Syrincs in een 5.1 setup?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Hey mensen ff een vraagje uit nieuwsgierigheid. Zit er al een poosje over na te denken, maar ik kom er niet helemaal uit :)

Ik heb een setje 2.1 luidsprekers: de Syrincs m3-220. Deze zijn actief. Alleen nu zit je met de kabels + dat het een actieve set is. Zou ik deze dan ooit op een 5.1 set kunnen aansluiten? Dus dat ik de syrincs als front's gebruik + de sub als sub. In de sub zitten alle versterkers en spul, daar gaan nl de speaker kabels heen.
[url]http://www.syrincs.de/new/index.htm?http://www.syrincs.de/new/m3sw.htm[/url[
De speaker kabels zijn een beetje raar. Die zijn nl net zoals je monitor kabel. Volgens mij krijgen ze daar ook stroom door heen. En van de sub naar bijvb mijn mengpaneel gaat ie van xlr naar xlr (als ik het goed heb).

Dan zou ik die toch nooit in mijn 5.1 set kunnen gebruiken? Of je moet een versterker hebben die de font's wel een in en uit schakelt, maar geen geluid versterkt naar de font's en wel naar de rear's en center luidsprekers 8)7

En voegen meerdere luidsprekers, bijvb als rear's nog wat toe bij films? En dan bedoel ik niet icm een 5.1 versterkter, maar gewoon door een (in mijn geval) een versterkertje te kopen en die aan te sluiten op de 2e aansluiting van mijn versterker en zo dus eigelijk uit 4 luidsprekers hetzelfde te laten klinken :)

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
Damn zeg! Wat een verhaal. Ik snap er de ballen van 8)7. xlr?

De amps halen hun power uit de speakerkabels..? Dan lijkt mij dat ze niet actief zijn... Of is alleen de sub actief?
edit:
Ein-Kabel-System versorgt die Satelliten mit Musiksignal und Betriebsspannungen
Toch wel...

Maar je wilt een 5.1 setup, maar je weet niet wat de meerwaarde daarvan is boven een 2.1..? :X
Jij bent genoeg in een bioscoop geweest om te weten dat daar ook geluid van achteren komt... bijv als een helikopter over komt vliegen, dan hoor je hem eerst linksvoor en dan gaat het geluid door naar rechtsachter. Stereo-stereo effect dus. :)

offtopic:
Doet je LCD het al?

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Donald op 12-07-2004 00:49 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

Om eerst even op je laatste vraag te komen; het toevoegen van twee extra rear-speakers die exact hetzelfde geluid weergeven als je front-speakers heeft weinig zin als je een bioscoop-effect beoogt. In een echt HT-setup waarmee een 5.1-soundtrack wordt afgespeeld (Dolby Pro-logic even daargelaten) krijgen alle zes kanalen hun eigen informatie, dwz een gescheiden 6-kanaals systeem.

Wanneer je twee extra rears toevoegt dupliceer je in feite je fronts, je zou je bijv. 180 graden kunnen draaien en nog steeds het zelfde horen. Wat je hierbij mist is de extra informatie, alsmede enige toegevoegde effecten, zoals bijvoorbeeld de delay.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.thuisbioscoop.nl/surround.html
http://www.dvd-home.nl/artikel/dd.htm
http://www.xs4all.nl/~webinc/surround.htm &
http://www.qualityhifi.nl/hifi3/hifi3.html

Wat betreft je eerste vraag even twee dingen. Als je je actieve fronts en sub wil integreren in een 5.1-setup zou je kunnen overwegen om een 5.1-versterker aan te schaffen die alleen je rears via de eindtrappen aanstuurt. Voor je (actieve) fronts en rears zou je dan de pre-outs kunnen gebruiken. Blijft natuurlijk over het probleem dan je beide versterkers continu (bij volumeaanpassingen, that is) op elkaar moet afstemmen. Niet bepaald een ideale situatie.

Mijn tweede punt is eigenlijk een beetje een gokje. Het is toepasbaar als de versterker voor de satellieten ook in de sub zit, anders niet. Indien dit wel het geval is, kun je even het tweakgedeelte van je hersenen activeren ( ;) ) en de kabel vanaf de sub naar de sat zodanig modden (lees: connector eraf slopen) zodat je hem in je 5.1-versterker kunt stoppen.

