cd-rom speler op slot...

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb in mijn server een plextor 40 speed scsi drive zitten. Een super speler, alleen zijn RedHat en ik het er zelden over eens wanneer de drive open mag.
Als ik de drive umount, zou ik in princiepe de drive kunnen openen met de eject knop, maar jullie raden het al... dat weigert hij...
De enige manier voor mij om op het moment een cd te wisselen is door met vnc in te loggen in X, daar de drive te mounten en dan vervolgens in het pull-down menu voor eject te kiezen... :? 8)7 |:(

vraag 1, waardoor wordt mijn drive gelockt??? lsof +D /mnt/cdrom/ leverd geen afwijkende dingen op, er is maar 1 gebruiker, en de drive kan gewoon geunmount worden. Hij wil dus alleen niet open met behulp van de eject knop.

vraag 2, is er een cli commando om de drive software matige een cd te laten uitwerpen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
eject is dat programma. Het kan zijn dat jij je drive lock jumper hebt geplaatst, dan kan ie alleen softwarematig uitgeworpen worden.

Verwijderd

eject /dev/scd0 ofzo :)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
die jumper zit er niet op, de drive deed het eigenlijk altijd goed, tot ik op mijn laptop linux ging zetten en ik de cd-rom van mijn server misbruik als bron. Het is nogal irri, aangezien mijn server in een andere kamer zit als waar ik werk. Dus het ging dit weekend als volgt:
- Fedora CD 1 in de cd-rom
- loop naar mijn kamer en boot de laptop
- start install
...install loopt...
- install: kan bestand niet wisselen (ik denk, ah de volgende cd is aan de beurt)
- putty > umount /mnt/cdrom
.... mount: drive is busy (ik denk, hè shit, tuurlijk, er hangt een symlink aan, die eerst ff weg halen)
- putty > umount /mnt/cdrom (geen reactie, drive is unmouted)
- loop naar de server, en druk eject.... niks, nog een keer.... niks
- loop terug naar mijn kamer, check mount (cdrom is idd unmounted)
- loop weer naar de server, en eject.... niks
(en zo ging het nog wel even door...)
cdrom is niet gemount, maar eject niet...

Ik zal eens klooien met eject.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
niet vergeten jezelf dan in de cdrom-groep te zetten, anders mag het niet ;)

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
cdrom groep??? die heb ik nog nooit gezien bij mijn user groepen...

licht eens toe, please...

ps. eject /dev/cdrom werkt perfect. Grappig om van een afstand je beker houder te bedienen, nog leuker zou zijn als je ook de lade weer in kon trekken >-)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

eject -t ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

deepbass909 schreef op 12 juli 2004 @ 21:15:
cdrom groep??? die heb ik nog nooit gezien bij mijn user groepen...
groep aanmaken, cdrom devices in die groep gooien en klaar?
ps. eject /dev/cdrom werkt perfect. Grappig om van een afstand je beker houder te bedienen, nog leuker zou zijn als je ook de lade weer in kon trekken >-)
als je het device mount dan zal de cd-rom speler automaties het appraat proberen dicht te doen mits het dat kan.

• Bananenplant
is wel vaker zo, dat de devices eigendom zijn van een bepaalde groep... audio, video, disk enzo :)

overigens doe ik zelf altijd chmod 666 /dev/hdc, werkt ook, maar komt wat satanisch over :/

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Wat heeft dat als voordeel??

het kan trouwens zijn dat ik een totaal logisch iets totaal aan mij voorbij laat gaan, aangezien ik zo'n dag heb dat mijn kop vol zit met beton... :-s

Verwijderd

deepbass909 schreef op 12 juli 2004 @ 22:08:

het kan trouwens zijn dat ik een totaal logisch iets totaal aan mij voorbij laat gaan, aangezien ik zo'n dag heb dat mijn kop vol zit met beton... :-s
stel dat user x wel een device mag gebruiken, maar een andere gebruiker niet.
immers unix is een multi user envirement en dus is het wel nuttig dat men zelfs op device nivo (wat is het toch practies he dat alles in unix een bestand is) zulk soort dingen kan regelen.

denk bevoorbeeld aan het verboden maken voor alle gebruikers behalve een groep die backups mag maken, van de backup schijf.
van van de cd/dvd writer voor dat geval.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

Ehm, kan je niet op dat met een potlood in dat gaatje aan de voorkant drukken? Of ben ik hier nou fout aan t denken :+

Kan je anders niet de server herstarten?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• GIAS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2020

GIAS

Grandpa In A String

Pic_Art schreef op 12 juli 2004 @ 23:18:
Ehm, kan je niet op dat met een potlood in dat gaatje aan de voorkant drukken? Of ben ik hier nou fout aan t denken :+

Kan je anders niet de server herstarten?
dat kan wel jah, mara is neit ech taan te raden als ie aanstaat,
en ik heb dat probleem ook wel's, na een reboot blijtk er niks verandert, het engie wat bij mij helpt is de pc open maken en de stekker voor de stroom er even in en uit halen (wel gewoon wanneer de pc uit is) als ik hem dan weer opstart doet het gewoon weer (even) meestal na een korte tijd ehtzelfde gesonemieter, bij mij is het gelukkig de brander en doet de gewone drive het naar behoren.

jep

• Bananenplant
deepbass909 schreef op 12 juli 2004 @ 22:08:

naja, stel je hebt een bak waar je zelf op werkt en wat andere mensen shell accounts hebben. is nogal irritant als die ineens geluid gaan maken, dus stop je die mensen niet in de audio-groep :)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik ga eens een oude }:O van mezelf omhoog trappen

De reden is dat ik nu precies hetzelfde heb op een andere machine. Maar het hele verhaal is hier iets ingewikkelder.

Het betreft m'n HTPC met een verse Gentoo install. Mounten en unmounten gaat goed. Ook software eject werkt, maar verrassing, ook op deze machine weigerd de eject-knop op de speler te werken. Daarnaast wil ik eigenlijk iets kunnen doen wat bij mijn gewone pc onder KDE 3.5 gewoon werkt, en dat is dat de drive automatisch unmount bij het indrukken van de eject-knop.
De reden is simpel. Het is een HTPC waar ik dus niet terug naar de console wil moeten om een dvd-tje te wisselen... Ik kan met Lirc wel een knop op m'n ab toewijzen aan eject /dev/dvd, maar ik zou het toch ook wel handig vinden om het knopje voorop m'n drive te kunnen gebruiken...

Heeft er iemand een idee?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ja, dat is mogelijk, maar AFAIK (nog) niet met KDE. Gnome heeft het in gnome-volume-manager zitten: als je op eject drukt op je drives worden alle filemanager vensters gesloten en wordt de schijf uitgeworpen als er geen ander proces mee bezig is op dat moment.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Het gaat in dit geval om een pc zonder KDE of gnome, maar met evilwm. Het grootste punt is, dat hij ook weigerd uit te werpen als de cd helemaal niet gemount is...

Pagina: 1