>> Dit hoorde in een nieuw topic, maar nu moet ik wel verder gaan in dit topic, ik vind het allemaal prima... Bij deze. Misschien titel change naar "PowerDNS, hoe juist instellen" of iets in die richting.
Hier het vervolg van het topic over welke DNS: Ik heb mijn keuze gemaakt, het wordt:
Zoals het hoort wil ik meerdere DNS servers opzetten. Nu zit er een master/slave structuur in, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik dat moet doen. Ik maak goed gebruikt van de laatste versie van poweradmin (bovenaan site bij nieuws de link, dus geen stable, nadeel lijkt alleen dat ik een bug heb waarbij er geen domeinen verschijnen in de domein lijst?).
Ik begrijp dat Powerdns zelf als slave kan werken en dingen van een master nabouwen, maar dat je backend dat ook kan doen (bij mij mysql). Als iemand mij erdoorheen kan helpen, heel graag. Op inet amper een howto over powerdns, een topic op got over powerdns vs bind ging op slot juist toen het interessant werd. Dit topic "zou teveel offtopic gaan".
Om dat hier te voorkomen open ik dus nu een nieuwe thread over PowerDNS.
Deze PowerDNS is geinstalleerd via het Debian package van de website, op een, heel goed, Debian server

(3.0)
Wat gedaan:
----------------------------------
Ik heb het idee alsof in het SOA record de hostmaster, (het 2e gegeven gescheiden door een spatie hier?) de hostmaster moet worden. Hier staat nu "hostmaster.mydomain.com". Hier zal ik wel hetzelfde domein moeten invullen waar ik nu op werkt, wat dan de master wordt.
Maar moet ik nu op iedere PowerDNS installatie op een andere machine, steeds een domein aanmaken, en dat domein op type "slave zetten"? Dat zou wel wat veel werkt worden, zo moet het natuurlijk niet. Hoe laat ik powerDNS als slave weten waar de master is? Of laat de master weten aan de slave dat die er is? Zo ja, hoe?
Ik zag wel dat er iets met nummers wordt nagekeken, waarschijnlijk is dat het derde op de regel van SOA. Mijn SOA regel is dit: "ns1.mydomain.net hostmaster.mydomain.net 2004071305".
Moet dat dan worden "ns1.pierre-oord.net ns1.pierre-oord.net 2004071305"
(pierre-oord.net bestaat niet voor zover ik weet trouwens)
Hier nog een voorbeeldje van het aanmaken van een domein met poweradmin:
Klik
Ik hoop dat iemand me hieruit kan helpen!
Thx!
En hieronder de eerste reply uit dat eerdere topic, door CyBeR:
Ten eerste is een trea
t een bedreiging, jij bedoelt een threa
d
Verder. Dat 2e soa field is een e-mailadres met de @ vervangen door een '.'. De 'hostmaster' is een persoon
Nog verder. Je gebruikt MySQL met slave domeinen? Dan heb je wel InnoDB hoop ik? Anders schakel je beter over op PostgreSQL (of een andere DB met transactions support).
Moving along: PowerDNS kent een 'supermaster'. Dit is een (non-RFC-compliant) feature die er voor zorgt dat PowerDNS bij NOTIFYs van bepaalde hosts automatisch het domein opneemt als slave, voor zover dat nog niet het geval is. Je kunt dan dus op je master je blaat.nl invoeren zoals gewoonlijk, dus met 2 NS records (je master en je slave). Je master zal dan vervolgens een NOTIFY sturen naar je slave, maar die heeft het domein nog niet. Gewoonlijk moet je dan eerst op je slave dat domein toevoegen, maar omdat je je master als supermaster had ingesteld (op je slave) gebeurt dat allemaal automatisch.
Je kunt ook 'NATIVE' replication gebruiken, dan worden er geen notifies gestuurd maar gaat PowerDNS er van uit dat je 't zooitje
zelf heen en weer stuurt. Bijvoorbeeld met MySQL replication.
Ok, bedankt voor je heldere uitleg.
Wat is handiger normaal, powerdns gebruiken, of native? Hoe sync ik die databases
Ik ga controleren of ik innodb heb, ik heb weleens wat files met die naam zien staan geloof ik in de mysql data dir. Ik weet niet heel precies wat het doet en of ik het erin heb zitten. Ik ben benieuwd wat handiger is, ergens denk ik dat dat master/slave met pdns handiger is, niet?
En slave domeinen heb ik dus nog niet, maar stel dat ik straks geen innodb heb op de master, is dat een probleem, als ik het op de slaves wel installeer?
edit: In de data dir van MySQL staan een hoop files met de naam "innodb.status.19224" waarin het nummer verschilt. Ook veel files met de hostname van de pc en nummers in de 100 range.
Hoe zie ik precies of ik innodb heb? Sorry voor het offtopic, misschien kan ik dit makkelijk vinden ik zoek nu door.
edit2: Woei in m'n logfile zie ik "InnoDB: Started". Dan betekend dat het werkt ?
Verder begrijp ik dat PDNS dus als master en slave kan draaien, en dat je bij de slave nog een extra optie met power-ultra-master

kunt instellen aan een master, waardoor een master die een dns pollt, ook maar meteen het dns doorgeeft aan de slave.
Even zoeken in de handleiding hoe ik dat dan instel.
[
Voor 30% gewijzigd door
pierre-oord op 13-07-2004 13:26
]