[Intel] Beste keuze op dit moment? (juli 2004)

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Op een leuke manier heb ik mijn oude setje verkocht en nu moet ik dus een stap maken naar een nieuw setje. Ik wil mij het selecteren van het setje beperken tot Intel, vanwege HT en de stabiliteit. Een discussie AMD wens ik dus te vermijden.

Op dit moment heb ik de keuze tussen i865 875 chipsets en de nieuwere 915 en 925 met DDR2. Deze keuze vind ik zeer lastig. De oudere modellen met ddr(1) hebben zich bewezen. Snel en goedkoper dan het nieuwe platform. Echter biedt het nieuwe platform ook veel extra's: SATA, PCI Expres, INTEL H-Audio, maar met een prijskaartje.. Het ddr2 is stukken duurder! Mijn vraag is in hoeverre bieden de nieuwe extra's ook echt voordelen. Wat zouden de tweakers hier doen als je ong 600/700 euro te besteden hebt aan MB, MEM, CPU? Gaan jullie voor de nog oudere modellen of kies je voor het DDR2 platform met PCI Expres en waarom?

[ Voor 5% gewijzigd door Erhnam op 12-07-2004 16:45 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

Hendal.

Chocolate moose

Mijn mening zou zijn om het niet te doen, uit verschillende reviews blijkt dat er niet veel verschil is tussen de oude en nieuwe generatie(om het zo maar ff te noemen).
Ik zou op dit moment dat extra geld in m'n vuistje houden en wachten tot de verschillen groter zijn en dat de stabiliteit en bruikbaarheid van de nieuwe generatie verbeterd is.

Oftwel koop een topsysteem en bespaar geld. :9

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die combo proven-technologie en goedkoop is een prima combo voor 600-700 euro. Ander geheugen? Die weerwaarde is nog steeds onbekend. Andere chipset? Die moet zich eerst bewijzen enz, terwijl de i865 werkelijk heerst :). SATA en andere meuk vind je overigens vaak terug op mobo's.

Mijn idee is tegenwoordig dat je een compleet i865 bord van Asus of MSI moet nemen, zo'n 800 MHz FSB 2.8 of 3.0 (kostentechnisch het meest voordelig) en veeeeel geheugen (1 Gb Pc3200). Meer is veel duurder, minder is tegenwoordig niet nodig.
Note, je kan dit geheel prima vinden in de vorm van een barebone tegenwoordig.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Okee bedankt.. Ik heb even een prijsoverzicht gemaakt. Bij informatique (zullen vast wel goedkopere winkels zijn).. maar voor het idee:

Asus P4c800-E Deluze = 196,00
Pentium 4E 3,0 Ghz 1MB = 254,00
1 GB Kingston 400 Mhz DDR (2 x 512 ) = 203,00

Totaal = 653 Euro voor het oude spul

Asus p5ad2 Deluxe = 205,00 (bij Mycom)
Pentium 4 3,0 Ghz Nieuwe socket = 255,00
1 GB Kingston DDR2 533 (2 x 512 ) = 347,00

Totaal = 807 Euro voor het nieuwe spul

Het verschil zit hem dus met name in het duurdere geheugen. Als ik zou kiezen voor een nieuw kitje wil ik wel een goed bord. De verschillen zijn hier dus minimaal.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om het geheel met 512 geheugen te kunnen uitrusten. Wellicht dat dan de verschillen dichter bij elkaar in de buurt liggen! 150 euro prijsverschil.. Ik vind het moeilijk...
Met het nieuwe spul heb je meteen de laatste spullen in huis.. Een nieuwe videokaart moet ik ook nog hebben en zou ik meteen kunnen gaan voor de pci expres. Verder is het 533 mhz gegeven interessant.. Wellicht dat de 3,0 ghz verder opgevoerd kan worden. Moeilijk Moeilijk......

Verwijderd

Je kan ook ipv een P4C800 voor de P4P800 ( 865 chippie ) gaan en nog eens 100 Euro in je zak steken... ;)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zelf zou ik een Northwood nemen, dit is zo te zien de Prescott, een stuk warmer en snelheidsverschil is er bijna niet, soms zelfs iets trager dan de NW.
Zelf gebruik ik al weer bijna een jaar het P4C800 met m'n 3.2 op 3.7+, ben er nog steeds heel erg tevreden over. Zie hieronder voor m'n spec's.
Had trouwens met Corsair TwinX behoorlijk wat meer MB's doorvoer en betere timings, dan met HyperX van Kingston.

Zelf heb ik een HTPC in de planning, en daar gaat gewoon weer hetzelfde in vanwege zeer goede ervaring met deze parts, ondanks het nieuwe aanbod.

