Toon posts:

Kan niet opstarten met een 3e HDD erbij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met het volgende probleem:
ik heb 3 harde schijven in mijn computer zitten, 2 maxtors, windows xp staat op de grootste maxtor. De andere schijf is een samsung. Ze hebben alle drie 2 jaar vlekkeloos gewerkt maar sinds dat mijn aan en uit knop kortsluiting heeft gemaakt (ging ongeveer 10 keer per sec. aan en uit en dat voor 5 sec lang, vervolgens computer gelijk uitgezet) wil hij alleen nog maar werken met de 2 maxtors en zodra de samsung erbij wordt aangesloten wil windows niet meer opstarten en blijft hij hangen bij het setup scherm. Alle 3 de hd's draaien en worden ook gedetecteerd.

Waar kan dit aan liggen ??

Verwijderd

dan heb je nog veel geluk gehad !

Ik ben enkele jaartjes terug een keer wakker geworden midden in de nacht omdat men pc (pII 300Mhz toen) idd ook zeer snel aan en uit aan het springen was.
Toen ik wakker genoeg was om te beseffen wat er gebeurde stond de boel al te fikken. Reden was dat de fan van men voeding het begeven had en in men bios PowerOn After power failure aanstond. Dus men voeding klapte eruit door overhitting en men mobo schakelde hem meteen weer in.

Resultaat was kapot moederbord, videokaart, haupauge, ram, en 2 harddisks waar onderaan een gatje was gebrand in een chip.

Dus kijk even of je onderaan je harddisk geen schade ziet aan een chip ..

Hoe is je opstelling btw ?
2 Maxtors op IDE1 en samsung op IDE2 ?

Detecteert je bios die samsung ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn maxtors staan op ide 1 met een 80 a kabel en mijn samsung op ide 2 met een 40a kabel

Ben nu wel een stap verder . Mijn pc ziet ze nu alle 3 maar weigert op te starten, HIj blijft hangen op het begin scherm.

Verwijderd

probeer eens te booten van een cd of floppy ofzo met enkel die samsung en probeer dan eens of je hem kan accessen ..

Verwijderd

Topicstarter
jah dat lukt wel, maaar op het moment dat ik er een 2 hd bij doe doet hij het ook nog. Maar op het moment dat ik mijn derde hd aansluit is het feestje afgelopen... 8)7

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 18:12:
Reden was dat de fan van men voeding het begeven had en in men bios PowerOn After power failure aanstond. Dus men voeding klapte eruit door overhitting en men mobo schakelde hem meteen weer in.
Da's ook een optie die ik als eerste afzet als ik een nieuwe pc installeer... 't Is schandalig dat ze die optie standaard opzetten...

Verwijderd

yoshi_rules schreef op 12 juli 2004 @ 18:31:
[...]

Da's ook een optie die ik als eerste afzet als ik een nieuwe pc installeer... 't Is schandalig dat ze die optie standaard opzetten...
Nee stond zeker niet standaard aan, zelf aangezet.
Ik draaide toen al een servertje. Downtime was slecht voor de reputatie..
Wel stom van me, want ik wist dat men voedingsfan het begeven had.

Verwijderd

Topicstarter
En ik heb weer meer nieuws, hij is net opgestart met alle 3 de hd's erin dus vol goede hoop dat alles het weer doet, alleen retelangzaam, blijkt verkenner die samsung niet meer te detecteren. Dus kapot of ligt het aan iets anders? want de hd begint wel met draaien. Zodra hij trouwens in windows kwam wilde alles weer vlot werken maar daarvoor.... :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 18:42:
En ik heb weer meer nieuws, hij is net opgestart met alle 3 de hd's erin dus vol goede hoop dat alles het weer doet, alleen retelangzaam, blijkt verkenner die samsung niet meer te detecteren. Dus kapot of ligt het aan iets anders? want de hd begint wel met draaien. Zodra hij trouwens in windows kwam wilde alles weer vlot werken maar daarvoor.... :|
Als verkenner hem niet 'detecteerd' kan ie em wss niet mounten. Als ie al gedetecteerd was door je bios.

Maar je kan je samsung wel accessen als je hem alleen benaderd ?

Kan je eender welke drive wel benaderen als je ze afzonderlijk test.. ? (met boot cd of flopy ofzo ?) Je samsung wel zeg je .... Dan lijkt het mij dat ie niet stuk is !

Heb je al eens geprobeerd met andere kabels ? mss is er een adertje dat kortsluit ofzo ..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ze allemaal benaderen alleen niet alle drie tegelijk . Mijn mean disk in een Maxtor 80gb en daarnaast heb ik een Maxtor30gb en een samsung30gb .

