Probleem met harddisk op VIA Apollo Pro 133A

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:50
Hoi,

ik zit hier met een heel vreemd probleem. Voor te beginnen eerst de spec:

- Intel Celeron 700

- mobo: Gigabyte 6vx7B en MSI ms-6309(beide zelfde problemen)

- beide mobo's via apollo 133a chipset

- s3 trio pci grafische kaart en matrox agp(apart getest beide zelfde problemen)

- samsung SV2042H, 20GB, 5400 rpm 500kb cache
ibm 120GXP, 60GB, 7200rpm 2000kb cache
seagate (type ?) 5400 rpm 40 GB 1000kb cache
alle drie apart getest(zelfde problemen)

- 128mb pc133 geheugen(ook 3 verschillende getest, ook getest met 64mb en 312mb geheugen totaal)

Nu komt het, dit systeem is gewoon zo traag alle dikke stront. Windows 98 opstarten duurt 5 min. Verder een applicatie starten die er normaal zo moet zijn duurt ook al een minuut. Ik heb via het programma "System Speed Test 32 v4.78" alles getest. Op snelheid en dan valt op dat wat ik ook probeer de "buffered read speed" en de "read speed" op de 2500kb/s komen, dit bij alle 3 de schijven, terwijl de langzaamste schijf in mijn eigen(amd1800+ via kt266) systeem al 26000kb/s haalt met hetzelfde testprogramma. Terwijl de IBM schijf nog veel sneller is.

Ik heb tot nu toe het volgende geprobeerd:
- andere kabels
- schijven gewisseld
- vga gewisseld
- cd roms niet aangesloten, andere cdrom speler(uit mijn systeem)
- testprogramma werkt vanuit PC DOS, maar in Windows heb ik alles vers geinstalleerd inclusief via drivers
- samsung/ibm/seagate testprogramma's gebruikt voor iedere schijf, geen fouten aanwezig.
- ook worden de schijven correct herkend door het bios, pio mode: 4 udma mode: 5
- met testprogramma hele internegeheugen laten testen

Ik ben ten einde raad, deze PC is van een kennis van me. Heeft hem al jaren en de PC heeft eigenlijk nooit fatsoenlijk gelopen. Misschien in het aller begin stadium maar dit weet ik zelfs niet zeker. Zou het nog aan de voeding kunnen liggen? Dat is hardeschijf ver onder de maat presteerd.

Ten slot wil ik nog vermelden dat uit de testresultaten blijkt dat alleen de read snelheden veel langzamer zijn dan in een ander systeem. De seek tijden, acc tijden zijn heel redelijk. Gelijk aan de waarden wanneer ik test op een ander systeem.

Gegroet hopend om de oplossing nog te vinden.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Staat DMA in windows zelf ook aan? (in apparaatbeheer op schijf klikken)

• borgdaville
natuurlijk

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:30
Klinkt als BIOS settings probleem.

Maar voordat ik dat bespreek wil ik weten of de gebruike hard disks zijn geinstalleerd op het betreffende moederbord waarop je ze test? Springen naar een ander moederbord met één en dezelfde installatie kan raar doen. Dus doe het volgende met het moederbord waarop op de HD Windows is geinstalleerd.

Reset eerst de BIOS voordat je begint. Bij deze oudere moederborden hikken de BIOSsen erg makkelijk als je iets verandert.

Zet dan dingen aan als:
PCI busmaster
SDRAM timings op automatisch
AGP bus master
UDMA ondersteuning
Ondersteuning voor Plug and Play

Installeer moederbord drivers van VIA. Pak een wat oudere bv de 4.43: http://www.viaarena.com/?PageID=403.

• borgdaville
EricJH schreef op 13 juli 2004 @ 01:52:
Klinkt als BIOS settings probleem.

Maar voordat ik dat bespreek wil ik weten of de gebruike hard disks zijn geinstalleerd op het betreffende moederbord waarop je ze test? Springen naar een ander moederbord met één en dezelfde installatie kan raar doen. Dus doe het volgende met het moederbord waarop op de HD Windows is geinstalleerd.

Reset eerst de BIOS voordat je begint. Bij deze oudere moederborden hikken de BIOSsen erg makkelijk als je iets verandert.

Zet dan dingen aan als:
PCI busmaster
SDRAM timings op automatisch
AGP bus master
UDMA ondersteuning
Ondersteuning voor Plug and Play

Installeer moederbord drivers van VIA. Pak een wat oudere bv de 4.43: http://www.viaarena.com/?PageID=403.
ik heb dit allemaal al meerdere malen geprobeerd, ik heb verschillende via drivers geprobeerd, ook die van de cd die bijgeleverd is. Windows opnieuw install en alles.

• borgdaville
niemand meer? ik word echt knetter gek, heb de volgende onderdelen al vervangen en getest:
- moederbord
- harddisk
- voeding
- vga kaart
- zonder nic
- cdrom

de het enige wat steeds hetzelfde is, dat is de processor, maar die doet toch prima, met test utils geeft ie een normale snelheid weer. En hij maakt ook geen overtoeren ofzow in windows. Temp zit op 35 graden!