[ Voor 37% gewijzigd door _XipHiaS_ op 12-07-2004 17:41 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik zou het voor die extra's die het nieuwe platform brengt toch niet willen missen, maar dat is mijn opinie ;)
Je kan naar mijn mening zo ver mogelijk vooruit zijn in de computertechniek , want anders loop je sneller de kans achter te lopen en alweer een nieuw systeem te moeten kopen.
Echter zou ik als ik jou was wel een mobo nemen waar ook de oude AGP bus en gewone PCI poorten op zitten kopen om het meest compatible te zijn met je oudere hardware die je weer wilt gaan toepassen.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Lennieboy83 schreef op 12 juli 2004 @ 17:43:
Ik zou het voor die extra's die het nieuwe platform brengt toch niet willen missen, maar dat is mijn opinie ;)
Je kan naar mijn mening zo ver mogelijk vooruit zijn in de computertechniek , want anders loop je sneller de kans achter te lopen en alweer een nieuw systeem te moeten kopen.
Echter zou ik als ik jou was wel een mobo nemen waar ook de oude AGP bus en gewone PCI poorten op zitten kopen om het meest compatible te zijn met je oudere hardware die je weer wilt gaan toepassen.
Daar zit ik ook mee.. Heb nu een aparte wifi, sblive, netwerkkaart en firewire insteekkaart inzitten. Het liefste schop ik er deze ook meteen uit door een compleet(er) platform te nemen en zo een hoop extra's meteen op het bord mee te nemen.

PS: weet iemand wat het verschil is tussen de P5AD2 Premium en P5AD2 Deluxe. Heeft de Premium 2 een gigabyte poortje? Op de asus site staat dat beide borden Wlan/Wifi onboard hebben klopt dit?

[ Voor 13% gewijzigd door Erhnam op 12-07-2004 17:58 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:53
Erhnam schreef op 12 juli 2004 @ 16:44:
Op een leuke manier heb ik mijn oude setje verkocht en nu moet ik dus een stap maken naar een nieuw setje. Ik wil mij het selecteren van het setje beperken tot Intel, vanwege HT en de stabiliteit. Een discussie AMD wens ik dus te vermijden.

Op dit moment heb ik de keuze tussen i865 875 chipsets en de nieuwere 915 en 925 met DDR2. Deze keuze vind ik zeer lastig. De oudere modellen met ddr(1) hebben zich bewezen. Snel en goedkoper dan het nieuwe platform. Echter biedt het nieuwe platform ook veel extra's: SATA, PCI Expres, INTEL H-Audio, maar met een prijskaartje.. Het ddr2 is stukken duurder! Mijn vraag is in hoeverre bieden de nieuwe extra's ook echt voordelen. Wat zouden de tweakers hier doen als je ong 600/700 euro te besteden hebt aan MB, MEM, CPU? Gaan jullie voor de nog oudere modellen of kies je voor het DDR2 platform met PCI Expres en waarom?
Tenzij je een grote freak bent zou ik van het 915 platform afblijven

- HD audio doet zich niet onder voor een goede geluidskaarten
- DDR2 is veel duurder en heeft een hogere latency
- S-ata zit ook op alle 'oude' platforms
- PCI-Express is helemaal niets sneller, enkel nog maar duurder (wacht nog een half jaar hiermee)
- 915P platform heeft pas een recall gehad, wie weet worden er nog meer gevonden
- van 915P mainboards heb je enkel r# 1 versies, van de 865 mainboarden heb je al nieuwere revisies, en neem maar van mij aan dat er ondertussen veel ECN updates zijn geweest.

Kies een 865PE mainboard met alles erop dus CSA gigabitlan (volgens benchmarks sneller tov PCI-E Gb lan), firewire, s-ata, raid, etc. Kies een leuke CPU en extra geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 12-07-2004 19:15 ]

• Lennieboy83
The Source schreef op 12 juli 2004 @ 19:14:
Tenzij je een grote freak bent zou ik van het 915 platform afblijven

- HD audio doet zich niet onder voor een goede geluidskaarten
- DDR2 is veel duurder en heeft een hogere latency
- S-ata zit ook op alle 'oude' platforms
- PCI-Express is helemaal niets sneller, enkel nog maar duurder.
Ik zei dus: als je op de toekomst voorbereid wit zijn kan je beter zoiets kopen dan de gedateerde s478 mobo's, in de toekomst zal alles gericht zijn op de nieuwe PCI standaard en dus geen AGP meer en dat van die geheugenlatency dat valt ook wel mee dat scheelt weinig CAS 4 tov. 2 á 3 van gewoon DDR.

