[BOINC-Seti] Mini FAQ:

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
Overgang SETI@home “Classic” naar SETI@home onder BOINC.

Zoals de meeste inmiddels wel weten draait het SETI@home project op dit moment op twee verschillende "clients". De meeste mensen werken nog onder de klassieke client maar langzaam aan willen we mensen toch gaan aanmoedigen om in ieder geval de BOINC client eens te gaan bekijken.

Waarom overstappen, de huidige client is toch goed?

Het grote voordeel van BOINC is dat de makers 1 platform hebben wat voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden. Op dit moment zijn dat de projecten Predictor@home, Astropulse en SETI@home. Voor Astropulse is het nog wel een beta-versie.
De bedoeling is dat BOINC in de toekomst toegankelijk wordt voor alle DC projecten.
Natuurlijk zullen nooit alle projecten onder BOINC gaan draaien, maar de opzet is dat een aantal projecten het zeker wel gaat doen. Het grote voordeel voor de gebruiker is dan dat hij of zij d.m.v. de on-line instellingen kan bepalen aan welk project hij of zij mee wil doen.
Ook bestaat de mogelijkheid om aan meerdere projecten mee te doen, en zelf aan te geven hoeveel procent je per project wilt doneren.

Verandert het SETI@home project ook?

Nee. In principe blijft alles hetzelfde. Uiteindelijk zal er wel extra data komen. Nu wordt de data van 1 radiotelescoop gebruikt, dat worden er straks 2. Ook zal er naar meer "signalen" gezocht kunnen worden onder BOINC. De kans om iets te vinden wordt dus groter op deze manier.

De SETI@home "Classic" statistieken blijven behouden. Bij BOINC beginnen we op nul.
Dit is voor DPC een mooie kans om te laten zien dat we bij de top van SETI@home horen. Uiteindelijk zal de "Classic" versie helemaal stoppen. Wanneer dit gebeurt is nog niet duidelijk, maar verwacht wordt dat dit nog zo'n 2 maanden duurt.

Is dit een nieuw project voor DPC?

Nee. SETI@home blijft het project. BOINC is het nieuwe platform.
Dit houdt ook in dat we als DPC gewoon verder gaan met SETI@home.

Als er straks nieuwe projecten bij komen onder BOINC dan wordt per project bekeken of DPC hier officieel aan mee gaat doen, exact op dezelfde manier als nu gebeurt bij nieuwe projecten. Het grote voordeel dan is dat we wel al weten hoe een en ander werkt en of het stabiel is of niet.

Wat moet ik doen om over te stappen?

Meld je op de BOINC website aan met het e-mail adres waarmee je tot nu toe bij SETI@home meedeed. Hierdoor worden alle gegevens van je oude account omgezet naar BOINC. Je huidige "Classic" account blijft wel gewoon werken. Je kunt dus ook gewoon daarop blijven grazen als je dat wilt. Aanmelden kun je hier doen.
Je krijgt een e-mail met daarin de code die je nodig hebt om BOINC onder die gegevens aan de gang te zetten. Je moet dus eerst je account omzetten voordat je BOINC kunt gaan draaien.

Heb je nog geen account, of werkt je oude e-mail adres niet meer dan moet je een nieuw account maken. Dat kun je hier doen.

Nu kun je de client gaan downloaden. Dat kun je hier doen.
Op dit moment zijn er clients voor Linux-x86/Windows-x86/Mac-OS/X-10.3+/Sparc-Solaris
Er wordt gewerkt aan clients voor andere platformen.

De client installeert zich zelf, wel moet je administrator rechten hebben.

Als de client geïnstalleerd is kun je een project "Attachen".
Je kiest in BOINC "settings" en dan "Attach project". Hier vul je de "project link" en je "account id" in. Deze staan vermeld in de e-mail die je hebt ontvangen.

De client zal nu alle informatie van de website halen.
BOINC begint te grazen volgens de standaard preferences.

Ok, ik heb de client, hij draait, maar ik kan bijna niets instellen?

Dit klopt. Nagenoeg alle instellingen voor BOINC moet je on-line maken. Als je op de website komt heb je een aantal opties. (Website)
Je kunt hier ook statistieken en projectnieuws vinden.
Als je nu "Your Account" kiest (je moet je account id hebben om in te loggen) krijg je een overzicht van je account.
In dit overzicht kun je verschillende "preferences" instellen.

Je kunt hier 4 verschillende instellingen maken: Home, Work, Standard en School.
In deze instellingen kun je aangeven wat de client wel en niet mag.
Tevens kun je hier processortijd verdelen als je aan meerdere projecten meedoet.
Als je dit gedaan hebt kun je onder "Computers" de verschillende machines die meedoen terug vinden.
Hier kun je dan per computer aangeven welke "preferences" aangehouden moeten worden.

Verder kun je onder "Your Account" een profiel instellen en een aantal project gebonden instellingen maken.

Hij draait. Nu wil ik voor DPC gaan grazen.

