Toon posts:

[VB6] Afdrukken in VB6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik moet een VB-applicatie maken die dient om rond te sturen naar klanten. Dat wil dus zeggen : compact en compatibel op alle windows95+ versies.

Geheel mijn applicatie werkt, behalve het afdrukken. Normaal gezien doe ik dit via Crystal Reports. Maar dit is nogal een uit-de-kluiten-gewassen jongen om mee te sturen naar klanten (per mail bv.)

Het ingebouwde printer-object lijkt me niet voldoende, aangezien er logo's moeten afgedrukt worden...

Heeft iemand hier een simpele oplossing voor ? Bv. Printen via HTML (iemand ervaring mee ?)

Cosa

Verwijderd

ik maakte altijd een mooi form met alle gegevens welke je kan afdrukken...

Verwijderd

Topicstarter
en is dit voldoende als professionele afdruk ?

Verwijderd

Wat vind jij een proffesionele afdruk ?
Wat ik je aan kan raden is een combinatie met excel
Vb zoekt dan bepaalde woorden op een excel sheet en vervangt deze en slaat deze op of drukt deze af. Werkt uitstekend

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ga met Tijz mee, je maakt in 't geheugen een virtueel vel papier aan, in de vorm van een form of printbuffer, waarop je de teksten en afbeeldingen neerzet. Vervolgens zend je deze inhoud naar de printer.

Kijk eens in de MSDN bibliotheek die je bij VB6 gekregen hebt, daar staat ongetwijfeld een voorbeeld in.

Iets wat ik zelf wel gebruikte:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Public Sub AfdrukBeheer()
    Dim BNr As Integer  ' vrij bestandsnummer

BNr = FreeFile
    If Dir(AfdrukBestand) <> "" Then    ' controleer aanwezigheid bestand
        Open AfdrukBestand For Input As #BNr   ' Open file.
            VB.Printer.Print
            VB.Printer.Font.Name = "Courier New"
            Do While Not EOF(BNr)   ' Loop until end of file.
               Line Input #BNr, LeesTekst   ' Read line into variable.
               VB.Printer.Print RegelAanpassen(LeesTekst)   ' Print to the Immediate window.
            Loop
            VB.Printer.EndDoc
        Close #1   ' Close file.
    End If
End Sub

De RegelAanpassen functie was voor 't trimmen en zetten van een paar printeigenschappen. Je kunt via deze werkwijze ook afbeeldingen etc naar de printer verzenden, heb ik alleen geen voorbeeld van bij de hand (flink zoeken).

[ Voor 61% gewijzigd door MissingDog op 12-07-2004 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit eens testen. Dit is zeker de beste oplossing kwa 'kleinheid' van de installatiefile. En er moeten geen extra ocx-en en co geïnstalleerd worden.

bedankt al...
(andere suggesties altijd welkom)

Verwijderd

je kan dat form afdrukken door form.print te gebruiken..

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 12:09:
je kan dat form afdrukken door form.print te gebruiken..
dat geeft geen mooie resultaten...het is veel beter om direct naar de printer te schrijven. Wat wel kan is een form opbouwen en de eigenschappen van de controls die erop staan uitlezen en naar de printer sturen...als hulpje dus.

@Cosa: ik heb nog wat sources gevonden met hele mooie opmaakroutines, maar deze zijn eigendom van een oud-werkgever van me, zal er even doorheen bladeren en aanpassingen maken waar nodig...zodat jij er van kan profiteren.

Waar je overigens wel op moet letten is de interne maat waarmee VB rekent bij het uitlijnen van items: Twips...maar daar heb ik nog een conversiefunctie voor als 't goed is.

[ Voor 25% gewijzigd door MissingDog op 12-07-2004 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
MissingDog...als u dit doet, wordt u bijgezet in mijn kastje "helden" ;-)

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 12:17:
MissingDog...als u dit doet, wordt u bijgezet in mijn kastje "helden" ;-)
Ik doe m'n best...ga nu eerst ff VB6 weer installen hier, is beetje in de vergetelheid geraakt door m'n recentere php avonturen :)
Pagina: 1