Het hele mobo is voorbereid op de toekomst (als grootste voordeel), je wilt toch niet over een half jaar alweer een nieuwe PC kopen :?

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

En daar komt nog bij dat als je nu een nieuw mobo koopt (lga775 dus) je ook kan upgraden. Dus mischien iets goedkopere (=tragere) cpu kopen en dat geld dan gebruiken voor bijv. het geheugen of gewoon in je zak houden voor over een half jaartje (dan zouden we volgens intel aan de 4ghz moeten zitten of dit waar is laat ik in het midden). En tegen die tijd heb je waarnschijnlijk ook wel weer wat geld erbij gespaard voor een nieuwe cpu en de oude kan je dan verkopen (zal dan vast nog wel wat opleveren lijkt mij zo).

No signature found

• Lennieboy83

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:53
Lennieboy83 schreef op 12 juli 2004 @ 19:48:
[...]

Ik zei dus: als je op de toekomst voorbereid wit zijn kan je beter zoiets kopen dan de gedateerde s478 mobo's, in de toekomst zal alles gericht zijn op de nieuwe PCI standaard en dus geen AGP meer en dat van die geheugenlatency dat valt ook wel mee dat scheelt weinig CAS 4 tov. 2 á 3 van gewoon DDR.

Het hele mobo is voorbereid op de toekomst (als grootste voordeel), je wilt toch niet over een half jaar alweer een nieuwe PC kopen :?
Als je een nieuw systeem koopt maakt het niet uit wat je nu koopt. Dat heeft enkel zin als je wilt gaan upgraden. Een PC gaat ~ 3 jaar mee (belasting technisch), maar over 3 jaar kun jij aan de huidige 915 mobo's weinig upgraden want dan gebruiken we DDR2 667 en 1066 FSB en dat wordt beide niet gesuppport.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Bedankt allemaal. Ik denk dat ik toch voor het ddr2 setje ga. De complete set aan features, en met oog op de toekomst en dat ik toch een nieuwe video kaart koop geven de doorslag.

Kan iemand hier nog antwoord op geven?

PS: weet iemand wat het verschil is tussen de P5AD2 Premium en P5AD2 Deluxe. Heeft de Premium 2 een gigabyte poortje? Op de asus site staat dat beide borden Wlan/Wifi onboard hebben klopt dit?

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21
Erhnam schreef op 15 juli 2004 @ 22:58:
Bedankt allemaal. Ik denk dat ik toch voor het ddr2 setje ga. De complete set aan features, en met oog op de toekomst en dat ik toch een nieuwe video kaart koop geven de doorslag.

Kan iemand hier nog antwoord op geven?

De Premium heeft 2x Gigabit Lan (wie maakt hier gebruik van?) en de nieuwe Firewire variant..... en dit kost je bijna 100 euro extra :?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27

RvV

Semetrix schreef op 15 juli 2004 @ 23:35:
[...]

De Premium heeft 2x Gigabit Lan (wie maakt hier gebruik van?) en de nieuwe Firewire variant..... en dit kost je bijna 100 euro extra :?
En het Premium bord is zwart, misschien wel leuk voor de casemodders.

Y'24

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Ik zou persoonlijk gaan voor de i875 (Canterwood) chipset, icm een P4 3.2 en idd 1 GB aan Geheugen! 2 x PC3200 Twinmos oid!

Want waar Intel nogal een handje van heeft, is om als eerste een Socket op de markt te brengen, en die dan snel (binnen 3/4 jaar) te vervangen. En dan doel ik op Socket 423 die snel vervangen werd door Socket 478!

Dus miss. zullen ze dat ook wel doen met de nwe socket die ze uit gaan brengen :?

..::System Specs::..

Verwijderd

Ik zit zelf te twijfelen over een ASUS P5P800. Een 865PE mobo met lga775, dus AGP, standaard PCI (5x), DDR.

Staat alleen nog niet op de Nederlandse Asus site alleen op de Global. En wanneer deze leverbaar is weet ik ook nog niet.

Maar je kan wel voorlopig je cpu upgraden

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Zit nog steeds een beetje in dubio.. Heb even rond gekeken maar die pci express kaarten en dan de snellere modellen zijn niet verkrijgbaar. Weet iemand wanneer de 6800 pci-e in NL komt?

PS: Topic titel mag wel worden aangepast naar Socket 478 of Socket 755

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
He ik zal ff mijn verhaaltje doen. Ik heb namelijk 2 weken geleden voor hetzelfde verhaal gestaan en tientallen reviews doorgelezen op got en tomshardware en nog velen andere.

