KDE applicatiestart is traag

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Systeem: 900MHz Celeron (coppermine), nVidia RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro
Debian unstable, KDE3.2, XF4.1, Kernel 2.6 (ook 2.4 geprobeerd, verschillende smaken)

Als ik een applicatie start (wat dan ook) duurt het even voordat deze daadwerkelijk op mijn scherm komt. Dit duurt doorgaans enkele seconden (een stuk of 6 à 10). In die seconden wordt mijn processor niet gebruikt, dus blijkbaar wordt er ergens op gewacht. Ik heb dit probleem al ruim een maand, en het is ontstaan toen ik ivm een mislukte KDE install, alle KDE zut heb verwijderd (heb ik door dpkg laten controleren) en kde vanuit de standaard DEB's installeerde. Ik heb nu geen zelf-gecompileerd spul op mijn machine staan. Ook heb ik geen niet-standaard software, afgezien van firefox, die staat in mijn home-directory tot 0.9 in sid zit.

Ik heb al flink wat lopen zoeken, maar ik kan niet vinden wat er mis is. Mijn hostname staat goed ingesteld, en resolved zowel via /etc/hosts als via DNS naar mijn machine.
Applicaties melden in de console niets, en ook mijn logs blijven leeg.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van deze traagheid?

Localhost, sweet localhost

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

• Welk FS gebruik je? Wanneer je Reiser gebruikt is het aan te raden terug te gaan naar ext2 of ext3, die zijn doorgaans wat sneller op langzame systemen. Echter, gezien het feit dat je CPU dan niets aan het doen is, durf ik niet te zeggen dat dit het direct is.

• Staat DMA aan? Kijk met hdparm even als root:
code:
1
# hdparm -d /dev/hda

Wanneer deze uit staat kun je het met hdparm tijdelijk aanzetten (om vervolgens met hdparm, # hdparm -tT /dev/hda, te testen of hij sneller geworden is) of later in je kernel een optie aanzetten dat DMA altijd gebruikt wordt indien aanwezig.

't zijn maar een paar ideeen, maar wellicht helpt het je vooruit. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• kvdveer
mOrPhie schreef op 12 juli 2004 @ 11:36:
• Welk FS gebruik je?
Ik gebruik Ext3 voor / en nfs op ext3 op /home . Dat laatste is niet de oorzaak van de traagheid, mijn home directory heeft ook tijden lokaal gestaan, en toen was 'ie ook al traag.
• Staat DMA aan? Kijk met hdparm even als root:
code:
1
# hdparm -d /dev/hda
Staat aan. Als dit het probleem geweest zou zijn, zou mijn hele systeem traag geworden zijn, niet alleen het opstarten van applicaties.
't zijn maar een paar ideeen, maar wellicht helpt het je vooruit. :)
Bedankt, het grootste probleem wat ik nu heb, is dat ik geen diagnostische mogelijkheden heb, ik zou dus niet weten waar ik moet zoeken. Alle ideeen zijn dus welkom.

• kvdveer
Trouwens - ik merk zojuist op dat xeyes, fortune en xterm met een zucht en een scheet op mijn scherm staan. Gnome charakter map en xchat kosten wel tijd.
Blijkbaar zodra een programma een van de grote libraries gebruikt is 'ie niet meer vooruit te branden.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

en als een programma eenmaal draait, kost het dan ook veel tijd om nog een instantie te draaien?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• kvdveer
smokalot schreef op 12 juli 2004 @ 12:25:
en als een programma eenmaal draait, kost het dan ook veel tijd om nog een instantie te draaien?
Nope - als 'ie eenmaal draait doet 'ie het prima. Alleen apps die processen spawnen zijn daarbij traag, dat gebeurt onder andere als je konqueror probeer te configureren.

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

kvdveer schreef op 12 juli 2004 @ 12:30:
[...]

