[Linux 2.6.7] bug in machine check exception?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:05
ik heb sinds kort een toshiba satellite 1800 en een zelfgemaakte 2.6.7 kernel image en debian sid en ik heb in de bios alles op maximale performance gezet. nu is het zo dat als ik iets hdd-intensiefs doe (prelinken bv) de kernel rapporteert dat de temperatuur kritiek is geworden en dat ie prompt een shutdown doet. ook als ik het dingetje een tijd laat afkoelen, herstart en weer met prelinken begin schopt ie 'm na een tijdje weer uit met een soortgelijke melding. de laatste keer viel het me op dat de waarden van de temperatuur nogal uiteenlopen: 51 en 74 graden, direct na elkaar. (overigens, niet alleen bij prelinken, ook bij apt-getten van veel pakketjes die geconfigureerd moeten worden bv).

ik vraag me dus af: kan het zijn dat de machine check exception soms vals alarm geeft? ik heb wel geprobeerd om zelf de temperatuur in de gaten met lm-sensors, maar geen enkele module van de i2c-support werkt, dus dat gaat niet echt. op zich zou ik de machine check exception wel uit de kernel willen slopen, maar straks braad ik m'n laptop, is ook wat zonde. overigens voelt het ook niet bijster heet aan.

misschien ten overvloede: het model heeft een ALI chipset, een 1GHz celeron CPU en zo'n trident cyberblade (ofzo) GPU en 384MB SDRAM. de kernel sources heb ik ge-apt-get.

(grafisch valt er denk ik ook eea nog te verbeteren aan het dingetje, maar daar kom ik zelf wel uit :))

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Dit lijkt me een geval van ACPI, kijk daar eens naar (zit het in je kernel, draait acpid e.d.)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum