Toon posts:

[FreeBSD] Probleempje.. kan geen portupgrade doen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist FreeBSD op mijn server gezet, maar deze wil geen portupgrade doen.. hieronder staat wat ie precies zegt
neighbor# make install clean
===> Vulnerability check disabled
===> Extracting for portupgrade-20040325_1
>> Checksum OK for pkgtools-20040208.tar.bz2.
>> Checksum OK for pkgtools-20040208-20040325.diff.bz2.
===> portupgrade-20040325_1 depends on file: /usr/local/bin/ruby18 -
not found
===> Verifying install for /usr/local/bin/ruby18 in
/usr/ports/lang/ruby18
Dependency warning: used OpenSSL version contains known vulnerabilities
Please update or define either WITH_OPENSSL_BASE or WITH_OPENSSL_PORT
*** Error code 1

Stop in /usr/ports/lang/ruby18.
*** Error code 1

Stop in /usr/ports/sysutils/portupgrade.
ik ben ten einde raad.. wie kan mij vertellen hoe ik dit prob oplos.. ik ben nogal een unix newbie..

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
staat er toch precies? ff OpenSSL updaten

WTF moet je trouwens met Ruby als unix n00b (no offense tough), maar dat lijkt me nou niet echt een standaard dependancy toch? (correct me if i'm wrong)

Compromises are for the weak

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

xos

Tha_Butcha schreef op 13 juli 2004 @ 02:30:
staat er toch precies? ff OpenSSL updaten

WTF moet je trouwens met Ruby als unix n00b (no offense tough), maar dat lijkt me nou niet echt een standaard dependancy toch? (correct me if i'm wrong)
portupgrade is in ruby geschreven ;)

Verder staat er idd duidelijk dat je huidige versie te oud is en dat je of moet upgraden of een nieuwere versie uit de ports moet installeren.

[ Voor 19% gewijzigd door xos op 13-07-2004 08:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
basterd schreef op 13 juli 2004 @ 08:07:
[...]

portupgrade is in ruby geschreven ;)

Verder staat er idd duidelijk dat je huidige versie te oud is en dat je of moet upgraden of een nieuwere versie uit de ports moet installeren.
ik heb niet verder gekeken dan me neus lang was..

dus ik heb "make WITH_OPENSSL_BASE=yes install clean" uitgevoerd.. nu doet alles het weer...

van mij mag deze dicht :)

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Als ik jou was zou ik je FreeBSD bij werken naar de laatste security release, dan krijg je deze error ook niet meer.
http://www.bsdfreaks.nl/index.php/front_howto/53/8

Wat je nu hebt gedaan is portupgrade gecompileerd met de OpenSSL libraries van de base welke een security lek bevatten (nu is dit niet super belangrijk voor portupgrade, maar toch)

Je kan ook Openssl uit de ports installen, echter imo minder netjes.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels verder gekomen, maar ben er nu dus ineens achter gekomen dat mijn schijf te klein is.

Ik heb een 1.2 GB HDD en daarop een mini installatie van FreeBSD 5.2.1 met een beetje hulp van http://www.fluffles.net/computers/freebsd/ (tutorial)

Daarna heb ik een 3 GB HDD erin gehad, maar die bleek gecrashed te zijn |:(

Ik had van de 1.2 GB nog 150 MB over..

Hoeveel GB zou genoeg moeten zijn om genoeg ruimte over te houden, of moet ik dan toch een ander O/S nemen?

Het doel is gewoon webserver, mailserver, ftp server en wat kleine shell apps (shoutcast en irc bnc).

• xos

xos

Wat heb je nu geinstalleerd? Een mimale freebsd installatie neemt ongeveer 100 mb in beslag. Dat laat meer dan voldoende ruimte over voor de rest. Ik draai freebsd op een thuis servertje met een hd van 800 mb geloof ik.

Geef anders eens een overzicht van je partitieindeling, misschien heb je het onhandig ingedeeld.

Overgens kan ik het advies van rlensen aanraden door eerst even de basis up to date te brengen. Zie freebsd handboek voor instructies. Maar daar zul je op dit moment niet voldoende ruimte voor hebben heb ik bang.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het exact gedaan zoals in de tutorial hierboven..

