Toon posts:

[Alg] Visual Studio > 7 geweerd op NL universiteiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ten tijde van Visual Studio 5 & 6 gingen de verschillende universiteiten in nederland hier vrij snel op over. Studenten konden deze paketten vrijwel onmiddelijk kopen voor een laag bedrag, of gratiz copieeren via een campus licentie.

Sinds einde 2000 was deze situatie radicaal veranderd. Met grote haast werden de licenties verwijderd uit het aanbod van de universiteiten en het latere surfspot heeft ook nooit Visual Studio in het aanbod gehad. Ik zelf, alsmede andere studenten, hebben hier meerdere malen omgevraagt (je kunt verzoeken doen bij surfspot). Steeds was het antwoord dat ze in onderhandeling waren met MS, maar dat de bedragen te hoog zouden worden.

Ik was verbaasd dat nu vlak voor het begin van het studie jaar 2004/2005 nog steeds gebruik wordt gemaakt van dat sterk verouderde Visual Studio 6 op de verschillende universiteiten. Visual Studio (ondertussen alweer een versie verder), is nog steeds niet verkrijgbaar via surfspot.

Nu is het natuurlijk de vraag voor sommige of je uberhaupt wel wil dat studenten leren programmeren met Visual Studio (persoonlijk zie ik daar niks op tegen, VC7.1 is zelfs een van de beste standards compliant C++ compiler), maar wat ik niet begrijp is het standpunt van Microsoft. Je zou toch zeggen dat ze -juist- informatica studenten, die later naar alle waarschijnlijk een grote invloed gaan uitoefenen op de technieken en tools die gebruikt gaan worden bij de ontwikkeling van grote projecten, willen laten 'opgroeien' met hun tools.

Weet er iemand mischien wat nou de reden is dat MS (klaarblijkelijk) liever niet Visual Studio op de Nederlandse universiteiten ziet?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:59

markvt

Peppi Cola

Omdat ze ook gratis de experts tools hebben en de compiler voor .net ook gratis is ?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een reden voor de universiteiten om geen licenties aan te schaffen. Dat is geen reden voor microsoft om een goedkope licentie aan te bieden.

Overigens heeft alleen de plain MS compiler gebruiken niet zo heel veel voordeel boven bv plain GCC (wat ook al verplicht gebruikt wordt, en dat is natuurlijk alleen maar goed). Mischien dat het met MSBuild wat intersanter wordt.

Maar goed, ik vraag dus niet echt af waarom de universiteiten geen Visual Studio (meer) kiezen, daar zouden redenen genoeg voor kunnen zijn, zoals bv het bestaan van alternatieven als Eclipse/CDT en QtBuilder. Wat me dus voornamelijk verwonderd is waarom MS geen goed aanbod meer wil doen. Er zal geen sprake zijn van geld verliezen, want universiteiten noch hun studenten kopen nu al helemaal geen VS. Plus dat het om een redelijk kleine markt gaat, een handjevol universiteiten met elk een handjevol studenten voor informatica.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Er stond hier laatst (volgens mij die van vorige week) een artikel over in de Automatserings Gids of de Computable een van de twee. Het was volgens mij zo dat Surfspot e.d. te prijzen die Microsoft vragen voor Educatieve versies te hoog vonden, en Microsoft weer te laag (niet vergelijkbaar met rest van Europa) en daarom moest er goedkeuring worden gevraagd in Redmond. Ofzoiets :)

http://www.automatisering...s/default.asp?nwsId=27883

[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 13-07-2004 01:24 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik heb er een beetje mijn vragen bij "te duur", via mijn (Belgische) Hogeschool heb ik keuze uit:
voor 49,95 € per jaar een licentie kopen op: VS.NET , Office 2003(ook voor mac), Windows XP pro en Encarta(max download 5GB/jaar, alles 1 keer dowloaden dus gok ik).
Na 3 jaar dit betaald te hebben kan je een permanente licentie krijgen voor de laatst gedownloade versies voor 32,45 €

En als zelfs dat te duur is kan je voor 35 € per jaar een gebruiksrecht(geen licentie dus) krijgen op zowat elk product van MS(de lijst is zowat 9 A4tjes als je alle verschillende taalversies meetelt), dit met een max dowload van 9 GB/jaar.

