufi is om mensen op te leiden. Daarna komt pas de arbeidsmarkt. Gezien het feit dat ik werk heb is er voor de economie niets aan de hand.

Al dat geleuter van JP et al. over kenniseconomie is een beetje onzin. Ze willen de wetenschap volkomen in dienst stellen van de economie. Dat is klinkklare onzin. Wetenschap en economie zouden twee gescheiden dingen moeten zijn. Als je de universiteiten voor de bedrijven gaat laten werken steken die zelf minder geld in dingen als produktontwikkeling en uiteindelijk zal hun kennisniveau en innovatievermogen dalen en zal het bedrijf slechter gaan draaien. Dat betekent niet dat er geen samenwerking moet zijn, als het in de agenda van beiden past, maar nu wordt vaak de wetenschappelijke instelling gedwongen zijn agenda aan te passen.

Als onderzoek zou uitwijzen dat grefo's produktiever zijn dan anderen zou iedereen dan grefo moeten worden? Want dat is hoe wetenschap nu vaak wordt benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hap hap :)

waar het in de basis op neerkomt: sommige mensen vinden het belangrijk dat onrendable wetenschappers gesubsidieerd moeten worden. andere mensen vinden dat we eerst maar eens de echt belangrijke zaken in deze maatschappij moeten aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 14:19:
hap hap :)

waar het in de basis op neerkomt: sommige mensen vinden het belangrijk dat onrendable wetenschappers gesubsidieerd moeten worden. andere mensen vinden dat we eerst maar eens de echt belangrijke zaken in deze maatschappij moeten aanpakken.
Suggestief formuleren kunnen we allemaal; Er is van dat gepeupel wat het in de kop heeft gehaald om de wetenschap aan de leiband van het bedrijfsleven te laten lopen en in die zin dus tot slaaf te laten verworden. Gelukkig zijn er ook nog die zinnige lieden die het te doen is om wetenschappelijke vooruitgang en voortgang van het algemeen kennisniveau der mensch. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 12:11:
Ik hoor de laatste tijd ook steeds vaker de term tentamen gebruikt worden voor scholieren. Pas nog de moeder van een kind van 15. "Mijn Johny is nu druk bezig zijn tentamens aan het leren". Ik dus, huh? Bedoel je niet zijn proefwerken?

Ben ik nou gek, of heten die dingen tegenwoordig echt tentamens op de middelbare school?
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 14:29:
[...]
Er is van dat gepeupel wat het in de kop heeft gehaald om de wetenschap aan de leiband van het bedrijfsleven te laten lopen en in die zin dus tot slaaf te laten verworden.
En helaas zijn er ook lieden die vinden dat studeren in zijn geheel onzin is, en die studenten bestempelen als lui die zich aan het 'echte leven' willen ontrekken.
(volgens mij dacht een zeker groepje in China tijdens de culturele revolutie er ook zo over)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 14:32:
[...]

Ik hoor de laatste tijd ook steeds vaker de term tentamen gebruikt worden voor scholieren. Pas nog de moeder van een kind van 15. "Mijn Johny is nu druk bezig zijn tentamens aan het leren". Ik dus, huh? Bedoel je niet zijn proefwerken?

Ben ik nou gek, of heten die dingen tegenwoordig echt tentamens op de middelbare school?
Ik noemde het vroeger ook gewoon proefwerken hoor. :P
Dat soort versprekingen moeten ze eruit slaan. :D

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

GeeBee schreef op 13 juli 2004 @ 09:48:
Disclaimer:
Dit topic is niet primair geopend om een discussie aan te wakkeren, maar dient meer als voorbeeld hoe een lopende discussie in een topic overzichtelijk te houden door het openen van off-spin topics.
[..]
Dat is een terecht punt, maar dit is niet zo'n goed voorbeeld. Dit onderwerp verdient geen plaats op W&L, want het is wetenschap noch levensbeschouwing. Het is een definitiekwestie, waarover een afspraak gemaakt moet worden. Als een woord voor bepaalde mensen een verschillende betekenis blijkt te hebben, dan moeten ze niet gaan discussieren over 'de werkelijke betekenis' van het woord, maar afspreken waar ze de term voor gaan gebruiken, of wat ze ermee bedoeld hebben. Een woord heeft geen 'werkelijke' of 'juiste' betekenis: degene die het gebruikt bepaalt de betekenis ervan, maar als hij enigszins zinnig bezig probeert te zijn, probeert hij het te gebruiken op een manier die de ander begrijpt.

Vele onderwerpen verdienen het om afgesplitst te worden, maar alleen als er discussie over mogelijk is. Over woorden is geen discussie mogelijk, daar moet een afspraak over worden gemaakt.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 14:38:
[...]

Ik noemde het vroeger ook gewoon proefwerken hoor. :P
Dat soort versprekingen moeten ze eruit slaan. :D
bij ons op de middelbare noemden ze een proefwerk een "test".

op de universiteit wordt ipv "tentamen" nogal eens "examen" gebruikt, dat is het ook niet.

boeiend. je moet stof leren, en wordt daarop getoetst. of dat nou proefwerk/overhoring/tentamen/test/examen/whatever heet, maakt niet uit.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.