Server onderhouden?

Pagina: 1
Acties:

• seppie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

seppie

Wie anders?

Topicstarter
Ik vroeg me af, ik wil een eigenserver plaatsen, hoeveel onderhoud er eigenlijk en wat voor onderhoud er aan een server gedaan moet worden en is dat goed zelf te doen?

bedankt.

Don't You stare there, Operate!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Flink veel geheugen kan helpen, verder is een processor rond de 400/300mhz al voldoende, teminste wat voor eens erver wil je ? Voor hoeveel personen ?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als de hardware stabiel draait kun je al het onderhoud (software) remote doen. Dan is het natuurlijk handig dat je overweg kunt met het OS dat je gaat gebruiken.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:42

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Welk OS ga je eig. draaien?
het ene vergt meer onderhoud dan het andere.(noem ff geen namen, voor de lieve vrede ;))

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Ik beheer met een stel anderen een server.
Het is een Linux server, die we remote kunnen beheren.
In het begin heb je veel dingen te doen.
Instellen van zooi, customizen enzo, alles naar je eigen wensen zetten. Maar als dat eenmaal gedaan is heb je niet veel meer te doen.
Zo nu en dan een update voor apache, php enzo. Dan heb je het wel gehad.
Gebruik de server nu vooral als gameserver en web server. Dus de meeste tijd gaat in het beheren van die game server zitten.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• seppie

seppie

Wie anders?

Topicstarter
Ok bedankt, ik weet zelf nog niet welke OS ik wil gaan gebruiken, ik weet zelf niet al te veel van linux, maar wil zeker geen NT draaien..

Welke OS zouden jullie aanraden die dus weinig onderhoud nodig heeft en niet te lastig is in gebruik?

Verder dacht ik aan deze configuratie:

- AMD Athlon K7 Thunderbird 800 MHz
- Asus A7V Promise FastTrak U100 mainboard
- 2 x 256 Mb 133 MHz SDRAM
- Adaptec 29160 SCSI UW2 controller (160 Mb/s)
- Quantum Atlas 18.4 Gb 10KII A/V SCSI UW2 harddisk
- Maxtor 20.5 Gb IDE harddisk
- 3Com 905B Cyclone Fast-UTP
- 3 IceBerg coolers

Verwijderd

Okay, wat betreft het OS. Als je weinig tot geen verstand hebt van Linux danwel FreeBSD zou ik mij toch eens af gaan vragen of je echt wel een eigen dedicated server moet gaan plaatsen. Koop dan gewoon een bak bij de ISP en besteed het beheer uit, veel veiliger! Een andere optie is een Cobalt (okay, :r, maar wel handig voor de mensen zonder [veel] kennis van *nix) server...

De hardware. Athlons zijn leuk, maar persoonlijk heb ik toch liever Intel. Investeer een paar honderd gulden meer, zet de Athlons aan de kant en koop een Supermicro bord. Dan hoeft die IDE RAID controller niet meer, en de SCSI controller ook niet... Supermicro rockz, speciaal op server gebied. Kijk maar eens naar mijn plankje :P Het voordeel is, dat als er meer processorcapaciteit nodig is, je er een tweede op kan drukken. Bovendien heeft Supermicro 0,001% uitval ;)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Da's wel een dure optie:

Tbird 800: 370,-
Asus A7V: 449,-
2x256MB PC133 Micron: 778,-
Adaptec 29160: 659,-
Totaal: 2256,-

PIII-800: 589,-
SuperMicro 370DL3: 1595,-
2x256MB Registered (die plank eet geen normaal geheugen): ca 1500,-
Totaal: 3684,-

Dan ben je 1428 piek verder en is je systeem niet eens sneller.

• seppie

seppie

Wie anders?

Topicstarter
Als de server helemaal is geinstaleerd door iemand die er wel veel van afweet en alles draait, hoef ik alleen maar accountjes toe tewijzen en onderhoud te plegen lijkt me.
Dat moet toch te doen zijn hoop ik...?:)

Betreft configuratie, denk ik dat dit een zeer strak systeempje wordt!*D

Verwijderd

Uhw, femme, kan wel duur zijn, maar weet jij wat een uurtje downtime kost? Ik wel, das meer dan die 1500 piek die je extra uitgeeft... *D Dan liever wat extra zekerheid, zelfs ondanks het feit dat julllie bakkies (een aantal dan) ook heerlijk op die atlons draaien

edit:

wat dacht je trouwens dat het per maand extra kost als je een dergelijke bak over 2 of 3 jaar afschrijft? amper iets meer...

[edit2]
vond die geheugenprijs van jou toch wat aan de hoge kant Femme; kijk maar eens naar kingston valueram: 32Mx72 133MHz Registered ECC CL3 KVR133X72RC3/256 (per reepje kost het plusminus 450 excl. btw) -> scheelt alweer 600 piekjes... :7
[/edit2]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Uhw, femme, kan wel duur zijn, maar weet jij wat een uurtje downtime kost? Ik wel, das meer dan die 1500 piek die je extra uitgeeft...
Ligt eraan wat voor site er op die server draait. Als Tweakers.net 5 uur down is dan scheelt dat niks aan inkomsten. Hooguit missen we een paar nieuwe bezoekers die niet terugkomen omdat de site bij hun eerste bezoek onbereikbaar was. Het is alleen erg irritant voor de bezoekers.
wat dacht je trouwens dat het per maand extra kost als je een dergelijke bak over 2 of 3 jaar afschrijft? amper iets meer...
Koop er dan iets van waar je wat aan hebt, bijv. SCSI RAID (gaat niet lukken voor die prijs, maar met mirroring zou ik me een stuk safer voelen), zet er meteen een tweede proc op als je zo'n SuperMicro plank neemt. Dit ligt allemaal aan het budget en de taak van de server. Een frontend webserver in een cluster 'mag' een paar uur dood zijn als de andere webservers de taken kunnen overnemen.
Pagina: 1