Alles tegen elkaar afgewogen heb ik toen de volgende beslissing gemaakt.
NOTE:
Mocht ik ergens een nadrukkelijke voorkeur voor hebben dan is dit niet bedoeld om zware intel/amd, asus/msi/gigabyte discussies te krijgen. Blijf aub on topic voor de topic starter. Het zijn mijn persoonlijke meningen die ik mededeel op basis van eigen ervaring.

mobo
Het moederbord was ik eigenlijk zelf heel snel uit. Ik ben net als jij voor Intel kiest een merken pikkie :+....ik denk bij mobo's aan asus omdat deze voor mij zich in het verleden altijd bewezen hebben. Ik heb gekozen voor een p4p800 deluxe.
ik heb de deluxe gekozen omdat deze onderteuning heeft voor ATA raid 1 (mirror dus) en de non-deluxe biedt alleen ondersteuning voor raid 0.
SATA biedt op beide mobo's dacht ik ondersteuning voor allerlei soorten raid maar aangezien ik 4 schijven van 160 gb ATA heb is de keuze dus duidelijk.

cpu
ok dit wordt een beetje een lastig verhaal want het is maar tot hoe ver je wil gaan afhankelijk van budget.
Ik koos meteen voor intel. zelfde reden als jij denk ik maar ik ben ook gewoon een intel pikkie. Gewoon altijd tevreden over geweest dus.
uiteraard een p4 omdat ik een gamer ben en die geringe cache van de celerons spelen hierbij toch wel parten. Heb hiervoor overigens een celeron tualatin 1200@1600 gehad en ook altijd over tevreden geweest.

nu is de vraag welke snelheid. Ik heb gekozen voor een p4 2,8 GHz Northwood (veel reviews gelezen en op dit moment kun je het beste een nortwood pakken)
met FSB van 800 MHz en een cache van 512 Kb.
de 2,8 versie was onder de € 200 wat maximum was voor mij dus keuze snel gemaakt. Ervanuit gaan dat je hem beetje goed kan klokken dan haal je (uiteraard afhankelijk per cpu) toch wel over de 3 GHz dus. Met beetje mazzels zoals ik haal je uit een 2,8 namelijk 3,4 GHz (standaard intel koeler) en heb je een cpu die even snel is als het top model.....ja idd de 3,4 GHz haalt dan misschien de 4 GHz maar goed....was mij die +/- € 150-€200 niet waard.

tot slot zou ik sowieso gaan voor 1 GB....
en wat geheugen betreft heb ik niet iets speciaals gedaan. Ik heb gewoon budget mem gekocht voor € 99 per 512 mb
speed settings zijn euh cas 3 3 3 5 8 of zoiets
merk kingston
infinion ram chips
2,8 volt meen ik

ik hoop dat je er wat aan hebt!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik raad je aan om een mobo met PCI Express te nemen. Zeker als je een hobbyist bent die zelf regelmatig zijn PC uitbreidt. Anders kom je later in de problemen als uitbreidingskaarten alleen nog als PCI Express variant uitkomen.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Zo ik ben bezig met de installatie van mijn nieuwe systeem :)

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de pci-express opstellingen. Mede vanwege de uitbreidingsmogelijkheden. De volgende onderdelen heb ik besteld:

Twinx Corsair geheugen op 667mhz! 2 x 512 (400 euro)
Pentium 530 (3.0 ghz) (220 euro)
Asus P5AD2 (230 euro)
Ati X300 (tijdelijk.. ga ik later vervangen)

Al met al wel wat duurder uit dan een s478 setje maar het 667mhz geheugen moet ik een tijd vooruit kunnen komen. Ik post later wel wat screenshots!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Het nieuwe spul biedt nu nog niet egt veel voordelen. Ik zou als ik jou was gewoon een I865 of I875 (zijn tegenwoordig ook niet meer duur, IC7-G etc..) nemen en wat extra geld overhouden en daarvoor dan een 6800GT of een X800 pro voor kopen. Nou koop je dus een videokaart die niet egt boeiend is en die je later toch gaat vervangen, dus waarom ga je extra geld uitgeven aan een videokaart die je binnen half jaar ,schat ik, gaat vervangen. Ik weet niet of je veel games speelt maar videokaart is echt het enige grote verschil in fps.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 14-08-2004 17:14 ]

Verwijderd

Ik zit een beetje te twijfelen tussen de P5GD2 en de P5AD2... is de AD versie echt die 40 euro extra waard of kan ik net zo goed voor de GD versie gaan?

