Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[project] eigen 12V ATX voeding maken

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo De naam zal het al zeggen maar ik ben van plan om een voeding zelf te maken

Doel:
Ik wil een voeding maken met een ingang van 12 volt (zelf maken!!) en uitgangen van 12 v 5 volt 3,3 volt ongeveer 100 150 watt sterk.

voorstelling:
ik dacht eraan om de spanning van de accu een beetje te gelijkrichten een paar dikke condensatoren te gebruiken en daarachter 2 transformatoren voor de 5 en 3,3 volt.(accu is 150ah 12 v auto)

problemen:
de voeding zal nooit 12 volt leveren en de computer moet echt de aangegeven spanning krijgen. En mijn schakeling lijkt me nogal makkelijk vergelken met een voeding in een pc. en volgesmij moet ik van de gelijk spanning eerst wisselspanning maken maar hoe????

vraag:
kan iemand mij toevoegen wat er nog in mijn schakeling moet, hoe ik de voeding ingang op 12 v krijg en event. voorbeelden

Ik heb al ram veel gezocht maar ik vind steeds maar van die extra computer voedingen voor als de stroom uitvalt (pcu ofzo) maar niemand lijkt zijn eigen voeding te maken

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 12:21 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Ehm,

check deze GoT draad eens:
euss in "[EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoedi...

Doh, lees net dat de ingang ook 12V is... 8)7 Naja, misschien heb je er alsnog wat aan ;)

Anders misschien zelf iets ontwerpen rond eventueel 7805/7803/7812 ic'tjes? wat torretjes ehmz... nagoe, wat er al bij komt kijken bij een voeding ^_^

[ Voor 43% gewijzigd door cavey op 12-07-2004 11:56 ]

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:06
Cool plan

wat is het idee er achter? computer in de auto te gebruiken, of om een computer tijdelijk op een locatie te kunnen zetten waar geen netspanning aanwezig is, of gewoon als backup?

Verwijderd

Topicstarter
mijn doel is om een computer op accu te laten werken
ik heb nu een robot pc die zelfstanding rijd maar hij sleept een kabel mee en dat is natuurlijk jammer

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11 17:17
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 11:51:
hallo De naam zal het al zeggen maar ik ben van plan om een voeding zelf te maken

Doel:
Ik wil een voeding maken met een ingang van 12 volt (zelf maken!!) en uitgangen van 12 v 5 volt 3,3 volt ongeveer 100 150 watt sterk.
Mooi doel, daar zijn al wat topics over geopend en daar is ook al wel wat over te vinden op internet. Maar autovoedingen zijn altijd welkom. :)
voorstelling:
ik dacht eraan om de spanning van de accu een beetje te gelijkrichten een paar dikke condensatoren te gebruiken en daarachter 2 transformatoren voor de 5 en 3,3 volt.(accu is 150ah 12 v auto)
Een accu levert een 12V gelijkspanning en hoeft dus niet meer gelijkgericht te worden. De spanning van je dynamo in de auto wordt ook al gelijkgericht, dus dat is een stap die je over kunt slaan. Probleem is dat de spanning fluctueert tussen de ~12 en de ~13,7V al naar gelang de conditie van je accu en of de motor draait of niet (laadspanning is altijd hoger dan de accuspanning). Die spanningsverschillen wil je niet op je dure computeronderdelen hebben.

Een transformator werkt alleen met wisselspanning, dus daar zul je verder weinig aan hebben in een auto om de gewenste voltages te bereiken. Ook een gewone linear voltage regulator kun je niet meer gebruiken bij dit soort vermogens, omdat er dan zoveel energie omgezet wordt in warmte, dat het rendement om en nabij de 40% ligt en je een waterkoeling setup nodig hebt om je voeding te koelen. Dat is dus niet handig.
problemen:
de voeding zal nooit 12 volt leveren en de computer moet echt de aangegeven spanning krijgen. En mijn schakeling lijkt me nogal makkelijk vergelken met een voeding in een pc.
En hier hebben ze dus een oplossing voor gevonden een switching voltage regulator oftewel een schakelende spanningsregelaar. Door middel van osscilatie wordt hier zonder al te veel verlies de spanning verlaagd. Daarom heet een PC voeding dus een schakelende voeding. Deze zijn te krijgen in complete IC's en daar wordt dus eigenlijk altijd vanuit gegaan bij een zelfbouwvoeding.
vraag:
kan iemand mij toevoegen wat er nog in mijn schakeling moet, hoe ik de voeding ingang op 12 v krijg en event. voorbeelden

Ik heb al ram veel gezocht maar ik vind steeds maar van die extra computer voedingen voor als de stroom uitvalt (pcu ofzo) maar niemand lijkt zijn eigen voeding te maken

Alvast bedankt
Er staan in het topic ondertussen genoeg links, maar het lijkt me met jouw ervaring op dit gebied verstandig om gewoon een standaard design na te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
iedereen heeft het over auto's maaar mijn accu ligt niet aan een auto dus die begint als hij vol is bij 12 of iets meer volt en neemt dan langzaam af.