Het lijkt mij niet absurd om te veronderstellen dat MS een soortgelijk aanbod gedaan zal hebben aan de Nederlandse onderwijsinstellingen :)

[ Voor 4% gewijzigd door The Bad Seed op 13-07-2004 01:57 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Op de Universiteit Utrecht draaien ze wel VS.net 2003 hoor :)

Via surfspot moet je maar eens zoeken naar "alliance". Je kan dan voor iets meer dan 30 euro een jaar lang alle software binnen het Microsoft Alliance pakket downloaden en gebruiker (voor niet-commerciële doeleinden waarschijnlijk). wat Duracell hierboven schrijft dus

Maar ja, voor die 30 euro kan je ook je adsl abonnement betalen en heb je de pakketen ook ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Infinitive op 13-07-2004 08:46 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Ik denk persoonlijk dat Microsoft voor 130 euro al verdomd leuke licenties aanbiedt van pakketten met een normale waarde van 2000 euro, en vermoed dat Surfspot die prijs verder omlaag wil lullen tot onder de 10 euro.

In mijn ervaring geldt dat als je het niet eens kunt worden met Microsoft over een prijs voor software je echt ridicuul weinig wil betalen.

Professionele website nodig?

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 10:39

dotcode

///\00/\\

De kosten voor visual studio voor universiteiten is ongeveer 800 euro, voor dit bedrag mogen oon alle studenten de software thuis gebruiken. Alle universiteiten hebben al een licentie, dus ze moeten het alleen nog uit rollen.

www.msdnaa.net

Verwijderd

De studievereniging waarvan ik in het bestuur zit is ook licentiehouder van MSDN AA. Vanaf het nieuwe collegejaar gaan wij ook al deze software aanbieden aan onze leden.

Enkele weken geleden kwam er een doos van 13,2 kilo binnen met daarin zo'n 250 cd's met nagenoeg alle MS software :*) !

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, dus Utrecht draait wel VS 2003? Dat is interesant.

Ik weet in iedergeval dat zeker in Leiden en Amsterdam men niet wil overschakelen en nog steeds VS6 voorschoteld. (dan kun je beter helemaal van VS afstappen).

Volgens een student die ik ken die in Leiden studeert is "alliance" niet te vinden hoor op surfspot. Ook heeft deze student aan het begin van dit studie jaar de kwestie nog aangehaald maar men stelde daar botweg dat het voor het eerst was dat ze hoorde van problemen met VS6 en dat VS6 voldoende was voor de college's.

Overigens is het in het verleden ook wel voorgekomen dat de prijs niet -super- laag was voor MS licenties. VC++ 6.0 was destijds iets van 80 gulden ofzo, waarbij je de MSDN cds er dan apart moest bijkopen voor ook iets rond de 80 gulden. Tevens was er vroeger Borland software bij die voor rond de 300 gulden werd aangeboden.

@DaJaN

Voor alle duidelijkheid, dat is de universiteit van tilburg? Ik wist niet eens dat die een informtica studie hadden! Ze hebben iniedergeval geen echte beta faculteit. Of wacht... informatie kunde valt daar onder economie! :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 12:03 ]

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Hij staat er voor mij gewoon tussen op SurfSpot:
Microsoft software MSDN AA (1 jarig abonnement)

Platform: Niet van toepassing. € 32,85
Medium: Abonnement
Dat is wel een TU Delft specifieke optie. Als jij die niet hebt moet je misschien eens bij je instelling gaan vragen waarom jouw instelling dat niet regelt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juli 2004 @ 11:57:
@DaJaN

Voor alle duidelijkheid, dat is de universiteit van tilburg? Ik wist niet eens dat die een informtica studie hadden! Ze hebben iniedergeval geen echte beta faculteit. Of wacht... informatie kunde valt daar onder economie! :)
Inderdaad: Informatiekunde is officieel een beta-studie maar valt onder de Faculteit Economische Wetenschappen. Samen met ons departement hebben we een licentie verkregen en nu zijn we een server aan het bouwen waar onze leden alles vandaan kunnen downloaden!
Pagina: 1