XP installatie werkt niet op 160 gb schijf

Pagina: 1
Acties:

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:12
Ok, om effe te beginnen: Mijn excuses als dit in WOS hoort, maar aangezien het een "Opslagmedia"-related topic is lijkt dit mij de beste plek:

Hier is het probleem:

Een vriend van me heeft een 160GB schijf gekocht (Maxtor Diamondmax 9) maar z'n bios kan maar 137Gb aan..

Ok moet opzich geen probleem zijn met de Maxtor Layer die Maxblast3 erop zet...
Wel dus...

XP Setup gedraait, (dat vóór de grafische) en hij kopieert alle benodigde files naar de harddisk, zonder problemen.. Computer reboot en hij mist Hal.dll

De enige conclusie die ik kon bedenken is dat Windows niet van de harddisk kan lezen (net zoals een win98 bootflop -> dosprompt).

Toch wil ik graag er voor zorgen dat het werkt zoals het hoort...

Ik dacht eerst aan een Cd-probleem, dat die hal.dll niet goed gecopy'd was. Maar toch bleek het iets anders te zijn.

Als slave harddisk werkt hij wel (van eenandere harddisk: Samsung 20 gb met XP home) startte hij wel en zag XP de 4 partities die ik had gemaakt..

Maar ik wil graag XP op de 160 gb schijf zetten (op partitie1)

Ik hoop dat iemand een idee of een tip heeft om hier voor te zorgen want ik vind het lullig om hem er zo mee te laten zitten, dat het anders is gegaan dan we hadden gehoopt.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Verwijderd

heb je dus al wel een andere xp cd geprobeert?>?,, je kan natuurlijk ook de 20gb harde schijf met norton ghost, of iets dergelijks over kopieren naar de 160gb
,,

maar dat wil je waarschijnelijk niet als oplossing.,

wat voor bestandssysteem is het, gewoon ntfs??
als het fat is kun je anders proberen die hall, er nog handmatig bij te zetten.
misschien dat het dan wel werkt

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 00:58 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 00:55:
heb je dus al wel een andere xp cd geprobeert?>?
En het liefste met SP1 al geintregeerd, aangezien hij dan gelijk de goeie grote herkend :)

Maar volgens mij heb je maxblast niet nodig, want Windows Xp inc Sp1 herkend de HD ook wel gewoon zo, maar dat weet ik niet zeker, of hij dan netjes opstart enzo :)

• Sypher
Yep we hebben een Home én een geslipstreamde XP-Pro SP1 getest maar beiden deden exact hetzelfde...

Beide harddisks draaien in FAT32-mode..

160 gig is gepartitioneerd in 4 partities van elk 50%

"Oude" harddisk is een 20 gig (geen part.)

Win98 bootdisk heb ik al getest maar die kan de schijf niet herkennen
deze geeft een melding van:
1) virus
2) drive overlay niet goed (ofzo)
3) iets anders?

[ Voor 70% gewijzigd door Sypher op 12-07-2004 01:00 ]

Verwijderd

anders probeer je het gewoon zonder maxblast , en kijk je of het lukt
(check ook mijn bovenstaande post nog is , heb em geedit)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 00:59 ]

• Sypher
Maxblast heeft zonder het te vragen die driver-overlay geinstalleerd, aangezien het bios max 137GB aan kan...

GA-7IXEH is het mainboard, en er zijn geen drivers die meer dan 137gb aankunnen

Verwijderd

anders hang je de 160 gb ff als slave er aan en die 20 gyg als master, en kopier je dan die hall.dll over

dat zal waarschijnelijk wel werken

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 16:03

Jimbolino

troep.com

Gigabyte BIOS for GA-7IXEH 434.64Kb F3 11.04.2002
System: BIOS Files.
BIOS for GA-7IXEH 1. Support @BIOS 2. Support Flash ROM : W49F002UP 3. Support Q-flash 4. Support 137GB HDD 5. Support Duron 1.3 GHz (100*13) CPU
ff bios updaten lijkt me

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Sypher
4. Support 137GB HDD

Dan werkt het alsnog niet, hij herkent hem al als 137GB...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus de BIOS herkent de schijf nog steeds als 137GB, ook al heb je minimaal BIOS F3 erop gezet?

Verwijderd

Verwijder anders die driveoverlay eens, wellicht dat de bios dan wel wat verder als zijn neus kijkt (wel eens gehad nl. met een schijf die met een oude bios was gepartioneerd en met de nieuwe bios nog steeds de oude grootte zag).

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik meen me te herinneren van de Maxbblast utilities dat de bootsector* die wordt aangemaakt niet standaard WinXP is... als je dan een installatie erover heen zet overschrijft/past aan WinXP de bootsector, zodat XP altijd van elke schijf kan opstarten (je weet wel, bekende bootloader enz enz.).

Het leuke alleen is als XP niet de bootsector herkent en dus niet goed kan aanpassen, vernagelt hij 'm wel... :'(

Met MaxBlast kan je dacht ik een kopie terugzetten (je hebt 'm net aangemaakt, dus op de diskette staat tie). Je moet ergens de wizard uitgaan en onder opties kijken. Ik weet het ook niet meer precies uit mijn hoofd, dit is ook lang geleden voor me...

*In ieder geval het eerste deel van de schijf, maar ik weet niet meer of dit de goede naam is... :X

Edit:
Dit was met MaxBlast plus 2 en WinXP zonder SP1

[ Voor 10% gewijzigd door Motrax op 12-07-2004 07:30 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Sypher
Bios F2 stond erop... Hij heeft em geflashed naar F3 maar dat bracht meer problemen met zich mee.. XP Startte niet gewoon meer op maar bleef met een knipperend streepje staan.

Na een "de"flash terug naar F2 deed hij het weer wel.

Wat nu? :?
Pagina: 1