16:9 film door 4:3 output toch goed op bb-tv

Pagina: 1
Acties:

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem, ik ben bezig met het configureren van een HTPC, om aan te sluiten op een 30” LCD TV deze heeft een DVI/VGA ingang en kan een max. resolutie van 1280x786 aan.
Nu zit er in die pc een Matrox Millenium G450 welke (helaas) geen breedbeeld resoluties aan kan en dus alleen 4:3 resoluties.

Uiteraard zijn de meeste xvid films in breedbeeld formaat, nu heb ik hier op het forum wel enkele oplossingen gevonden om toch via een 4:3 output een goed 16:9 beeld op de tv te krijgen, de eerste is om superzoom van de tv te gebruiken, dus het breedbeeld filmpje word als 4:3 dus met zwarte balken boven en onder naar de tv gestuurd en deze rekt het zowel horizontaal als verticaal uit.
De tweede is om het filmpje (verticaal) uit te rekken zodat je van die ei-hoofden krijgt bij een 4:3 output, en deze word op de tv dan (alleen) horizontaal uitgetrokken.
De tweede lijkt me kwalitatief beter aangezien hij hier het volledige 4:3 bandbreedte gebruikt.
Aan de andere kant word hij OF op de pc uitgetrokken OF op de tv, dat zou dus niets uit moeten maken(?).

Nu draai ik op deze pc myHTPC om het geheel te bedienen, en wil ik eigenlijk dat m’n computer zelf de xvid’s (zoals in optie één) verticaal uitrekt als deze in 16:9 formaat zijn. Bestaat er zo’n codec?
Nu doe ik het handmatig via Media Player Classic via optie View > Scale to 16:9 TV, maar aangezien MPC nogal brak werkt i.c.m. myHTPC zou ik liever een codec hebben die hier voor zorgt als het een 16:9 filmje is.
Ik heb al gekeken in het ffdshow filter aangezien hier zoveel opties inzitten, maar ik krijg niet het zelfde voor elkaar als met MPC.

ik gebruik overigens niet de tv-out van de G450 aangezien het scherm primair is en dus ook gebruikt word voor de bediening

• Dukey
  • Laatst online: 26-07 07:48

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Probeer eens die ATI 9700 van je in je HTPC. Kijken of je daar wel mee uit de voeten komt. Kun je daarna beslissen of je een ATI speciaal voor je HTPC koopt. Ik bedoel softwarematige oplossingen zullen nooit perfect zijn.

Mijn HTPC heeft al een radeon 7000, radeon 9200 gehad. Nu zit mijn 9700 pro erin tijdelijk omdat deze direct RGB kan uitstoten via de HDTV dongle.

[ Voor 26% gewijzigd door Dukey op 13-07-2004 09:18 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 20:45
Ik gebruik zelf Zoomplayer voor dit soort dingen.
Ik heb ook een G450, wat niet echt super is voor een HTPC, mede door de slechte en trage overlay.
Maar het werkt, in Zoomplayer stel je het beeld op anamorphic 16:9 in en dat is het beeld op een 16:9 TV/Projector prima. Verder heb je nog tig instelmogelijkheden mbt. aspect ratio.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Redje schreef op 13 juli 2004 @ 09:26:
Ik gebruik zelf Zoomplayer voor dit soort dingen.
Ik heb ook een G450, wat niet echt super is voor een HTPC, mede door de slechte en trage overlay.
Maar het werkt, in Zoomplayer stel je het beeld op anamorphic 16:9 in en dat is het beeld op een 16:9 TV/Projector prima. Verder heb je nog tig instelmogelijkheden mbt. aspect ratio.
Maar moet je dit nog steeds handmatig instellen? Is dit niet d.m.v. een codec in te stellen die zelf kijkt naar de aspect ratio en deze dan corrigeerd?
Via MP Classic kan het ook handmatig maar daar wil ik liever vanaf zodat ik d.m.v. de myHTPC GUI gewoon een film kan selecteren en verder niets hoef in te stellen, deze wekrt het lekkerst met WMP 9.
En wat bedoel je met trage overlay, waar merk je dit?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik zou een videokaart erin stoppen die wel 1280x720 accepteert. Ik gebruik zelf een Radeon 8500 via DVI op een Pana projector die een native panel reso heeft van 1280x720 en dat gaat echt perfect. Geen standaard resolutie dus wel moeten aanmaken (wel een standaard HDTV resolutie overigens).
Dit is gewoon de beste oplossing en zeker als je nog eens HDTV films op je scherm wilt kijken is dat zeker de moeite waard (HDTV films zijn vaak in 720p, 1280x720 dus).

Voor de leuk een plaatje van een 2.35:1 720p film geprojecteerd (1.8m breed).
Afbeeldingslocatie: http://jag.airliner.nl/Projectie/Projectie10.jpg

Hier kan je natuurlijk niet echt de meerwaarde van HDTV zien, daarvoor moet je hier eens filmpje downloaden: klik

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Kun je niet gewoon je drivers modden zodat ie wel de juiste resolutie aankan? Vaak is het een inf bestandje veranderen, of misschien een andere software tool gebruiken? Powerstrip ofzo... (heb die naam ooit eens horen vallen in deze context... maar ik ben geen windows man dus heb niet echt een idee ;) )

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
deepspace schreef op 13 juli 2004 @ 15:18:
Kun je niet gewoon je drivers modden zodat ie wel de juiste resolutie aankan? Vaak is het een inf bestandje veranderen, of misschien een andere software tool gebruiken? Powerstrip ofzo... (heb die naam ooit eens horen vallen in deze context... maar ik ben geen windows man dus heb niet echt een idee ;) )
Ah het is al gelukt, heb de drives even geupdate en nu kan ik ineens wel kiezen uit 1280x786! Dus dat is nog de beste oplossing, niets uitrekken tenminste.
Pagina: 1