Toon posts:

USB bootstick wordt C:

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een USB stick die ik als bootstick heb geformateerd. De Dell die ik hiermee opstart start hiermee zonder problemen op.
Alleen is de bootstick na het opstarten C: i.p.v. A:.

Aangezien het voor een heel aantal functies handiger is om de bootstick als A: te gebruiken is hier mijn vraag of en hoe ik dat kan veranderen.

In de BIOS lijkt her erop dat ik het niet aan kan passen. Dus ik neem aan dat het ergens in de bootgegevens van mijn bootstick moet zitten. Suggesties?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan helaas niet. A en B zijn keihard gereserveerd voor de apparaten op FDD connector.

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 12-07-2004 10:41 ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
nou, je kan er een lilo op zetten die dan de boel beetje gaat neppen en je bios pointers gaat herschrijven zodat je alsnog op a zit... maja, of dat nuttig is? :D

eh, via de map optie van lilo ... (deed ik thuis ook om m'n primary slave schijf als C: voor te laten doen zodat ik er toen ooit eens win98 op kon gooien .... verder hoef je er geen linux op te zetten ofzo, gewoon de lilo-bootloader is genoeg, of elke andere bootloader die bios-remapping ondersteunt...)

[ Voor 50% gewijzigd door cavey op 12-07-2004 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als dat waar is, hoe kan het dan dat ik een bootCD heb die na het booten letter A: krijgt toegewezen. De CDdrive zit toch niet op de FDD connector?

Als het niet mogelijk is om A: te krijgen, kan ik dan wel een andere dan C: krijgen.
(Het probleem is dat je moeilijk de HD als C: kunt formateren als je bootstick deze letter al in gebruik heeft.)

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 10:01

dlmh

Lo-Fi

BalusC schreef op 12 juli 2004 @ 10:41:
Dat kan helaas niet. A en B zijn keihard gereserveerd voor de apparaten op FDD connector.
Als je 'n Boot-CD maakt en opstart in DOS krijg je ook een A: drive met het boot-gedeelte van de CD-ROM. Hiervoor moet je dus wel een Boot-floppy image branden in bijv. Nero. Zoiets moet dan toch ook wel kunnen met een USB-drive?

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 10:49:
Als het niet mogelijk is om A: te krijgen, kan ik dan wel een andere dan C: krijgen.
(Het probleem is dat je moeilijk de HD als C: kunt formateren als je bootstick deze letter al in gebruik heeft.)
Die letter komt na een reboot zonder die USB key wel weer goed hoor. :)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Helaas komt die letter niet meer goed.

Wat de installatie inhoud is het neerzetten van een ghost op de HD, vanaf de bootstick. Vervolgens opnieuw opstarten en de installatie draaien, wederom vanaf de booststick.
Als ik nu opnieuw opstart, dan krijgt de bootstick opnieuw de letter C:, de HD dus de letter D:. Dit is lastig voor de installatie.

Ik wil een andere letter voor mijn bootstick! |:(

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:01
Volgens mij is dit vrij logisch aangezien Windows de bootdisk/stick altijd de C letter meegeeft.

De schijfletter zal nooit gaan omdat letter A en B allebei zijn gereserveerd als diskette-stations.

Dat dat met een bootdisk wel gebeurd komt omdat er dan een RAMdrive gemaakt wordt en die een soort diskette-emulatie draait.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SerialThrillaZ schreef op 12 juli 2004 @ 10:50:
Als je 'n Boot-CD maakt en opstart in DOS krijg je ook een A: drive met het boot-gedeelte van de CD-ROM. Hiervoor moet je dus wel een Boot-floppy image branden in bijv. Nero. Zoiets moet dan toch ook wel kunnen met een USB-drive?
Dit is dan nieuw voor mij :) Atlas wees mij er ook al op dat Terw_Dan het ook is gelukt om de CD op een of andere manier op A te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is deze manier?
En werkt dit ook voor USB?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

BalusC schreef op 12 juli 2004 @ 12:11:
[...]
Dit is dan nieuw voor mij :) Atlas wees mij er ook al op dat Terw_Dan het ook is gelukt om de CD op een of andere manier op A te krijgen.
dat komt omdat de boot-code op je cd (of bios, not sure) een floppy drive emuleert...
Bij mij staat er duidelijk dat het om emultion gaat als je de pc opstart vanaf floppy

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Jimbolino schreef op 15 juli 2004 @ 12:23:
[...]

dat komt omdat de boot-code op je cd (of bios, not sure) een floppy drive emuleert...
Bij mij staat er duidelijk dat het om emultion gaat als je de pc opstart vanaf floppy
Klopt, en de drive letter van je diskette-station wordt dan doorgeschoven naar B:\
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 10:33:
Ik heb een USB stick die ik als bootstick heb geformateerd. De Dell die ik hiermee opstart start hiermee zonder problemen op.
Alleen is de bootstick na het opstarten C: i.p.v. A:.

Aangezien het voor een heel aantal functies handiger is om de bootstick als A: te gebruiken is hier mijn vraag of en hoe ik dat kan veranderen.

In de BIOS lijkt her erop dat ik het niet aan kan passen. Dus ik neem aan dat het ergens in de bootgegevens van mijn bootstick moet zitten. Suggesties?
't Is waarschijnlijk afhankelijk van het type memory-stick. Heb hier bijvoorbeeld een Sweex 128 MB USB 2.0 versie, en een oudere USB1.1 versie. Als ik deze twee in mijn pc prik wordt de ene gezien als Verwisselbare schijf, de andere als Vaste schijf. 't Is dus maar net hoe je Bios de memory-stick 'ziet'.
Pagina: 1