Voor zover mijn gedachten. Mocht ik iets verkeerd begrepen hebben, meldt dat even dan kan ik daar nog op reageren.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Dr. Donald schreef op 12 juli 2004 @ 00:48:
Damn zeg! Wat een verhaal. Ik snap er de ballen van 8)7. xlr?

De amps halen hun power uit de speakerkabels..? Dan lijkt mij dat ze niet actief zijn... Of is alleen de sub actief?
edit:

[...]

Toch wel...

Maar je wilt een 5.1 setup, maar je weet niet wat de meerwaarde daarvan is boven een 2.1..? :X
Jij bent genoeg in een bioscoop geweest om te weten dat daar ook geluid van achteren komt... bijv als een helikopter over komt vliegen, dan hoor je hem eerst linksvoor en dan gaat het geluid door naar rechtsachter. Stereo-stereo effect dus. :)

offtopic:
Doet je LCD het al?
Hmmm ik merk eigelijk alleen met zo'n helikopter als voorbeeld het 5.1 geluid. In de bios merk ik er echt niks van, zelfs niet als ik er op let. *moet je nagaan hoe bedroefend dat gesteld is hiero*
offtopic:
nee, lcd heb ik nog niet terug gehad van de importeur die hem zou nakijken :X

Het kan dus alleen als ik iets ga "slopen" aan mijn Syrincs? Da's nl niet de bedoeling. Alles zit in de sub gebouwd. In de sub zitten ook de amps voor de topjes e.d

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
Als je er niets van hoort, dan zal ik het zeker niet doen... kun je beter een goed LCD kopen :+ . Want ik denk dat het behoorlijk wat gaat kosten als je vergelijkbare kwaliteit rears en center wilt hebben...

offtopic:
Dat is klote... Kon fakkert niet gewoon een nieuwe meegeven?

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Donald op 12-07-2004 10:37 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Niet zo moeilijk: gewoon een 5.1 receiver kopen en dan je Syrincs als fronts gebruiken en er twee rears bijzetten. Ik zou het LFE kanaal dan gewoon in de receiver naar je fronts routen. Het LFE zelf naar de subs van je Syrincs zetten is niet handig omdat je dan je sub mist bij stereo weergave.
En als je in de bios surround niet overtuigend vindt, kan je misschien het wel gewoon bij stereo houden.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Jag schreef op 12 juli 2004 @ 14:25:
Niet zo moeilijk: gewoon een 5.1 receiver kopen en dan je Syrincs als fronts gebruiken en er twee rears bijzetten. Ik zou het LFE kanaal dan gewoon in de receiver naar je fronts routen. Het LFE zelf naar de subs van je Syrincs zetten is niet handig omdat je dan je sub mist bij stereo weergave.
En als je in de bios surround niet overtuigend vindt, kan je misschien het wel gewoon bij stereo houden.
Dat gaat ook gewoon werken met een actieve speakerset? Of komt daar nog een speciale converter-achtig iets tussen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Uh ja, je stuurt gewoon de full range front signalen plus het LFE naar de Syrincs speakers. Die crosst dat zelf over zodat het laag bij de subs komt en de rest bij de topkastjes.
Het is eigenlijk nauwlijks anders dan een normale speaker. Je stuurt nu alleen een line signaal ipv een speaker signaal. Het enige probleem dat ik zie, is dat je als je een receiver koopt met pre outs, die outputs wel ongebalanceerd zijn. Icm met een kabel waar zowel 230 als het signaal doorheen moet, zou dat evt problemen met brom kunnen geven. Maar misschien dat de TS nu ook wel ongebalanceerde outputs gebruikt. En anders zou je het gewoon ff moeten proberen.

[ Voor 57% gewijzigd door Jag op 12-07-2004 14:40 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 19:01

ACID-dude

Make More Music!

Jag schreef op 12 juli 2004 @ 14:25:
Inderdaad. Zoals ik ookal gezegd had trouwens.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Pagina: 1