en ik wil de 12 volt gelijkstroom dus naar wisselstroom krijgen om het te transformeren je kan ook weerstanden gebruiken maar ik denk dat die dat niet trekken.

ik ga er geen kopen, want mijn project heeft pas 5 euro gekost en om nu bakken geld uit te geven heb ik geen zin in

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 12:42:
ik ga er geen kopen, want mijn project heeft pas 5 euro gekost en om nu bakken geld uit te geven heb ik geen zin in
Dit gaat je zowiezo behoorlijk wat geld kosten helemaal als je het vergelijkt met die 5 euro :+

• __fred__
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 12:42:
iedereen heeft het over auto's maaar mijn accu ligt niet aan een auto dus die begint als hij vol is bij 12 of iets meer volt en neemt dan langzaam af.

en ik wil de 12 volt gelijkstroom dus naar wisselstroom krijgen om het te transformeren je kan ook weerstanden gebruiken maar ik denk dat die dat niet trekken.

Als je een gewone spanningsregelaar voor de 12 V wilt gebruiken moet je altijd 1V meer hebben, dat lukt je dus al niet voor de 12V, maar misschien dat je Accu goed genoeg is om een min of meer stabiel voltage zonder spanningsregelaar te geven.

Je 3,3V lijn is een ander verhaal. Met een lineare regulator is dat 2x het vermogen aan warmte als wat je aan nuttig vermogen verbruikt. Dus een processor van 50W levert je 100W aan warmte op, die raak je niet kwijt.

Weerstanden hebben geen enkel nut omdat je een feedbacksysteem nodig hebt om je spanning constant te houden. Dat is wat een lineaire voltageregulator doet.

Ik denk niet dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten, sorry.

Verwijderd

Topicstarter
onderdelen voor schakelingen heb ik genoeg of kan ik krijge

heb gigantisch veel troep inne kelder en de dump is 1,5 km van mij vandaan
daar ligt ook zon ding mer da kost 50 euro

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Eventueel een idee, pak een normale voeding, en pak dan het idee wat ook in een ccfl invertor zit, namelijk:

maak van die 12v een 12v blokspanning, dit is goed te doen met een aantal transistors enzo, niet zo duur, en dan een 230-12v trafo andersom gebruiken.

Zodat je dus eigelijk een dc-blokgolf 12-230 volt omzetter hebt.

Een voeding kan makkelijk een blokgolf als ingang hebben, dus een sinus ervan maken is onzin, want een psu maakt van die 230v eerst geleikspanning om het daarna weer hoogfrequent te ocsileren en dan weer door een trafo te sturen.

Misschien is dat middelste blok wel aan te passen, dat hij 12v gaat oscileren en deze gaat transformeren.

• __fred__
SA007 schreef op 12 juli 2004 @ 13:27:
Eventueel een idee, pak een normale voeding, en pak dan het idee wat ook in een ccfl invertor zit, namelijk:

maak van die 12v een 12v blokspanning, dit is goed te doen met een aantal transistors enzo, niet zo duur, en dan een 230-12v trafo andersom gebruiken.

Zodat je dus eigelijk een dc-blokgolf 12-230 volt omzetter hebt.

Een voeding kan makkelijk een blokgolf als ingang hebben, dus een sinus ervan maken is onzin, want een psu maakt van die 230v eerst geleikspanning om het daarna weer hoogfrequent te ocsileren en dan weer door een trafo te sturen.

Misschien is dat middelste blok wel aan te passen, dat hij 12v gaat oscileren en deze gaat transformeren.
Dan mag je hopen dat de elco's in je voeding groot genoeg zijn om die blokgolf af te vlakken, want die is toch duidelijk anders dan een gelijkgerichte sinus hoor. Maar het is een idee inderdaad. Maar ook voor 12VDC-230VAC converters zijn schema's te vinden. Gaat wel ten koste van je batterijlevensduur want in dit proces treedt best een hoop verlies op.

Verwijderd

__fred__ schreef op 12 juli 2004 @ 13:37:
Maar ook voor 12VDC-230VAC converters zijn schema's te vinden. Gaat wel ten koste van je batterijlevensduur want in dit proces treedt best een hoop verlies op.
valt wel mee hoor, ik heb zo'n ding gekocht (300W Velleman 12dc-220ac sinusomvormer) en op 1/3 load heeft hij een efficientie van 95%, op full load 90%.
Tuurlijk, dat is een beetje verlies maar ik vraag me af of het beter kan door het zelf te maken.

• __fred__
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 13:48:
[...]

valt wel mee hoor, ik heb zo'n ding gekocht (300W Velleman 12dc-220ac sinusomvormer) en op 1/3 load heeft hij een efficientie van 95%, op full load 90%.
Tuurlijk, dat is een beetje verlies maar ik vraag me af of het beter kan door het zelf te maken.
Als je het helemaal custommade doet, dan is het altijd zuiniger. Één vraagje, wat kostte je omvormer? ;-)

Verwijderd

Topicstarter
dat met die ccfl vind ik wel wat
leg eens uit

ik heb nog ccfls ik heb nog zon los dingetje wat daarbij hoort
en stuk of 3 voedingen liggen
Pagina: 1