Toon posts:

[XP] 100% load, geen oorzaak te bekennen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al een hele tijd problemen met mijn computer, hij zuigt zowel de cpu load als de commit charge naar maximaal. Ik kom er echter niet uit waar het aan kan liggen...

-Eerst dacht ik dat het een van de hd's was (er zijn 3: maxtor 120 GB 2 MB cache -->partitie C en D ; maxtor 160 GB 8 MB cache --> partitie E en F ; maxtor 60 GB 5400 rpm --> partitie G).
Het probleem doet zich namelijk voor als ik partitie F heb bekeken (wat ik altijd via windows explorer doe).
Het systeem wordt dan zo immens traag en dat ene explorer-window slurpt dan alles op. Alleen via de task manager slopen werkt, maar dit gaat tergend traag, omdat het hele systeem zo'n beetje bevriest :(
Echter een test met powermax leverde geen problemen op, en o&o defrag vond ook geen foute clusters op de partitie...
Geen probleem van de hd dus zou je zeggen, temeer omdat deze ook geen rare geluiden maakt.

-Wellicht is het de bekabeling? Ik heb de 120 GB maxtor als primary master (partitie c & d), de 160 GB als secondary master, en de 60 gb als secondary slave (primary slave is mijn cd-brander).
Dit kan het echter ook niet zijn, want dan zouden zowel partitie E als F moeilijk moeten doen, het is immers 1 harde schijf...

-Virus/Spyware? Nope, een spyware-check vertelde me dat mijn computer schoon was, en de virusscanner vond ook niets (met geupdate virus definitions!)

-Te trage computer? Nope, het is een AMD T-Bird met 256 MB DDR die dit soort simpele dingetjes met het grootste gemak moet kunnen trekken.
Bovendien doet hij het prima als ik die ene partitie maar mijd... (dus kapot geheugen kan het dan ook niet zijn lijkt me)

Vandaar dat ik denk dat het de software wel zou zijn, en zo kwam ik in dit forum terecht! Hopelijk draagt iemand een oplossing aan, want ik snap 't niet meer...

Oh ja, ik draai WinXP Pro SP1.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 14:46 ]

• jesternl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05-2022

jesternl

MafiaScum

En wat als je die partitie formatteerd?

Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Heb je hele grote zip/ rar/ oid of veel films op die schijf staan en de preview mogelijkheden van XP aan?

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad op een pentium 233MMX, waarbij in een folder een grote ZIP file stond. Als ik die folder opende was er minuten lang niks met het systeem te doen.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 21:37

tweakerbee

dus..?

Je kunt even kijken met Process Explorer van Sysinternals (www.sysinternals.com) wat je explorer.exe precies aan het doen is. Je kunt dan evt. ook dat ene onderdeel killen.
Suggestie van wokkie lijkt mij inderdaad een goede mogelijkheid.

You can't have everything. Where would you put it?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

Wat staat er op partitie F?
Wat avi's misschien ? :)

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Heb jij nog WinXP geupdated via internet.. dus na SP1? Er was een bug die geheugen slurpte en was ook een patch uitgegeven.

Lucky Goldstar

Verwijderd

Topicstarter
Ja, er staan erg veel .avi's en rars, maar ook veel 0-day en appz-spul. Er staan echter nog véél meer rar, danwel .avi-files op mijn D-partitie, dus dat is het probleem niet.

Partitie formatteren is een nuloptie, dan ben ik 50 GB aan bestanden kwijt, waaronder al mijn pr0n :P

Trouwens, er staan hier en daar ook wat files die met geen mogelijkheid weg te krijgen zijn, zelfs niet in een command-prompt. Op F staat een film die ik van cd op HD wou zetten, maar die is niet weg te krijgen op de een of andere rare manier. Zo ook een directory op een andere partitie --> ik kon 'm wel leeg maken, maar de dir zelf wil niet weg :?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Niet heel toevallig een SWF spelletje aan het doen? ik zat net te midgetgolfen (don't ask :X ) en de rest van mijn compu liep helemaal naar de tering als ik die SWF opende....ook load van 100% enzo

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• daaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

daaan

Brandweer Zoutkamp

Zoiets heb ik ook gehad, toen hed ik mijn HD niet goed gekoeld. Hij vertoonde eerst de door jou genoemde symptomen, kort daarna is hij overleden.

Kijk dus even naar je koeling, door hitte gaan schijven rare dingen doen.

One's never alone with a rubber duck.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:29:
Ja, er staan erg veel .avi's en rars, maar ook veel 0-day en appz-spul. Er staan echter nog véél meer rar, danwel .avi-files op mijn D-partitie, dus dat is het probleem niet.
Er is dus een bug in windows xp wat betreft bepaalde avi bestanden (xvid o.a.).
Je explorer wil van deze avi's een thumbnail maken, maar loopt hier op vast en gebruikt 100% van je cpu.

Dat kan je zo oplossen:
ga met regedit naar:
HKEY_CLASSES_ROOT\systemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler
Verwijder de "Default" waarde die "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}" zou moeten zijn.

Ik zou zeggen export die key, en verwijder die key dan eens.
Als het het probleem niet oplost kan je gewoon de key terugplaatsen :)

[ Voor 29% gewijzigd door job op 12-07-2004 15:33 ]

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:16

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

WinWord.exe openstaan, ergens? :X 8)7 :*)

... en oranje! :P

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

jesternl schreef op 12 juli 2004 @ 15:10:
En wat als je die partitie formatteerd?
Euh.. als hij de computer uit het raam gooit is het probleem vast ook opgelost. Het lijkt me logischer om eerst een probleem te constateren voordat je aan een oplossing begint te denken :) Verder is het direct formatteren in dit geval een wat drastische optie :)
iNSaNe-oNe schreef op 12 juli 2004 @ 15:33:
WinWord.exe openstaan, ergens? :X 8)7 :*)
Zou er dan geen winword.exe in de tasklijst voorbij moeten komen die 100% CPU kracht gebruikt?

[ Voor 33% gewijzigd door Spider.007 op 12-07-2004 15:38 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Skeiron462
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-10-2022
Heb je toevallig shares naar een ander computer staan of ergens in explorer een ftp site ingedrukt..

Shares verlangsamen zowieso explorer.. (of je moet een goed werkend netwerk hebben)..

Bij probleem ftp dan moet je gewoon in IE ff je history wissen.. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Skeiron462 op 12-07-2004 15:44 ]

Ascension - Server : Bladefist - lvl 60 Mage - lvl 55 paladin - lvl 53 rogue

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tips, ik ben ermee aan de slag gegaan.
Conclusie: Aan de preview mgl lag het iig niet. De koeling van de hd lijkt me ook straf, omdat partitie E dan immers ook raar had moeten doen. Shares heb ik niet meer, sinds ik enige tijd geleden vanuit een 1337-flat :9~ ben verhuisd, dus daar zal 't ook niet aan liggen.

Nou heb ik een paar screenies gemaakt van het gebeuren, waaronder een van de process explorer (bedankt voor de tip!), die waarschijnlijk wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
Voor zover ik het heb kunnen zien kan je echter geen pics uploaden, en ik heb geen serverruimte oid waar ik die imgs ff kan hosten helaas, dus die screenshots laten op zich wachten (of heb ik iets over het hoofd gezien?)...
Pagina: 1