Maxtor-maxtor werkt
Maxtor-Samsung werkt
Maxtor-samsung-maxtor werkt NIET!!

Na die kortsluiting willen ze niet alle drie werken. Maar ze draaien wel allemaal en zijn allemaal te benaderen

Verwijderd

Topicstarter
Jah ben nu andere kabels aan het proberen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 19:24:
Ik kan ze allemaal benaderen alleen niet alle drie tegelijk . Mijn mean disk in een Maxtor 80gb en daarnaast heb ik een Maxtor30gb en een samsung30gb .

Maxtor-maxtor werkt
Maxtor-Samsung werkt
Maxtor-samsung-maxtor werkt NIET!!

Na die kortsluiting willen ze niet alle drie werken. Maar ze draaien wel allemaal en zijn allemaal te benaderen
Ja dan lijkt het mij duidelijk dat ze niet stuk zijn !

Zal het hoogstwaarschijnlijk wel aan de IDE kabels liggen..

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:15

Qwerty-273

Meukposter

Wanneer je er twee aansluit doe je dit alleen op de IDE1 aansluiting? of ook op de IDE2 aansluiting. Kan ook zijn dat het tweede kanaal niet meer lekker loopt. Maar zeer trage schijf (ook al kan je alles nog wel lezen) kan er op duiden van een aankomende break-down. maar als hij het op de andere poort wel goed doet, tja dan verdenk ik de ide controler.

-
Als je het probleem nog steeds hebt na dat je de kabels hebt verwisseld ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-07-2004 19:33 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-03 22:51

icecoolsniper

never run from a sniper!

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 19:26:
[...]

Ja dan lijkt het mij duidelijk dat ze niet stuk zijn !

Zal het hoogstwaarschijnlijk wel aan de IDE kabels liggen..
Misschien de voedingskabels??

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Topicstarter
het ligt dus niet aan de kabels ik zit nu nog steeds met het zelfde probleem Ik sluit 2 hd's aan op de ide 1 en 1hd en mijn cdrom drive op ide 2

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel iets verduidelijkt ;)

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-02 22:22
Mijn vermoeden is een verzwakte voeding. Probeer het eens met een andere van minimaal dezelfde sterkte (liefst sterker) dan je nu hebt.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

wat gebeurt er als je op ide 1 je Samsung & cd-rom drive zet en op ide 2 je 2 maxtors?
Dit ivm uitsluiten van kapotte IDE poorten.
Kijk verder ook voor de zekerheid je master / slave settings na, je weet maar nooit :)

edit:
bij een verzwakte voeding zou ie het opspinnen toch al niet eens kunnen redden?
Dat is iig een behoorlijke piekspanning, lijkt me dat er dan in het bios nooit 3 harde schijven correct worden gedetecteerd?

[ Voor 34% gewijzigd door Paitor op 12-07-2004 19:54 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan de voeding ...Die is net nieuw (enermax)

Verwijderd

Topicstarter
heb ze nu allemaal stuk voor stuk als master opgestart en ze doen het allemaal. Maar als ik ze allemaal aansluit (2 maxtors op ide 1 en samsung + cdrom drive op ide2 ) dan start hij nog steeds niet op en hij ziet mijn maxtor schijf niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 20:15:
heb ze nu allemaal stuk voor stuk als master opgestart en ze doen het allemaal. Maar als ik ze allemaal aansluit (2 maxtors op ide 1 en samsung + cdrom drive op ide2 ) dan start hij nog steeds niet op en hij ziet mijn maxtor schijf niet
Het lijkt me uitzonderlijk dat enkel de IDE controller beschadigt zou zijn en niet de hele chipset.

Andere voeding heb je ook al geprobeert ?

Je vergeet toch niet Master te veranderen in Slave of Cable Select ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb een andere voeding geprobeerd al leek me dat heel onwaarschijnlijk dat dat het probleem was. Alle jumper setting op mijn hd's staan goed

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat mijn 2de ide poort gaar is ....die detecteert niets

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Alle jumpers op Cable Select? (CS)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 22:23:
Ik denk dat mijn 2de ide poort gaar is ....die detecteert niets
Precies, ik bedoelde dus of je alles van IDE 2 naar IDE 1 kon omzetten en omgekeerd, dan ben je daar zeker van :)
Logische oplossing, PCI IDE kaartje kopen? of RMA, als je nog garantie hebt..

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Pagina: 1