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Ik vind de AD echt super. Wifi, SATA (raid), IDE (raid), PCI-Express en H-Audio 7.1 kanaals is ook echter super. Verder genoeg usb en firewire poorten! Dit is echt het meest complete bord wat ik ooit gezien heb!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb ook voor een systeem met de 925X gekozen ipv een 875P.
Een P5AD2 Premium.

Ik heb ooit in '94 nog een 486 gekocht met PCI wat toen nog redelijk nieuw was.
Eerst was er ISA, toen Vesa Local Buss meen ik. En toen het veel betere PCI.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik dat toen gedaan heb vanwege de toekomstige uitbreidingen.

Ik verwacht dat dit nu ook het geval is met PCI-Express.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
mee too ik heb een abit ag8 gekocht 915p chipset...kan m alleen nog niet testen...me pci-e kaart is nog niet binnen, maar prijzen verschillen nu nauwelijks meer...

effe offtopic

Zou mijn nieuwe systeem heel erg graag nu willen testen heb hier wel een gewone pci videokaart liggen (jaja ze bestaan nog ) namelijk een club3d 9200
Ik weet dat dat niet past in de pci-e slot maar wel in de gewone pci slot...alleen ik krijg geen beeld en de hele pc start niet door krijg één lange piep daarna 2 korten volgens een computernerd betekend dat dus de videokaart...enig idee of dat klopt...en dat ik m dus niet ken testen met een gewone pci kaart
Alles al een keer gechecked los gehaald vast gezet je kent het wel...geeft ook geen start zonder kaart btw, maar da lijk me logisch

Verwijderd

Ben nu net 2 weken aan het spelen met mijn nieuwe configuratie:

Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz
ASUS P5AD2-Deluxe
ASUS Extreme AX600XT/TD (heb niet van megahoge eisen op dit gebied)
Kingston DDR2-SDRAM PC4300 - 512 MBytes (2 keer)
Western Digital raptor Sata 40Gig 8Mb
Maxtor Sata 150 8Mb 160Gig
Antec SLK 3700BQE

Wellicht voor de meesten niet een systeem om je vingers bij af te likken, echter voor mij wel een SUPERSYSTEEM!

Draai al enige dagen standaard op een FSB van 1000, Processor 3,5 GHz en geheugen op 667MHz.
Heb nog geen crash of oververhitting meegemaakt, terwijl ik de originele luchtkoelers gebruik (1* processor en 2*casefan)!

SiSoftware Sandra Benchmark Resultaten:

Dhrystone ALU : 10008MIPS
Whetstone FPU : 4172MFLOPS

RAM Bandbreedte Int Buff'd iSSE2 : 5662MB/s
RAM Bandbreedte Float Buff'd iSSE2 : 5656MB/s

Het gemak waarmee je alles ook in kunt stellen.....GEWOON SUPER!!!
En zoals gezegd echt stabiel met deze settings!

:) Voor mij gaat er niets boven ASUS :)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 09:50

Haan

dotnetter

Kater? Eerst water, de rest komt later

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Dat systeem is echt wel :9~ hoor. Maar je CPU kan veel hoger overclocked worden, schat toch wel zon 4GHz op zen minst toch 3.8 ;)

Verwijderd

Idd.... maar de vraag is... hoe stabiel blijft ie en wanneer heb je dat nodig?

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Ik kan op dit moment al wat meer vertellen. Onder tussen ben ik lekker aan het tweaken geweest met mijn systeem. De 3.0 liep zonder problemen naar 3.75 ghz! Dit op een bus van 667 mhz incombinatie met mijn 667 mhz geheugen :) Op 4 ghz wilde het systeem zelfs booten, maar het hing erg snel.

Voor het koelen maar ik gebruik van de bigwater set van thermaltake. Verder heb ik er sinds kort een 6600 GT in hangen (Pci-e). Erg lekker allemaal!

Verwijderd

Waterkoeling...tsja..... he is inmiddels een sport geworden dat overclocken, echter voor mij is een goede performance voor een goede prijs belangrijk. Ik kan nu gewoon lekker vlot de verschillende applicaties draaien.....leuke 3d games spelen (zelfs op mijn Samsung TFT scherm van 12ms) en ik zal er dus weinig van merken als ik nog verder ga dan mijn huidige instellingen.

Of toch wel???????? Alle tips zijn welkom!!!

Trouwens.... als ik mijn multiplier 1tje hoger zet met verder de huidige instellingen, wordt de spu dan warmer?

Verwijderd

op 3.75gig gaat die hangen zodra je een fatsoenlijk game begint tot 1025mhz bussnelheid zou die max kunne gaan op luchtkoeling

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, we gaan offtopic. En het is al lang geen Juli 2004 meer :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.