Natuurlijk willen wij dit ook :)
Bezoek deze link en je kunt hier door middel van "Join This Team" lid worden van DPC.

Zoals jullie weten draait BOINC al heel lang in een beta-versie.
Inmiddels zijn we die stap voorbij maar het zal nog wel even duren voordat alles 100% draait. Vandaar ook dat de "classic" versie van SETI@home nog wel even blijft draaien.
Als je mee gaat doen met BOINC, controleer dan in ieder geval regelmatig of er updates zijn. Zeker in het begin zal dit nog wel eens voor komen.

DPCH’s zullen er natuurlijk ook komen. Voor dit moment heeft Coldrain een leuk alternatief geboden: hier kun je ons in ieder geval alvast volgen.
Ook hier kun je DPC volgen.

Heb je nog vragen of problemen? Mail me gerust op redvox[at]dutchpowercows[dot]org.

[ Voor 9% gewijzigd door RedVox op 12-07-2004 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funcracker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03-2024

Funcracker

The LedZ Collective

Ik weet niet of je dit soort commentaren hier wilt hebben, maar _/-\o_ voor je efforts en inzet.
Zeer nette en duidelijke FAQ!

I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.
Zaphod Beeblebrox, in The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
Funcracker schreef op 12 juli 2004 @ 21:48:
Ik weet niet of je dit soort commentaren hier wilt hebben, maar _/-\o_ voor je efforts en inzet.
Zeer nette en duidelijke FAQ!
Alle reacties zijn welkom, zeker deze :)
De komplete faq straks zetten we op slot om het "netjes" te houden, dit is even de "how to" om alvast wat mensen opgang te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:20
Is het al bekend hoe de opzet van de stats gemaakt gaat worden? Dus dit ivm subteams. Kunnen we subteams aanmaken door alle members te laten flushen onder een eigen account of moet het subteam onder 1 account in de stats komen? Dan kan ik namelijk ook een begin maken voor ons team :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 12:22

glashio

C64 > AMIGA > PC

RedVox schreef op 12 juli 2004 @ 22:33:
Alle reacties zijn welkom, zeker deze :)
De komplete faq straks zetten we op slot om het "netjes" te houden, dit is even de "how to" om alvast wat mensen opgang te helpen.
En anders kunnen de mensen altijd in al reeds bestaande FAQ! kijken.
Altijd handig, zolang het maar effektief meer WU's / }:O opleverd voor DPC ;)

[ Voor 12% gewijzigd door glashio op 13-07-2004 09:13 . Reden: typo ]

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
Witlof schreef op 13 juli 2004 @ 09:07:
Is het al bekend hoe de opzet van de stats gemaakt gaat worden? Dus dit ivm subteams. Kunnen we subteams aanmaken door alle members te laten flushen onder een eigen account of moet het subteam onder 1 account in de stats komen? Dan kan ik namelijk ook een begin maken voor ons team :)
Dat zit nu in "de pen". Ik laat zo snel mogelijk wat weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
glashio schreef op 13 juli 2004 @ 09:11:
[...]
En anders kunnen de mensen altijd in al reeds bestaande FAQ! kijken.
Altijd handig, zolang het maar effektief meer WU's / }:O opleverd voor DPC ;)
Ook die kan men gebruiken natuurlijk. De mini faq die ik hier gezet heb is een stukje uit de nieuwe GoT SETI@home FAQ. Langzaam word het tijd om die aan te gaan passen ivm BOINC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
RedVox schreef op 13 juli 2004 @ 10:35:
[...]

Dat zit nu in "de pen". Ik laat zo snel mogelijk wat weten :)
Dan wachten we nog even rustig af voordat we over gaan stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 18:33
Witlof schreef op 13 juli 2004 @ 09:07:
stats
Helaas, 't is nog wat te vroeg :| De gzipped XML files van Berkeley zijn verschrikkelijk GROOT. Dik 250 MB allemaal samen. En un-gzipped bijna anderhalve gigabyte. Begin dat maar eens te verwerken op dagelijkse basis. Om nog niet te spreken van de pure traffiek: 250 MB/dag x 30 dagen = 7.5 GB per maand ... slik :7

subteams
De "Alliance Francophone" had hiervoor tijdens de beta fase een systeem van miniteams opgezet. Daarbij moest je je seti-account een speciale naam geven, zodat de stats scripts je kunnen herkennen. De syntax bij die Franse collega's is:
"[AF>naam miniteam]jouw-seti-naam". Die AF staat voor "Alliance Francophone", of wat dacht je. ;) Voor DPC zou dit dan bv DPC kunnen zijn ... :Z :)
De naam van het miniteam (of subteam) moest natuurlijk ook eenduidig zijn (bij hen een korte lettercombinatie), zodat de scripts jouw resultaten bij het juiste miniteam zet. Een voorbeeld van een (oude!!) statspage mét miniteams. En voor wie Frans begrijpt, hun forum.

