IBM Thinkpad 760L boot niet van HDD

Pagina: 1
Acties:

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:18

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb gisteren op de rommelmarkt een IBM ThinkPad 760L model 9547 gekocht
specs:
Intel Pentium 90mhz
16mb ram (8mb onboard+ extra 8mb module
10.4" TFT scherm (16bits)
ESS audio
kapotte NIMH accu
werkende voeding.
De laptop start prima op en ook de zelftest in het bios (niet de POST, maar een BIOS utility waar hij alle onderdelen test) wordt perfect afgerond.
Alleen wil hij niet van HDD booten. er staat nu DOS 6.22 op, en na de regel "starting MS-DOS 6.22" schakelt de laptop zich uit en geeft ie een piep. Als ik de laptop dan weer aanzet geeft ie een piep en doet ie verder niets. Haal ik de stekker eruit en weer in erin dan start ie wel weer op.
boot ik van een diskette met daarop een MS-DOS 6.22 bootimage, dan werkt ie prima en blijft ie ook lopen. met een windows 95 bootdisk komt ie niet verder dan de IDE drivers.

Ik heb ook al geprobeerd te starten zonder de extra memory module, maar dan helpt niets. De site van IBM zegt verder weinig over problemen met dit model.

Wat ik verder heb geprobeerd:
Accu eruit halen -> helpt niks
Accu uitschakelen -> helpt niks
HDD als eerste zetten in bootvolgorde -> helpt niks.

Er zit geen CDrom drive in de laptop, dus ik kan hier ook niet van booten.

Ik ben van plan om via een paralelle ZIP drive windows 95 op de laptop te zetten, door middel van het programma "Iomega Guest"

De search op GoT leverde niets op (alleen maar "hoeveel is dit nog waard" topics) en google komt alleen maar met onderdelen/accu/voedingsadaptors-verkoopsites.

enige ideeen hoe ik deze machine aan de gang krijg?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
*kick* *schop* *trap* *bump*

Ik heb inmiddels nog de volgende dingen geprobeerd:

-caldera dr dos
-IBM PC dos 7

-geprobeerd bios te flashen-> lukt niet, laptop springt uit bij het laden van het flashprogramma
-Partitionmagic rescue disk -> lukt niet. hetzelfde probleem
bij het laden van een windows 95 bootdisk (met shiftknop zodat er geen stuurprogramma's worden geladen) heb ik spinrite 5 gestart. deze werkt vervolgens perfect en vind geen fouten op de hardeschijf.

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
* just press the blue button ...

(sorry, kon het niet laten :p)

Misschien kun je proberen de harde schijf te formatteren en DOS er opnieuw op te zetten? Ik weet niets van die oude besturingssystemen, maar als het wel goed gaat via een image op diskette, én je vindt niks mis met de HDD dan lijkt het me dat er een fout in het OS zit :)

[ Voor 71% gewijzigd door Truus op 14-07-2004 11:38 ]

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Ik heb al best vaak geprobeerd de hardeschijf te wissen en DOS opnieuw te installeren. Het lijkt wel of de laptop steeds crasht bij het aanspreken van config.sys of autoexec.bat, maar toen ik net een niet-bootable floppy in de laptop had laten zitten en de laptop inschakelde zei ie "non system disk or disk error" en toen sprong ie weer uit.
Lijkt me iets met het power management, maar hoe los ik dit op?

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

staat er niet stiekum een vuig (bootsector) virus op?
Dus dat je tegen een virus aan het ouwehoeren bent?

fdisk /mbr & format die disk eens, en probeer het dan eens?

ping 127.212.23.124

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Er staat ook geen virus op, ik heb Fdisk/mbr al geprobeerd. Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden. Ik kwam vanmorgen mn OS/2 warp 4 bootdiskette tegen en het blijkt nu dat de thinkpad probleemloos OS/2 wil booten. Dus ik denk dat ik er dan maar OS/2 op zet. iig bedankt voor het meedenken :)

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

os/2 .. moooi :)
zou ik ook nog wel een doosje mee willen vullen; maar ja, heb geen (werkende) doosjes over ;)

ping 127.212.23.124

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Even een schopje. Ik heb OS/2 zonder problemen op de HDD gekregen, maar hij wil nog steeds niet van de hardeschijf booten :(. Ik heb meerdere bootmanagers geprobeerd (vPart, XOSL etc.), maar hij springt nog steeds uit. Aangezien de laptop wel in een kale DOS omgeving wilt draaien ben ik dus op zoek naar een programma dat, zodra de laptop vanaf een diskette is opgestart en dus blijft draaien, vanaf de hardeschijf gaat booten. Kent iemand een dergelijk programma, of kan ik zoiets zelf maken? Of heeft iemand misschien nog een oplossing voor het probleem? Alle hulp wordt zeer gewaardeerd ;)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je notebook schijfjes ook aan andere PC's hangen. Misschien dat de bootsector kapot is (staat er geen beveiliging op? soms heet het antivirus of virus-protection).
Er zijn bij de meeste fabrikanten nog wel tooltjes om een schijf low-level te formateren. Soms wil dat nog wel een helpen.

Staan de jumpers (slave/master) ook goed? Msschien dat daaraan nog wat gerommeld is.

Senile! Senile Oekaki

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04-2025

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Topicstarter
Daar heb ik al gekeken, en er staat mijn probleem niet tussen, misschien ligt het aan de accu? Ik krijg geen symbool te zien dat de accu wordt geladen, omdat de accu kapot is (is meestal bij oude 386/486/Pentium1 laptops)
_bas_ schreef op 19 juli 2004 @ 14:53:
Je notebook schijfjes ook aan andere PC's hangen. Misschien dat de bootsector kapot is (staat er geen beveiliging op? soms heet het antivirus of virus-protection).
Er zijn bij de meeste fabrikanten nog wel tooltjes om een schijf low-level te formateren. Soms wil dat nog wel een helpen.

Staan de jumpers (slave/master) ook goed? Msschien dat daaraan nog wat gerommeld is.
Ik kan de schijf niet aan mn pc hangen, want er zit zo'n IBM custom connector aan. de Drive werkt echter prima. Ik heb hem getest met Spinrite 5, en ik heb al meerdere keren fdisk /mbr gedaan. Format hielp ook niks.

Pagina: 1