Laptop verliest geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 13:30

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

Topicstarter
Lo mensen, ik zit hier met een vrij prijzig probleem ben ik bang :(

M'n ma heeft ongeveer 3 jaar geleden een Compaq Presario 700 laptop gekocht. Vorige week zei ze tegen me dat ze van windows een melding kreeg met geheugenfout oid en ik d8 dat het wel wat onschuldigs zou zijn. Het viel me wel op dat de laptop ineens tergend langzaam opstart, alleen maar swappen naar harddisk. Toen had ik het eigenlijk al moeten checken.

Nu probeerde ik echter net een DivX film op de laptop af te spelen en hij sloeg helemaal vast. De volgende poging resulteerde in een blue screen met schitterende memory dump waar je nix mee kan, behalve dat je nu weet dat je geheugen verrot is. Er zit echter geen extra geheugen in, maar alleen het gesoldeerde moederbord geheugen, de banken zijn leeg.

Hij geeft aan in Windows XP dat er 112 MB geheugen in zit. Dit lijkt me niet echt een standaard aantal en voor zover ik op het internet kon vinden werdt deze laptop alleen met 256 of 512 MB geheugen geleverd.

Oftewel, volgens mij is de helft van het geheugen geklapt :( Als t nou los zat, had ik het eruit getrokken en vervangen, maar dit zit dus echt gesoldeerd in het moederbord!

Wat nu te doen? Een reparatie levert volgens mij net zoveel kosten als een nieuwe laptop op. Maar het ding is nu zo onstabiel als ehm... een onstabiele laptop ;)

Hebben jullie nog tips/adviezen? Of heeft een van jullie ook een Presario 700 en weet diegeen dan ook of het misschien wel klopt dat er 112 MB geheugen in zit? Ik betwijfel het sterk, maar wie weet.

Alvast bedankt iig voor de moeite!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Net als in mijn HP laptop zal de 256 mb geheugen wel gedeeld worden met de videokaart. In het BIOS kun je aangeven hoeveel geheugen maximaal gedeeld kan worden.

ARME AOW’er

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Kan het inderdaad niet zo zijn dat je 128MB geheugen in de PC hebt zitten, en dat er 16MB in gebruik is door de videokaart?!?
Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring. Misschien dat een geheugenbankje bij prikken oplosisng kan bieden.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Tjah, maar dan moet hij in Windows XP toch 256 MB aangeven? Bovendien kan ik weinig tot nix instellen in de bios, al helemaal geen AGP geheugen. Alleen de boot volgorde en de tijd :(

[update]
Ik heb nog ff heel snel gekeken bij booten, maar dan laat ie ook maar 111 MB zien, lijkt me dat ie dan toch wel minimaal de 256 ziet?

[ Voor 29% gewijzigd door RTBravo op 12-07-2004 17:54 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ga eens in het BIOS en kijk wat er daar aangegeven staat.
Kijk eens fysiek naar het geheugen. Is het 2 x 128 mb en staat het te gebruiken videogeheugen op 16 mb dan kan, door een afronding, het weleens kloppen dat er 1 geheugenreepje of geheugenbank kapot is.

ARME AOW’er

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
In de bios zelf staat er niets over, het is een zwaar gestripte (Phoenix) versie voor beginnende gebruikers waar je, zoals ik al zei, de tijd en bootvolgorde kunt wijzigen. Ohja en de parallele poort instellingen. Niet meer, niet minder.

Fysiek staat er niet op de chips hoeveel MB ze per stuk zijn, dus dat kon ik ook niet achterhalen. Het enige wat ik op internet vond was iig dat de Presario 700 met 256 of 512 MB geheugen geleverd wordt en voor zover ik me dit kan herinneren was dit ook altijd aangegeven in Windows XP (volgens mij was t 256)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het kunnen of 2 x 64mb zijn, of 2 x 128 mb. Haal er eens eentje uit en kijk dan eens wat er gebeuren gaat.

Op elk Compaq onderdeel staat een nummer, zoek daar eens op op de site van HP/Compaq.

ARME AOW’er

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:41
GuardianAngel schreef op 12 juli 2004 @ 19:08:
Het kunnen of 2 x 64mb zijn, of 2 x 128 mb. Haal er eens eentje uit en kijk dan eens wat er gebeuren gaat.

Op elk Compaq onderdeel staat een nummer, zoek daar eens op op de site van HP/Compaq.
Het geheugen zat volgens hem vast gesoldeerd op het moederbord, dat wordt een beetje moeilijk weghalen dan he.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

8)7 Nou zie ik het ook.

Tja, dan heeft hij een probleem wat geen mens, op een IRL-techneut na, kan oplossen. Wrijven helpt niet.