Nope - als 'ie eenmaal draait doet 'ie het prima. Alleen apps die processen spawnen zijn daarbij traag, dat gebeurt onder andere als je konqueror probeer te configureren.
ik bedoel dat als er 1 konqueror-venster openstaat, en je opent er nog een, of die dan ook traag verschijnt. ik weet niet zeker of je dat begreep.

als er een instantie geladen is zitten alle dynamic libraries in het geheugen, dus dan kan het laden ervan geen tijd kosten op het moment dat je nog een keer gebruik wilt maken van zo'n app.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Remenic
  • Laatst online: 12-12-2025
Grote kans dat /etc/hosts niet goed ingesteld is. Kijk daar eens naar.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

BoAC

Memento mori

kvdveer schreef op 12 juli 2004 @ 12:10:
Trouwens - ik merk zojuist op dat xeyes, fortune en xterm met een zucht en een scheet op mijn scherm staan. Gnome charakter map en xchat kosten wel tijd.
Blijkbaar zodra een programma een van de grote libraries gebruikt is 'ie niet meer vooruit te branden.
Heeft Debian geen mogelijkheid tot prelinking zoals gentoo?

• kvdveer
Remenic schreef op 12 juli 2004 @ 13:22:
Grote kans dat /etc/hosts niet goed ingesteld is. Kijk daar eens naar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[kvdveer@koert] ~
> ping `hostname`
PING koert (127.0.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from koert (127.0.0.1): icmp_seq=1 ttl=64 time=0.071 ms
64 bytes from koert (127.0.0.1): icmp_seq=2 ttl=64 time=0.077 ms

--- koert ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1000ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.071/0.074/0.077/0.003 ms
mijn hostname is koert, en die naam staat er in /etc/hosts bij op 127.0.0.1, bij mijn weten kan het niet juister.

• kvdveer
BoAC schreef op 12 juli 2004 @ 14:02:
[...]

Heeft Debian geen mogelijkheid tot prelinking zoals gentoo?
Prelinken lost het probleem niet op. Kwrite (mijn testsubject) wacht nog steeds 6 seconden, voordat het opstart. Daarna start 'ie wel een stukje sneller.

[ Voor 7% gewijzigd door kvdveer op 12-07-2004 14:48 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kvdveer schreef op 12 juli 2004 @ 14:09:
en die naam staat er in /etc/hosts bij op 127.0.0.1, bij mijn weten kan het niet juister.
Daar verschillen de meningen nogal over, ik zet zelf de hostname van een pc nooit naar 127.0.0.1, en de /etc/hosts op slackware heeft daar het volgende over te zeggen:
# By the way, Arnt Gulbrandsen <agulbra@nvg.unit.no> says that 127.0.0.1
# should NEVER be named with the name of the machine. It causes problems
# for some (stupid) programs, irc and reputedly talk. :^)
Het hoeft niet direct je probleem te veroorzaken, maar de dat "het niet juister kan" lijkt me niet helemaal correct.

• kvdveer
blaataaps schreef op 12 juli 2004 @ 14:43:
[...]

Daar verschillen de meningen nogal over, ik zet zelf de hostname van een pc nooit naar 127.0.0.1, en de /etc/hosts op slackware heeft daar het volgende over te zeggen:

[...]

Het hoeft niet direct je probleem te veroorzaken, maar de dat "het niet juister kan" lijkt me niet helemaal correct.
Hoe zou het dan moeten? Via DNS of zo?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:44

BoAC

Memento mori

kvdveer schreef op 12 juli 2004 @ 14:54:
[...]
Hoe zou het dan moeten? Via DNS of zo?
/etc/hosts:
code:
1
2
127.0.0.1   localhost
192.168.0.10 koert

[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 12-07-2004 18:20 ]

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:24

woutur

Klauwtjes uit!

Ïk had dat ook, maar nooit een oplossing gevonden :(

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• kvdveer
BoAC schreef op 12 juli 2004 @ 18:20:
[...]

/etc/hosts:
code:
1
2
127.0.0.1   localhost
192.168.0.10 koert
Da's ook niet echt handig als je je IP van een DHCP-server krijgt... Je kunt dan natuurlijk met scriptjes gaan werken, maar dat gaat wat ver.

Heeft iemand nog suggesties om mijn vertraging op te lossen?

Pagina: 1