Geen nieuwe mail meer op mailserver

Pagina: 1
Acties:

• dutchmilan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 12:23
Hoi

Van de ene op de andere dag kreeg ik ineens geen mail meer binnen vanaf sommige servers (zoals die van XS4ALL, Cistron en atHome) op mijn lokale mailserver die aan een adsl-lijntje hangt. Vanaf andere servers zoals Hotmail en de shell van Cistron krijg ik nog wel gewoon mail binnen. Ook als ik telnet <ip> 25 doe kan ik gewoon een mailtje bouwen en die wordt dan netjes in de juiste box afgeleverd.
De servers die niet willen afleveren kiezen de failbackmailserver met een wat lagere prioriteit. Niets aan de hand zou je denken, maar degene die verantwoordelijk is voor een juiste werking van die failback heeft een beetje gefaald en nu bouncet mijn mail dus zo nu en dan. De boel werkte overigens tot vorige week feilloos op de gewone mailserver.
Mijn vraag is: waarom kiezen bepaalde mailservers constant voor de failback server in plaats van mijn standaard mailserver die aan het adsllijntje hangt, een mx record heeft die een hogere prioriteit heeft dan de failback?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
Heb je dns updates gedaan? Misschien word jouw domein nog niet goed resolved naar jouw ip, en krijgen ze dat jouw mailserver niet bestaat, en kiezen daarom eentje die wel werkt (je fallback in dit geval).

• dutchmilan
Nee ik heb niets aan de dns veranderd. Wel had ik gisteravond een configuratiefoutje gemaakt in de mailserver, maar die is weer in oude staat hersteld. Het gekke is ook dat de ene verzendende mailserver wel bij mijn server aflevert en de ander weer bij de failbackmailserver. Vorige week werd alles gewoon bij mijn server afgeleverd.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mailservers cachen vaak MX-records voor een (korte) periode. Als jou server een tijdje onbereikbaar is geweest heb je kans dat ie op de failback is gaan afleveren, en dat een aantal mailservers dit dus even onthouden. Komt vanzelf wel weer goed :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Staat je server door dat configuratiefoutje niet ergens op een blacklist??

op www.openrbl.org kun je je IP laten checken of ie ergens voorkomt

• dutchmilan
Probleem opgelost: mailserver draait qmail-scanner daar had ik ingesteld dat ie 15MB geheugen mocht gebruiken. Op de een of andere manier was dat ineens te weinig geworden. Heb nu ingesteld dat ie 30MB mag gebruiken en alles draait weer als een zonnetje.
Pagina: 1