Toon posts:

Hoe (re)routeer ik een ip-adres?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe forward of redirect ik een requested ip-adres naar een ander IP-adres?

Ik heb een emailserver opgezet (mail.jappe.net). Die werkt prima!
De MX-entries verwijzen naar het ipadres van mijn router en deze linkt het weer door naar het interne ip-adres (10.0.0.154) waar de server draait.

In alle emailclients op pcs buiten mijn netwerk kan ik dan mail.jappe.net gebruiken als mailserver. Echter als ik van binnen mijn eigen netwerk (dus achter de router) mail.jappe.net wil gebruiken in een mailclient dan gaat dat niet. Ik moet dan per sé 10.0.0.154 gebruiken. Das op zich geen extreem probleem, maar ik zou graag willen dat ik ook op de pc's binnen het netwerk mail.jappe.net kan gebruiken. Hoe kan ik dit aanpakken?

Alvast bedankt voor de moeite,
Jasper

Verwijderd

DNS?

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Je kan een eigen DNS server draaien waar je dan vastlegd dat jappe.net naar dat IP adres wordt verwezen of static rules aanmaken in bv. je hostfile.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Dat kan je doen door je host file aan te passen. (ik neem aan dat je windows gebruikt)
Dus op de pc in je netwerk waar je mail.jappe.net wilt gebruiken voeg je:
10.0.0.154 mail.jappe.net
toe aan het bestand hosts (c:\windows\system32\drivers\etc)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32
Je kunt van binnen je netwerk niet (nooit afaik) gebruik maken van je externe ip.

Enige optie is dan zelf een dns-server te draaien en daarin het interne ip van je mailserver opgeven.

Edit: nadeel van een hostfile is dat je die aan moet passen als je met je laptop ergens anders heen gaat :)

[ Voor 23% gewijzigd door Paul op 12-07-2004 14:34 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45

Maasluip

Kabbelend watertje

Blijkbaar is de hostname mail.jappe.net aan een regulier IP-adres gekoppeld (anders is die hostname buiten je netwerk onbekend).
Dan is het een kwestie van de DNS server goed instellen zodat requests voor mail.jappe.net naar het goede IP-adres gestuurd worden.

Als je nu 'ping mail.jappe.net' doet krijg je waarschijnlijk iets als 'could nog find host mail.jappe.net'?

@Paul Nieuwkamp: dat is niet waar. Als ik van binnen mijn netwerk naar de hostnaam van mijn webserver ga dan krijg ik heel netjes mijn webserver te zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Maasluip op 12-07-2004 14:35 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Kijk eens of je in je router gebruik kunt maken van 'NAT loopback', dit heb je nodig om via je mail.jappe.net te connecten. Zorgt ervoor dat een ip naar buiten gaat, dan via een DNS weer terugkomt en dan dus connect naar je server.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 12 juli 2004 @ 14:33:
Dat kan je doen door je host file aan te passen. (ik neem aan dat je windows gebruikt)
Dus op de pc in je netwerk waar je mail.jappe.net wilt gebruiken voeg je:
10.0.0.154 mail.jappe.net
toe aan het bestand hosts (c:\windows\system32\drivers\etc)
Dat heb ik gedaan en als ik nu 'telnet mail.jappe.net 143' typ dan krijg ik idd
"OK jappe.net IMAP4rev1 MDaemon 7.1.2 ready" dus dat werkt.

Een eigen SNS server doe ik nog maar ff niet.

In ieder geval hartelijk bedankt...
jasper

-------------------------------------------------------

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Turkish schreef op 12 juli 2004 @ 14:34:
Kijk eens of je in je router gebruik kunt maken van 'NAT loopback', dit heb je nodig om via je mail.jappe.net te connecten. Zorgt ervoor dat een ip naar buiten gaat, dan via een DNS weer terugkomt en dan dus connect naar je server.
hoe stel ik zo'n nat-loopback dan in?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Door eerst maar eens meer info over je hardware te geven, maar ik acht de kans minimaal dat je router het aankan.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1