ARME AOW’er

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Haha, ja ik kan wel aardig solderen, maar dit wordt helemaal nix ;) Maar iig bedankt voor het meedenken. Heb net al de restore cd eroverheen gegooid, maar nog steeds zo instabiel als de neten :(

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:41
Destijds geen garantie verlenging genomen? Anders kan je het op die manier proberen. En anders maar na het genot van een grote worp uit het raam een nieuwe aanschaffen. ;) Al zou ik toch niet snel voor die laatste optie kiezen :P .

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Nou dan nu de mening van een IRL Techneut. OA voor HP-Rood(Compaq). Omdat je een BSOD hebt met een Memory dump, wil nog niet zeggen dat je memory defect is. Alleen dat je een probleem hebt. Ik zou zeggen test de pc even met Memtest86, dan weet je snel genoeg of het aan het geheugen ligt. Zoja, das zonde want het is onboard memory, tw 128 of 256(verschilt per model 700). En de 112 memory in windows klopt, met het gedeelde 16 mb video memory erbij kom je op 128 mb. Enigste wat je kan doen is op zoek naar een nieuw mainboard, en de code van compaq die aan het SBO vast zit staat onder het geheugen klepje. En ziet er als volgt uit: XXXXXX-00X. Misschien heb je geluk op marktplaats van iemand die bij zijn Presario 700 het display van heeft laten vallen. BTW Evo N150 is de zakelijke tegen hanger, maar heeft het zelfde mainboard, als het goed is.

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Ok, ik ben nu memtest86 (versie 3.1) aan het runnen. Klopt het dat hij in memtest dan ook 112 MB gaat testen en niet die 16 MB shared erbij? Ik zou bij dit probleem toch echt zweren dat het aan het geheugen ligt, maar ik hoop dat jij gelijk hebt iig, ik heb leukere hobbies dan laptops met een zwaai het raam uit te pleuren ;)

In Windows krijgt mn ma dus regelmatig geheugenfouten, maar ze vergeet steeds de melding te noteren, dus ik kan alleen maar gokken en hopen dat het niet een virtueel geheugen fout is ;)

Bovendien is de laptop van de een op de andere dag 50x zo traag geworden en is zijn hoofdtaak het swappen van geheugen op de harddisk aangezien hij ratelt alsof hij gaat opstijgen.

Als laatste symptoom dus als ik een DivX file afspeel (in Windows Media Player met Kazaa Lite Codec Pack 1.27 ofsow erop) crash hij na een paar seconde, OF door de hele pc vast te laten lopen en het geluid vast te laten lopen (heel irritant klinkt dat), OF een BSOD met memory dump.

Nouja, so far nog geen fouten gevonden iig, zie dat de pass op 69% staat. Als er nix gevonden wordt is het dan 100% zeker geen geheugen fout?

[update]
1 pass is inmiddels doorlopen, 0 errors en 0 ECC errors. Lijkt erop dat het geheugen ok is dus? Ik laat em voorlopig nog wel ff lopen, maar t ziet er naar uit dat ik een ander probleem heb? Iemand andere ideeen wat het dan kan zijn op het geheugen na?
[/update]

[update 2]
Oef, toch te vroeg gejuigd, ik heb nu ineens 2 errors in test 4, pass 1 :

Failed address : 000000004a4 - 0.0 MB
Good: 00002000
Bad : 00802000
Err-Bits : 00800000
Count : 1

Failed address : 000000004a4 - 0.0 MB
Good: 00200000
Bad : 00000000
Err-Bits : 00200000
Count : 1

Oftewel, het begin van het geheugen is verrot? Dat wordt dus nieuw mobo :(

Hmm, nu bij pass 2 weer 2 errors, alleen nu 1 bitje terug, dus 00000200 maakt ie 00080200 van en 00020000 maakt ie 00000000 van. Wat een vaag ding is t :P
[/update 2]

[ Voor 30% gewijzigd door RTBravo op 12-07-2004 21:20 ]

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Op aanraden van andere mensen ook ff een Prime95 test gedaan, omdat test 4 meer een CPU test zou zijn. Hier worden weer geen errors gevonden :S

• RTBravo

RTBravo

Topicstarter
Weet iemand of ik met deze fouten nu zeker weet dat het geheugen stuk is?

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
RTBravo schreef op 13 juli 2004 @ 17:02:
Weet iemand of ik met deze fouten nu zeker weet dat het geheugen stuk is?
Denk het wel. Probeer anders nog eens voor de zekerheid een hdd tooltje. En dan gok ik dat er een IBM disk in zit. Dus je moet even naar IBM surfen, en de HDD test toel zoeken. Of op een P2P programma zoeken naar Techies Toolkit. Dat is een bootable linux cdrom, met allemaal tooltjes.
Pagina: 1