Dat is een "minimale installatie" zoals het daar genoemd wordt. Ik weet niet wat jij onder een minimale installatie verstaat ;)

Ik weet niet ofdat je hier wat aan hebt:

[jeffjuh@neighbor:~] $ df
Filesystem 1K-blocks Used Avail Capacity Mounted on
/dev/ad0s1a 126702 36346 80220 31% /
devfs 1 1 0 100% /dev
/dev/ad0s1e 829006 633972 128714 83% /usr
/dev/ad0s1d 63214 972 57186 2% /var
[jeffjuh@neighbor:~] $

voor de duidelijkheid:

/ = 128M
/var = 96M
SWAP = 192M (ik heb 64M RAM)
/usr is de rest van die 1.2 GB (of 1.3, weet niet zeker)

Ik heb de volgende distributies geïnstalleerd:

base
compat4x
crypto
man
ports

Ik heb overigens gebruik gemaakt van bootflops en dan via FTP geïnstalleerd.. Ik had CD gebrand maar toen bleek mijn CD speler van de server het begeven te hebben, inmiddels zit er een nieuwe in..

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 14:58 ]

• xos

xos

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 14:47:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[jeffjuh@neighbor:~] $ df
Filesystem  1K-blocks   Used  Avail Capacity  Mounted on
/dev/ad0s1a    126702  36346  80220    31%    /
devfs               1      1      0   100%    /dev
/dev/ad0s1e    829006 633972 128714    83%    /usr
/dev/ad0s1d     63214    972  57186     2%    /var
[jeffjuh@neighbor:~] $
Zo te zien zit de /usr partitie al behoorlijk vol. Ik neem aan dat je de melding krijgt dat je hd vol zit tijdens het compileren van een port. Wat je kan doen is de /usr/ports directory leegmaken en dan in je cvsup configuratie file precies opgegeven welke ports je wel wilt ophalen en welke niet. Op die manier kan je nog wat ruimte besparen. Je kan op http://www.freshports.org/categories.php een overzicht vinden van de categorien waarin het port systeem is opgedeelt.

Overgens kan je ook df -h gebruiken, dan krijg je wat betere "human-readable" uitvoer.

Of je gebruikt packages.

[ Voor 3% gewijzigd door xos op 13-07-2004 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
basterd schreef op 13 juli 2004 @ 17:29:
[...]

Zo te zien zit de /usr partitie al behoorlijk vol. Ik neem aan dat je de melding krijgt dat je hd vol zit tijdens het compileren van een port. Wat je kan doen is de /usr/ports directory leegmaken en dan in je cvsup configuratie file precies opgegeven welke ports je wel wilt ophalen en welke niet. Op die manier kan je nog wat ruimte besparen. Je kan op http://www.freshports.org/categories.php een overzicht vinden van de categorien waarin het port systeem is opgedeelt.

Overgens kan je ook df -h gebruiken, dan krijg je wat betere "human-readable" uitvoer.

Of je gebruikt packages.
dat zullen we wel even doen.. waar kan ik het cvsup conf file precies vinden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2e hdd bijgebouwd, en wil het dus nu als volgt:

Disk 1 is 2 GB en daar moet FreeBSD op komen.
Disk 2 is 1.2 GB en daar moeten de gebruikers directories opkomen (de root?)
--
Op Disk 1 komen dus:

/ (100M)
SWAP (3x 64M = 192M)
/var (50M)
/usr (de rest van wat ik overhoudt)

Op Disk 2 moet komen:

/diskn (n wordt vervangen door een nummer. in totaal meteen 1.2G)
--

Dit heb ik uit het FreeBSD Handbook (http://www.freebsd.org/do...ndbook/install-steps.html)

Ik vraag me eigen af dat als ik het zo doe, ofdat /diskn dan ook de /home dir bevat, of hoe moet ik dat precies doen..

Het moet dus zo zijn dat op de 2e Disk de gebruikers data komt, dus bijv. mijn eigen account, account van mijn ouders, evt. websites, ftp data. En op Disk 1 moet dan echt alleen het besturingssysteem komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 23:27 ]

• xos

xos

De user directories staan onder de /usr directorie. De /home dir in de root is alleen een link. Wat je kan doen is op disk 1 de /, /var plaatsen en op disk 2 /usr.
Pagina: 1