Deze computer is gewoon zo traag als maar kan, zelfs met installeren van Windows 98 op een harddisk die opnieuw met fdisk is gepartionioneerd en geformatteerd in dos. Formatteren duurt ook eigenlijk te lang volgens mij.

Zoals eerder gezegt, zie ik met test programma's dat de read en buffered read nie t boven de 2500kb/s uitkomen maakt niet uit welke harde schijf.

Iemand nog een idee wat het kan zijn?

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
borgdavile schreef op 13 juli 2004 @ 11:17:
niemand meer? ik word echt knetter gek, heb de volgende onderdelen al vervangen en getest:
- moederbord
- harddisk
- voeding
- vga kaart
- zonder nic
- cdrom

de het enige wat steeds hetzelfde is, dat is de processor, maar die doet toch prima, met test utils geeft ie een normale snelheid weer. En hij maakt ook geen overtoeren ofzow in windows. Temp zit op 35 graden!

.....
Tja, als je alles netjes hebt vervangen, dan blijft er maar een mogelijke oorzaak over.... de processor.

Probeer eens zo weinig mogelijk aan te sluiten om dan te kijken of je dan wat verder komt. Alleen proc, geheugen, hdd en VGA.

• borgdaville
ik heb geen proc om het te vervangen, maar voor de rest, zo weinig mogelijk aansluiten dat doe ik al de hele tijd. Heb hem net nog 1x geinstalleerd met drivers, en heb WInbench99 geinstalleerd, in het boekje van mobo stond wat dit moederbord ongeveer moest halen met dit programma, dus ff afwachten nu. Misschien dat hier nog iets uitkomt!

• borgdaville
ik ben er ondertussen achter dat als ik in windows 98 opstart, en dan kijk met Active CPU hoeveel processor word gebruikt dat ie continu op 80% zit zonder dat ie wat aan het doen is.

Hoe kan ik zien in Windows 98 welk proces zoveel processor kracht vreet?

update:
het gaat als volgt, systeem opstarten, als alles geladen is cpu usage idle: 1%
zodra ik programma's ga opstarten en afsluiten, gaat dit eerst naar de 40% en daarna na de 80%. Dus als ik gewoon IE 1x opstart en afsluit, dan draait ie erna tussen de 40 en 80% cpu gebruik terwijl ie nix aan het doen is.

Misschien toch CPU kapot??

[ Voor 40% gewijzigd door borgdaville op 13-07-2004 18:45 ]

Verwijderd

borgdavile schreef op 13 juli 2004 @ 17:52:
ik ben er ondertussen achter dat als ik in windows 98 opstart, en dan kijk met Active CPU hoeveel processor word gebruikt dat ie continu op 80% zit zonder dat ie wat aan het doen is.

Hoe kan ik zien in Windows 98 welk proces zoveel processor kracht vreet?

update:
het gaat als volgt, systeem opstarten, als alles geladen is cpu usage idle: 1%
zodra ik programma's ga opstarten en afsluiten, gaat dit eerst naar de 40% en daarna na de 80%. Dus als ik gewoon IE 1x opstart en afsluit, dan draait ie erna tussen de 40 en 80% cpu gebruik terwijl ie nix aan het doen is.

Misschien toch CPU kapot??
Hoe zit t met je "swap"-space? is die ruim genoeg? (icm hoeveelheid werkgeheugen) (zeker weten dat je memory PC133 is, en ook als zodanig gezien/geaccepteerd wordt?)
De FSB voor een Celeron 700 is 66 MHz...

zie link

• borgdaville
Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 19:10:
[...]

Hoe zit t met je "swap"-space? is die ruim genoeg? (icm hoeveelheid werkgeheugen) (zeker weten dat je memory PC133 is, en ook als zodanig gezien/geaccepteerd wordt?)
De FSB voor een Celeron 700 is 66 MHz...

zie link
kweet niet of ik klink als een n00b ofzow, mer die dingen heb ik allemaal al geprobeerd als de oplossing zo simpel zou zijn dan zou ik hier niet op de forum posten.

ps: heb besloten om de processor nog te vervangen als dat niet help flikker ik hem het raam uit!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-03 14:51
Je hebt de George Breeze patch (of de laatste 4in1) al toegepast?:
Misschien is het de latency bug van je Apollo 133 chipset.

Zoek maar eens op WPCREDIT en WPCRSET.

Het progje om de WPCREDIT settings definitief te maken heet: WPCRSET (van dezelfde maker)(wel de sys en vxd in de windows\system kopieren).
Met de truck van 4-way interleaving maakte ik mijn Via Apollo 133a maar liefst 60% (!) sneller... en met wpcrset definitief.
A very enterprising VH reader, George has created a number of VIA chipset patches that automatically adjust the BIOS registers. Thus, features like 4 way memory interleaving can be enabled painlessly on motherboards that don't support the feature in BIOS. Also, George has created a program that adjusts the latency of VIA PCI controllers, in order to work around a soundcard/IDE issue uncovered in our forums. VIA has acknowledged the bug, and their own fix can be found on our downloads page, as well as integrated into all 4in1 version 4.31 and newer.
Pagina: 1