[ Voor 9% gewijzigd door ColdRain op 13-07-2004 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
ColdRain schreef op 13 juli 2004 @ 13:00:
[...]

stats

subteams
De "Alliance Francophone" had hiervoor tijdens de beta fase een systeem van miniteams opgezet. Daarbij moest je je seti-account een speciale naam geven, zodat de stats scripts je kunnen herkennen. De syntax bij die Franse collega's is:
"[AF>naam miniteam]jouw-seti-naam". Die AF staat voor "Alliance Francophone", of wat dacht je. ;) Voor DPC zou dit dan bv DPC kunnen zijn ... :Z :)
De naam van het miniteam (of subteam) moest natuurlijk ook eenduidig zijn (bij hen een korte lettercombinatie), zodat de scripts jouw resultaten bij het juiste miniteam zet. Een voorbeeld van een (oude!!) statspage mét miniteams. En voor wie Frans begrijpt, hun forum.
ik denk dat dit de beste optie is. Ga het een en ander voorleggen aan de stat's bouwers :)

(mischien heb je intresse om je er in te mengen Coldrain?)

Als bandbreedte een probleem zou zijn heb ik wel een plek waar het heen kan.
Die 7,5Gb is geen probleem. Snelheid mischien wel (8/1).

[ Voor 12% gewijzigd door RedVox op 13-07-2004 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Die opzet van het statsgedeelte mbt subteams vind ik prima. Zo kunnen mensen joinen maar ook leaven binnen DPC bij bepaalde subteams. Een naam als [DPC>Division Brabant]Witlof zou dan voor de hand liggen en is makkelijk toe te passen. Ik ben benieuwd wat het wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
Witlof schreef op 13 juli 2004 @ 13:51:
Die opzet van het statsgedeelte mbt subteams vind ik prima. Zo kunnen mensen joinen maar ook leaven binnen DPC bij bepaalde subteams. Een naam als [DPC>Division Brabant]Witlof zou dan voor de hand liggen en is makkelijk toe te passen. Ik ben benieuwd wat het wordt :)
Dat is inderdaad een groot voordeel. Bij andere projecten gebeurd het ook al o. Alleen even afwachten wat de stat's bouwers zeggen en dan een format afspreken.
(idd [DPC team x] lidnaam zal het wel worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
Witlof schreef op 13 juli 2004 @ 13:51:
We hebben een en ander bekeken en voor het volgende gekozen:
(zoals ook bij een aantal andere projecten)

Bij het maken van teams voor SETI@home onder BOINC:
[DPC]Teamnaam~Teamlid of te wel voor mij: [DPC]TeamAnticimex~RedVox

Op deze manier kunnen de statsbouwers een en ander verwerken in de scripts.

Heb wel nog even geduld met de DPCH's. Dit zal echt nog even duren, maar er word aan gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Lijkt mij een prima (aanzet tot) oplossing voor subteams :)

Qua stats ... ik wil me wel mengen maar heb nu even te weinig tijd om dit enigzins serieus te kunnen doen. Misschien wel al 'n ideetje: als Berkeley blijft vasthouden aan die kanjer XML files, is het misschien nuttig om met enkele teams (denk bv S@NL en anderen) samen te spannen om 1x daags (of meer) die XML files centraal binnen te trekken, en er nieuwe team-XML files uit te parsen. Die kunnen dan door de deelnemende teams intern gebruikt worden om de eigen stats aan te maken. Die centrale site speelt dan als het ware selectieve mirror van de sah stats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedVox

RedVox

Universe Radio!

Topicstarter
ColdRain schreef op 14 juli 2004 @ 01:09:
Lijkt mij een prima (aanzet tot) oplossing voor subteams :)

Qua stats ... ik wil me wel mengen maar heb nu even te weinig tijd om dit enigzins serieus te kunnen doen. Misschien wel al 'n ideetje: als Berkeley blijft vasthouden aan die kanjer XML files, is het misschien nuttig om met enkele teams (denk bv S@NL en anderen) samen te spannen om 1x daags (of meer) die XML files centraal binnen te trekken, en er nieuwe team-XML files uit te parsen. Die kunnen dan door de deelnemende teams intern gebruikt worden om de eigen stats aan te maken. Die centrale site speelt dan als het ware selectieve mirror van de sah stats.
Ga het zeker onthouden, ben zelf absoluut niet thuis in het "statsbakken" maar ga zeker ook bij de andere teams neuzen. Mischien is zoiets wel een idee.
We willen ook kijken om gelijk 1 systeem te maken voor BOINC. (voor zover dat gaat) Mocht er dan een project ooit bijkomen hoeven we niet opnieuw het wiel uit te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Goed nieuws voor statsbouwers: de XML files zijn nu heel wat kleiner, iets van een 44 MB ungzipped alles bij elkaar.
Blijkbaar heeft ook Berkeley "het licht gezien" en worden nu enkel teams, hosts en users naar XML gedumpt wiens credit > 0 is. Way to go !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Errrmm dan is 44 MB toch nog enorm gezien het potentieel van het project, hoe ziet dat er over 4 jaar dan uit ???. Op dit moment doet er amper een hond mee :?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1