Welk Mobo kiezen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 09:28
Ik heb nu een Intel Mobo met een P4 1.5 Ghz Socket 423 met Rdram PC800

Ik kan em omruilen voor een Abit BL-7 bord met een P4 2.0 Ghz Socket 478 en sdram PC133

Afgezien van de evt. extra features van het ene bord ten opzichte van het andere vroeg ik me af welke config het meeste performance winst oplevert met het oog op games a la HL2 / Far Cry.

Doe ik er beter aan dat bord met Rdram te houden of is dat socket 478 zo heel veel beter ?

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Met het oog op de toekomst zou ik geen van beide nemen, maar DDR geheugen. Dit is goedkoper en sneller dan RDRAM(800) en SDR-SDRAM. :)

Voor een nieuw moederbord kun je reviews lezen. www.tomshardware.com heeft veel reviews.

PMG FAQ

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik zou inderdaad niet een boordje gebruiken die PC133 (SDRAM) gebruikt. Ik zou inderdaad met een boordje gaan dat PC3200 (DDR-SDRAM) gebruikt. Dual channel is leuk, maar komende van een 1.5 met RDRAM is single channel DDR al een hele vooruitgang. Tomshardware is een site, maar je kunt hier op GoT en Tweakers best al veel info vinden door eens to zoeken.

Ik zou voorstellen om voor jezelf te bepalen wat je budget is, en dan daarnaar te 'shoppen'.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou dus niet ruilen. Maar sparen voor een moederbord met DDR slots.

Er zijn geen socket 423 moederborden met DDR ondersteuning, dus je oude CPU en geheugen meenemen naar het nieuwe (DDR) moederbord gaat niet.

En als je HL2 en Farcry wil spelen, is een snel systeem wel handig, 1GB geheugen is wel aan te raden voor deze spellen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Idd switch naar het goedkopere AMD (socket A) icm DDR

overigens is 1gb geheugen best veel.... 512 volstaat meer dan goed...kun je dat extra cash beter in de GPU stoppen... ;)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 22:42 ]

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 09:28
owke,

nog even voor alle duidelijkheid, ik kan er dus voor kiezen om gratis mijn pc te ruilen voor het systeem met abit mobo.

Dus dan zou ik deze mamaplank hebben,

http://www.abit.com.tw/pa...AME=BL7&fMTYPE=Socket+478

Dit is dus een 133 sdram systeem en als ik de reakties goed begrijp dan is dat altijd beter dan mn huidige rdram PC800 ?

Iig ligt et voor de hand dat een socket 478 beter is dan een 423.

Ik heb dus geen budget maar kan dus van systeem "swappen"

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Voor de topicstarter:

Alleen de processor is een voordeel, het geheugen is vele malen langzamer dan RDram ik zou als ik jou was houden wat je nu hebt :)
Ik heb in mijn 2e systeem ook nog een s423 cpu 1.7 Ghz zitten met 384 MB RDram en het werkt nog steeds best lekker, ik heb er zelfs een keer uit nood gewoon UT2004 op kunnen spelen :)
Device Manager schreef op 12 juli 2004 @ 22:21:
Ik zou inderdaad niet een boordje gebruiken die PC133 (SDRAM) gebruikt. Ik zou inderdaad met een boordje gaan dat PC3200 (DDR-SDRAM) gebruikt. Dual channel is leuk, maar komende van een 1.5 met RDRAM is single channel DDR al een hele vooruitgang. Tomshardware is een site, maar je kunt hier op GoT en Tweakers best al veel info vinden door eens to zoeken.
Single Channel DDR is weinig vooruitgang, ik weet nog dat ze enkel kanaals gelijk opging met RDram (het enige was de latenties) de bandbreedte hetzelfde.
Je zou eens voor de gein SiSoft Sandra moeten gebruiken met geheugen benchmark en dan de verschillende geheugentypes naast elkaar zetten ;)

*En mensen let op, de topicstarter wil niet een ander systeem kopen! Hij kan alleen 'gratis' swappen van systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Lennieboy83 op 13-07-2004 02:41 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

Ik heb een GA-8iHXP met 2x 512Mb RDram, ik heb er geen CPU bij maar je kan er je oude mem er bij gooien en je kan meteen verder gamen het enige is dat je een andere 478pins cpu moet zoeken, of je wil er meteen een 2,8 bij nemen, met 533 bus. rete snel :)

*knip*

Overal je mailadres op het Web neerplempen is niet zo verstandig of je moet graag nog meer spam willen ontvangen .. Verder is GoT ook geen contactadvertentieforum, het mailadres van de topicstarter staat gewoon in zijn profile en jouw ICQ nummer staat ook gewoon in jouw profile.

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 13-07-2004 06:48 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lees eens wat reviews waarin P4 + RDRAM wordt vergeleken tegen P4 + SDR SDRAM :)
[search=p4 rdram sdr sdram] » www.tomshardware.com

Maar je kan natuurlijk ook de feiten erbij pakken: de P4 is dankzij de Quad pumped FSB nogal bandbreedtehongerig, een enkele P4 met een FSB van 100MHz QDR heeft 3,2GB/s aan geheugenbandbreedte nodig om volledig tot haar recht te komen. PC133 SDR SDRAM levert slechts 1,1GB/s en dan doe je de P4 de das om. PC800 RDRAM levert exact 3,2GB/s, precies genoeg om de P4@100 te voeden. Dual Channel PC1600 DDR levert ook exact 3,2GB/s. De kwestie is gewoon om voor de beste performance de geheugenbandbreedte en de CPU bandbreedte gelijk te trekken. Bij de games maken de geheugenbandbreedte en de type videokaart het meeste uit.

Ergo: even reviews/benchmarks checken en de feiten naast elkaar leggen ;)

Of je "leent" het voor een dagje en je laat er zélf benchmarks/games erop los, zodat je de ultieme vergelijkingsmateriaal hebt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.