S-ATA RAID Controller in dit systeem plaatsen logisch?

Pagina: 1
Acties:

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:17
Ik ben op het gebied van RAID controllers niet zo heel bedreven, maar ik wil 2 nieuwe HD's gaan kopen, en deze op een FastTrak S150 TX2plus aansluiten omdat ik op mijn moederbord geen S-ATA controller heb. Ik neem aan dat dat zoiezo al gewoon mogelijk is? Zo ja, dan zijn de HD's die ik hierop wil zetten een: Western Digital Raptor 36 GB en een Hitachi Deskstar 7K250 250 GB, de Raptor voor me OS en de Deskstar voor me eh... films :P Nou heb ik alleen een niet echt top of the line systeem, en ik vroeg me af om het wel slim was om dit te doen, dus een S-ATA RAID Controller te kopen, en deze 2 schijven, of om eerst gewoon me systeem te upgraden (wat beduidend duurder gaat worden).

Systeempje:

CPU: Intel Celeron 2Ghz
Mobo: Chaintech 9BJA3 (Intel 845, 5 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio)
Geheugen: 2x 256 MB SDRam
Hardeschijf: WD 2000JB 200Gb
VGA Plank: Club3D ATi RADEON 9600 PRO (Flashed naar XT)

Wat ik me dus afvraag is of me systeem niet de bottleneck kan worden voor S-ATA schijven, of dat het allemaal uberhaupt wel mogelijk zal zijn. Ik heb de FAQ al door zitten spitten, en verwijzingen naar site's e.d. ben ik ook allemaal erg blij mee.

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Volgens mij kun je met die harde schijven niet fatsoenlijk RAID draaien, omdat de schijven niet identiek zijn. Je krijgt dan een array van 36 Gb = je kleinste schijf.
Er zijn hier kundigere mensen dan ik die je dat en de rest vast wel even willen uitleggen.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• sn0x0r
Hmz, en als ik dan puur voor een S-ATA Controller zou gaan, dus zonder RAID? Zou dat in mijn geval nog uitmaken? Want het gaat mij eigenlijk niet zo zeer om een RAID conf. In dit gaval zou ik dus de: Promise SATA150 TX2 Plus willen.

[ Voor 16% gewijzigd door sn0x0r op 12-07-2004 13:09 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kan natuurlijk gewoon een SATA controller en 2 schijven erbij halen. Maar het is niet verstandig om de door jou genoemde schijven in RAID te laten draaien, al denk ik niet dat dit jouw bedoeling was en dat je de gedachte achter RAID helemaal niet begrijpt :+

Neem dit dan ook rustig door: RAID FAQ :)

Of het nut heeft? Sja, da's helemaal aan jou :) Als je extra schijfruimte wil hebben en klaar wil zijn voor de toekomst: gewoon doen. Als je van plan bent om later een tweede Raptor 74GB of een 7K250 erbij te doen en in RAID te laten draaien, neem dan een (4 poorts) SATA RAID controller, dan ben je voorbereid.

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 12-07-2004 13:10 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:30
Volgens mij weet jij geen eens wat een RAID is, anders was je namelijk nooit op dit idee gekomen. Lees dit eens even door.

• sn0x0r
Ja ik snap de bedoeling van RAID wel, maar eigenlijk besef ik nu pas dat er ook gewone S-ATA controllers bij staan. (Lezen is toch wel een van de dingen waar ik zo slecht/laks in ben)

@Jappo112: Subtiliteit is dan volgens mij aan jou niet helemaal besteed...

[ Voor 18% gewijzigd door sn0x0r op 12-07-2004 13:11 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

je kan de schijven die jij voorstelt natuurlijk wel beiden in single mode laten draaien. Dan gebruik je die controller echt alleen om je schijven aan te sluiten en maak je geen gebruik van de raid controller (denk dat je dat wilt als ik je ts zo lees)
Het zal zeker wel gaan werken, of de snelheidswinst echt merkbaar is ten opzichte van wat je nu hebt, theoretisch natuurlijk wel s-ata 150 tegen ATA100. Alleen wordt dan je celly cpu in combinatie van sdram de bottleneck van je systeem.

Wat me een betere oplossing lijkt is een nieuw moederbord kopen met s-ata geïntegreerd (niet veel duurder dan die controller) en er dan nieuw mem bij te kopen. Toegegeven dit kost dus wel meer, maar dan zal de snelheidswinst dat ook zijn, al blijf je dan wel zitten met die cpu. Dus dit valt dan nog wel te bezien

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat Turkish zegt is helemaal waar :) Maar wanneer je je PC puur voor tikken, surfen, downloaden, chatten, etc gebruikt, zul je weinig aan de mobo/RAM upgrade hebben ;)

Laat anders je ei hierachter: "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 8 :Y)

• sn0x0r
Ja, met dat zat ik dus ook al, of me systeem geen bottleneck wordt, alleen het probleem is, dat als ik zou overgaan op het upgraden van me systeem wordt het CPU/MEM en Mobo, en dat wordt S939 en niet minder :) Ik wil namelijk flink vooruit in de toekomst kunnen. En gezien die CPU prijzen voor S939 is dat het nog niet waard dus.

Maar ik zal dan denk ik toch maar eens gaan sparen :)

[ Voor 8% gewijzigd door sn0x0r op 12-07-2004 13:15 ]

Pagina: 1